Veneenä on Timola 490 R pulpettivene. Veneen paino 250 kg ilman koneita, pituus 4,9 m ja leveys 1,82 m. Viritys toimii yllättävänkin hyvin. Mariner on pitkärikinen. Olen pultannut kertopuupalkin pätkän tuohon moottorikaivon reunaan kiinteästi telineeksi. Pitkärikisen apukoneen pystyi asentamaan niin ylös, että kaasua ylettää hyvin käyttämään normaalisti apukoneen omasta ohjauskahvasta kun istuu suht keskellä. Vaihteen päällekytkentä onnistuu ihan kivuttomasti myöskin kuskin penkiltä. Viimeksi Simojärvellä 8 ms tuulessa nopeuden ollessa 4 km/h kaasua oli enimmillään vähän alle kaasun startti-asennon. Melu on ihan kohtuullinen ja kulutus matala. Ohjausta varten oli tosi helppo laittaa koneiden etupuolelle välitanko (kuvassa keltainen tanko apukoneen etuosaan). Tangon ärsyttävän kilkatuksen poistaa mustekala veneen rungon ja tangon välillä. Apukoneesta on paljon iloa rantautuessa (välitanko irti ja iso kone ylös, apukonetta voi ohjata kahvasta), ja maisemien katsomispuksuttelussa. Kerran hinattiin purjevene karilta jolloin molemmissa koneissa oli veto päällä. Apukone on koko kesän paikallaan. Koko viritys maksoi noin 320 €, apukoneen hinta mukana. |