Vetouistelu - näytä koko keskustelu

Keskustelut

Jurmo Cabin

Takaisin keskustelualueille
1.   Jurmo Cabin    mikkokojo - 7/12/2009 14:58:12
Onko kenelläkään kokemusta Jurmo Cabinista uistelu- ja/tai retkeilykäytössä? Alustavassa harkinnassa ko. vene ja jos jollakin olisi kokemuksia niin mieluusti niistä kuulisin. Lähinnä kiinnostaa apukoneen koko, ohjattavuus uisteluhitauksissa yms. Venehän ei ole mikään trailerimiehen unelma, mutta kiinteä takaseinä ja makuupaikka toisi lisää mukavuutta nykytilanteeseen. Kaikki, sekä positiiviset että negatiiviset, kokemukset veneestä olisivat erittäin tervetulleita.
2.   [Vt] Jurmo Cabin    JurmoC - 8/12/2009 8:39:01
Itselläni on retkeilykäytössä kyseinen vene ollut vuodesta 2005. Satunnaisesti on tullut uisteltua, mutta uistelukonetta mulla ei siinä erikseen ole. Sisäperäkoneella kiermurtelee helposti uistelussa, mutta ei tuo ongelma näin pienillä uistelumäärillä ole haitannut. Jarrupusseja joutuu käyttämään ettei mene liian kovaa ja saa samalla pidettyä koneessa hieman kierroksia. Itselläni vene on Volvon AQAD31 dieselillä. Ihan sopiva kone kyseiseen veneeseen, joskin hieman painava. Vastaiseen aallokkoon ajettaessa vene on hieman kova, mutta tilannetta helpottaa kummasti hyvät trimmilevyt. Niillä keulaa saa painettua kunnolla alas ja ajaminen helpottuu kummasti. Yleensäkkin trimmilevyt ovat pakolliset kyseisessä veneessä, sillä muuten nojaa tuuleen melko herkästi. Mielestäni vene on ihan merikelpoinen kokoisekseen. Runko on tukeva ja ei nitise eikä natise. Webaston air top 2000 lämmitin riittää pitämään veneen lämpimänä kelillä kuin kelillä. Itse olen varustellut veneen paremminkin retkikäyttöä silmällä pitäen, joten jos joskus kyseiseen veneeseen päädyt niin voin laittaa jotain valokuvia asennuksista mikäli haluat.
3.   [Vt] Jurmo Cabin    amg - 8/12/2009 19:44:03
10 vuotta kokemusta jurmo cabinista.toimii hyvin uistelussa,sitä vaan ihmettelen,miksi pitää asentaa apukone
4.   [Vt] Jurmo Cabin    amg - 8/12/2009 21:13:35
toyotan turbodieselillä
5.   [Vt] Jurmo Cabin    Uupelo - 8/12/2009 9:02:54
Itsekin kyseisen paatin hommasin tuossa syksyllä. Ajokokemukset vielä hyvin vähäiset ja uistelukokemukset aivan olemattomat kyseisestä veneestä. Mieluusti kuulisin ja näkisin erilaisia virityksiä, mitä kyseiseen veneeseen on rakenneltu. Talven aikana olisi tarkoitus saada oma vene sellaiseen kuosiin, jotta ensi kesänä ei tarvitsisi pelkästään mökin laiturilta onkia. Veneen takatilahan ei ole mikään hehtaarikenttä, mutta varmaan jotenkin mahtuu touhuamaan. Uistelukoneen kiinnittäminen uimatasoon jonkinlaisen kulmarautavirityksen avulla vaikuttaisi kohtuullisen toimivalta ratkaisulta. Uistelukoneeksi ei varmastikaan kannata edes harkita kasiheppasta pienempää. Lyhyen kokemuksen perusteella kyllä vaikuttaisi, että on enempi retkivene kuin kalastusalus.
6.   [Vt] Jurmo Cabin    mikkokojo - 8/12/2009 13:11:15
Olen itsekin käynyt katsomassa ko. venettä ja saman asian totesin että ei se mikään kalamiehen unelma ole, mutta toimeen tulisi. Lähinnä se konekoppa syö tilaa takatilasta. Mutta ikävä kyllä rahoitus 'hieman' rajoittaa harrastusta, joten kompromissien kanssa joutuu painiskelemaan. Apukoneasiaa itsekin olen miettinyt ja joku 2 sylinterinen kone se täytyy olla. Aikaisemmasta elämästä kokemuksia pienestäkin apukoneesta on ja ne eivät ole kovin hyviä kokemuksia (tärinä, lataus tai sen puute, ohjaus, kaasu, vedon kytkeminen mm) Mutta tässä vaiheessa kaikki on vielä haaveilua. Ensin täytyy hukata tuo Scantic pois ja sitten paneutua vakavalla mielellä uuden hankintaan. Tuo trimmien 'pakollisuus' on ihan hyvä tietää. Vähäsen ohi aiheesta, mutta kuitenkin. Miten ohjauksen järjestäminen onnistuu jos sisäperässä on hydrauliohjaus ja apukonetta halutaan ohjata samalla ratilla. Kuitenkin niin että pääkonetta ajettaessa apukoneen ei tarvitsisi kääntyillä. Koivuniemen Jorman kyydissä kun olin joskus niin muistaakseni hänellä oli joku ratkaisu asiaan. Jos Jorma luet niin kommentoi.
7.   [Vt] Jurmo Cabin    Trolli - 8/12/2009 14:23:24
Hydrauliohjaukseen asennetaan väliin venttiili joka kääntää paineen haluttuun suuntaan. Venttiiliä löytyy manuaalisena ja sähkökäyttöisenä, jälkimmäinen jossain parinsadan euron hujakoilla. Tarvii siis hydraulisylinterit molemmille koneille. Uuteen veneeseen tulossa ihan samanlainen systeemi kuin tuossa Marinossakin on. Kaksi ohjauspistettä joista molemmista voi ohjata haluttua/valittua konetta. ps. voin ottaa Scanticin vaihdossa jos ostat Marinon ;)
8.   [Vt] Jurmo Cabin    mikkokojo - 8/12/2009 14:48:00
Taitaa nuo Jurmot ja siun Marino olla vähän eri hintaluokissa.. Mutta sen verran sairas uteliaisuus vaivaa että laita vaikka sähköpostiin mitä se maksaa. mikko.kojo@ekamo.fi Eli ohjaus ei tuota ongelmaa.
9.   [Vt] Jurmo Cabin    mikkokojo - 8/12/2009 14:52:10
Tai ei tarvii laittaa Marinon hintaa. Löysin sen jo sivuiltasi. Vähäsen on pitkä budjettiin.
10.   [Vt] Jurmo Cabin    Trolli - 8/12/2009 17:33:15
Ok! Jos mahdollinen uusi projekti herättää kysymyksiä niin pistä sähköpostia tulemaan. Vastailen parhaani mukaan. Tuo Jurmo Cabin on käsittääkseni ihan asiallinen ja tukeva vene. Hieman ongelmia saattaa aiheuttaa apukoneen asennus suoraan perälaitaan, kippaaminen ja korkeuden säätö tarvivat toimiakseen aika reilun telineen kunnon säädöillä. Ison veneen rakentelu on kohtuullisen kallista, kannattaa laittaa tarvittavat asiat kustannusarvioineen paperille. Marinoon upposi vakioveneen lisäksi yli 10 tuhatta euroa ns. kiinteisiin varusteisiin (toinen targa, kiinteät vapatelineet, kaiteet avotilan ja uimatason ympäri, kaksipiste -hydrauliohjaus, toinen kone, uimatason alle ilmatankit jne.) Eipä siitä omiaan saa millään pois, mutta hieno sillä on ollut kalastella, eli eivät rahat hukkaan ole menneet ;) Uudessa veneessä uistelumodifiointiin menee vielä hieman enemmän rahaa, mutta tarkoitus olisikin kalastella sillä sitten seuraavat 20 vuotta. Ja ihan eri asia värkätä näitten vehkeittein kanssa ammatillisessa mielessä kuin yksityisesti.
11.   [Vt] Jurmo Cabin    mikkokojo - 8/12/2009 20:48:28
Näin harrastelijakäytössä tosiaankin voi tehdä kompromisseja enemmän kuin ammattikäytössä. Lisäksi voi tehdä päivityksiä sitä mukaa kun intoa, aikaa ja rahaa riittää. Ja kustannusarviotahan ei etukäteen laadita. Muuten siinä käy kuin talonrakennuksessa: Lopussa huomaa että kustannusarvio toteutui 120 prosenttisesti. Paljon hienompaa on etukäteen uskotella että pystyy tekemään halvemmalla, helpommalla ja lyhyemmässä ajassa kuin kukaan muu aiemmin on tehnyt. Mutta kuten tuossa aiemmin totesin niin tässä vaiheessa tämä on helppoa kun uutta venettä ei ole ja ei tule ennenkuin vanha lähtee tontilta. Ja jos ei lähde niin voihan sillä aivan hienosti kalastella. Eiköhän siihenkin jotain rakenneltavaa ensi keväälle keksi.
12.   [Vt] Jurmo Cabin    mikkokojo - 8/12/2009 20:39:18
Millä koneella vetelet?
13.   [Vt] Jurmo Cabin    JurmoC - 9/12/2009 7:46:24
Itse olen myös vähäiset uisteluni ajanut tuolla pääkoneella. Pärjäähän sillä mutta jos satoja tunteja uistelee vuodessa niin mielestäni apukone on hyvä vaihtoehto. Tuntuu turhalta ajaa satoja tunteja isoon moottoriin tyhjäkäynnillä, vaikkakin itse olen sitä mieltä ettei se kauheasti siitä nokkiinsakaan ota. Lähinnä tulee ensimmäisenä mieleen vetolaitteen ristinivelet. Diesel ainakin täristää tyhjäkäynnin tuntumassa jonkin verran mikä sitten niitä niveliä rasittaa. Itse olen käyttänyt jarrupusseja niin on saanut vähän nostettua kierroksia jotta ei täristäisi niin paljoa. Oletko ajatellut hankkia jurmon bensa vai diesel koneella?
14.   [Vt] Jurmo Cabin    mikkokojo - 9/12/2009 8:06:34
Jos uni etenee hankintaan asti niin tällä hetkellä tuntuu siltä että bensakoneella. Dieselit tuntuu olevan samankuntoisia bensaveneitä noin 3-5 kiloeuroa kalliimpia. Jäisi apukonerahat ja vähän bensarahaa. Ja jos nykyinen tahti uistelussa jatkuu niin pääkoneeseen tulee max 50h vuosi niin dieselin säästöillä tuon erotuksen kiriminen kiinni käy aika työlääksi.
15.   [Vt] Jurmo Cabin    JurmoC - 9/12/2009 10:35:41
Se on totta ettei ajamalla saa hintaeroa kurottua umpeen kovinkaan helpolla. Toki se hintaero on edelleen olemassa venettä myytäessä. Itselläni dieselin kulutus on matkaa ajettaessa siinä 15-20 l/h riippuen matkanopeudesta (20-25 solmua).
16.   [Vt] Jurmo Cabin    Sca05 - 10/12/2009 9:08:26
Bensakone voi olla Jurmoon hyvä vaihtoehto siksikin että ne ovat usein vähän kevyempiä. Ainakaan mitään viidensadan kilon 5-7 litran jenkkisovellusdieseleitä en itse tuohon kelpuuttaisi. Vene on kuitenkin sen verran pieni että valtava takapainoisuus tuskin auttaa ajo-ominaisuuksia. Se vähä kokemus mitä on tuollaisesta, ei ole omasta käytöstä kylläkään, on että juuri vasta-aalton pakkaa olemaan hieman kova. Lienee tyypillistä tuon kokoisilla liukuvilla kotimaisilla kuitenkin. Käsitys on myös sellainen että vene on melko vahvasta materiaalista eikä niissä aallokoissa joissa tuolla turun suunnalla on oltu yli 10 m/s tuulissa tuntunut pelottavan. Tuuleen nojaaminen jäi mieleen. Tuleeko vene sisävesille vai merelle? Tuulipintaa on jonkin verran, eli jos sivutuulta laiturimanoovereissä se kuljettaa venettä kyllä aika tehokkaasti. Esim. vanhempi volvon 150 heppanen dieseli oli mielestäni painon suhteen jo siinä ja tässä (vissiin sama kuin 130hv). Kulkee kyllä, mutta bensakone voisi olla äänettömänpi. Dieselin kanssa ei tule helposti mieleen ajella takaovi auki. Bensakoneessahan tuo paloturvallisuus on sitten varmaan jonnin verran huonompi. Joku 'ammattilainen' tietäisi varmaan paremmin sanoa kuinka paljon. Jos ostat käytetyn jossa vanhempi kone, ja pätäkkää jää vielä niin uuteen pieneen sisäbensaan ei niin aivan hirveästi tarvi rahaa laittaa kuin noihin dieseleihin. Vanhalla bensakoneella sitä soppaa varmaan menee vielä enemmän kuin näillä uusilla.
17.   [Vt] Jurmo Cabin    JurmoC - 10/12/2009 10:36:31
AQAD31 on mielestäni siinä rajoilla sen painon suhteen. Joissakin Jurmoissa on näkynyt AQAD41 koneitakin mikä on mielestäni liian painava kone. Mitä tuohon takaovi auki ajamiseen tulee niin ei se vaudissa ainakaan itselläni kärytä. Tyhjäkäynnillä Volvot yleensä tuppaa hieman 'haisemaan'. Tuulipintaa veneessä on ja laituriin ajettaessa saa olla tarkkana. Mitä merikelpoisuuteen tulee niin aika kovassakin kelissä on tullut ajettua saaristossa. Tässä juuri auttaa hyvät trimmilevyt kun voi ajaa plaanissa suhteellisen hidasta nopeutta ja keula leikkaa aallot hyvin. Uistelussa Jurmossa ei kovin helposti aalto lyö tuulilasille roiskeita. Bensakone on varmasti ihan ok vaihtoehto varsinkin jos päivittää tekniikkaa uudempaan. Venehän itsessään on aika kevyesti liukuva ja ei ihan älyttömästi soppaa vie.
18.   [Vt] Jurmo Cabin    mikkokojo - 10/12/2009 11:03:08
Saimaalle tulossa.
19.   [Vt] Jurmo Cabin    Sca05 - 10/12/2009 12:42:57
Takaovi liittyi lähinnä meluun. Tosi on että kaikkea ei voi saada, kohtalaisen suuri tuulipinta tarkoittaa samalla kokoisekseen isoja sisätiloja. Vene on myös tukeva eikä kallistele laiturissa. Jurmo lienee ihan toimiva suhteellisen pienillä koneilla. Olen kuullut että tuota mercruiserin 1,7 ihmedieseliäkin olisi noissa käytetty (116hv?). Voisi olettaa, toki kannattaa varmistaa jostain tai kysellä kokemuksia, että esim. volvon 3,0 litran perussetti (jonka hinta kai alle 10k€ ihan 'listassa') riittäisi tuohon. Toki omien tarpeiden mukaan... (epälemättä toisaalta kyllä jne jne...:))
20.   [Vt] Jurmo Cabin    Uupelo - 10/12/2009 13:39:25
Bensakone on itselläni Jurmossa. Vähäisellä kokemuksella voisi sanoa, että yllättävän pienellä bensalla menee normiajossa. Toinen asia sitten on tuo koneen merkki. Itsellä vene on varustettu Bemarin B190 -koneella, joilla noita näkyy olevan myynnissä jonkun verran. Tässä pienen ensituntuman perusteella vois sanoa, että osien saatavuus on kyllä huomattavasti suurempi ongelma kuin bensan kulutus, Suomessa tällä hetkellä yksi diileri näille osille. Esimerkkinä vaikka palkeet vetarista, vetoniveleen 189 EUR ja pakopalje 132 EUR, kun ei ole tarjontaa, niin hinnatkin on kohdillaan... Tämä seikka yllätti vanhan perämoottoriveneilijän.