Vetouistelu - näytä koko keskustelu

Keskustelut

Työvalot veneeseen?

Takaisin keskustelualueille
1.   Työvalot veneeseen?    meriukko - 10/9/2011 15:29:27
Tuli perjantaisessa myräkässä pimeällä liikkuessa kummasti mieleen monesti mietintälistalla olleet työvalot helpottamaan rantautumista kun huvivenekaliberin hakuvalolla ei nähnyt sateen läpi minnekään eikä käsikäyttöisellä hakuvalolla oikein keikkuvassa veneessä ollut muutenkaan erityisen helppo operoida. Lisäksi jos nuo työvalot on valomastossa korkealla ja niillä heijastelevyt alla suuntaamassa heijasteet pois kannesta niin niistähän voisi olla rantautumisen lisäksi iloa viittojen heijastimien valoittelusta pimeällä kulkiessa ilman että pimeänäkö menee himmennettyjen näyttöjen äärellä punavalaistussa ohjaamossa. Katsoin että esim Puuilo, IKH ja muutkin myy LED-työvaloja halvalla, merkkitarvikkeena saa sitten muunkin hintaisia työkonevaloja. Onko kellään kokemusta noista halvemmista LED-työvaloista? LED tekniikka olisi prioriteetti virtapiheytensä johdosta koska paatissa julistettu sähköjen suhteen teema 'isot akut ja kaikissa laitteissa minimoitu kulutus = stressitöntä käyttöä'.
2.   [Vt] Työvalot veneeseen?    Da Vinci - 10/9/2011 18:29:52
Samaa olen miettinyt itsekin. Kaukovaloja laittaneet ovat valittaneet liian kapeasta valokentästä. Juuri tänä aamuna keräsin nettikaupasta valaisimia - mutta jätin ostamatta. Pitäiskö olla leveä vai kapea kuvio?
3.   [Vt] Työvalot veneeseen?    meriukko - 10/10/2011 14:58:46
Linkin halpislamppu mietityttänyt itseä, hinta houkuttaisi kokeilemaan, kotelointi tosiaankin IP67 (ainakin ilmoituksessa) ja LED:thän on rakenteeltaan yleensä pitkäikäisiä joten voisi kuvitella että veneen maston olemattomissa tärinöissä voisi kestääkin pidempään.
4.   [Vt] Työvalot veneeseen?    K.Ruuskanen - 10/11/2011 23:09:27
Pihassa kävi kaivinkone ja sen katolta bongasin patterin linkin valoja. Tuikkujen valoteho ja kuskin haastattelu sai minunkin ostamaan yhden flood (lyhyt & leveä) valon ja laitoin sen keulaan ankannokan alle. Hyvä fiilis tuosta valosta on jäänyt ja halusin sen juuri viime viimeisille metreille kun lähestyy pimeässä rantaa. Ajaessa en ole tainnut sitä koskaan käyttää ja epäilenkin ettei sillä kyllä kovin kaukaa reimareita löydä. Tosin merkillä olisi samanlaisia eri valokeilalla varustettuja valoja ja niistä varmaan saisi kasattua toimivan patterin. Ihan halpahan tuo ei ole varsinkaan jos haalii monta valoa, mutta kaivurikuski sanoi, että ko. malli on parhaiten ehjänä kestänyt ja yhtään ei ollut tarvinnut vielä vaihtaa.
5.   [Vt] Työvalot veneeseen?    provo - 13/10/2011 20:21:35
Moi, Käsiheittimellä itse haeskellut kanssa kohteita pimeässä, mutta nyt tulevana talvena haen kanssa jotain käytännöllisempää. Ajattelin kokeeksi tilata pari tuolta: http://www.dealextreme.com/p/10w-3200k-700-lumen-warm-white-led-spot-light-bulb-12v-55324 Halvat ovat ja varmaan laatu sitä itseään, mutta mielestäni kokeilun väärti. -pr
6.   [Vt] Työvalot veneeseen?    meriukko - 1/12/2012 21:58:48
Sellainen tuli tuossa mieleen valojen lisäksi katolle tulevien uusien härvelien asentelua (telkkariantenni, äänitorvi ja mitä tässä vielä keksiikään ennen kevättä...) mietin että onko kukaan asentanut jo noita Bilteman vesitiiviillä kaapelin läpivientiholkeilla mitään? Katsoin että ovat ainakin edullisia ja hetken kävi mielessä että noin simppeliä osaa olisi edes halvalla tuotannolla vaikea pilata. Jos ne on ok tai ihan susia niin laittakaapa kokemusta jakoon.
7.   [Vt] Työvalot veneeseen?    meriukko - 10/9/2011 20:17:51
Tuossa oli muistaaksen IKH:n valo jota mainostettiin 60-asteisella valokeilalla. Jotenkin tuntuu että LED:stä ainakin kun tuolta yhdeltä off-road palstalta kokemuksia lueskelin että autokäyttäjien mielestä toimii ok lähelle muttei ollenkaan kauas. Huonoon näkyvyyteen vesi/lumisateen/sumun kanssa pidemmälle matkalle en usko oikein mistään veneeseen asennettavan kokoisista valoista olevan aidosti kunnollista lääkettä joten lähialue tuntuisi itsestä silloin perustelummalta kun veneessä on kuitenkin tutka jolla näkee noissakin keleissä. Laituriin ajaessa, luonnonsatamaan tullessa pimeällä noita eniten kaivannut ja lähialueella esim 30 asteen sektoriin molemmille puolille muoviviitan heijastimiin olisi kiva saada valonheijastus. Pistemäisempi valo pitäisi minusta olla jotenkin käänneltävissä haluttuun suuntaan mutta tämä lienee enemmän oma fiksaatio kuin 'suuri totuus'. Joku noista halvoista LED-valoista ilmoitti jopa tiiviysluokakseen IP56 tai IPX6 eli ainakin sen perusteella pitäisi olla ihan kannelle asennettavan tasoista kamaa joka kestää vettä ruiskuavassa muodossa. Pitää vissiin alkaa itse koekaniiniksi ja ruuvailla talvella telakalla jotkut halpisLEDtyövalot kiinni että tietää ainakin sen jälkeen miksi maksaa seuraavissa valoissa laadusta...:)
8.   [Vt] Työvalot veneeseen?    Da Vinci - 10/9/2011 20:29:59
Päädyin itse tuohon 72W paneeliin. Olen vienyt johdot valmiiksi takatargaan. Piti laittaa sinne Bilteman kaukovalot, mutta rupesin empimään tuota kapeaa kiilamaista valokuviota. http://www.taskulamput.fi/tuote/led_tyovalopaneeli_72w/ Sen pariksi tuollainen kauko-ohjattava xenon hakuvalo. http://www.taskulamput.fi/tuote/kauko_ohjattava_hakuvalo_35w_hid_12v_24v/ Vähän hintava on tosin.
9.   [Vt] Työvalot veneeseen?    Lohjari - 10/10/2011 7:35:19
Tuolta säästäisi jonkun verran. http://tinyurl.com/5sdhto3
10.   [Vt] Työvalot veneeseen?    meriukko - 10/10/2011 10:11:13
Pistähän käyttökokemuksia valopaneelista kunhan saat kytkettyä ja kokeiltua?
11.   [Vt] Työvalot veneeseen?    oboy - 10/10/2011 8:11:41
Tuolla on myös hyvä valikoima työvaloja: http://www.tuontitukku.fi/index.php?inc=11&search_in_description=1&keywords=ty%F6valo&jsh_id=c3cc2a62bd32292190c0b5edf6f95993
12.   [Vt] Työvalot veneeseen?    pertti - 1/8/2012 21:55:25
Itse laitoin HT-veneen katolle Motonetin lisävalot/sumuvalot jotka tais maksaa 20€ Tarkotus oli laittaa ihan rantautumista varten eikä hakuvaloiksi. Minulla on ainakin täyttäny kaikki vaatimukset mitä odotin niiltä! Elikä 20€ + 15min töitä = Mukava rantautumin. ei huono lopputulos
13.   [Vt] Työvalot veneeseen?    antsu - 10/10/2011 10:51:44
Pieni yksityiskohta ihmetyttää. Valopaneelin esitteessä sanotaan laitteen olevan 72 wattinen, mutta ottavan virtaa 16 ampeeria joka tekee 192 wattia. Eli saman verran kuin kolme halogeeniheitintä.
14.   [Vt] Työvalot veneeseen?    meriukko - 10/10/2011 14:53:39
16A = aikas lailla paljon... En edes kiinnittänyt huomiota itse kun katsoin vain nimestä 72W. Jos kulutus lähelläkään 16A, ei satu minun käyttöön kun pitäisi nimenomaan minimoida kulutusta :)
15.   [Vt] Työvalot veneeseen?    Markke - 10/10/2011 15:00:22
Tuossa yksi hyväksikoettu vaihtoehto. Kuvassa IRC-Halogenit 35 W valaisukulmat keskimmäinen 10 astetta ja laitimmaiset 35 astetta. Tyytyväisenä kolmas kausi menossa. Löytyy mm. Aditasta http://www.adita.fi/?file=126 Markke
16.   [Vt] Työvalot veneeseen?    sasun - 10/10/2011 15:17:15
Yhden reissun verran on juuri tuollainen valaisin ollut käytössä. Asensin kokeeksi keulalle kaiteeseen. Ainakin rantautumisvalona toimii, yllätävän kirkas. Ajattelin hommata vielä toisen 18w version täältä: http://www.taskulamput.fi/tuotteet/led_tyovalot/
17.   [Vt] Työvalot veneeseen?    antsu - 10/10/2011 15:39:48
Mulla on trailerissa ollut LEDit jo jonkin aikaa ongelmitta ja uskon tärinän olevan toista luokkaa. LED-valoissahan ei ole lähes sulana hehkuvia metalliosia, mutta elektroniikkaahan niissä on ja se voi olla tehty hyvin tai huonosti.
18.   [Vt] Työvalot veneeseen?    mikam78 - 10/10/2011 15:52:22
Sanotaanko näin että led lampuista sen verran kokemusta,mitä koneessa on led lamppuja missä on 18kpl ledejä per lamppu.Niin ehkä voisi toimia,muuten en suosittele.Itse käyttäisin työ xenon-valoja. Itse ainakin laitan 2kpl xenoneja niin on näkyväisyyttä..Toivottavasti.
19.   [Vt] Työvalot veneeseen?    Äyskäri - 10/10/2011 19:00:54
Valokulmaa pitää olla. Mulla oli vanhassa veneessä Hellan 50W perus rekka-auton työvalot ja hyvin pelittää, mut yks eteen ja yks taakse 'hiinä ja hiinä' että valokulma on riittävä. Jos nyt rakenteisin niin laittaisin kaksi eteen pienessä haritus kulmassa. On erityisen oiva peli merimerkkien heijastimien löytämiseksi. Valonheittimet on aivan turhia pelejä siihen hommaan, johonkin muuhun niistä on apua. Nois myynti-ilmoituksen kuvista näkee valojen asennukset...niin ja yllättävän vähän haittaa vaikka valaisee kannenkin kun tuota ei tuu pidettyä päällä kuin sekunti - pari kerralla. Siinä ajassa tarkistaa suunnan ja etäisyyden seuraavalle tolpalle. Äyskäri
20.   [Vt] Työvalot veneeseen?    olapenna - 10/10/2011 20:08:00
Etsitte varmaan tositehoja, mut mun pieneen tarpeeseen otsalamppu, jossa on tehokkaat ledit ja punavalo ovat olleet riittävät. Erityisesti tykkään punavalosta.
21.   [Vt] Työvalot veneeseen?    greg - 10/10/2011 21:25:27
Vaikka on päällä vain sekunnin tai pari niin jos osuu kanteen niin vie hämäränäön pitkäksi aikaa. Eli punavalo veneessä ei sitä tee ja jos muuta valoa tarvitsee merimerkkien etsintään niin kapea valokeila on parempi, sillä kun valaisee pitkin horisonttia eikä osu veneeseen niin löytyvät merkit jos on jossain sielläpäin missä olettaa ja tärkein eli hitaasti palautuva hämärähäkökään ei kärsi.
22.   [Vt] Työvalot veneeseen?    juza - 10/10/2011 21:43:45
Tälle kaudelle rakensin targaan Tokmannin halppis sumuvalot (19.90€/2kpl)... Avoveneen targaan mahdollisimman ylös ja näyttämään hieman sivuille niin että valokiilojen väliin jää hieman rakoa. Valaisimien alle olisi vielä rakennettava heijastin lipat, mutta muuten olen hyvin tyytyväinen. Reimarit näkee riittävän etäältä ja rantautumiseen auttaa sen mitä tarvitsenkin.
23.   [Vt] Työvalot veneeseen?    Ruoska - 10/10/2011 23:07:00
Mulla on keulassa uppona, ja täytyy sanoa, että kylläpä vain yllättävästi vaikuttaa hämäränäköön, jos kanteen ei valoa osu. Nyt kun häiritsee kulkuvalonkin kajo tuossa kannella paskassa kelissä, jossa silmä kovana. Positiivinen ylläri nuo keulavalot, jos paljon pimeässä liikkuu. Näkyy reimarit sairaan kaukaa ja kuitenkin suhteellisen leveällä keilalla, luokkaa 30-40'. Käytännössähän nuokin ovat sumarit. Keilat ovat vain niin, että toinen pyyhkii liki vaakaan ja toinen keila on liki pystyssä, joilloin valokuviosta muotoutuu vähän karrigoidusti risti. Miinuksna tulee sitten se, että isotöiset asentaa ja 'sumareiksi' kalliit. Muuta käyttöä ei ole kuin ajaminen, mistä tietenkin kolmas miinus. Mutta ajoon loistavat.. R
24.   [Vt] Työvalot veneeseen?    Pancho Villa - 10/10/2011 21:48:18
Olisko kellään ideoita lisävalojen heijaste-lipaksi?
25.   [Vt] Työvalot veneeseen?    Äyskäri - 10/10/2011 21:54:04
Tollanen heijastelippa itselläkin ollut mielessä tehdä, tai ei sen heijastavuudenkaan kanssa niin tarkkaa, mutta kunhan varjostaisi. Alumiini pellistä olis aika helppo kotikonsteinin muovailla sopiva, voisi vaikka laittaa ison lipan paikalleen ja muovailla just veneen keulan muotoisen varjon ;) Ja tuosta pimeä näkökyvystä niin toki kannesta heijastuva valo sitä heikentää, mutta kuten sanoin, yllättävän vähän. Ainakin mun Nauticossa näin olen kokenut. Sen verta pieni ongelma ollut, ettei oo jaksanut noita varjostimia rakennella. Äyskäri
26.   [Vt] Työvalot veneeseen?    greg - 10/11/2011 17:03:05
Hämäränäön täydellinen palautuminen vie ihmisellä 20-30 minuttia, osa palautuu tietysti nopeamminkin, ei ne turhaan vanhoissa sukellusvene elokuvissa punavaloa polttaneet pitkään ennen torniin tähystämään menoa. Toisin päin eli kirkkauteen silmä sopeutuu huomattavasti nopeammin. Jos reimareita tuikkii tiheään ajaessaan niin näkökyky pimeässä on kokoajan heikentynyt veneen merkistä riippumatta.
27.   [Vt] Työvalot veneeseen?    saarisika - 10/11/2011 22:32:25
Mahdollisimman ylös pätee vain hyvällä kelillä.Törmärin alle tai viimeisen heijastavan pisteen ulkopuolelle toimii kaikissa keleissä.Vaalea kuitupinta tai jopa alumiini tuhoaa kaiken näkyväisyyden jos valo osuu siihen. Sekunneista en tiedä,mutta ainakin liukuvassa veneessä 'keppihelvetissä' jokainen sokea hetki on liikaa.Pitkälle valaiseva hakuvalo erikseen ja sitten näitä esim.6x3w led halpiksia lähityöskentelyyn.
28.   [Vt] Työvalot veneeseen?    F490F40 - 10/11/2011 18:16:50
Tuollaiset Juzan mainitsemat sumuvalot olis kyllä kokeilun arvoinen juttu, siis targaan ylösalaisin asennettuna, jolloin veneen kannen valaisu pitäisi jäädä minimaaliseksi..?... Käsivalonheittimenä omassa käytössä ollut 'lentokoneenlaskeutumisvalo' tyyppiä GE 4509X 13V/100W, jota poltetaan ylijännitteellä ja käyttöajaksi luvataan 20h. Erittäin hyvä on ollut vähäisen hajavalon ja pienenkoon takia! Nyt koekäyttöön rikkoutuneen tilalle 1000 lumenin Led fikkari...
29.   [Vt] Työvalot veneeseen?    Äyskäri - 10/11/2011 20:00:58
Greg, näinhän se on että piemeänäkö menee pitkäksi aikaa mutta kyllä se sen verran on vene ja valo riippuvainen että - paljonko se veneen keula sitä valoa heijastaa - ja käyttäjästä kiinni kauanko sitä pitää päällä ja kuinka herkästi itse kukin sen näkökyvyn menettää. On eri asia pitää heikosti heijastavaa kaulapiikkia valaistuna 2sek kuin 20sek. Ja toisaalta harvalla meistä on pitkänkään 'harjoittelun' tuloksena sellainen kyky nähdä pimeässä että ilman valoa pärjää. Valon käytön jälkeen ei siis edes tarvitse nähdä niin hyvin kuin ennen valoa. Mut kuten sanottua, ei heijastuksia on aina parempi, mut mut.... Äyskäri
30.   [Vt] Työvalot veneeseen?    juza - 10/11/2011 19:24:00
Omat sumarit on kyllä lähes symmetriset joten ei väliä kummin päin asentaa. Alumiinisen sähkökourun päätyjä on tallissa muutamia joten niistä pitää väsätä talven aikana hyvät lipat. Pahvilla voi kokeilla paljonko vaikuttaa. Omassa veneessä yllätyin kuinka paljon tähystäminen helpottui kun heijasteita ei kannelta tule. Yllätyksenä tuli että jo pienikin lippa auttoi huomattavasti pienentämään hajavaloa. Pahvista kannattaa muovata lipan muoto koska neliön muotoinen lippa rajoittaa valoa blokaten valon pois muualtakin kuin vain kannelta. Avain tähänkin hommaan on että valot on saatava mahdollisimman keulaan ja ylös... muuten ei lipatkaan enää auta.
31.   [Vt] Työvalot veneeseen?    peltipurkki - 10/11/2011 23:13:53
Kyllä saarisika puhuu asiaa,vain pullo vaniljaa unohtui.;)
32.   [Vt] Työvalot veneeseen?    Spud - 1/6/2012 23:40:28
Ite laitoin syksyllä samanlaisen 10w ledin silverin keulaan ja ihan tyytyväinen olen yhden pimeän syksyn kokemuksella. Vettä on valo hörppinyt varmasti riittävästi syysmyräköissä ja ainakin vielä toimii. Katsotaan pakkastalven jälkeen tilannetta uudestaan. Valoa tuossa riittää rantautumiseen/rantojen valaisemiseen ihan mukavasti ainakin omaan tarpeeseen. Ebaysta saat alle $20, dealextreme ottaa tuotteistaan aina välistä omansa.
33.   [Vt] Työvalot veneeseen?    meriukko - 1/7/2012 23:59:09
Tänään tuli käytyä Biltemassa ja ainakaan heidän esittelypanelissa ollut 49egeä maksava 4x3W ledityövalo ei ollut sitä tasoa mikä miellyttäisi huonossa kelissäkin. Sen mitä nyt aihetta katsellut työkoneissa yms, taitaa omaan paattiin tulla perinteiset halogenit (jotkut sumuvalot) erillisillä häikäisysuojilla (löytyy näköjään Maritimilta ihan listakamana). Koska niitä tarvitsee kone sammutettuna todella harvoin, saa virrankulutus ja kestävyys tässä asiassa väistyä omalla kohdalla valotehon edellä.
34.   [Vt] Työvalot veneeseen?    ketl - 1/8/2012 0:32:48
Ledeistä ei ole kokemusta,mutta Xenonit sumussa on aika huonot kun ovat valoteholtaan suuret niin näkökentästä tulee valkoinen pallo.Työkoneissa nuo on aika mahtavat, mutta vesillä kun tarttis nähdä hiukan kauemmas. Vastaantuleva kun näkee sinut vallan hyvin, mutta kun tarttis myös itte nähdä. Mulla on H1 käsivalaisin jos tarvitsen jostain syystä hakuvaloa.
35.   [Vt] Työvalot veneeseen?    kv-setä - 1/8/2012 10:27:50
mites tällainen linkin kapeakeilanen xenoni? Itselläni on kokemusta 1000 lumenin ledivalosta leveällä keilalla. Hyvä valo rantautuessa mutta ei reimoja etsiessä. Tämä kapea keila voisi toimia hyvin siihen hommaan. Noita löytyy linkin myymälästä myös hakuvaloina,tässä yksi: http://www.erikoistekniikka.fi/tuote/kauko-ohjattava-xenon-hakuvalo/4100130001/
36.   [Vt] Työvalot veneeseen?    Spud - 1/8/2012 11:03:46
Sen verran noista 10w led-lampuista, että nehän ei tosiaan käy, jos tarkoituksena on nähdä kauas. Valokeila ei siis ole suora, vaan lampun pyöreä lasikupu hajottaa valon tehokkaasti 'yleisvaloksi'. Keula kun on rantaa kohti, niin näkyy rantaa myös sivuilta, eikä ainoastaan keulasta kohtisuoraan olevat kohteet.
37.   [Vt] Työvalot veneeseen?    meriukko - 1/9/2012 8:52:13
Juu, reilusti leveäkeilainen mutta tehokas valo itsellä mielessä rantautumista, laituriin ajoon yms pimeätouhuun mielessä. Siten että näkee tehdä solmut muullakin kuin muistin varassa ja ei tarvitse hypätä saaressa ihan mustalle pimeälle kalliolle keulassa. Tietty jos asennus onnistuu niin hyvin ettei heijastele kannesta kuskille heijastumia niin voisihan noilla koittaa viittojen heijastimien välkkeitä katsella vähän kauempaa kuin kulkuvalojen kajossa. Sumussa ja muuten huonossa näkyvyydessä ajellen tutkan varassa enkä usko siihen tarkoitukseen merellä valoista olevan apua mutta kirkkaalla pimeällä kelillä ne voisi toki olla kiva lisä.
38.   [Vt] Työvalot veneeseen?    Äyskäri - 1/10/2012 6:53:30
Mä harkitsen tälläisiä Sunsboy valoja laajalla valokulmalla 38-asteen kulma, 35W IRC lamppu joka vastaa normaalia 55W työvaloa valaisuteholtaan. http://www.adita.fi/?file=126 On sen verta pieniä että koitan katsoa paikkaa keulakaiteen 'alta' tms. jossa häikäisy minimissään, mut joku pieni tuike pitäis saada köysiboksille ja knaapeille. Kaks sojottamaan eteenpäin n. 20 asteen 'aurauskulmalla' ja kaksi taaksepäin katolle targa kaareen siten että näyttää sekä takakannen että veneen kylkien ulkopuolelta esim. poijut. Kokemuksia noista? Oliskohan tuosta lediversiosta mihinkään? Äyskäri
39.   [Vt] Työvalot veneeseen?    Ila - 1/10/2012 12:51:26
'Kokemuksia noista? Oliskohan tuosta lediversiosta mihinkään?' Ei ole kokemuksia, eikä muutenkaan mitään todellista tietoa, mutta tuolla mainitaan SBO11222SUPER ledin olevan 1 W. Tuo on aika vähän. Itse sain oman rakennelmani viikonloppuna heijastimien kanssa ensi kertaa tulille. Minulla on neljä kappaletta noin 10 W:n ledejä. Tuosta irtoaa jo jonkun verran valoa.
40.   [Vt] Työvalot veneeseen?    saarisika - 1/10/2012 15:16:33
On kokemusta.Vuodesta -05 edessä 2 kapeakeilaista kaiteissa ja takana 2 leveäkeilaista konekaivossa.Toimii erittäin hyvin,ei tosin valoteho riitä hakuvaloksi,eikä ole toki tarkoituskaan.Voipi olla turhan tehokkaat takatilan valaisuun,tulee pahat heijastukset ainakin vaaleasta kuitupinnasta.Ps. Hakuvaloksi sitten 'fikkari' Ledlenser x21R.Uudessa mallissa 1600lum ja säädettävä valokeila.Ihan tolkuttoman tehokas ja ladattava.Ei taida tosin ilahduttaa koppiveneilijää, mutta avo-ja WA veneissä kelvollinen.
41.   [Vt] Työvalot veneeseen?    Äyskäri - 1/10/2012 21:21:58
Onko eteen päin sen verran valoa että näyttää reimareiden heijastimet? Hakuvalo pitää olla sitten erillinen ja kuten sanottua, mikään kädessä pidettävä ei koppiveneessä ilahduta joten olen miettimässä muita vaihtoehtoja siihen. Mut noi työvalot pitäis saada näyttämään sopivan tehokasta hajavaloa. 1W ledi on kyllä tosiaan aika vähän vaikka millainen heijastin olisi. Äyskäri
42.   [Vt] Työvalot veneeseen?    saarisika - 1/11/2012 11:02:47
Kyllä heijastimilla varustetut tolpat näkyy varmaan 150-200m päästä,laiturit ja veneet n.50m ja harmaan kallion kolot ja kielekkeet n.15m.
43.   [Vt] Työvalot veneeseen?    Ila - 1/11/2012 13:23:01
Omat valoni on tosiaan tarkoitus laittaa ajovaloiksi eteenpäin. Tosin valokeila vaikuttaa alkukokeilun perusteella vähän liian kapealta. Laskennallinen valovirta käyttämissäni ledeissä pitäisi olla noin 1000 lm, joten neljällä ledillä saisi 4000 lm. Ulkona en noita kokeillut, mutta uskoisin, että reimareiden heijastimet näkyvät aika kaukaa. Uskoisin, että tuolla käyttämälläni xml-ledillä saisi aika hyvän työvalon sopivalla heijastimella, ellei jopa liian kirkkaan. Ledin oma säteilykulma 125 astetta. En tosin osaa sanoa, mikä se sopiva heijastin voisi olla.
44.   [Vt] Työvalot veneeseen?    saarisika - 1/11/2012 11:12:15
Työvalona vois olla esim. Motonetin myymä 6x3W led valo metallikuorella.Itsellä Jumperin takaosassa katolla ollut nyt vajaan vuoden 2kpl noita lamppuja eikä ainakaan vielä ole antautunut suolalle ja muulle paskalle.Valoteho vähintäänkin riittävä ja hinta n.35 egee.Omassa viritelmässä vielä saman puodin langaton kaukosäädin niiden käyttämiseen,vois olla hauska veneessäkin kun sais sytyttää ja sammuttaa maista käsin,eipähän tarviis könytä syyspimeessä katkaisijalle veneeseen. Hinta tais olla 25 e.Eihän noi ole mitään merelle suunniteltuja juttuja mutta halpuus houkuttaa.
45.   [Vt] Työvalot veneeseen?    christian - 1/12/2012 19:55:43
Onko kellään tälläisestä kokemusta? lähinnä avotilaan ajattelin..
46.   [Vt] Työvalot veneeseen?    antsu - 13/1/2012 9:16:18
Voihan ne pilata valitsemalla tiivisteeksi väärän materiaalin. No, voihan niihin laittaa Sikaa kun alkaa vuotamaan ;)
47.   [Vt] Työvalot veneeseen?    Äyskäri - 13/1/2012 13:38:15
Suas nähä, mul on nyt autotallissa sekä kallis Aditasta ostettu läpivienti (n. 25e) ja Bilteman vastaava (n. 7e). Kahtotaan mitä tulee ;) Aika vastaavilta näytti. Äyskäri