Vetouistelu - näytä koko keskustelu

Keskustelut

yamaha tuorevoitelun säätäminen

Takaisin keskustelualueille
1.   yamaha tuorevoitelun säätäminen    ezmael - 23/10/2006 15:43:45
Säädetäänkö tuorevoitelun annostusta siten että lyhennetään sitä tankoa joka on kiinitetty kaasarilta semmoisella pallonivelellä? Eli niveltä pyörittämäällä lyhennetään? Epäilen että se antaa liikaa öljyä, ilmenee silleen että savuttaa melkosen paljon uistellessa mutta pelaa muuten kyllä moitteettomasti uistelunopeudella. Kaasua kun lisää niin meinaa tukehtua ja tekeekin sen jos tarpeeksi pitkään pitää kaasua puolessa välissä. Ryyppyä kun muutaman kerran painaa (siitä avaimen alla olevasta napista) niin alkaa herään henkiin ja lähtee hienosti ja toimii kun unelma. Kaasarit olen putsannut, tulpat ovat uudet. Epäilen tota liikaöljyä siihen savuttamiseen mutta en tiedä liittyykö tohon kiihdyttämiseen. Seuraavaksi tarvis avata bensapumppu ja tsekata letkut/"tissi" ja liittimet. Kysymys siis oli se että uskaltaako paljon säädellä sitä tankoa joka annostelee. Toki jos jollain on identtinen vika niin otan ilomielin vastaa vinkkejä.
2.   [Vt] yamaha tuorevoitelun säätämine...    ezmael - 23/10/2006 16:49:53
Kyseessä siis Yamaha 50 deto -89. Jatkokysymys: Mitenköhän ton ryypyn toiminnan laita kun se kyl naksahtaa mut mitään ei näytä missään liikkuvan. Josko ryyppy olis jatkuvasti päällä ja sen takia tekis tällasta.. Mitenköhän lähti sitä testaamaan..
3.   [Vt] yamaha tuorevoitelun säätämine...    ajh - 23/10/2006 18:28:17
Epäilen vahvasti että ongelmat ei johdu öljynsyötöstä vaan sylintereistä/männistä ja männänrenkaista, samalla kuitenkin toivoen että veikkaan pahasti väärin koska konekorjaus on "hiukan kalliimpi". Öljylinjan tarkistus: Ensin pitää ottaa prosenttibensat käyttöön, koska säädön aikana öljyputket tarttee irroittaa koneen käydessä. Pyöritä kone ensin lämpimäksi. Kytke (jos ei ole) kiekkamittari ja laita koneeseen 1500 kierrosta. Irroita yksi öljyä syöttävä letku sekä tuo pallopääliitin ja käännä öljynsyöttö täysille. Lorata öljyä mittaastiaan 3 minuutin ajan. Kyseessä 50 heppanen Yammu eli kannussa öljyä pitäisi olla 0.7 - 1.1 cl 3 minuutin kuluttua. Toista temppu jokaiselle sylinterin öljysyötölle. Sammuta kone, ilmaa öljypumppu ja kytke pallopää takaisin. Ohjeet on Yamahan korjauskäsikirjasta enkä ota mitään vastuuta niiden oikeellisuudesta, tai mistään muustakaan. Helpoimmalla pääset kun viet koneen pajalle niin selvittävät mikä mättää, jookosta pliis?
4.   [Vt] yamaha tuorevoitelun säätämine...    YP - 23/10/2006 22:43:31
Sulla taitaa olla sellanen ryyppysysteemi, jossa rikastimena toimii alimman kaasarin kyljessä oleva bensapumppu. Naksahdus kuuluu kun solenoidi avaa kyseisen pumpun väylän jotta se pääsee ruiskuttamaan bensaa kaasarien kautta imupuolelle. Oma -89 40 omaa tollasen virin ja siinä oli hankalasti paikallistettava vika joka ilmeni siten että kone kärysi paljon ja pyrki sammahtelemaan hidasajossa. Kun kaasua sitten lisäsi, pätki kone pitkään. Syylliseksi paljastui tuon rikastinpumpun kalvossa ollut reikä. Reiän kautta pääsi ylimääräistä bensaa koko ajan koneeseen ja seurauksena kyseinen ilmiö. Tarkista omasi. Ykä
5.   [Vt] yamaha tuorevoitelun säätämine...    ezmael - 23/10/2006 20:10:55
Tarkoitin kyl sitä että onks se vipu on/off tyylinen vai sellanen että se syöttää öljyä sen mukaan kun sitä väännetään. Huollossa kestää turhan kauan. Koneen olen siis ostanut hiljattain tässä kunnossa.
6.   [Vt] yamaha tuorevoitelun säätämine...    Sca05 - 24/10/2006 14:06:03
Tulee kysymys hiukan aiheen sivusta mutta jammun autolube:t siis sekoittavat öljyn bensan sekaan ja sitten se sekoitusbensa menee sylintereihin? Meinaan että ton öljysysteemin voi siis korvata helposti lisäämällä bensan sekaan öljyä. Ilmeisesti pumppu täytyy ottaa pois kuitenkin käytöstä? Varsinkin näin syksyisin sitä välillä miettii että kai se nyt voitelee... Kun ajais sekobensalla ei tarvi miettiä. Mutta ilmeisesti näissä uudemman sukupolven kaksitahdeissa öljy ruiskutetaan erikseen eikä missään vaiheessa siis sekoitu bensan kanssa. Niissä ei passaa kai sekobensalla ajella, luulisin.
7.   [Vt] yamaha tuorevoitelun säätämine...    piru - 23/10/2006 21:55:03
ensinkin jos öljy loppuu niin se mäntä leikkaa josta öljy loppuu ja toiseksi purin taas kerran 50 2t koneen josta puuttui männän helmasta pala!kävi tyhjää ei kolinaa vaan ei jaksannu kihtyy plaanin,ensi vaikutelma kuin kaasari vika kolmanneksi tarkistitko tyhjäkäyntipiirin?eli uimurikammiossa kumitutin alla oleva ruuvisuutin? vikoja voi olla useita jos et ole warma omista kyvyistä vie ammattimiehelle vältyt lisä onkelmista minä olen vaan harrastaja ja oppirahat maksannu kalliisti :)
8.   [Vt] yamaha tuorevoitelun säätämine...    ajh - 24/10/2006 16:04:18
Toki autoluben voi poistaa, ja monellakin eri tapaa kuten ainakin åbo ja ainakin kerran täälläkin kirjoitellut. Eri asia on sitten se että, onko autoluben poisto korjaamista laisinkaan/paraneeko vai paheneeko ko. tapauksen ongelmat. Eli ensin kannattanee etsiä oikea vika ja vasta sitten ryhtyä korjaustoimenpiteisiin. Nythän ei todellisesta viasta ole vielä mitään tietoa. Ps. Itse ajelin syksyllä/talvella prosenttibensalla autolube toimien. Aaah sitä tuoksua myötätuuleen uistellessa. Toivottavasti ei tarvitse enää tässä elämässä siihen palata.
9.   [Vt] yamaha tuorevoitelun säätämine...    f - 24/10/2006 20:45:49
Jos syksyllä tuo voitelun riittävyys epäilyttää, niin voithan lisätä 1/2-1% suoraan polttoaineen sekaan. Itse olen saanut autolubea varten kolmenlaisia "ohjeita" ja perusteluja 1. Moottorin myyjä aikanaan sanoi, että autoluben lisäksi sekoitat 1% seoksen tankkiin kaiken varalta. Samaa konetta Marinerina myytynä ohje on kuulemma ollut juuri tuo. 2. Keväällä ensimmäisessä tankissa käytät seosbensaa, että voit varmistua öljyn lähtevän kulumaan. Muuten seosbensaa ei tarvitse käyttää. 3. Ei saa käyttää mitään ylimääräisiä öljyjä, koska ne karstoittavat konetta. Itse olen lisäillyt öljyä n ½% verran, mutta en ole tuntenut huonoa omaatuntoa, jos joskus öljy on jäänyt lisäämättäkin
10.   [Vt] yamaha tuorevoitelun säätämine...    ezmael - 24/10/2006 20:48:12
Syy mitä todennäköisemmin selvis. Avasin kaasarit uudelleen ja otin tällä kertaa auki sen suuttimen joka on sen kumitutin alla, aikas tukkosen näkösiä olivat. Sitten tutkin samalla bensaletkun, moottorin puolelta oli klipsu viottunu. Laitoin nippusiteellä sen silleen että nyt se naksahtaa sinne kunnolla ja pysyy.. Tarvii ilmoitella kun pääsee testaan miten kävi.. Toivottavasti oli näistä keskusteluista jollekkin muullekkin jotain hyötyä. Asioistahan oppii parhaiten tekemällä ei viemällä aina huoltoon ;)
11.   [Vt] yamaha tuorevoitelun säätämine...    ajh - 24/10/2006 21:54:02
No mutta sehän kuulosti mukavalta! Ilmoittelehan kuinka testissä kävi.