Tuli hommattua tuossa otsikossa mainittu paketti keväällä Yamahan 60hp 4-tahti koneella. Paketti on mitä mainioin meidän käyttöön, mutta nyt tuli selattua Kipparin vanhoja arkistoja ja Kipparin testin mukaan samaisen veneen huippunopeus 50hp Suzukilla oli 25,7 solmua. Itselläni huiput jäävät tuosta selvästi eli pikkaisen alle 22 solmua, vaikka koneeni on isompi kuin aikoinaan testatussa paketissa. Tuolloin koneen kierrokset ovat luokkaa 5400-5500.
Nyt ihan kysymyksenä miten muiden vastaavat veneet liikkuvat tuolla 60hp koneella? Ja onko mulla väärän kokoinen potkuri? Siis mikä potkuri olisikin tuolle paketille sopivin?
Alustavasti jo ajatellut koneen päivittämistä isompaan, mutta nyt isompien käteisvarojen puuttuessa tuota pitää odotella ainakin seuraavaan kesään...
Kaverilla sama paketti. huiput muistaakseni 51km/h 5900rpm.
Eiköhän tuo potkurin vaihto ole edessä. 60hp efi yammu riittää 2hengen ja kalavehkeiden kuormalle.
t.tero
Onko sulla tietoa mikä potkuri kaverillasi on kiinni??
Mulla itsellä huoltokirjaan on kirjoitettu nousuksi 11', mutta täytyy vielä käydä varmistamassa tuo veneen perästä, siis uimareissu tiedossa.
Mulla on 5,5m keskipulpetti joka painaa noin 700kg, moottorina Yamaha 60 efi rusetti on 11 3/8x12-G. Tällä ottaa täydet 6000r ja kulkee 58km/h 32 solmua trimmattuna, yksin ja uistelukamat mukana. Tuo Drago ei vaadi isompaa myllyä koska pohja on loiva, turhaan laittavat isompaa myllyä, voi mennä perälauta palasiksi jos roikottaa isoa myllyä kelissä.
'Tuo Drago ei vaadi isompaa myllyä koska pohja on loiva, turhaan laittavat isompaa myllyä, voi mennä perälauta palasiksi jos roikottaa isoa myllyä kelissä.'
höpö höpö...
se on kreikkalaisilla superhard käsikarvoilla vahvistettu laminointi ni kestää. Hyvin ainakin meillä kestänyt roikottaa f100 pirkkaa. Mutta asiaan eli se koe ajo vene on varmaankin aika keposella varustuksella ollu, siihen ku laittaa kiintotankkia, tupla akkuja, targa täyteen viuhkoja ja muut uistelukamat päälle niin varmasti tippuu vauhti. Liekkö sit paljo painoeroa 50 suitsalla ja 60 jampulla? Sekin vaikuttaa ja perän välitykset yms.
Täytyy tänään koittaa käydä mittailemassa tuota asennuskorkeutta rannassa, mutta ei se mun mielestäni pahasti ole vettä roiskutellut. Samalla koitan varmistaa potkurin leimat itseäni kastelematta...
Edelleen muiden vastaavien pakettien omistajilta kokemuksia otetaan vastaan.
Kävin tutkimassa asiaa ja potkurissa leimat 11 5/8 x 11 G eli sama mikä papereissakin. Tuota moottorin asennuskorkeutta yrittelin kanssa mittailla, mutta ei se oikein vedessä onnistu. Sen verran kuitenkin voi sanoa että kyllä kavitaatiolevy on kölin yläpuolella useamman sentin.
Vielä asennuksesta eli veneen perän ja moottorin väliin on kanssa asennettu välilevy jonka tarkoituksena on ilmeisesti antaa lisää negatiivistä trimmiä ja moottori on toiseksi ylimmäisistä reijistä pulteilla kiinni.
Jokatapauksessa kyllä jotain on mulla väärin ja siksi kiinnostaisi miten muiden vastaavissa veneissä asennus on tehty, siis potkuri nousu, kavitaatiolevyn ja köli välinen mitta ja onko tuosta välilevystä enemmän haittaa kuin hyötyä.
Vastaanpa nyt itselleni ja jos joku muukin olisi kiinnostunut.
Kokeilin ensin kahta muuta potkuria, jammun 12' ja 13', nopeuksissa tai kiihtyvyyksissä ei isoja eroja, kierrokset vain jäivät vain hieman eri tasoille.
Sitten otin veneen ylös ja huomasin että kavitaatiolevy oli about 4cm pohjan yläpuolella, joten pienen pähkäilyn jälkeen laskin konetta pykälän alaspäin eli nyt kone on kiinni ylimmäisissä reijissä. Koneeseen jätin tuon 12' potkurin kiinni, vene veteen ja koeajolle. Veneen käytös muuttui olennaisesti, kiihtyvyys perstuntumalla parani, kone jaksoi kiertää 5800 asti tuolla potkurilla ja samalla veneen huippunopeus nousi aikaisemasta 22 solmusta 27 solmuun.
Kone siis oli liian ylhäällä, mutta sitä miksi kone ei jaksanut kiertää rajoittajaa asti ennen moottorin laskua en täysin ymmärrä . Toisaalta nyt venepaketti toimii selvästi paremmin ja se riittää minulle. Vastaavien pakettien omistajille tämä nyt vihjeeksi eli jos vene ei kulje yli 45 km/h, niin tuota asennuskorkeutta kannattaa tutkia.
kenellä olisi percan yhteystiedot?
olisin kiinnostunut vaihtamaan vielä tarkemmin ajatuksia, kun perca on kyseiseen veneeseen vastaavalla koneella kuin itselläni perehtynyt.
jos joku tietää percan s- postin niin pyytäkää laittamaan viestiä ihonen.mikko@gmail.com
osoitteeseen.
ja jos jollain on yamaha 60 hp 2006 sopiva isompi / loivemmalla nousulla oleva potkuri sopuhintaan olisin kiinnostunut kokeilemaan josko saisi himpun verran lisää kulkua ja kierroksia alas.