Liitteenä on siis sivu saksalaisesta testistä, jossa sama Buster L vene varustettiin seuraavilla 50 hv moottoreilla, Honda, Mercury, Yamaha, Suzuki.
Kaavio 1, Veneen nopeus suhteessa moottorin kierroslukuun
Kaavio 2, Toimintasäteen suhde kierroslukuun
Kaavio 3, Kulutus litraa per merimaili
Monesti sanotaan optimikierrosten olevan 5500-6000 rmp mutta testin mukaan Yamahalla, Hondalla ja Mercurylla ei tällä nopeusalueella saada sanottavasti lisää nopeutta.
Pienin kulutus per merimaili saadaan kierrosalueella n. 3500-5100 tosin pienin poikkeuksin (oletus, ajetaan likukynnyksen yläpuolella).
Hondalla kannttaa ajaa kulutuksen kannalta kierrosalueella n. 3500-5000 (0.74-072 l/merimaili, 12.5 - 24.5 solmua)
Mercuryllä taas optimi on n. 3500-4000 (0.77-0.72 l/merimaili, 15.8 - 20.5 solmua)
Yamahan optimi on 3500 rpm kohdalla (0.58 l/merimaili, 17.6 solmua) jonka jälkeen lukutus nousee 3500-5000 rpm välillä 0.7-0.75 l/merimaili (17.6 - 27.5 solmua)
Suzuki kierroskoneena antaa optimiarvot ylempänä eli n. 4000-5000m rpm (0.71-0.79 l/merimaili, 19.7 - 23.8 solmua). Kierrosten nousu 500:lla lisää jokulutusta reilusti arvoon 0.9 l/merimaili.
Testi on vuodelta 1999.
|