Nyt kun alumiiniveneitä on ollut markkinoilla jo kymmeniä vuosia, on havaittu, ettei alumiinivenekään ole ikuinen, kuten joskus virheellisesti on luultu/ annettu ymmärtää.
Olisi mukavaa tietää onko alan miehet muodostaneet itselleen jotakin nyrkkisääntöä, mikä on sellainen ikä alupaatissa että ei kannata käytettyä mennä ostamaan esim juuri hitsaussaumojen murtumisen pelon vuoksi.
Tere,
en ole alan mies enkä asiantuntija muutenkaan, mutta omistan kymmenen vuotta vanhan aluveneen, venäläinen ompi se.
Nyt taas saa joku vettä myllyynsä ja alkaa kehua Bustereita maasta taivaaseen, mutta eipä haittaa, kaipa ne ovat sen ansainneet. Tuosta minun Masterista (390) on nimittäin kahdesta kohtaa hitsaus hieman murtunut. Pitäisi olla kuvia, että homman ymmärtäisi, mutta siinä on molemmissa laidoissa sisällä sellaiset tukiputket, joiden alempi hitsaus on hieman antanut periksi molemmista putkista veneen vasemmalla puolella (kuskista katsoen).
Nuo putket ovat siis kohtisuorassa menosuuntaa vastaan ja pituudeltaan noin 30cm. Hitsattu kiinni laidan yläosaan ja toisesta päästään sitten hieman alemmas. Ei tästä taida tulla mitään, se joka mallin tuntee, tietää.
Toinen puute ei johdu hitsauksesta, mutta on vallan ärsyttävä, nimittäin keulalenkki on löystynyt ja sitähän ei voi kiristää millään kun ne mutterit ovat siellä jossain kellunta-aineen (mitälie polyuretaania) sisällä. Täytynee siis jossain vaiheessa hitsauttaa nuo kaksi putkea ja keulaan uusi, alumiininen lenkki. Vesivanerit pohjaan tuli uusittua kun olivat jo ihan valmiit kun tuon viime kesänä ostin.
Tyytyväinen olen noista huolimatta ollut, vähän pien kiulu tuolla merellä tosin, mutta eihän se ole veneen vika, että en ostanut isompaa... Hyvän näkönen toi mun mielestä on.
Bustereita pitäis varmaan kokeilla ajaa, että vois itekin alkaa haukkua Masteria ;)
Eipä tämä vastaa kysymykseesi, mutta onpahan jotain juttua kuitenkin.
Minulle on jostain kuulopuheista iskostunut sellainen näkemys, että niitattuja parikytvuotta vanhoja kannattaa välttää, mutta hitsattu Busteri ainakin mutu-pohjalta on melko pitkäikäinen kapistus. Ainakin voisi luulla kun katsoo mihin hintaan luokkaa -85 valmistettuja kaupitellaan.
Kyllä on varmaan perää siinäkin, että monesti aluvene ostetaan kun halutaan huoleton vene, jossa ei ihan pikkukolhut pahemmin haittaa muuten kuin kosmeettisesti. Ehkäpä siis vanhat aluveneet ovat _keskimäärin_ hieman kovemmalla kouralla kopisteltuja kuin lasikuituveljet?
Erittäin mainio kommentti Holkilta ! Itse olen todellakin samaa mieltä, että toisilla se ei kestä mursun nahkainen persekkään ;)
Itselläni on ABS vene, ja hyvin on kestäny ! Toisaalta tietenkin monilla on se käsitys että kun ostaa alumiiniveneen, niin sitten sitä ajellaan huoletta päin laitureita ja kivikkorantoja.
Samat tyypit varmaan parkeeraa markettiin mennessään 100 tuhannen euron maasturinsa männyn kylkeen eikä parkkipaikalle.. ;)
mulla on buster r vm 84 tai jotain niitä luokkia,
en ainakaan kehu sitä paukku keulaa,
muuten veneenä ihan hyvä ja kunto on varmaankin parempi kuin uusi johtuen edellisestä omistajasta.
Tämä on siitä hyvä palsta, että yleensä täällä jää asiattomuudet pois ja ihmiset vähän punnitsevat sanomisiaan. Johtuneeko siitä, että täällä täytyy kuitenkin rekisteröityä. Joskin melko tulikivenkatkuisia juttujakin on nähty.
Näiden vastausten perusteella vaikuttaa siis siltä, että kenelläkään ei ole mitään nyrkkisääntöä heittää että esimerkiksi 20 v vanha mökkikäytössä ollut alupaatti on jo tiensä päässä.
Itselläni on myös vanha 84 vuoden Buster R joka kyllä paukkaa ja räiskyttää mutta hyvin sillä tuolla järvillä pärjää.Ainut huolto minkä olen veneelle tehnyt on pessyt joka kevät.Taitaa se vene kestää yhden miehen iän.
Eihän siihen ole mitään nyrkkisääntöä, riippuu veneestä/käytöstä/konneesta jnejne. Esimerkiksi kaverilla "sika-puusterin"(BigBuster) persiissä seitsemän kautta hieman kiristetty 90hv Hatsii ja vene kulki kovaa, roiski komeesti ja kesti... Puusteri päivittyi sittemmin uudemmaksi, eli äLläksi, kone pysyi samana, vajaa kaksi kautta ja vene oli "valmis" eli hajonneet rakenteet vaativat mittavat korjaukset, lopputulos ei siltikään uuden veroinen ja meni korjattuna ja pienemmällä koneella edelleen seuraavalle käyttäjälle. Nykyisin kone on kuttaperkkapaatin perässä ja kaveri etsiskelee uutta sika-puusteria Hatsiilleen. Alumiinihan väsyy kyllä eläessään(rasituskarkaistuu ja sitten murtuu), venyy ja muutenkin muotomuokkaantuu, lisäksi hitsaus alentaa sen lujuutta huomattavasti kohtuu laajalta alueelta. Kuitenkin hitsaten tehtyjen peltirumpujen materiaalivahvuuksissa on yleensä toleranssia tarpeeksi ja harvan alupaatin käyttö on oikeasti kovaa, siis suurella koneteholla/nopeudella kovassakin kelissä ja kovilla kuormilla. Pikemminkin vanhojen alupaattien jotka on ollut huolettomas käytössä onkelma on jopa vesilläkulku ominaisuuksia haittaava kuhmuisuus ja luhmuisuus.
Yhteenvetona siis, mitään nyrkkisääntöä ei ole, riippuu täysin ensinnäkin venemallista ja ennenkaikkea käytöstä.
Tuossa veneen keulan edessä rannalla on laiturikaverin äskettäin hankkima Kello, jonka ikää ei varmasti tiedä, mutta jostain 70-luvun alkupuolelta lienee. Hitsisaumat näyttävät ehjiltä samoin niitit, joilla kaaret on kiinnitetty. Puusosat ovat kyllä hiukan pehmenneet. Mielestäni aika hyvä esimerkki "peltirummun" kestävyydestä.
Meillä oli kolmisenkymmentä vuotta hallussa noin vuonna -70 tehty alumiininen tuulilasivene. Veneen ajo-ominaisuuksista ei voinut sanoa mitään hyvää, aivan kamalaa kyytiä paitsi ihan peilityynellä. Rakenne sen sijaan oli tosi tukeva. Pohja oli hitsattu/niitattu pohjapalkkeihin.
Joskus 70-luvulla vene ajettiin vauhdilla kiville, jolloin vene lensi karikon yli ja moottorin perä katkesi siihen paikkaan. Pohjaan ei tullut mitään korjaamisen arvoista. Pientä lommoa ei edes huomannut ellei tiennyt mitä etsiä.
Ongelmia:
- Vanhemmiten niitit alkoivat vuotaa. 2-3 pientä vuotavaa niittiä piti paikata parin vuoden välein. Vuoto pysyi hallinnassa pilssipumpulla.
- Perälauta alkoi joustamaan. Alumiini tueksi oli laitettu tamminen lankku, johon moottori kiinnitettiin. Silti perän rakenne kannessa ei ollut riittävän kiinteä vaan alumiini pääsi liikkumaan ja murtui vanhemmiten. Asiaa korjattiin kiinnittämällä uutta levyä vanhan päälle ruuveilla ja taas mentiin.
Juu kirjoituksessasi tulikin ilmeisesti esille ne kaksi tekijää, jotka alumiiniveneitä vanhentavat.
1 Niitit
2. Liike
1. Niittien löystyminen on tunnettu asia ja niittien käyttöä on ruvettu välttelemään.
Tämä toinen asia on metallin väsyminen/ kovettuminen jos pohja on huonosti tuettu esim jäykistepalkkeja on liian vähän tai väärässä kohdassa, jolloin levy pääsee elämään esim aaltojen iskujen vaikutuksesta tai vaikkapa trailerilla. Tällöin murtuma tulee helpoiten ilmeisesti juuri hitsauksen viereen
Silverin esitteen "halkaisu"-kuvassa näkyy vastaava rakenne. Perälaussa on alumiinin sisäpuolelle kiinnitetty vaneri/laminaatti/tms levy. Mahtaako tosiaan pehmetä ajan saatossa ja voikohan sitä vaihtaa irrottamatta koko sisäkuorta veneestä. Kyllä tuotekehitys varmaan korjaa myös veneitten kestoikää, eihän se vene sentään noin montaa kymmentä vuotta saa kestää, ei saa myytyä uusia.
Siihen meidänkin veneeseen se perälauta kerran vaihdettiin. Vaihto oli ihan älyttömän hankala ja ahdas homma. Onneksi olin silloin kymmenvuotias salakan kokoinen notkimus, joka taipui ja mahtui vaikka minne. Pitelin sisällä mutteria kiintolenkillä kiinni, kun muut ruuvasivat pulttia ulkopuolelta. ;-)
Sen jälkeen perälauta kestikin ainakin 20 vuotta. Kai se uusissakin veneissä on materiaalivalinnoista kiinni että kestääkö vai ei. En tiedä miten Silver on homman toteuttanut, mutta varmaan siinä samat pulmat on kuin puun käytössä yleensä: miten puun saa pysymään kuivana tai rakenteen tuulettumaan niin että puu kuivuu.
Mulla on Sun Buster v.87. Niitattu, mutta ei vuoda tippaakaan.
Ajettu on paljon vesillä ei kivillä. Jos alkaa vuotaa niin kahdella pajavasaralla käy niitit läpi niin vuoto lakkaa ilmoitti valmistaja kysyessäni asiaa.( Kysyin niiteistä kun niin moni morkkaa niittibusteria venemessuilla.)
moi!
Kyllä alumiini tuntuu kestävän. Mulla mökki "soutuveneenä" alumiininen Kello 4. jonka valmiste kilvessä lukee 1974. veneellä ikä 31 vuotta ja viellä toimii.
rollo
Itsellä -91 Silveri, joka kelluskelee kesät vedessä. Pilssiin ilmestyy kyllä vettä, mutta vain kovien sateiden jälkeen. Syyksi ilmeni itsetyhjennyspytkien ja lasikuitusisustan liitos. Kannattaa tarkistaa ja korjata ensin, jos pilssiin ilmestyy vettä.