Vetouistelu - näytä koko keskustelu

Keskustelut

Norppa plaanari

Takaisin keskustelualueille
1.   Norppa plaanari    SShooter - 1/8/2008 5:33:56
Kertokaahan, millaisia kokemuksia, ja kannattaako ostaa. kiitos
2.   [Vt] Norppa plaanari    mauvan - 1/8/2008 14:13:51
Jos kunnon plaanaria haluut niin kannattaa, vältä kopioita joita niitäkin näkyy näillä sivuilla kaupattavan. mauvan
3.   [Vt] Norppa plaanari    Esa Vainikka - 1/8/2008 14:43:49
Hyvin nuo on toiminut.Itse asiassa mitä monia erilaisia plaanareita olen kokeillut niin norpat tähän asti parhaat.
4.   [Vt] Norppa plaanari    Sshooter - 1/9/2008 10:04:03
no hyvä että on tullut hankittua jotakin hyvää
5.   [Vt] Norppa plaanari    jorman poika - 1/10/2008 10:44:17
Eli niinkuin huomaat on plaanareiden kirjo aika monipuolinen jokaisesta löytyy hyvää ja huonoa aina kun kysytään isommalta käyttäjä kunnalta,mutta ehkä hyvä neuvo olisi omakohtaisesta kokemuksesta miettiä esim: montako plaanaria puolellaan aikoo käyttää,aikooko käyttää houkuttimia plaanareissa,millaisilla painoilla aikoo pelata,kestävyys,valmistus materiaali,voiko korjata, plaanareiden saatavuus(jos sattuu häviämään)tietenkin hinta/laatu suhde,ja oma mieltymys ehkä kaikkein tärkein,jos jokin malli tuntuu omalta eikun kiinni ja vetoon.jos nyt itse aloittelisin pikkuplaanareiden vetoa hankkisin edellämainittuja ominaisuuksien ajatellen alumiiniset.
6.   [Vt] Norppa plaanari    abo - 1/10/2008 12:43:18
Hauskan yksimielistä, vain muutama poikkeava näkemys Norppien 'autuudesta'. Onhan Norpat toki ihan hyvät, mutta mun mielest paras kokeilemani pikku-laineri omaan käyttöön on Plootun Porkkalan Houkutinlevittäjä. Tykkään mokoman käytettävyydestä ja vetää ihka hyvin.
7.   [Vt] Norppa plaanari    Sshooter - 1/12/2008 17:23:54
Paljon on tullut palautetta. Olenpa tainnut tehdä hyvät kaupat. tähän asti olen käyttänyt Anchovy Special plaanereita, eikä niistäkään ole pahaa sanottavaa.
8.   [Vt] Norppa plaanari    Jou40 - 1/12/2008 18:05:24
No mie oon käyttän noita Walley Boardeja, tyytyväinen olen ollut niihin, ei oo ollu syytä vaihtaa. Vituttaa nuo muiden plaanareiden lukkosysteemit perspäässä. Kyllä tuo WB:kin jaksaa punttia vetää. Onneksi miulla ei ole noita onkelmia, että pitäs laittaa puoltusinaa kummallekin puolelle, kun Suur-Saimaan lupa antaa oikeuden 6 vapaan, noh, pelurit tuonkin ohittaa ja vetää vähintään 6 puolellaan isoilla kelkoilla 200 m salmesta läpi, viiksikään värähtämättä :-) -jouni
9.   [Vt] Norppa plaanari    nerofoster - 1/8/2008 22:40:11
paras pikkuplanari????
10.   [Vt] Norppa plaanari    Esa Vainikka - 1/9/2008 8:09:54
Kuten ehkä huomasitkin niin kirjoitin että parhaat joita olen kokeillut...noihin kokeiltuihin mahtuu 4 muuta kaupallista merkkiä.Minun mielestä tuossa on plussaa kelin ja painon kesto kovemmassakin vetonopeudessa.
11.   [Vt] Norppa plaanari    M.Kärkkäinen - 1/9/2008 8:28:45
Parhaat joita olen käyttänyt..
12.   [Vt] Norppa plaanari    jorman poika - 1/9/2008 8:43:04
Parhaat jotka olen ikinä suunnitellut.
13.   [Vt] Norppa plaanari    Team Ladoga - 1/9/2008 9:46:31
Itse olen sitä mieltä varma valinta plaanareiksi. Eivät kuitenkaan parhaat pikkuplaanarit mitä itse olen käyttänyt. HK- varman alasuksellinen pikkuplaanari uittaa ehdottomasti parhaiten, sekä sivullevetokyky on parempi. Norpissa moitin pientä laahaamista, sekä ajoittaista nytkytystä tietyssä aallokossa, joka hankaloittaa alamittaisten kalojen huomaamista. Laukaisijaksi pitää ehdottomasti vaihtaa aina Scotty, jos ei ole jo valmiiksi. Hyviä puolia ovat: huippuluokan kestävyys, jaksaa uittaa painoja mukavasti, sekä hyvä havaittavuus kelissä kuin kelissä.
14.   [Vt] Norppa plaanari    mauvan - 1/9/2008 15:05:08
Parhaat joita ikinä myynyt. mauvan
15.   [Vt] Norppa plaanari    Nec Pluribus Impar - 1/9/2008 12:50:12
'Itse olen sitä mieltä varma valinta plaanareiksi. Eivät kuitenkaan parhaat pikkuplaanarit mitä itse olen käyttänyt. HK- varman alasuksellinen pikkuplaanari uittaa ehdottomasti parhaiten, sekä sivullevetokyky on parempi.' Koitin noita hk- varman plaanareita ja olivat todellinen pettymys. Painoa kun on yhtään enempää ja kaartaa jyrkemmin lähtivät kelkat uppoamaan. Lähtivät vaihtoon. Tällä hetkellä käytössä norppakopiot ja toimivat todella hyvin.
16.   [Vt] Norppa plaanari    puula - 1/9/2008 14:38:48
Paras plaanari mitä markkinoilta löytyy. Norppa tarvitsee pientä säätöä vetoaisaan, jotta tuo laahaaminen loppuisi, siirrä vetoaisaa n. 1-2 cm eteenpäin, niin kulkee suoraan. Kokeilemalla se löytyy.
17.   [Vt] Norppa plaanari    känsä - 1/9/2008 13:37:17
Norpat hyvät, mut eivät syrjäyttäneet omatekoisia, joita jalostettu Erä-lehdessä olleesta ohjeesta, joka oli muutama vuosi sitten. Omissa ei ole laukaisijoita, mikä toisten mielestä iso haitta. Itse pärjännyt, mut vaivaa pitää nähdä, jos rakentaa. kaupallisia kokeillut kolmea eri sorttia.
18.   [Vt] Norppa plaanari    Team Ladoga - 1/9/2008 14:00:58
Pakko kysyä, että ollaanko vedetty samoilla Hk- varmoilla joissa on kirkas pleksinen alasuksi vetoa lisäämässä? Itse vedän tuollaisia 100-150gr puntteja perässä ja ovat toimineet moitteetta. Jos kyseessä samat pikkuplaanarit, niin hämmästyttävän erilaisia käyttökokemuksia. Norpilla ei ole ollut mitään asiaa vetää näitä puntteja, koska silloin ei voi puhua enää sivuplaanareista. Mutta eiköhän jokainen löydä sen itselleen parhaiten toimivan ratkaisun. Willeistä ja walleyistä suosittelen pysymään erossa. Ensimmäinen on aivan höyhensarjalainen ja jälkimmäisen vetovastus jotain aivan käsittämätöntä. Eräitä uusia plaanareita tässä on uiteltu syksyn mittaan, jotka kaveri on suunnitellut kovaan kellin. Hyvin ovat toimineet, ehkä keväällä kuullaan lisää.
19.   [Vt] Norppa plaanari    Jarno L. - 1/9/2008 15:32:39
Viides kausi lähtee keväällä norpilla ja ei ole vielä moitteita mistään asiasta löytyny. Aikasemmin ollut käytössä jos monenlaista muuta kaupallista plaanaria, mutta norpat olleet sen verta ylivoimaiset muihin verrattuna, että ne on jäänyt käyttöön pysyvästi. Norppa toimii kaikissa vauhdeissa ja sen edut muihin korostuu kovemmissa uistin vauhdeissa isojen painojen kanssa. Hitaalla raksivauhdilla menettelee kevyemmätkin lätkät, mutta jos vaikka uistellaan haukea kisoissa uistimilla reilummalla vauhdilla ja painoja on runsaasti, niin siinä heikommat plaanarit hyytyvät selvästi norppiin verrattuna. Lisäksi norpat toimivat kovemmassa allokossa selvästi hienommin kuin esim. amerikan muovilätkät. Ja mitä tulee tuohon painon kestoon, niin norppa vetää vielä hienosti ainakin 240g painoa ja 00-koon dodgeria raksivauhdilla, eikä se valu käännöksissä perävirtaan vaan pitää paikkansa uljaasti.
20.   [Vt] Norppa plaanari    tupe - 1/9/2008 14:34:34
Norppia en ole kokeillut, mutta aika rimpuloita useimmat kaupasta saatavat on jos tarvitaan pikkuplaanaria rankkaan käyttöön. Omatekosilla tulee 200g puntit nätisti sivulla ja vetää vielä 5 painouistimen litkaakin sivummalla kun willet/wallet pelkän uistimen kanssa. Eikä maksa tehdä juuri mitään, hukkapaloja vanerista, muutama ruuvi/pultti ja vähän muuta pientä..
21.   [Vt] Norppa plaanari    Janne - 1/9/2008 15:35:44
Paras mitä olen käyttänyt. Omat Norpat vetää vielä 250 grammaa lyijyä ja dodgeri-raksiyhdistelmän helposti. Ihmettelen kovasti, jos on ongelmia jo 100-150 gramman kanssa. Olen kääntänyt aisaa aavistuksen eteen päin. Se rauhoittaa sahausliikettä kummasti. Jos tarvitaan todellista vetokykyä, esim iso paino + iso flasheri, niin tähänkin löytyy lääke omasta hyllystä. Jorman poika tietää mistä puhutaan. Viime kesänä testasin kapinetta ja laitoin 250 grammaa lyijyä ja ison Okin perään. Ei ongelmia. -Janne
22.   [Vt] Norppa plaanari    jöössi - 1/9/2008 17:14:26
Täytyy myöntää että noi oli kyllä tosi hyvät kun Ruotsissa niitä vedin. Siitä päästäänkin aiheeseen että ei sulla olisi 4 kpl vasemmanpuoleisia myynnissä kun silloin syksyllä ostin niitä oikeanpuoleisia ja ne toimi kuin unelma. Voin muistaa noi puolet kyllä väärinpäinkin.
23.   [Vt] Norppa plaanari    leevi70 - 1/10/2008 11:06:02
Hyvät on norpat minunkin mielestäni. Ei ole tullut mieleenkään ajatella vaihtoa... Tarkennus säätämiseen: mitä mahdoit tarkoittaa vetoaisan 'siirtämisellä'? Kevyttä vääntöä eteenpäin vai? Vai pitääkö kiinnityskohtaa muuttaa?
24.   [Vt] Norppa plaanari    mauvan - 1/9/2008 22:31:08
Nii ja parhaat joita olen valmistanut. mauvan
25.   [Vt] Norppa plaanari    kala eetee - 1/9/2008 18:37:39
Kuinka kovaa vauhtia nuo ovat kestäneet? Ja jos saisi vielä hk-varmoihin liittyvän luvun. Tarkoituksena vetää 3 solmua ja isoa kuusamoa noin max 8 metrisekunnin tuulessa merellä.
26.   [Vt] Norppa plaanari    Janne - 1/9/2008 15:41:31
Näyttääpi olevankin tuo Iso-Norppa jo kaupallista tavaraa tuolla Mauvanin sivuilla. -Janne
27.   [Vt] Norppa plaanari    Ruoska - 1/9/2008 18:26:09
Norppasta kaikki ominaisuudet jo kehuttu, hyvät on ollut. Ei taida parempia saada (vielä...) T:R
28.   [Vt] Norppa plaanari    sepe_ - 1/9/2008 18:36:46
Paras pikkuplaanari.. Vanhemmisssa taisi ainut ongelma olla vetoaisassa, mikä saattoi vääntyä esim. säilytyksessä. Nykyisin ongelma taitaa olla korjattu sillä kun vetoaisa on tehty tosta latasta ja ruuvattu levyyn joten ei ole niin herkkä vääntymään tms. Kivahan kaikkien omatekoisten vanerisätöksien kanssa on leikkiä, mutta sitten kun kovassa kelissä kelkka sukeltaa ja vetää toiselle puolelle ristiin kaikki 10 siimaa niin sit on leikki kaukana =)
29.   [Vt] Norppa plaanari    Vee-Pee - 1/9/2008 19:04:44
Huutoäänestyksessä en 'parasta' anna kellekkään!! Niin vapautuspituus kuin painotus ja muut hilikuttimet vaikutaa vetokykyyn ja Norpasta sitä löytyy kyllä kaikkein eniten... Jos minulta kysyttäisiin mielipidettä niin Kinasen Janne sais jatkaa plaanareiden valmistusta jonka ei tarvitse tehdä plaanariinsa mitään muutoksia... se nimitäin peruutaa kaiken parhaiten... En minäkään ilman Norppia toimeen tule... -hyvin se vetää- V-P M
30.   Norppa plaanari vs kelkka    Kala eetee - 1/12/2008 16:34:51
Kannattaisiko minun nostaa masto ja cannonin vanhat kelkat pölyttymästä veneeseen ensimmäistä kertaa ja kokeilla isoja kelkkoja raskaampaan vetoon? Pääsisi siima ja vapa helpommalla kuin vahvoilla pikkuplaanareilla. Kevyet pikkuplaanerit sitten kevyempään vetoon. Onko nuo vanhat cannonit mistään kotoisin?
31.   [Vt] Norppa plaanari    kal(j)amies - 1/9/2008 19:21:30
Kun vedellään painotuksilla alle 100g niin Kinaset tai willet on minusta kaikkein mukavimmat käyttää uivat tasaseen ja kevyet kelailla kalan kanssa tai ilman. Hauki/kuha/isot painotukset mukavempia vedellä isoilla kelkoilla.
32.   [Vt] Norppa plaanari    Vee-Pee - 1/9/2008 20:14:57
100 ramoo painoo ja vaparia vähännii enemmälti niin jälelle jiäp... Menkeinpä väittäsin että se plaanarin paremuus on pitkälti sitä, että ne heikkoudet myös siedetään... V-P M
33.   [Vt] Norppa plaanari    puula - 1/11/2008 7:32:46
Tarkoitin kiinnityskohtaa muuttamalla eli poraa uusi reikä 1-2 cm päähän siitä nykyisestä reijästä. Aisa siirtyy silloin kokonaisuudessaan eteenpäin, jolloin kelkka kulkee suorempaan.
34.   [Vt] Norppa plaanari    kuhan-vetelin - 1/10/2008 17:58:49
Moi! Norpat ovat olleet vedossa hyvät, mutta itsellä ollut monta kertaa ongelmia laukeamisen (plaanarin) jälkeen. Plaanari ottaa ja sukeltaa vastakkaiselle puolelle. Voitte uskoa sitä siima sotkun (ja vitutuksen) määrää, kun ulommainen plaanari laukeaa ja sukeltaa keräten koko muun arsenaalin ympärillensä. Parhaillaan kun on neljä plaanaria puolellaan. Kyseessä siis aidot norpat. Jos joku tietää miksi näin tapahtuu ja miten sen voisi estää, niin vinkit kiinnostais... Tää ei siis ollut mitään norppien mustamaalausta. Muuten olen niihin erittäin tyytyväinen, mutta tää 'ominaisuus' hieman rassaa välillä.
35.   [Vt] Norppa plaanari    M.Kärkkäinen - 1/10/2008 18:13:44
Mitkä laukaisimet on käytössäsi, mulla ei ole oranssit OR laukurit lauenneet tahattomasti kertaakaan, kun ne on asetettu puoleenväliin. Silti vavalla tempaisemalla saa vielä laukaistua.
36.   [Vt] Norppa plaanari    mauvan - 1/10/2008 21:42:05
Itellä Scotyt käytössä eikä oo lauenneet monofiilisiimalla kertaakaan tahattomasti, siima noin puolessavälissä. Punotuilla siimoilla saattaa esiintyä laukeamisia koska siima on niin liukasta. mauvan
37.   [Vt] Norppa plaanari    Janne - 1/11/2008 11:40:01
Takasäpin paikka vaikuttaa Norpan käyttäytymiseen lauenneena. Mun Norpat ovat vanhoja ja niissä on kolme eri säpin paikkaa. Uudemmissa taitaa olla vain kaksi, jos oikein muistan. Korjatkaa, jos olen väärässä. Muistaakseni, kun laittaa lukon keskimmäiseen reikään niin se ui lauenneena kaikkein näteimmin eikä sukella. Kannattaa kokeilla. -Janne
38.   [Vt] Norppa plaanari    Vee-Pee - 1/10/2008 20:30:44
Siis uisteluveneessähän tapahtuu kaikenlaista... Tuo jos nyt pikkasen joku plaanari on sukeltanut niin eihän se nyt voi aiheutaa mielipaa niin paljoa että sitä tarvitsee korostaa v:llä alkavalla sanalla!!! Ei Norppa ole muuten milään tavalla paha edes sukeltamaan... ja mitä sukeltamiseen tulee niin kait sitä voi venettä ohjatakkin. Veneilykielessä käytetään nimitystä kurssisuunta... V-P M
39.   [Vt] Norppa plaanari    kal(j)amies - 1/10/2008 22:55:42
Kyse ei kait ollutkaan ennen aikaisista laukemisista vaan siitä että lauenneena lähtee seikkailemaan.. Kokemuksia minulla vain kopioista ja niissä tuota ongelmaa oli.
40.   [Vt] Norppa plaanari    karimansu - 1/11/2008 8:41:56
Ennenaikainen laukeaminenhan nyt vaan on seuraamusta siitä että kerrankin on ollut todella hyvä saalis.... ;) Mutta jos palataan vielä norppa plaanareihin, niin itselläni ne mustat scottyn laukasimet -> siima puoleenväliin -> ei ole koskaan ittestään irronnut siima ja saa vielä vetäsemällä laukeamaan.
41.   [Vt] Norppa plaanari    leevi70 - 1/11/2008 9:59:56
Tämä selvä. Kiitos vinkistä!
42.   [Vt] Norppa plaanari    kuhan-vetelin - 1/11/2008 14:19:14
Janne oli jo kysymyksen jäljillä. Pitänee tarkistaa mihin kohtaan tuo takasäppi on viritetty norpissa. Laukaisijana ovat scottyt, joiden kanssa ei ole ollut ongelmia. Ongelma siis on ollut se, että varsinkin 'tyhjänä' irti tempaistu 'vapaa' plaanari sukeltaa... Ja haluaisinpa nähdä miehen jolta ei 'v'-alkuisia sanoja irtoa siinä vaiheessa, kun on 5-6 vapaa nipussa puntteineen, uistimineen ja plaanareineen... Se on kylmähermoinen mies se ;)
43.   [Vt] Norppa plaanari    Penalti - 1/11/2008 14:46:24
Jokusen vuoden spedeilin myös noiden erilaisten pikkuplaanareiden kanssa. Useilta reissuilta oli plaanari seikkailujen jälkeen kotiintuomisina melkoinen 'John Holmes' otsassa. Siirryin isoihin kelkkoihin ja harjoittelin niiden 'uittamisen' jalon taidon. Paluuta näihin pikkulirputtimiin ei ole...
44.   [Vt] Norppa plaanari    puula - 1/11/2008 16:07:57
Minkä takia se plaanari pitää tempaista 'vapaaksi' kun kelaat sitä pois, nimimerkillä 'tietämätön', joka vuosikymmenen on käyttänyt kaikkia markkinoilla olevia pikkuplaanareita. Selityksen pitää olla tyhjentävä eikä mikään 'mutu' tuntuma.
45.   [Vt] Norppa plaanari    sepe_ - 1/11/2008 16:38:19
Miten muuten otat plaanarin ylös, jos käytät samanlaista reilua painotusta (+70g) vaikka 4-5 plaanarissa puolellaan, ja pitää saada vaikka se uloin veneeseen, ILMAN sotkuja ja sitä että otat edestä muut pois??
46.   [Vt] Norppa plaanari    Janne - 1/11/2008 16:47:25
No tähän löytyy montakin syytä ilman mutuilua. Ensinnäkin plaanerin kehittäjä, 'Jorman poika', joka on tietääkseni fiksu kaveri, ei kuitenkaan ole niin fiksu, että olisi keksinyt plaanerin, joka laukeaa ajatuksen voimalla. Muita syitä miksi plaanerin haluan laukaista on esimerkiksi, että vaihdan täkyä, painotusta, huppua, viehettä jne. Sisin plaaneri tulee useimmiten kelailtua laukomatta, mutta muut kyllä laukaisen ennen. Villet sun muut pystyy kelailemaan hyppyyttämällä ilman laukaisua olemattoman sivulle vetokyvyn ansiosta. Norppa on sivuplaaneri ja siksi se on toinen juttu. -Janne
47.   [Vt] Norppa plaanari    puula - 1/11/2008 18:30:24
Minä kyllä ehdin ottamaan muut pois. Käytän 150 g painoja.
48.   [Vt] Norppa plaanari    Esa Vainikka - 14/1/2008 19:43:39
Lasketaan siitä ylösotettavasta reilusti siimaa löysälle jotta jää taakse.Sen jälkeen jarru lukkoon ja nopeasti kelaamalla sisälle.Noin ainakin itsellä toiminut ihan kohtuu hyvin.Tosin empä pidäkään yleensä kuin 2-4 puolellaan.
49.   [Vt] Norppa plaanari    puula - 1/11/2008 18:26:57
En ole missään vaiheessa asettanut kyseenalaiseksi sitä, etteikö kyseessä olisi paras plaanari mitä markkinoilla on, mutta minä kyllä vedän kaikki puolellaan olevat 'hyppyyttämällä' ylös.Se on paras tapa, koska kiirettä ei ole, kyllä se kala pysyy siellä vaikka ei 'hosukkaan'. Jokainenhan toimii vesillä kuin parhaaksi näkee. Terv. Taisto
50.   [Vt] Norppa plaanari    Janne - 1/11/2008 19:11:52
Vastasin vaan kysymykseesi ilman mutua kuten pyysit. Minä en viitsi nostaa koko plaanerisettiä ylös, jos esim olen juuri virittänyt plaanereihin täkyt ja ulommaisessa käy kala joka ei pysy kiinni. Laukaisen ainoastaan plaanerin ja viritän uuden täkyn ja lasken sen takaisin omalle paikalleen ulommaiseksi. Norppaa on mielestäni vaikea 'hyppyyttää' muiden yli varsinkin pikällä siimalla. Alakantti kun pyrkii pitämään plaanerin vedessä. Toisaalta minullakaan ei ole yleensä vesillä hoppu ja hyvin harvoin tulee muita plaanerikalustoja nostettua ylös kalan väsytyksen ajaksi. Mutta jokainen omalla parhaaksi katsomallaan tavalla kuten kirjoitit. -Janne
51.   [Vt] Norppa plaanari    sepe_ - 1/12/2008 3:28:24
minä olen kyllä huomannu sen että ne vieheet mitkä ovat vedessä pyytävät paremmin kuin ne mitkä ovat veneessä... yhden takia ei kyllä ole mikään järki ottaa koko puolta ylös... no mielipiteitähän on monia joten tästä ei sen enempää.
52.   [Vt] Norppa plaanari    kuhan-vetelin - 1/11/2008 21:49:48
Moi! Janne vastailee näköjään mun puolesta. Jos ulommaiseen tulee vaikkapa kuhan vedossa pohjatärppi, niin tapana tarkistaa vermeet sen jälkeen. Ei viitsi millään repiä koko settiä ylös edestä, sen verta laiska olen... En viitsi alkaa koko omaa kalastus strategiaani täällä selvittään. Kysymys/ongelma oli lienee hyvin yksinkertainen ja siihen sainkin jo vastauksen. Kiitokset Jannelle. Kokeillaan plaanarin persauksessa toista kiinnityskohtaa.
53.   [Vt] Norppa plaanari    puula - 1/12/2008 0:11:06
Jokainen taaplaa tyylillään, mitä siitä, tulinpahan kysyneeksi. Mutta hyväkun selvis.
54.   [Vt] Norppa plaanari vs kelkka    kv-setä - 1/12/2008 18:01:00
No on tokkiisa jos haluvat vermeet potkurvirtaan supattaan, jos normipaikalle sivulle ni hanki toisen merkkiset.-kari
55.   [Vt] Norppa plaanari vs kelkka    Kala eetee - 1/12/2008 19:05:12
Niin oletinkin. Erässä oli jonkun järvilohikärkkäisen teräsplaanerista kuva. Liekö hyvä ja markkinoilla? Norppa taitaa olla paras vapaplaanari. Mielipiteitä sitten onko kelkka vai (iso)norppa parempi raskaampaan levittämiseen ja miksi? Missä menee mielestänne raja jolloin otatte/joutuu ottamaan kelkan käyttöön.
56.   [Vt] Norppa plaanari    Nec Pluribus Impar - 1/12/2008 20:44:10
' kun Suur-Saimaan lupa antaa oikeuden 6 vapaan, noh, pelurit tuonkin ohittaa ja vetää vähintään 6 puolellaan isoilla kelkoilla 200 m salmesta läpi, viiksikään värähtämättä :-) ' Ja toisilla heiluu pappi kaikkien lakimitan ylittävien kalojen kohdalla ;)
57.   [Vt] Norppa plaanari vs kelkka    Janne - 1/12/2008 19:25:28
Mulla menee selvä raja näiden välillä. Lohikaloja vedän raksilla ja silloin käytössä Norpat. Oli painotus kevyt tai raskas, ei väliä. Vedossa normi-Norppaa ja/tai isoa-Norppaa. Tarpeen mukaan. Kuhaa, haukea ja ahventa vedellään sitten useimmiten vaapulla ja silloin käytetään isoa plaanerikelkkaa. Näin meillä. -Janne
58.   [Vt] Norppa plaanari vs kelkka    kv-setä - 1/12/2008 19:48:47
Ei ne oo minkään kirjolohikärkkäisen teräspöntöt vaan Lohivelho 'ei välttämättä'otavasta kehittämät pöntöt ja parhaat mitä rahalla saa raksinvetoon.Kestää vetoa simona, kovassa kelissä menee aaltojen läpi ja ei saa sukeltamaan.Säätö aikas vmäinen mutta kun kohdallaan niin vot. Paino noin 15kg kappale,pituus n.85cm,rosteriputken halkaisija 115mm ja saa roikottaa 100-200gr puntteja joka kepissä.Kysys Teollisuussepät/Mikkeli/Kari oisko niitä vielä jäljellä.Jossain threadissa oli kuvakin niistä vuosi kaks sitten.-kari
59.   [Vt] Norppa plaanari vs kelkka    jorman poika - 1/12/2008 19:59:20
(Isosta)Norpasta ei ainakaan hirveän pahaa palautetta ole tullut,(vajaan kahden kauden aikana)eikä ole meidän kokeilussa moitittavaa oli kysymyksessä raskas veto tai kovassa kelissä uistelu,ovat toimineet myös Ruotsin ja Venäjän järvillä kovassa kelissä ja merelläkin tuntuu toimivan,liike rauhallinen ja tasainen,isommassa mallissahan on huomioitu että se kulkee noin samassa linjassa normi Norpan kanssa, vaikka painoa olisi isossa esim;150g ja houkutin,normissa vain 20g eikä vapaan kohdistuva rasitekaan ole normia pahempi(Wolverinet vedossa),eikä isomi erotu veneestä katsottuna joukosta vedossa.Dipsyä en ole vielä uskaltanut kokeilla ehkä raja kulkee niillä linjoilla(katsotaan löytyykö sille saralle uusi peli ensikesäksi?).Ehkä hyviä puolia isossa verrattuna kelkkoihin saa välistä pois ja takaisin vetämättä koko palettia ylös jos paikka muuallakuin sisin viehe,kelkoissakaan ei vikaa vetelin aikanaan isoja alumiinisia eipä tarvinnut Haukka autopilottia oli sen verran kireet narut! T:Jp
60.   [Vt] Norppa plaanari vs kelkka    M.Kärkkäinen - 1/12/2008 20:03:12
Mitäs se kyttyrälohikoovee täällä meuhkaa:) Torpeedoja käsittelevä wanha treadi on nyt upitettu näytille ja löytyy tuosta yleiseltä keskustelualueelta. Siellä kuvat ja mitat ym. höpinät. Itse aioin laittaa nuo myös optioksi nykypaattiin, mut ei ole saanut mastontynkiä aikaiseksi. Tykkään vetää tasaisesti kulkevilla, ei repivillä kelkoilla, kun narusta näkyy tärpit kivasti. Kyllä Norpat ajaa helppoutensa vuoksi asiansa raksihommissa loistavasti, vain pienten tärppien huomaamattomuus kelissä hieman haittaa, kun tarkistettaessa löytyykin syötit sohjona:(
61.   [Vt] Norppa plaanari vs kelkka    jorman poika - 1/12/2008 20:11:11
Kärkkäinen!muistatko kun kävit reittämässä Haukan plaanari narulla, tais olla lanka vähän tiukempi,ei taida putkipönttö vetää vertoja, ois yhdet tarve-aineet jemmassa saisit autopilotin samalla!
62.   [Vt] Norppa plaanari vs kelkka    M.Kärkkäinen - 1/12/2008 21:47:25
Joo vetoja kyllä sun plaanareissa riittää, voi soitella tyhjänvedon lomassa venäläisiä säveliä plaanarin narulla ja nauttia Uralin mokkaa. Torpeedot ei toki vedä narua noin tiukalle, mutta ei ole tarviskaan, tulevat kuin sukkasillaan aallokossa massan ansiosta
63.   [Vt] Norppa plaanari    Jou40 - 1/12/2008 21:16:13
Pankin talonmiehen on joskus kolkattava kaikki mitalliset särpimeksi, tosin kyllä affenkin hyvää on...toisaalta, kun ei oikeen isompia tule...ja tykkää kuitenkin kalaa syödä. Toinen asia on se, kun mamman lihapatojen ääressä aikamiespoika viettää aikaa, niin helppohan se on huudella :-) -jouni
64.   [Vt] Norppa plaanari    Nec Pluribus Impar - 1/12/2008 21:20:30
Vaikea on tuonne uuteen asuntoon muuttaa, kun siellä majailee vielä velivenäläinen ensi kuun alkuun... Kertaakaan ei niin kovassa nälässä ole tarvinnut olla, jotta alle 60cm kalaa on pitänyt papittaa, edes ahventa ;)
65.   [Vt] Norppa plaanari    toni - 1/12/2008 21:23:57
Toisaalta myös se että jos ne tarpeeks pieninä pyytää pois niin ei vielä oo kerenny luonnonravinto pilaamaan makua ja mitä ei ite kerkee syödä niin syöttää sitten vaikka koiralle niin kyllähän turkki kiiltää kun pistelee istaria ruokakupista karvaturvat napaansa ;) Ja mitä itse aiheeseen tulee niin hyvä planarihan Norppa on.
66.   [Vt] Norppa plaanari    Jou40 - 1/12/2008 21:33:22
'Kertaakaan ei niin kovassa nälässä ole tarvinnut olla, jotta alle 60cm kalaa on pitänyt papittaa, edes ahventa ;)' Nii'i, äiskä on tehny ruuat ja pessy pyykit :) Kyllä Siperia opettaa, kuten joku poliitikko aikanaan sanoi ;-) Toisaalta saahan aina tonnikalaa öljyssä ja vedessä, valmiiksi maustettuna, ei huoli kun sotkee makaryynit sekaan, jo vain urheilijapoika saap hiilihydraatit ja sallitut lisäaineet samassa paketissa :-) -jouni
67.   [Vt] Norppa plaanari    Mtl - 26/10/2008 19:43:49
Saiskohan IsoNorppa plaanarin kulkemaan vähä enemmän sivussa jos muuttais sitä koko kiinnityspistettä taaksepäin? Tosin pärjäähän tuolla ihan hyvin, mutta ite tykkään jos ne sais kulkemaan vähä enemmän sivulla.
68.   [Vt] Norppa plaanari    pete79 - 1/12/2008 21:34:20
:D
69.   [Vt] Norppa plaanari    Nec Pluribus Impar - 1/12/2008 23:20:46
Laitapa Jouni se Wenkula valmiiksi niin tuun ens viikolla noutamaan. Olkoot tuo hätävarana jos rahat loppuvat. Sen hinnalla saakin jo monta purkkia tonnikalaa...
70.   [Vt] Norppa plaanari    Jou40 - 13/1/2008 1:29:25
Mikä Wenkula ;-) ?? -jouni
71.   [Vt] Norppa plaanari    tkorkka - 14/1/2008 19:45:36
Sen voi kelata sisään niin että se 'surffaa' pinnalla, ei sukella silloin... Timppa
72.   [Vt] Norppa plaanari    Esa Vainikka - 14/1/2008 19:50:15
Vaikka käytänkin itse lyhyitä 7 jalkaisia vapoja,niin tuossa 'surffaamisessa' olisi pitkistä vavoista apua,kun saa kulman veteen nähden jyrkemmäksi.Samoin olen pyrkinyt virittämään noita plaanareita vetoaisaa taivuttamalla niin,että kulkisivat uloin kauimpana takana(omatekemät Norppa-kopiot kierretanko-aisalla).