Tällainen projekti ollut meneillään tänä talvena. Ruvettiin tekemään tätä jo 06 talvella saatiin purettua ja pohja osa kuntoon. 07 homma jäissä. Nyt 08 alkaa yläpuoli olla valmis. Keväällä loppuun toivon mukaan...
Heh! Mainiota!
Olen itsekin nimimerkin MHo:n artikkelin 'Finnarkin paidanvaihto' innoittamana suunnitellut Finnarkin entisöimisprojektia. Kun nuo uudet hyvät ja hienot veneet näyttää maksava se 10 k€. Aihiota eikä paikkaakaan ole vielä tuolle projektille, mutta molemmathan on järjestelykysymyksiä.
Muutamia kysymyksiä heräsi noista kuvista:
1. Miksi kyseinen korotettu pohja ja alumiinilla? Itse olen suunnitellut että laittaisin uuden pohjan samalla tyylillä tiukasti kiinni palkkeihin kuin MHo, mutta ainakin keulaosaan voisi laittaa lattiaan ruumaluukun, jolloin saisi lisää säilytystilaa tai vaikka paikan sumpulle. Tai en oikein ymmärrä mitä etua saa irrallisesta 5 cm ylöspäin nostetusta alumiinipohjasta. Jos sisäpohjan laminoisi kiinni laitoihin korotuksen jälkeen, niin veneestä luulisi saavan itsetyhjentyvän.
2. Itse suunnittelin myös kiintotankkia, jos löytyisi valmiina sellainen joka mahtuu pohjapalkkien väliin. Onko teillä jo päätetty miten bensansäilytys järjestetään.
3. Perälaita on ilmeisesti ihan PE-levyä. Vai onko? Näyttää paremmalta ratkaisulta kuin perinteinen rosteri- tai alumiinilevy.
4. Päädyittekö tekemään pulpetin itse siksi koska valmiit on kalliita. Katsoin just messuilla, että Terhin (keski)pulpetti vaikuttaisi just passelilta, mutta listahinta ilman kaidetta ja tuulilasia on melkein 500 €. MHo oli hommannut uuden pulpetin halvalla täältä Kokkolasta, mutta kyseinen firma on lopettanut tai ainakin muuttanut toiseen paikkaan, enkä ole viitsinyt selvittää olisiko pulpetteja vielä tarjolla.
On se vaan kiva, kun joku viitsii laittaa uuteen uskoon 'vanhoja kunnon veneitä'
Ja siistiä jälkeäkin näyttää tulevan, pienet karvaiset kädet täällä taputtavat! Itse en jaksais ihan noin fiiniin kuntoon hieroa :(
-P-
Hattua nostaisin jos sellainen päässäni tällä hetkellä olisi. Hieno homma kun joku/jotkut viittii tehdä hienoa, ja perusteellista jälkeä sen sijaan, että tehdään tyylillä '' ei se ole niin justiinsa'' Tuota kampetta jo ilkeäis nettiveneessä kehua tyyliin ''täysin läpikäyty''
Kiitos! Tätä on todellakin rekennettu ajan kanssa 06 mm. käytettiin ylä ja alaosa listan kohdalta irti toisistaan ja poistettiin saniteettisilikoni ruuvit ja korvattiin liimamassalla ja happonkestävillä pulteilla.
Kiitos Ripe! Viikonloppu meni pulpetin laminoimisessa. Paskamaista hommaa. Ens viikolla koitetaan saada hiottua ja maalattua tuo ohjausyksikkö. Pistän kuvia kun homma taas etenee.
Terve!
Tässä vastauksia: 1. Pohjan tulee olla kestävä,komea ja tasainen. Tuosta pohdinnasta vois löytyä vanhoja kirjoituksiani vaikka hakusanalla alulattia tai finnark 505 ht. Nyt lattia tulee kiinni palkkeihin vain ruuvveilla ja halutessa sen voi myös nostaa pois. Ajattelin myös vetää kaikki letkut ja johdot lattian alla joten niihin pääsy myös helppoa uusittaessa esim. konetta. 2. Tankki tulee irto versio. Tila löytyy takapenkin alta. 3. PE-levyä kyllä. Loistavaa tavaraa vene hommissa! 4. Pulpetti on tehty itse koska a) Halvempi b) saa juuri sellaisen kun haluaa. Mulla tulee sähköt ja akku pulpetin sisään.
Tästä tulee meidän 'kakkos' vene (team ässä uistin). En jaksa nähdä tähän aivan niin paljon vaivaa kun meidän hurricaaniin. Siksi esim. tuo irto tankki. Tämäkin projekti varmaan vielä paisuu vuosien myötä. Hurricaanikin on kokenut melkoisia muodon muutoksia vuosien varrella.
Jep!
Liki neljäsataa eskoa on mielestäni edelleen hieman suolainen hinta pulpetista, joka on vain lasikuituvalmis. Jos kauppaan kuuluisi vielä kaide ja tuulilasi, niin hinta olisi enempi kohillaan. Tai no! Kyllähän tuossa pyyntihinnassa on varmasti tinkivaraa, jos valmistaja myy tuotetta suoraan. Muuten on kyllä vaikuttanut olevan tuolla Hobbyboat -firmalla hinnat suht kohillaan.
Olisko kenellä muulla vielä tarinoita Finnarkin tai jonkun muun paatin vastaavasta kunnostusprojektista?
Pitäs viikonloppuna hakea lohjalta. Mercury f60 vm. 02. Pikkusen
vielä mietityttää toi merten mersu kun yamaha miehiä ollaan. Taitaa vaan olla toi mercu sama vehje kun yammu f60 ?
Mukavahan tuohon perään ois lisää hepoja saada ja se ei varmaan onnistu muuten kun 2-tahtisella, mutta jos nyt vain tyytys tuohon mustaan kuuskyt heposeen!
Kuinka vahvaa alulevyä tuo lattia on, 3mm?
Mitä mahtoi maksaa? Laitoin pari vuotta sitten noin neliön palan ja muistaisin sen olleen aika kallista, kun peltiliikkeestä hain. laitoin kun siirsin pulpettia eteenpäin kuppituolin alle vahvikkees.
Olen kuitenkin suunnitellu laittaa sitä enemmän jahka vaan jaksaa alkaa. Hyvän näkönen ja toimiva ratkaisu
Tuo on 4mm. Kallistahan tuo on. Ostin koko levyn 3m x 1,5m. Ovh n.400e. Sain kaverin kautta yli jäämä levyn vähän halvemmalla. Tuosta tehdään vielä muitakin osia arkkiin. Kuvia tulee kun etenee...
On ainakin tukevaa. Oma levynpala 3mm tavaraa, ja tukee todella hyvin tuon penkin. Tosin mulla se on suoraan lasikuituisen sisäpohjan päälle laitettu.
Meinasinkin että ohuempi tavara riittäisi esim. 2mm jos kattaisi koko pohjan. Tuossa pysyy jalat, on helppo pitää puhtaana eikä ole sitä lasikuidun mustien viirujen probleemaakaan jos siitä välittää (kaveri tulee kummisaappaat tms. jalassa kalareissulle - sen näkee sitten kyllä).
Painoa vaan ei myöskään viittis ihan hirveästi lisätä ettei sadevesityhjennys vaan kärsisi.
Kätevää materiaali tuo on kaikennäköiseen. Olen mm. ajatellut vahvistaa sivukaiteiden kiinnikeiden alustat alupaloilla, pokkaisi reunan mukaan kulman veneen sisäpuolelle.
On muuten mukava katsella näitä toisten projektikuvia. Laitetaan nyt omastakin kuva vaikka aihe onkin 505 finnark... vene on kyllä melkosen täynnä roskaa tuossa.
Hemppelin lihgt primer epoxi pohjalle telalla ja hemppelin poly best pinta maali päälle sekin telalla. Yläpuoli veneestä samalla tavalla eri pinta värillä vaan. Sisä puolen maalin sain kaverilta on jotain yx komponentti metalli maalia. Kaverit maalannu sillä pari venettä ja näyttää pysyvän hyvin. Aika näyttää...
Jos alle ei tule epoxia. (Laitoin kuitenkin yläpuoliseen osaan myös epoxin). Ainakin tällaiset ohjeet sain hemppelin edustajalta pari vuotta sitten venemessuilla. Tarkistan vielä että se oli poly best se pinta maali.
Arkki projekti etenee. Kesällä käytiin jo ottaan tyypit. Nyt saatiin loput osat paikalleen. Seuraavana rakennellaan kaiteen ja asennetaan uistelu varustus. Tässä uusimmat kuvat.
Arkki projektissa loppusuora häämöttää enään uistelu varustuksen asentelua ja vene on valmis. Kevään aikana värkättiin kaiteen ja hieman muutakin tässä pari kuvaa tämän hetken tilanteesta.
Aivan loistava osoitus sulta Tommi miten täysillä elät kalastus harrastustasi!
'Talven hiljaisillakin hetkinä' käytät vähintään avovesi kauden tunnit valmistautumiseen tulevaan kauteen. Niin ja onhan sulla vaappu viritystä ym.
Ottakaahan kolleegat nimi mieleen ja mallia asenteesta!
Ei voi muuta toivoa kuin onnea ja menestystä tulevalle kaudelle...
Kyllä työmies palkkansa ansaitsee...:)
Nyt se on valmis! Käytiin jo yksi pikku kisa testaamassa ja heti napsahti palkinto sija. Puska veneellä onnistui neljän takilan pyynti mallikkaasti. Vauhtia vielä himmailtiin viime hetkillä eri potkurilla ja mercurun smartcraft uistelu nopeuden säätimellä.