Osaisiko joku neuvoa kuka osaisi teroittaa filepuukkoja oikeasti teräväksi Tampereen seudulla..tai sitten ohjeita kuinka ne oppisi itse teroittamaan..Swibon keltapäisiä puukkoja olen käyttänyt...
Osta Fiskarsin veitsenteroitin, jossa kaksi posliinikiekkoa hankaa terää, kun sitä raossa kevyesti painaen työnnät edestakaisin. Muista kastella se vedellä ensin ja pese metallipöly pois heti jälkeen päin.
Vähän harjoittelemalla veitsistäsi tulee hyvin teräviä. Muista kertoa perheenjäsenille, että vaitset ovat teroitetut.
Älä pese äläkä anna muidenkaan pestä keittiöveitsiä astianpesukoneessa. Kerta riittää, teräs pehmiää eikä se veitsi ole enää koskaan terävä.
Minä olen saanut niin vähän kalaa että kunnollinen teroituspuikko aina ennen filerointia on riittänyt hyvin, jos on päässeet huonoon kuntoon niin sitten alkuun viilalla, mutta uskon kuitenkin teroituspuikkoon.
Osta kotiin Vulcanuksen pöytäteroitin. Aivan älyttömän hyvä kapine. Reissuille samasta terottimesta pocket-malli. Moni tuttu on kokeillut ja ostanut sen jälkeen itselleenkin. Uusimmassa Kalastuslehdessä tais muuten olla artikkeli aiheesta.
Ei mitään henkilökohtaista mutta miten suomalaisista on tullut niin avuttomia ettei puukoa osaa teroittaa vaan pitää viedä jonnekin sitä varten. Jos minulla olisi asiat näin niin en ainakaan netissä sitä kuuluttaisi. Jos kotona kertoisin, että lähden kalaan ja käyn ensin viemässä puukot suutarille teroitettavaksi niin ei olisi suurta syytä reissulta palata.
ymmärrän kyllä ettei astianpesukone ole hyvä paikka veitsille mutta että ihan terä pehmiää. eikös terien päästölämpötilat pyöri jostain 150 asteesta ylöspäin?
Timanttiviila ja teräspuikko ovat tosiaan oikein hyviä. Veitsenteroittajaa suosittelen kaikille aloittelijoille.
Olen teroitellut veitsiä sadoittain vuodesta -65 alkaen. Ravintolan keittiössä kun olen ikäni työtä tehnyt. Uskon tietäväni mistä puhun.
No minä vastaavasti olin aikoinaan konepajateollisuudessa ja siellä minulle teki terät työkalumiehet ja siinä samalla teroitti puukot, veitset, kairat ym. terät...
Se perimmäinen veitsen teroitus lähtee ammattimiesten kädestä sopivilla smirkelin laikoilla (erittäin sileät) sekä huopalaikasta... -ja näillä mennään- Näitä sitten tarvittaessa sipistellään puikoilla, hiekivillä, timanttiviiloilla ja muilla vitkuttimilla...
Itsellä käytössä nykyään tämä samainen metelmä, mutta käytössä vain halpistahko jossa toisessa päässä nopeampikierroksinen huopalaikka... Kerralla viedään sitten kaikki kyökkiveitset samalla kertaa käsittelyyn...
Mukava tehä terävillä veitsillä kotihommia...
V-P M
Eihän se mikään häpeä ole neuvoja kysyä, päinvastoin. Tässä vaan yritetty neuvoa ostamaan kerralla asialliset välineet , kunnon veitsellä kalankäsittelykin helpottuu. Nuo ihme teroittimet on just niille uusavuttomille.
Meinaako että tarvitsisi hommata tahkot ja systeemit ja opetella vielä käyttämäänkin niitä niin että saisi terän kuntoon? Ite olen ennemmin senkin ajan kalassa kun puukot on esim. Siellä suutarilla teroittumassa kuin ite värkkäämässä/pilaamassa lopullisesti veittiä..
No laitetaan nyt vielä selvennykseksi että, olen kyllä puukkoja teroittanu ja kaikki syömäkalat on fileoitu, mutta niin teräväksi puukkoja en ole pidemmän käytön jälkeen saanu kuin mitä ne ovat olleet kaupasta ostettaessa
Mutta onneksi tältäkin palstalta löytyy niitä jotka osaavat ja tietävät kaikesta kaiken !
Kyllä, juuri näin. Ihan samoin moottori on uisteluveneessä ihan turha kapine ja kolmella vavalla saa varsin hyvin kaloja. Kaikki muu on osaamattomien ja avuttomien juppien hifistelyä ja elvistelyä. Talvella ei käytetä pipoa ja kesällä voi ihan hyvin mennä ravintolaan ilman paitaa kunhan vyölaukku on paikallaan..
Taitaa olla filetti muutaman kympin, jos ei ole muuta tekemistä niin mikä jottei kannata käyttää aikaa sen hinkkaamiseen. Vois noi raadot joskus suutarille roudata, menis taas niillä 30v ja sit onkin jo aika lopettaa fileeraus.
Ehdottomasti kannattaa käyttää ammattilaisella, ei minullakaan mitään tahkoa ole. Tarviihan sitä suutarinkin teroittamaa terää ylläpitää/kierrettä poistaa, siinä hommassa kunnollinen puikko on ehdoton. Vai mitä.
Tossa Vulcanuksessa on se idea, että sillä vedetään kaksi kertaa jonka jälkeen teroitin käännetään ja se poistaa jengan yhdellä vedolla. Se kumpi puoli teroittaa löytyy ohjeista. Sama on molemmissa malleissa, sekä pöytä- että taskumalleissa.
Vulcanus on ihan toimiva teroitin, mut mun makuun sen kulma ei sovellu filetille. Normi köökkiveitsille ihan hyvä peli.
Itse käytän lähes pelkästään puikkoa ja uusin veitset tarvittaessa, mul ei ole tahkoa ja kivellä en viitsi teroittaa, vaikka haluamani kulman osaankin tehdä ja pitää veitsessä mut parinkympin veitsi pysyy puikolla käyttökunnossa riittävän pitkään ku ei työkseen fileoi.
Kunhan nyt kaikki muistaa että tiskikone ei sit veistä tylsytä. Sitä ei vaan saa laittaa muiden astioiden sekaan, vaan pitää pestä erillään niin ettei terä pääse osumaan mihinkään...
Mun mielestä teroittimista osa tekee hyvää jälkeä, niitä ei kannata väheksyä. Puikolla on hyvä viimeistellä, saman tekee kyllä vaikka hiomakivellä.
Ei olisi pitänyt tähänkään keskusteluun sekaantua mutta kun tuli niin tuli. Tiskikone ei alle 100 asteen lämmöillä teräksen karkaisua muuta. Ei ole kyllä koskaan tullut mieleen sinne filerointiveistä viedä, samalla on tullut huuhdeltua kuin kalakin. Hiomakiven tehtävä on kyllä aivan eri kuin teroituspuikon, jolla oikaistaan terän kierre joka on se teroituksen viimeinen osa. Ehkä pitäisi päästä jo kalaan loma alkaa juhannuksesta, eli 4 päivää...
Joo pakko on vähän puuttua tähän keskusteluun, kun häiritsee sen verran. Itse olen kokeillut 'kaikkea mahdollista' teroitus hommissa. Olen tahkonnut ja hionut kivellä, timantilla, puikolla ja huopalaikalla ja nahkalla. Myös nämä kaupan jokapojan teroittimet on tullut tutuiksi.
Tästä oppineena voin sanoa, että mitä karkeampi teroitin sitä enempi voit mennä metsään. Tahkolla saa hyvän rosteri veitsen pilattua hetkessä, hiomalla se väärään kulmaan.
Esimerkkinä Swibon rosteri veisti on uutena aivan mahtava kapistus. Teränkulma on pyöreä, eli ei haukkaa fileoitaessa. Tällä veitsellä on hyvä aloitella.
Yritin kuintenkin havitella täydellisyyttä ja rupesin hiomaan terää karkealla kivellä. rosteri ei kuitenkaan teroitu karkeilla kivillä, ja sen jälkeen hienoilla ei jaksa hangata niin pitkään että teroittuisi. Jos rosteri puukossa isoja lovia heitä metsään ja osta uusi. Ei maksa vaivaa teroitella. uusi N. 25€
Kohtuu hyvä teräinen rosteri veisti ei paljoa vaadi että se pysyy terävänä. Alku hienolla timantilla ja lopuksi puikolla. Tai pelkällä puikolla.
Moni puhuu täällä teroituspuikosta tai kierteenpoistopuikosta. Puikko on kierteen 'keskittämistä' varten. Jos puikotat rosteri puukkoa liikaa, niin kierre kasvaa siinä eikä poistu, joka aiheuttaa terän tylsymisen kun keirre kääntyy sivuun. hyvä ohje jokatoisen kalan jälkeen pari kevyttä vetäisyä molemminpuolin pitää kierteen keskellä.
Olen myös kokeillut poistaa kierteen pois kokonaan kiillotuslaikalla ja tahnalla. Lopputulos erittäin terävä veitsi,
mutta ei toimi lihalle, koska ruotoa ja jännettä leikkaava särmä/kierre puuttuu ja veitsi rupeaa 'liimautumaan' lihaan. Minun kokemukset lihan leikkuu hommista. Lihan 'nylkemisen' voi jokainen sitten suorittaa vaikka makkarissa :D
Tässäkin keskustelussa on vilahtanut jutut heittämisestä syrjään ja uusien ostaminen tilalle... No, fileveitten kohdalla jos näin sattuu niin silloin on lähdetty alunalkaenkin tekemään sellaista työtä minkä tekemiseen ei ole ollut edellytyksiä...
Tästä voisi käyttää nimitystä väpelöinti. Kansanomaisesti voisi sanoa tehden homma peukalo keskellä kämmentä!!!
V-P M
Aika-ajoin nousee listoille työkalujen teroitus, varsinkin näin kauden alkupuolella.
Itsellä jonkin verran kokemusta sekä kalan- että lihan leikkaamisesta, entisessä elämässä haukeakin vedettiin fileeksi parhaina päivinä 500 kg, silloin kun vielä osattiin valmistaa ja syödä kotimaista kalaa suurkeittiöissä.
Kalankäsittelyssä työkalujen ohella ainakin yhtä tärkeää on tuntea kalojen anatomiaa ja oikeita työskentelytapoja, kuten edesmennyt Risto Kosonen totesi kerran minulle:'Ammattimies vetää kalat fileeksi vaikka Kuusankoskelta käydyllä lattaraudalla, jos niikseen tulee'...ja veti kanssa.
Itse teroitan veitset Kiirunan hyvin pehmeällä savikivitahkolla, yleensä 18-30 asteen kulmaan, vähän kohteesta riippuen. Leikkaavan terän kärjen kohdistan keskelle tavallisella teräksisellä puuikolla, viimeiset vedot höyhenenkevyesti(seitinkevyesti) terää puikolla viilettäen, koska kärjen pitää olla täysin keskellä teräaihioon nähden. Jotkut nimittävät tätä myöskin kierteen poistoksi.
Itselläni on käytössä Frost, Svibo, Victorinox, Icel, Sanelli ja F.Dick merkkisiä työkaluja. Kaikki ihan kelpo veitsiä, jotkut pehmeämpiä (Sanelli), jotkut kovempia (Frost, F.Dick) terältään. Kaikissa kuitenkin puutteena huono kahva, ehkä Sanellia lukuun ottamatta.
Kahvaa joutuu itse jatkamaan, jotta saa kahvan pään tuetuksi leikatessa ranteen yläosaan, koska päivän mittaan ei kenenkään ranne kestä jatkuvaa leikkaamista. Pahhaiten tämä onnistuu ruuvaamalla kahvan päähän vaikka muotoiltua nailonia ja kutistesukka päälle ja karhennetusta kumirukkasesta leikattu suikalekiertosidos koko hoidon ympäri. Ei lipsu limaisena kädessä eikä tule haavereita.
Käytettyjä vetsiä ei missään nimessä kannata heittää mäkeen, vaan kunnostaa ne tahkolla ja puikolla ja customoida kahvat itselle sopiviksi. Huolellisella säilytyksellä veitsiä ei tarvitse tahkota kuin n. 500-1000 kg välein, välikunnostus puikolla, joten harastelijoilla tahkon tarve ei liene kovin usein.
Lexa
Toi on nykyään muuttumassa, enää ei jokaukko ole esim rakentamisen ammattilainen. Aikoinaan monet taidot oppi väkisin kun niitä oli pakko tehdä, oli pulaa materiaaleista/rahasta muttei enää, ainakaan yleisesti... Veikkaan et kohta ei juuri kukaan osaa edes fileroida.
>>"Veikkaan et kohta ei juuri kukaan osaa edes fileroida."
Meinaatko, et ihan oikeasti se olis nykyäänkään joku yleinen kansalaistaito jonka about kaikki osaa? Tai edes valtaosa? Tai edes valtaosa kalastavista kansalaisista... höpö höpö.
Isällä mitään aikaa ollu kalastaa.
Vaari opetti kalastamaan ja kasittelemään saaliin, mutta ei vanhanajan kalastaja fileoida osannut.
Siihen aikaan kaloja fileoitiin vain paremmissa piireissä. Tavalliset ihmiset valmistivat kalat ruotoineen päivineen. Ruuan tuhlaustahan se oli!
Syödessä sitten eroteltiin jyvät akanoista: kuka lautasella kuka suussaan. Parikin kertaa pisteli ruoto kurkussa aika ikävästi, mutta ei sen takia mihkään arvauskeskukseen tarvinnut lähtee. Kuivaa kovaa ruisleipää syömällä siitä päästiin.
Yrityksen ja erehdyksen kautta on tuota fileointia tullut opeteltua. Oppimateriaalin vähyys vaan on hidastanut prosessia. Välttävästi onnistuu jo, mestariksi on vielä pitkä matka.
Sama juttu kalastamisen kanssa.
Mutta niin kuin sanonta kuuluu, tärkeintä ei ole päämäärä vaan matka sinne.
No joku vielä elää toivossa... Ehdotti et softan koodaaminen olisi tälläinen tuleva kansalaistaito joka kaikkien tulee osata ;) En nyt muista kuka/mikä mut oli hesarissa vähän aikaa sitten. Toivotaan et ehdotus ei etene, sen verran karkeeta roskaa joutuu jo muutenkin päivittäin käyttämään... Vai olisko peräti universaali korjaus asiaan...
No nyt vesille, et jos sais jonkun ilon/taidon siirrettyä jälkipolville...
Melkeen 100% sama stoori, paitsi et vaari ehti kuolla ja mummo tuuras... No nyt yritän opettaa omat naperot edes filekalan syöntiin, muikut sitten osataankin jo ruotia itse.