Vetouistelu - näytä koko keskustelu

Keskustelut

Silverin tankkimurheet?

Takaisin keskustelualueille
1.   Silverin tankkimurheet?    michel - 24/10/2008 18:06:11
Buster-miehille palsamia haavoihin, eli Silverissä vikaa. Kyseessä -04 haukka, jonka bensamittarin mukaan viimeisimmällä päivän reissulla ei ainetta kulunut lainkaan. Tämä tapahtui täyteen tankkauksen jälkeen, josta voisi olettaa tankin kohon juuttuneen yläasentoon. Yhtä Sharkkia olen nähnyt hinattavan, kun bensamittari oli jumahtanut 1/4 asentoon, joten onkohan nämä yleisiäkin? Saako korjattua vai meneekö uuden koho-hässäkän hankkimiseksi? Vai onko vika sittenkin sähö-puolella? -M-
2.   [Vt] Silverin tankkimurheet?    Nipa K - 24/10/2008 18:49:18
palsamia sinullekkin, ihan yleisiä nuo polttoaine anturin viat ovat ei mitään venemerkkikohtaisia.
3.   [Vt] Silverin tankkimurheet?    team cpi - 24/10/2008 21:00:12
henk. kohtaisesti en milloinkaan ole , enkä tule luottamaan minkään veneen polttoainemittarin paikkansa pitävyyteen , tankki täyteen kun lähtee vesille....
4.   [Vt] Silverin tankkimurheet?    kevin - 25/10/2008 9:00:02
Ei välttämättä ole kyse kohosta, vaan itse mittarista. Saattaa olla kosteutta, hapettumaa, tms. Itsellä aikoinaan mittarin vaihto auttoi.
5.   [Vt] Silverin tankkimurheet?    V-P - 25/10/2008 19:36:09
Enpä tiedä kuinka paljon ainetta kului päiväreissulla, 10 vai 40 litraa? Omassa mittarissani (Hawk 96) on aina saanut reilusti kuluttaa ennenkuin mittari heilahtaa. Yksi anturikin vaihdettii edellisvuonna ja sama meno jatkuu. Ei toi mikään tarkka ole, mutta kyllä sillä on pärjätty. Nykyisen Hawkin mittarista en tiedä. V-P
6.   [Vt] Silverin tankkimurheet?    hinuri - 28/10/2008 11:12:05
Morot, Hei meikäläisellä ei ole mitään hajua millainen anturi on kyseessä, mutta katsokaas Äijä-Tiimarin (Biltema) katalookista tai netistä millasia antureita siellä on tyrkyllä: Josko siellä löytyisi mahdollisesti sopivaa 'varaosaa'. Tosin eihän nekään mitään ilmasia ole... - Kimmo
7.   [Vt] Silverin tankkimurheet?    NH - 24/10/2008 20:08:20
Taitaa lukea nimi WEMA useimmissa antureissa ja mittareissa.
8.   [Vt] Silverin tankkimurheet?    Jonnen2 - 24/10/2008 22:28:09
Niin! Paras ratkaisu tähän ongelmaan on erillinen varatankki, jossa on sitten myös bensaa. Viiden litran pikkukanisterilla ajelee pääsääntöisesti ainakin rantaan paikasta kuin paikasta. Itse aloin pitää varatankkia veneessä sen jälkeen, kun olin ajanut kerran tankin niin vähiin, että litraa enempää ei tavaraa enää löytynyt. Nelarihan katos vie niin vähän, että samalla tankilla tekee useamman reissun. Nykyään keulassa 10 l kanisteri varalla ja lisäpainona. AMT-veneissähän tuo pikkukanisteri on vakiovaruste, vaikka veneissä on kiintotankki. Se, että tuosta olisi mitään hyötyä, edellyttää tietysti sitä, että sinne varakanisteriin myös laitetaan sitä bensaa. Mulla ollut ongelmana myös se, että siitä veneen varatankista otetaan bensaa ruohonleikkuriin ja koko kanisteri saattaa jäädä sille tielleen.
9.   [Vt] Silverin tankkimurheet?    piru - 25/10/2008 10:24:09
piuhat irti mittarin takaa ohmi mittari kouraa ja mittaamaan ;) asteikko muistin mukaa 0-180 ohm mitataan sender johdosta yleensa maavika katsokaa kaikki liittimet ensin;) voi ola mittarikin aika harvinaista kylläkin sitten vasta kohohässäkkä irti ei ole vaikee juttu löytynee jonku manusluukun alta riipuen mallista;) varakannu mukaan tietty...
10.   [Vt] Silverin tankkimurheet?    michel - 26/10/2008 0:32:54
Rupes tulemaan jo konkreettisia neuvojakin, kiitokset Pirulle. Tutkailin jammun mittariston kytkentäkaavioita, ja tosiaan tuon vastuksen tulisi euroopan vehkeissä olla 0 - 180 ohmia. Pitänee yrittää ohittaa orkkis wema, ja kytkeä anturi jammun mittariin, saas nähä kuinka käy. -M-
11.   [Vt] Silverin tankkimurheet?    michel - 27/10/2008 19:10:31
Anturi antoi vastukseksi 184 ohmia, vaikka tankki ei ole aivan täysi. Pitää varmaankin seuraavksi kaivaa anturi näkösälle. Millä massalla kannattaa tiivistää, jotta kestäisi sekä bensan, että meriveden? Jammun mittariston kytkentäkaavio on muuten hyvä, mutta siitä minkäväriseen piuhaan tulisi tankinanturi kytkeä, ei ole mitään mainintaa. Muistaako kukaan, vai pitääkö soitella maahantuojalle? -M-
12.   [Vt] Silverin tankkimurheet?    itl - 28/10/2008 12:15:02
Minulla oli veneessä aikaisemmin Yamahan polttoainemittari. Eli Yamahan digiyhdistelmämittarissa sellainen palkkinäyttö. Muistaakseni anturi oli juurikin tuollainen 0-180ohm malli. Kuitenkin, koneenvaihdon myötä heivasin Yamahan mittarit mäkeen ja korvasin bensamittarin Weman mittarilla. Tuon mittarin kytkin suoraan polttoainetankissa olleeseen anturaan - siis samaan anturaan jota Yamahan mittarikin käytti. Hyvin toimi ja toimii vielä edelleenkin. Tällä perusteella uskoisin päinvastaisen muutoksenkin (wema -> yamaha mittari) toimivan.
13.   [Vt] Silverin tankkimurheet?    f - 28/10/2008 15:52:43
Oletko muuten harkinnut tuonn nimimerkkisi loppuun asti? Meillä kutsutaan näitä ns miesten miehiä hinureiksi, koska hehän 'peruuttavat aisaan' :-D. Toisaalta ei nimi miestä pahenna...
14.   [Vt] Silverin tankkimurheet?    NH - 28/10/2008 17:52:00
Enpä itse Wemaa erityisesti kehuisi, sillä olen taistellut takkuavan Weman kanssa ihan riittävästi. Bensamittari ei pääsääntöisesti toimi veneessä, mutta kylläkin työpöydällä. Anturi tuntuu mittausten mukaan olevan hyvässä hapessa. Mittari kiinni veneeseen, niin toimii, mutta arvatkaapa miten seuraavana päivänä. Nyt näyttää valo häämöttävän horisontissa, nimittäin mittarin sisällä olevan plusjohdon vaihdon jälkeen ( pari päivää sitten ) kaikki on toistaiseksi pelittänyt. Vähän heikkoa laatua tuntuu tuo kohtuullisen maineikas tehdas kyllä muutenkin tekevän. Mittaritaulu ja lasi ovat aika heikonnäköisessä kunnossa ja viereiset alkuperäiset Hondan kierrosluku-, trimmi- ja nopeusmittarit ovat lähes pakasta vedetyssä kunnossa!
15.   [Vt] Silverin tankkimurheet?    hinuri - 29/10/2008 8:07:36
Jees, Lähtihän tämä(kin) rönsyileen... Joo kyllähän täällä on Mies, eikä vielä välttämättä isolla ämmällä. Eikä lähelläkään TosiMiestä. Miehinen Mies? No joo, ei sekään kuvaa. Entäpä Miesten Mies, juuei... Mutta sitten 'asiaan' (ei kuitenkaan alkuperäiseen topikkiin). Eli olen seuraillut foorumia vuosikudet ilman rekisteröitymistä, mutta jokin aika päätin luoda tunnuksen. No kaikki 'sopivat' nimimerkit olivat jo varattu ja siinä kymmenennen yrityksen jälkeen 'oma pikku pervopuoleni' alkoi nostaa päätään ja johan sieltä löytyi sellainen nimmari joka oli vapaana (ilmeisesti olen tämän foorumin ensimmäinen pervo?!). Kyllähän meikäläisen tapauksessa kaikki maineeseen liittyvät asiat pitää tulkita positiiviseksi. Varattuja nimimerkkejä olisi hyvä päästä selaamaan rekisteröinnin yhteydessä. Niin voihan sitä 'hinata perässään' (siis veneen, mitä te jo oikein kuvittelitte?) esim vaaputtimia... - Kimmo (juu, tämä oli raapusteltu huumorimielessä)
16.   [Vt] Silverin tankkimurheet?    kala eetee - 28/10/2008 18:20:10
Keväällä asennettu Wema on toiminut moitteitta. Johtoliitokset on vedenpitävillä kutisteliittimillä. On semmoinen anturi (S5), jossa muovinen koho liikkuu ylös alas ruostumattomat putken ympärillä. Käy myös septitankkiin. Vaihdoin, kun kypsyin ruostuvaan 'perinteiseem vipuhässäkkää'. Tankin täytössä koho on kiinni katossa, kunnes bensaa kadonnut pari senttiä. Tämä ihan ymmärrettävää mielestäni. Liitäntäpiuha mittarille oli pikaliittimellä, joka näytti pätevältä. Aika näyttää. Linkissä lisää tietoa anturista.
17.   [Vt] Silverin tankkimurheet?    NH - 28/10/2008 18:22:53
Kyllähän kaikki toimii ( tai ainakin pitäisi ) uutena, mutta jyvät erottuu akanoista vasta vuosien jälkeen. Harmi, että Honda ei tee polttoainemittareita ja -antureita.
18.   [Vt] Silverin tankkimurheet?    hinuri - 29/10/2008 8:33:01
Jeps, Vilasin pikaisesti speksisivua ja silmiini pisti sellainen asia että anturi on rakennettu reedkytkimistä?! Eli lähtösignaali on portainen. Onko tämä ihan normaalikäytäntö? Epäilemättä portaisuus ei haittaa normaalissa käytössä. Tarvitsisin 'yhteen projektiin jonkinsorrtista asentoanturia' mutta lähdön pitäisi olla lineaarinen. Eli enää ei tarvitse ajatella hankkia pildeman anturia tutkimusmielessa. Ja yksi asia minkä olen aina tehnyt 'puristusliitoksiin' (tuli ne sitten ulos tai ei) on, olen turauttanut vaseliinia (tms.) liittimeen jonka jälkeen olen puristanut/kasannut liitoksen. Se vaseliini toimii myös harvoin irroitettavissa liittimissä. Jos liitintä irroitellaan usein, rasva tahtoo sotkea paikat ja kerätä likaa. - Kimmo
19.   [Vt] Silverin tankkimurheet?    NH - 29/10/2008 19:23:34
Heh, taas Wema pätkii. Nyt kylläkin ensimmäistä kertaa herää mittaria koputtaessa, ennen se ei ole auttanut. Täytyneepä etsiä vesilintu...
20.   [Vt] Silverin tankkimurheet?    NH - 31/10/2008 20:03:13
Vesilintua ei löytynyt, niinpä päätin jälleen avata Weman. Mittarin sisällä piirikortti on kiinni kolmella pikku pultilla viisariyksikössä ja kas, virrathan kulkee kortista viisarille pultteja pitkin! Plussan pultti hieman löysällä, eipä niitä ole näköjään tehtaalla lukittu millään tavalla! Saas nähdä auttoiko kiristys ja liimalukitus ikivaivaan.