Vetouistelu - näytä koko keskustelu

Keskustelut

Yamaha f50 4-t alakierrokset

Takaisin keskustelualueille
1.   Yamaha f50 4-t alakierrokset    Niksa - 29/6/2008 12:19:30
Kyseessä Yamaha F50 4-t 1998 perämoottori. Käynnistyy ekalla, viimeistään tokalla. Tyhjäkäynti(vapaalla) ok ja yli 1000 kierrosta ok. Mutta vaihde päällä pienimmillä kierroksilla 700-800 tuntuu käynti hiukan ravistavan ja köhivän. Pysyy käynnissä. Samoin kylmänä kun nostaa kaasun ekan kerran yli 1000 kierrokseen, nousee kierrokset ikäänkuin tukkoisesta yhtäkkiä ripeasksi. Eli kierrokset nousevat vaikkei koska kaasukahvaan. Voisiko tulpilla olla vaihdon paikka?
2.   [Vt] Yamaha f50 4-t alakierrokset    nt - 29/6/2008 12:40:14
Samoja ongelmia oli meillä. Tulppia ei vaihdettu, Seokset ja tyhjäkäynti säädettiin uudelleeen niin rupesi pelaamaan. Liikkeessä käytettiin ja muutamamia kymppejä maksoi.
3.   [Vt] Yamaha f50 4-t alakierrokset    antsu - 29/6/2008 18:53:33
Samanlaisia kokemuksia löytyy. Ajoin yksillä tulpilla useita vuosia (tunteja ei tosin kovin paljon tullut), mutta kaasuttimet on syytä synkronoida niin alkaa tyhjäkäyntikin Jammulle maistumaan. Kokemusta on 96-mallisesta, joka ennen synkronointia kävi ilmeisesti vain kahdella pytyllä tyhjäkäyntiä, mutta tehokierroksilla toimi moitteetta. Säädön jälkeen toiminta palasi loistavaksi kaikilla kierroksilla. Säädöstä veloitettiin muistaakseni 1 tunti työtä.
4.   [Vt] Yamaha f50 4-t alakierrokset    JTim - 7/1/2008 17:44:40
Mulla rupes ilmenemään kans samaa vaivaa samassa koneessa. Just kävin tiputtamassa koneen huoltoon. Epäili viaks kaasareiden synkkausta tai sit vaan likaa eli kakkaa kaasareissa. Mut siitäpähän tuo selviää kun laskun saa kouraan.
5.   [Vt] Yamaha f50 4-t alakierrokset    Niksa - 29/6/2008 12:53:30
OK! Ajattelin ensi syksynä käyttää huollossa ja samalla tarkistuttaa kaasarit, venttiili välykset ja muutkin säädöt. Pysyikö teidän tapauksessa itse kierrosluku samana? Mitä muutoksia/parannuksia tarkalleen ottaen tuli? Minulla 1000 rpm mittarin mukaan on se kohta, jonka jälkeen meno nelitahtimaisen tasaista. Vaihteen ollessa päällä alle 1000 ei tunnu enää 'hyvältä' vaikka kone kyllä käy. Kiitti ja kesän jatkoja!
6.   [Vt] Yamaha f50 4-t alakierrokset    nt - 29/6/2008 13:03:00
Kone ei käynyt kunnolla tyhjäkäynnillä vaihde päällä kunnolla. Tärisi ja kävi huonosti. Kierros luku pysyi huollon jälkeen samana jos sitä tarkoitat. Kone rupesi toimimaan kunnolla alle 1000 kierroksilla. Eikä sammuillut enään kun laitoi vaihteen päälle.
7.   [Vt] Yamaha f50 4-t alakierrokset    Niksa - 29/6/2008 20:29:06
Alkaa seuraava liike siis olla selvillä. Kaasareiden säätö. Mielenkiinnosta on kysyttävä, että meneekö kaasareiden säädöt/synkroonit ns. itsestään pois optimista vai edesauttaako siihen jokin erityinen asia?
8.   [Vt] Yamaha f50 4-t alakierrokset    antsu - 29/6/2008 20:58:05
Eiköhän ne mene vaan omia aikojaan pois vireestä. Ihan peruskäytössä oma moottorini oli, jos ei lasketa sitä, että kausi alkoi aikaisin ja loppui myöhään.
9.   [Vt] Yamaha f50 4-t alakierrokset    jako - 29/6/2008 23:20:17
Laittakaa vielä tieto, mistä löytyy pätevä kaveri pääkaupunkiseudulta tekemään säädöt? Niksalle pahoittelut sekaantumisestakeskusteluun...
10.   [Vt] Yamaha f50 4-t alakierrokset    antsu - 30/6/2008 9:57:35
Teetin aikoinani Yamaha-Centerin takana vanhassa navetassa olevassa pajassa. Sen jälkeen siellä ovat kuviot jonkin verran muuttuneet, mutta en tiedä ovatko henkilöt entiset. Pienkonehuolto Timo Suomi on Kehä3:n toisella puolella samalla kohdalla kuin Yamaha-Center. Tietoa ainakin on. Ilmeisesti taitoakin löytyy. Varmaan Mercuryhuollot hallitsevat homman myös. Sama rautahan on kysymyksessä. Minä olen aina saanut perämoottorikorjaamosta hyvän vasteen. Kokemusta ei paljon ole, mutta se vähä on positiivista.
11.   [Vt] Yamaha f50 4-t alakierrokset    jako - 30/6/2008 20:37:52
Anterolle kiitoksia
12.   [Vt] Yamaha f50 4-t alakierrokset    Niksa - 30/6/2008 23:04:31
Suomi24 palstalla aloitin saman keskustelun ja siellä samanlaisia alakierros ongelmia. Yksi kokeiltava asia on kaasuttimien suuttimien tukkeutuminen. Kuulemma olisi Yamahan kaasuttimen puhdistusaine tehonnut. Itselläni myös keväällä yksi kaasutin tukkeessa (tulvi ja kone kävi todella huonosti). Kopautus kaasarin kylkeen ja neula vapautui. Bensavuoto lakkasi ja kone käy. Kuitenkin nyt pikku hiljaa tuo pikkukierros ongelma alkanut vaivata. Pitää kokeilla tuo puhdostusaine.
13.   [Vt] Yamaha f50 4-t alakierrokset    härski - 7/1/2008 10:17:34
Mulla on ollut vm 2000 koneessa vastaavantyyppinen ongelma. Tyhjäkäynti heilui käyntinopeudella 600-800 1 / min ja moottori kävi huonosti, Aikaisemmin käynyt uistelleessa hyvin kierroksilla 650-700 1 / min. Olin jättänyt vanhat polttoaineet talveksi koneeseen. Nykybensa ei säily kuin 3 kuukautta jonka jälkeen alkaa muodostamaan hartsia. Pienet tyhjäkäyntisuuttimet menevät tukkoon ja moottorin käynti huononee pienillä kierroksilla. Ajossa toimii normaalisti.Vein koneen Vääksyn Konepisteeseen huoltoon, jossa irroittivat kaikki kaasuttimet ja liottivat niitä yhden yön, jolloin hartsipiki ( ? ) saatiin liukenemaan. Sen jälkeen toiminut normaalisti. Talveksi on laitettu viimeiseen tankkiin stabilointiainetta ja viime vuosina olen siirtynyt käyttämään viimeisessä tankillisessa pienkonebensaa Olli
14.   [Vt] Yamaha f50 4-t alakierrokset    Niksa - 7/1/2008 17:31:46
Nyt on ostettu purkki kaasutin puhditusainetta. Täytyy kokeilla viimeistään ensi viikonloppuna. Ohjeet lyhyesti: Bensat järjestelmästä pois. Laimennettua ainetta tunniksi sisään ja lopuksi tyhjennyt. Eli tunnin liotus. Sitten bensat sisään ja ajoa. Vain tuo käytännössä aineen koneeseen saattaminen mietityttää. Irroittaisiko pa suotimen jälkeen lekun ja pumppaisi avoastiasta normaalilla lutku 'muna' pumpulla kamat koneeseen? Vinkkejä?
15.   [Vt] Yamaha f50 4-t alakierrokset    J@K - 7/2/2008 0:42:26
Anna olla mieluummin yön yli niin varmaan tehoaa, itse olen antanut liota kunnolla.
16.   [Vt] Yamaha f50 4-t alakierrokset    niksa - 7/1/2008 20:23:05
Kehtaatko kertoa mitä löytävät. Kiitti.
17.   [Vt] Yamaha f50 4-t alakierrokset    plaanari - 7/1/2008 20:45:59
Itellä vm 99. Pari kertaa itse säätänyt pienten kierrosten seokset. Käy nätisti viä 600rpm vaihde päällä. Pelkkä kaasarien tyhjäks ajaminen syksyllä on riittänyt pitään paikat puhtaana. Kyl ne liikkeet mielellään myy hyvällä katteella kaikenmoisia humpuukiaineita. Jos kaasareihin jäänyt syksyllä bensat, niin ei siihen hartsinpoistoon taida auttaa kun purku ja mekaaninen puhdistus. Lähti muuten 4hv jammu 9v vanhoilla bensoilla käymään viikonloppuna. Tosta perunamuusikoneesta ajoin aikoinaan joka reissun jälkeen kaasarin tyhjäks ja hyvin on pelannu.
18.   [Vt] Yamaha f50 4-t alakierrokset    JTim - 7/10/2008 18:28:03
Kaasarien synkkaukset oli pielessä. Mut samalla reissulla selvis että päässy bensaa öljyjen sekaan, ei löytäny kyllä mitää 'vikaa'. Huoltoveijari oli sitä mieltä että kun uistelee pitkiä pätkiä ni ei pysy koneen lämmöt tarpeeks ylhäällä, ja laskee bensaa 'läpi'. Öljyn vaihdon ja synkkauksen jälkeen taas kyllä käyny kun enkeli. No, nyt tarkkaillaan sit tilannetta ja uistellaan lainatulla apumoottorilla.
19.   [Vt] Yamaha f50 4-t alakierrokset    plaanari - 13/7/2008 10:37:53
Kyl ne lämmöt normaalissa pysyy. Termostaatti moottorissa on sitä varten. Jos kone käy kylmänä, niin on voinu termari jäädä jumiin auki asentoon. Ite uistelen jäiden tuloon asti, eikä ole ollut noita ongelmia. Uistelupaikoille on muutaman minuutin siirtymäajo jolloin kone lämpiää hyvin ennen itse uistelua. Jos laskee uistimet veteen heti rannassa, niin silloin myllyllä menee aika paljon aikaa lämmetäkseen normaaliin.