Tuohon 'järkeviin tunteihin' täytyy myös huomioida omat tulevat käyttötunnit. Sen yli 20 vuotta kun itselläni aina jonkunlainen paatti ollut, niin uutta vermettä hankkiessa tulee oma käyttö yliarvioitua. Arviot ovat aina olleet yläkanttiin tulevista käyttötunneista ja ajatukset mitä kaikkea milloin ja missä sitä sitten veneellä mennään ja tehdään. Elämän reaalitetit kun lyö silmille vuosien mittaan ja joka viikonloppu ei huvita lähteä, ei jaksa lähteä ja tulee jopa vuosia kun ei kiinnosta lähteä, niin koneen käyttötunnit jääkin lopulta aika maltillisiksi.
Itse hyräytin joskus koneeseen parhaampana vuonna lähemmäs 200 h. Toisaalta mulla meni myös 15 vuotta että sain koneeseen 1000 h kasaan. Siinä kohtaa moottorihuoltaja totesi, kun utelin kauanko nämä vehkeet kestää 'tuolla sinun käytöllä olen eläkkeellä, kun tästä koneessa tunnit tulee vastaan'.
Oma syksyinen hankintani oli nyt sitten vajaa 1000 h ajettu kone, vain n. 200 h vanhaa konettani vähemmän. Tästäkin tiedusteluihini valtuutettu ja kulmakunnan arvostetuin Yammuhuoltaja totesi 'vasta sisäänajettu ja kuin uusi sisältä, jos järvikone'.
Tehtiin täys tsekkaus koneeseen ja menihän sieltä uusiksi jakohihna, kiristäjä (nämä olivat jo tiedossa), jännitteensäädin (tämän halusin vaihdettavan, mutta hitto siellähän olikin se jo vaihdettu ja nyt mulla varalla mokoma), vaihteiston stefat joka suuntaan, polttoaineen korkeapainetiiviste (Yammuissa tyypillinen vaiva vuosien myötä, kannattaa vaihdattaa ennen ongelmia, uusi tiiviste erilainen ja pysyy paikallaan) ja sitten vielä mystinen mikrokytkin-ongelma joka löydettiin yllättävän pienellä vaivalla fiksun huoltajan toimesta ja laitettiin paikalle toimiva mikrokytkin purkukoneesta ja homma alkoi rokkaamaan.
Eli ei ne tunnit pelkästään, vaan missä ja miten käytetty ja tulevat tunnit ;)
Tuppaa vaan olemaan niin, että paljon käytetyt on myös paljon huollettuja, joka on parempi kuin vähän käytetty ja vähän huollettu. Näissäkin sitten tietysti poikkeuksia.. |