Tänää tuli n 6h vedeltyä uistinta, pieniä hauenpulikoita tuli enemmän kuin olisi jaksanut nostaa.
Näytti olevan jotkut uistelukilpailut Vesijärvellä myös.
Mistähän saisi saalistietoa kyseisistä kilpailuista?
Unohdinkin kirjoitella, että tuli sunnuntaina käytyä järvellä.
Eipä ollut ruuhkaa.
3h uistelua toi yhden simpukan ja yhden pikkuhauen.
Huomenna oli tarkoitus mennä taas, mutta taitaakin tulla vettä oikeen kunnolla, joten mennään sitten viikonloppuna vasta.
Onkos kukaan käynyt pyörähtämässä? tänään muutama tunti uistelua mahtavassa säässä mutta tapahtumat pyöreät nolla... onko tietoa mistä kannattaisi lähteä yrittämään?
Eilen kävin illalla kajaalla pyörähtämässä ja vedenlämmöt heitteli aika paljon 6,8-9,4.. Taimenta yritin pinnasta, mutta aikasta hiljaiselta näytti, yksi luultavasti taimen oli vähän aikaa kiinni. Otti kylmän veden alueelta 7,1.
Enonselällä kokeiltiin vehkeiden toimivuutta reilu tunti, ei tapahtumia, eikä kyllä ihmetytättäkään sillä vesi oli niin sameaa että eikai siellä taimen edes nää mitään. Kajaalla varmaa eri asia, sinne seuraavkasi. Enolla oli lämmöt 5-6.
Eilen pari tuntia heittelyä kaislikkojen läheisyydessä, eikä nykäystäkään.
Eikö hauki ole vielä kutenut?
Ei ainakaan mitään molskette kuulu kaislikoistakaan.
Eilen aamusta vetoa 5h kajaalla HIRVEESSÄ sumussa. Puol seiskan aikaan tuli yks alamitTANEn ja sitä edelsi yksi tärppi. Meinattiin kolistella sumussa toista venettäkin, joka sumun seasta lipui hiljalleen. Onneksi siinä veneessä oli kippari hereillä ja vältyttiin ikävyyksiltä :)
Itse tulee noi omatekemät vaaput viriteltyä. Karin koneita ei vielä tällä kaudella ollutkaan vedossa, viikonloppuna täytyy Päitsillä Karin koneita uittaa omien seassa :)
linkin takaa löytyy tulokset, viiden kalan sääntö käytössä eli venekunta voipi punnituttaa max.5kalaa/kalalaji.
pieniä maastopukuisia taimenia tuntui kyllä olevan liikkeellä itse kullakin.
Missähän päin noi venekunnat uisteli?
Itse pyörähdin matkustajasataman ja enonsaaren välimaastossa ja ainoa havainto, mistä huomasin kilpailut, oli pirullinen määrä trailereita Marinan parkissa.
Me saatiin perjantaina yks pieni 38cm Laitialanselältä.
Sieltä oli puheiden mukaan joku saanut 4kg kuhan samana päivänä.
Tiedä sitten pitääkö paikkaansa, kun en itse nähnyt.
Jokos on jotain tullut?
Eilen Enonselällä 21-01, saaliina 1,5kg hauki, ei muuta.
Kaiku kyllä kertoi kalaa olevan liikkeellä, sekä parvikaloja, että isompiakin.
Minkäslaisilla vehkeillä kannattaisi kuhaa pyytää Veskusta?
Eka kausi kys. järvellä veneen kanssa menossa, eikä mitään hajua vielä ottipeleistä tai -paikoista.
Taitaa kuhat olla kutuhommissa joten uistimella voi olla vielä hankalaa.
Heinäkuun puolella lienee parhaat kuhanuisteluajat. Omasta kokemuksesta pyynti kannattaa aloittaa auringonlaskun aikaan jolloin kalat helpommin saatavissa myös pintakerroksesta.
Uistimista toimineet ainakin Tuikkarit ja HK-kalkkarot.
Eilen tuli 6 kuhaa joista yksi mittakala, n55cm ja 1.88kg.
Haukia siinä samassa taas riesaksi asti.
Jesset tuntui maistuvan kuhalle parhaiten.
Uistinta vedeltiin 9:30-17:30.
Itse olen huomannut että Jessessä toimii neon keltainen ja sininen.
Kyllä tuntuu näykkivän musta/harmaatakin.
En tiedä onko tuolla värillä paljoa väliä, kai se nappaa väriin ku väriin jos kohdalle osuu.
Ei paljoa muita värejä tule enää uitettua kun noilla olen saalista saanut.
Olihan reissu tänään... Alku oli ihan ok, tuplatärpistä alamittanen 47cm vapauteen ja 1.54 kg kuha kyytiin.
Hetken vedättelyn jälkeen takaa lähestyi joku pikku pusteri rätillä varustettuna ja Jamppi persiissä, aika pieni paketti oli. Katottiin että nyt urpo kyllä osuus plaanarikelkan selkänaruun... Hirveä huuto ja huitominen, ei auttanut. Kelkka lähti eri suuntaan mihin yleensä totuttu ja kaikki vaaput tietysti perässä. Noh... naru katkesi ja Veijo Veneilijältä sammui kone tai sitten se sammutti sen omatoimisesti huudon ja huitomisen tuloksena.
Eikä siinä vielä kaikki, Vekke jäi lillumaan meidän oikealle puolelle. Seuraavaksi otettiin sitten se toinen puoli haltuun. Ilmeisesti idästä kotoisin oleva Vekke (oletus idän naapuriksi johtui ulkonäöstä, puhumattomuudesta ja elekielestä, saatto myös olla todella jurrinen suomipoika)osui toisen puolen selkänaruun jääden kiinni. Nappasin puukolla narun poikki.
Kaikkien vetouistelijoiden kauhu sai kuin saikin mottinnsa hyrräämään ja kaasutti tavoittamattomiin. Sitten alkoi kamojen sisään keräys, kaikki vaaput saatiin takaisin, yhtä lukuunottamatta.
Ja ei muutakun uimaan. Plaanarin naru oli potkurissa. Helvetin kylmältä tuntui toi 17 asteen vesi, tulihan heitettyä talviturkki. Hetken hengen haukkomisen jälkeen pystyin keskittymään olennaiseen. Potkuria rassatessa Fiskarssit kädessä huomasin että, täälähän se yksi ottivaappukin on.
Narut pois ja vaappu pakkiin. Öljyä ei perästä silmin nähden pihalle tullut, täytyy kuitenkin tarkistaa ennen seuraavaa reissua. Kommandona sitten kerättiin kelkat kyytiin Enonselältä ja lähdettiin kohti koti satamaa, toisia veneitä kytäten, Vekkeä ei löytynyt. Onneksi oli koppivene ja lämppäri.
HALUAN SANOA KANSSA VENEILIJÖILLE ETTÄ ONKO PAKOLLISTA AJAA NIIN V***N LÄHELTÄ MUITA VENEITÄ!! varsinkin jos on sokea.
Tämä ei ollut eka kerta, joku uisatelija ajoi joskus Päitsillä uloimman pikkuplaanarin yli.
Puolustukseksi sanon vielä että isoissa kärkkäiseltä ostetuissa kelkoissa on lasten fillareista tutut liput noin puolen metrin varrella. Pitäis näkyä. Enkä myöskään uistellut millään väylällä.
Huh.. Kaikkea voi sattua.
Ei jumalauta mitä touhua!
Tarkempia tuntomerkkejä tosiaan kehiin, niin katsotaan löytyykö sankaria!
Onneksi sait kamat talteen ja nyt vaan toivotaan, ettei peräpää kussut pahasti.
Tapaus kävi Isosaaren kupeessa, Vekke tuli Paimelan lahdelta päin. Mulla oli menosuunta lahtea kohti. Harmi kun en kerenny/tajunnut napata kuvaa siitä. Veneessä oli muistaakeni neljä ihmistä, joten se ei voinut ihan parikymppisellä koneella olla. Hyvin kun se siitä kuitenki karkuu lähti.. Oisko ollu kaksi keski-ikäistä pariskuntaa. Kalavehkeitäkin niillä oli. Luulen että se oli kuvassa oleva Busteri malliltaan, rättikin siinä oli. Mielestäni se vaikutti aika tuoreelta paketilta.
No jo on k**ipäistä toimintaa. Virheitä tietty voi sattua kaikille mutta se et lähtee luikkimaan karkuun ilman tilintekoa on jo törkeetä. Toivotaan että tekijä löytyy ja vastaa tekosistaan.
Kävinpä uittamassa siimoja tuulessa ja tuiskussa.
Pari tärppiä lukuunottamatta tyhjää tuli vedettyä Enonselällä muutama tunti.
Yhden toisen venekunnan taisin nähdä, sekin lähti samoihin aikoihin kun tulin.
Onko muilla miten viimepäivinä räikät laulanut?
Minkäslaisia kalasaaliita nyt on saatu?
Tänää näytti ainakin olevan paljon vetäjiä Vesijärvellä.
Itse olin perheen kanssa mato-ongella, saaliista ei ole paljoa kerrottavaa.
Toissailtana oli ainakin Komolla aika hiljaista kuhien suhteen 1 just ehkä mitta kuha tuli pinnasta ja syvemmältä haukia. Veden lämmöt laski 17 asteeseen, et vaikuttaa syöntiin, et enolta tai kajaalta kannattaa syvemmältä kokeilla.
Kaiku piirti kalaa aika syvään 10-17m enonsaaren ja rautakankareen väliin, mut pinnemmastahan kyl melkein aina kalat on tullu ja illalla tietty viel pinnemmasta. Taas varmaan kuhan saanti helpottuu kun vedet lämpenee loppuviikosta, tietty kyl noi tosi saamamiehet saa kylmänki veden aikaan isoja kuhia.
Itse olin eilen about 21-01 tuulen pieksettävänä pikkupaatilla. Sahasin Jalkarannanpuoleista syvänteen reunaa painoilla ja ilman syvyyksiä vaihdellen.
Haukia kyllä tuli niin perkeleesti, mutta ainoa kuha oli about 25cm...
Josko tänään sitten tosiaan isoa syvää kokeilemaan taas illalla!
En tiedä sallitaanko täällä mainostaminen, mutta hyvät vinkit ovat kaiketi kaikille tervetulleita.
(ainakin) Lahden Robin Hoodissa on meneillään alennusmyynnit. Olin menossa sieltä painoja hakemaan, niin jäi käteen paljon muutakin. Esimerkkeinä Plano Magnum -pakki (14.50e), Vuoksiviiksiä läjä (1e/kpl), Jonttu syvärit 10g-90g (2e/pss/2kpl)... Tarvikkeita pääasiassa oli alennettu, vieheitä ei niinkään.
Tänään sitten tärppiä odotellessa voi vähän taas järjestellä uistimia uuteen pakkiin...
Itse vetelin lasten nukkumaanmenon jälkeen 21.30-01 Enonsaaren etelärinteitä Rautakönkäreen suuntaan ja sieltä takaisin. Jatkoin vielä paluumatkalla vetoa Niemen sataman porteille saakka.
Veneessä kävi 3 kuhaa, 30cm, 37cm ja 42cm. Kaikki pääsivät luonnollisesti vielä kasvamaan.
Taktiikkana oli 90g painouistimet kavereinaan erivärisiä palikoita, pääasiassa Bomberia ja Jesseä.
Taisi kaikki ottaa tuohon bomberin kellertävään.
Kaiku kyllä näytti pirusti kalaa olevan liikkeellä.
Kun vaan nyt joskus pääsisi ihmisten aikaan liikkeelle, niin saaliistakin olisi enemmän toiveita. Vaikka kyllähän se kohta syö yölläkin.
Kyläläisten mukaan kuhilla on jo pussit tyhjänä joten kalvostakin alkaa varmasti illasta saamaan myös mitallista. Jussille luvattu helteitä joten ens viikko vois olla ns hyvää aikaa kuhan vetoon.
Sää oli mitä mainioin iltavedoille! Aiemmista illoista poiketen vielä 22.00 aikaankin oli useampikin venekunta liikkeellä.
Itse vedin 21-23 muutamaa alamittaista lukuunottamatta tyhjää tuplauistimilla n. 4m syvyydestä Enonsaaren penkasta. Sitten 'kotimatkalla' löytyi kuha. 23.00 jälkeen tärppäsi kalvosta eka 45cm. Otin mukaan, koska oli sen verran pahasti kiinni. Ei muuta kun muutkin kuvat vaan pintaan ja sahaamaan samaa aluetta. Haukia tuli perinteisesti, mutta myös kuhia. Kotiin yhteensä 4 kuhaa, joista 3 isointa 1,66kg, 1,8kg sekä 2,1kg.
Kaikki tuli kalvosta, alla vettä n. 5m.
Tänään about 22.00 - 01.00 Enonsaarta ympäri ja eteläpuolen rinnettä ristiin rastiin.
Ainoa tapahtuma oli heti tullessa plaanarin takaa Bomberiin sen verran kova tärsky, että jarru lauloi ja kunnolla.
Kiitos Boat Techin plaanarien laadun, irroittamisessa kesti sen verran aikaa, että karkuunhan tuo pääsi.
Jotain isoa siellä oli.
Muuta tapahtumaa ei sitten ollut koko illan aikana.
Mites muilla? Veneitä näytti olevan puolille öin asti useampiakin!
Siinä enonsaaren vääksyn puoleisella alueella pyörin. Pinnasta tuli kaikki tapahtumat. Vedin kahdella kepillä syvästä mut niissä oli kyllä hiljaista. Husky värinen Jet-set (mitenlie kirjotetaa) anto noi kolme isointa, taitaa olla 13cm malli. Ahvenraitanen samanlainen vaappu anto myös pieniä, ja pari kalkkaroa mitä yhdisti pinkki niska ja oranssi maha - antoi valtaosan noista alamitoista. Aika moni näytti vetävän semmosta alle 5 metrin/vähän yli 5 metrin vettä - itsellä kaikki tapahtumat +10m vedeltä. Iso kuha taitaa vielä kuitenkin olla melko hakusessa..?
Iltavedot takana.
19.00-01.00.
8 alamittaista kuhanpalikkaa ja satunnainen määrä haukia.
Missä ne kaikki mittakuhat ja siitä isommat piileksii?
Mainittakoot vielä, että keli oli kyllä mitä parhain!
Minkäkokoisilla uistimilla kuhaa vetelet. Itse vedän 15cm tai
jopa 18cm vaapuilla Vanajanselällä. Jos kuhat hyvällä syönnillä
niin ottavat isompaan vaappuun.
Hetkinen!?! :DDDDD
Kerro toki lisää tästä tarinasta!
Mistäs päin vedit, millä palikoilla ja mistä syvyydestä?
Itse kiersin Enonsaarta ja paluumatkalla väylänvartta Niemeen päin.
Ottipeleinä toimi parhaiten Rapalan savumuikku ja 'tavallinen' muikku.
Myös papukaija Shad Rap nappasi osansa.
Eilen Laitialanselällä klo 18-24.00. Klo 18-20 jigillä muutama ahven ja 7 alamittaista kuhaa ja sen jälkeen uistelua puolille öin. Pientä kuhaa tuli paljon..., mutta kolme otettavaakin, isoin 55 cm. Vedin pinnasta ja n. 3,5 metrin syyvyydestä. Otettavat kuhat iski 3,5 metristä ja isoin klo 23.
Hetki sitten tuli kotiuduttua uistelureissusta, Enonselkää ristiin rastiin klo 19-00.30. Pientä Kuhaa tuli pinnan ja 5 m:n väliltä 20 kpl ja yks mitallinen (48cm).
Perjantaina tuli kokeiltua kajaata klo 19-22. Heti laskiessa iski hk:n kalkkaroon 50cm kuha. Karikkokin antoi pari centtiä vajaan otettavan.. Muutamia pienenpiäkin tuli. Takilasta tintin pikkujärväriin iski hyvin ahvenia, luotaimesta huomasi hyvin että kohta on taas ahvena kiinni, aina kun parveen ajoi niin napisi. :) On muuten pannulla mielestäni maukkaampi tuo ahven kuin kuha.
Vesku veti pidemmän korren tänään, EI yhtään kuhaa! Muutama tunti tuli pyörittyä, olisi kait pitänyt tämäkin aika käyttää niillä 'varmoilla' mestoilla... Hakki kyllä puri hyvin.
Vedin eilen navakassa tuulessa Laitialanselällä klo 20-01. Uistelun alkuun vartissa tuli kolme alamittakuhaa. Sitten olikin hiljasempaa, vähän ennen klo 22 nousi 47 cm ja heti perään taas alamittanen. Tämän jälkeen tuli putkeen pieniä haukia 4 kpl. Klo 23 jälkeen tyhjän vetoa. 'Luottoväriin' iski nyt nuo hauet, ei yhtään kuhatärppiä.
Mikäs on kuhan alamitta kun on saannu vastauksia et olis 37cm tai 42 ja 45cm. Niin mikähän se on oikeasti? Tänään tuli enonsaaren kupeesta alle 40cm kuhaa 6kpl ja yksi hauki.
En ota kantaa alamittaan, mutta viime viikonloppuna sain 43cm kuhan ja kävi niin onnettomasti että se oli ainoa mitallinen mitä silloin tuli. Fileoin sen sitten kun ajattelin että laitan pannulle voin kaveriksi. Pistin vielä fileet huvikseni puntariin kun näytti vähän onnettomalta määrältä, noin 200g näytti puntari. En ole kyllä mikään fileointi mestari mutta yritin nyhtää siitä kaiken irti minkä suinkin sain. Silloin tuli mieleen että minun alamittani on vähintään 45cm, tai paremminkin 50cm.
*Vesijärven kalastusalueella kuhan alamitta on kalastusalueen päätöksellä
42 cm ja verkon silmävälit alle 23 mm ja yli 49 mm ovat sallittuja.
v. 2013 on odotettavissa kaupungin vesialueelle silmäkoon rajoituksen muutos: alle 23 mm ja yli 54 mm ovat sallittuja.
Tuo on suoraan kopioitu tuolta.
http://www.lahti.fi/www/images.nsf/files/6CBE9233EB84CE9BC225781D0024E4F7/$file/LAHTELAISEN%20KALASTUSOPAS_a5_2011.pdf
Eilen Laitialanselällä muutama tunti vetelyä ja kolme n50cm kuhaa lähti mukaan.
Hienosti kiersi ukkospilvet meidät, vähän tuulista oli vaan alkuillasta.
Tulipa vedettyä eilen yhtä alamittaista ja paria tärppiä lukuunottamatta tyhjää.
Liekö sitten keli ollut syynä vai mikä.
Kaiku näytti kivasti kalaa enonsaaren ja rautakönkäreen rinteillä, enimmäkseen 9-10m syvyyksissä.
Saikos muut mitään? Vetäjiä näytti kyllä olevan.
Nyt ei pariin päivään ole Enonsaaren edustalta tullut itselle kuhia. Pari pikku haukea 2 reissun tuloksena. Yksi iso tärppi oli 30m syvänteen päältä 6m syvyydeltä, mutta tuloksena oli siimat poikki js menetetty vaappu.
Itse olen saanut kaikki kuhani +10m vedestä syvännevaapuin/takiloilla. Monet puhuvat saaneensa kuhia n. 6m vedestä paljon, mutta itse kun olen noita kiskonut niin tyhjää saanut pyytää. Onko nuo matalammat paikat parempia sitten pintavaapuin hämärässä?
Vihdoin ja viimein veskun kausi avattu loistavassa kelissä. Alkuillasta puski lähestulkoon hakkia, isoin sai jopa leikarin vedettyä yhdestä kepistä suoraksi lopputaistoissa. Yhtään otettavaa kuhaa ei ikävä kyllä sattunut kohdalle, pieniä tuli kyllä vapauteltua. Ahven sentään fileiksi kyytiin ja pannulle. Vetäjiä oli enolla muitakin, liekö onnistanut paremmin?
Oon muutaman vuoden vedellyt tossa veskulla ja ainakin mulla parhaat kuhasaaliit sattuneet auringonlaskun ja sen jälkeiseen aikaan. Silloin kuhat nousee pinnempaan ja on siellä joukossa niitä syötäviäkin vaikka pientä tuntuu olevan ihan sairaasti. Jos pelkkiä isomuksia yrittää niin lienee ronkittava lähempää pohjaa..?
Itse pyöriskelin parin kaverin kanssa siellä kisaajien keskellä vetelemässä vaappuja. Näytti olevan porukkaa hyvin niin Laitialanselällä kuin Kajaanselälläkin. Suurin osa taisi kisoissa olla mukana kun kello 22 tyhjeni paikat ja vain pari venettä enää liikenteessä. Onneksi ei sitten kisaan lähdetty kun isoin kuha oli taas vain 43cm ja sitten 2kpl 40cm ja yksi noin 37cm.
Parit hauet, ahven ja muutama tärppi ja karkuutus lisäksi.
Tuloksia odotellessa niin nähdään miten on isomuksia tarttunut.
kyllä sm tulosluettelon perusteella ei kisoissa lahdata järveä varsinkaan tämäntyyppisellä yhden kalan kisalla, jossa sm mestaruus menee isoimman yksittäisen kalan pyytäjälle.
sata venettä kisassa, josta reilu 20% tuo kalaa puntarille ei järven kalakantaa heikennä tai vahvista, se joka jotain toista sanoo ei tiedä mistä puhuu.
kyllä uistinmiesten saaliit on marginaali siitä, mitä talvella parhailta kuhapenkoilta vedetään verkoilla. itse olisin sitä mieltä, että jonkin aikaa puheissa ollut vähintään 5 mm verkon alasilmärajakoon nosto olisi toimenpide joka voisi näkyä jonkin ajan päässä myös pyydettävien kuhien koossa!!
Todellakin VÄHINTÄÄN 5 mm nosto olisi paikallaan. Ei ole mitään rakettitiedettä laskea, miten tuo vaikuttaisi.
-50 mm verkko pyytää tehokkaimmin keskimäärin 45 cm kuhaa, joka on vesijärvessä keskimäärin 4,5 vuotias.
-55 mm verkko pyytää tehokkaimmin keskimäärin 48 cm kuhaa, joka on vesijärvessä keskimäärin 4,7 vuotias.
-60 mm verkko pyytää tehokkaimmin keskimäärin 50 cm kuhaa, joka on vesijärvessä keskimäärin 5,0 vuotias.
Saaliskuhien keskikoon kasvua ei siis joutuisi odottamaan kohtuuttoman pitkään :)
On. Jos Tammikuussa välillä Ravintola Lokki - Enonsaaren eteläpuoli n, 100 - 150 verkkoa niin mitä luulette. Tehovalvonta iskusta ilmoitetaan 2 viikkoa aiemmin Etelä-Suomen sanomissa ja paikallisradiossa, verkoista häipyy samantien 50 kpl. Minne on mahtanut kadota 750gr - 3kg Kuhat. Kannattaako uistella Enonselällä, Montako yli 50cm Kuhaa Mixa on saanut alueelta.
vili65 kirjoittaa tuossa ylempänä asiaa. Mielestäni tuollaisella kaupungin alueella, kuin Enonselkä on pitäisi rajoittaa radikaalisti verkkojen määrää. Sehän on nyt päivän selvää, että 100000 asukkaa Lahdessa on enemmän kalastajia jotka pitävät 'rättejä' järvessä, kuin n. 5000 asukkaan Vääksyssä. Kajaalla vielä on kalaa.
Oma ehdotus olisi, että muutamana vuotena totaallinen talviverkko kielto ja seuraavina 2 vuotena max. 100 yksikköä. Tässäkin nopeat syövät hitaat ja pulinat pois. Alkaisi taas Enonselältäkin tulla kalaa.
Joo, tuo on kyllä totta.
Enolla en viitsi enää edes vetää uistinta, heikon saaliin johdosta.
Minulla on vene kotipihassa trailerilla, niin se on helppo laskea mihin haluaa, yleensä Hollolaan Kirkonselälle.
Sieltä lähdetään sitten vetämään Laitialan- ja Kajaanselälle.
Ei sieltä Laitialanselältäkään kovin paljoa sitä isompaa nouse, mutta enemmän kuin Enolta.
No, yksi uistelupisto tehty tänävuonna koko järvelle ja se Laitialan suuntaan ja ympäristöön. Tuloksena 5 kpl yli 50cm joista 2 kpl n, 2kg Kuhuja ja alamittaa riskisti, paljon. Kannatan totaalisesti tätä, Ammattikalastaja joka kalastaa ´´hoitorysillä´´ voisi vaikka olla laskematta niitä Komolle jossa olivat Kuhan Kutuaikana. ja 1 verkko per ruokakunta, 60mm silmävälillä. Mutta minkäs teet kun kun lupia myöntävässä johtokunnassa istuu innokas verkkokalastaja isolla pallilla. 6-7 vuoden verkotuskielto koko järveen, palaa tämäkin järvi entiseen loistoonsa jossa oli isoa Kuhaa ja lisääntyi hyvin. Ja loppuu nämä verkkomiesten jutut esim 3 vuoden takaa v, 2010 jäät tulivat jo Marraskuun lopulla. Äijät puhuu kahvipöydässä PHKS,ssä. Joo mulla 2 kpl 30 metrisiä 2 verkon jatoja Rautakankareen reunassa 1 km päässä kävellen Messilästä. Tammikuun puolivälissä oli pakko ottaa verkot pois kun pitää jakaa jo Kuhaa naapureille, kun omassa pakkasessa niin paljon että saa syödä ensi syksyyn. Sillälailla näitä kalavesiä hoidetaan. Ovatpa varmaan verkkomiehetkin huomanneet viimetalvena Kuhien mystisesti kadonneet ja jos ei niin tulevana huomaavat.
Toissatalvena haastattelin verkkomiestä messilän edustalla ja hän kertoi ettei pientä tule mutta aina on vähintään 2.5kg kuha verkossa ja isoimmat lähes kympinkaloja.
perjantaina tuli lahti radiossa juttua kuhakadosta enonselällä.
oliko haastateltavana joku vesijärvi säätiöstä vai kalatalouden tutkimuskeskuksesta, en saanut selvää kun olin mäntyharjulla kuuluvuusalueen ääripäässä.
sen verran ehdin kuulla, että parina viime vuonna on kuorekanta kadonnut 'johonkin' enonselältä ja kuore kasvavan kuhan tärkein saaliskala. näin ollen kuhat on painunut 'johonkin' kuorreen perässä.
varmasti osa totta?
En tiedä rannan nimeä, mutta kartanon kohdilta kääntyy rantaan päin missä on venepaikkoja ja mahdollista laskea vene vesille, on sulaa niin pitkälle kun silmällä näkee.
Messilän 'Kartano' Web -kamerasta näkee Messilän venesataman edustan. Ainakin sen minkä näkee. Eilen kuvassa näkyi laajenevia pälviä. Tänään näkyy jotain muuta. Jääsohjossako tuo edusta?
Tällä hetkellä Messilässä liitteen mukainen jäätilanne. Paikoin oli vaivoin sorsan kestävää jäätä. Ramppi sula. Hiekkaranta osin jäässä, joten auringonpalvojat eivät pääse vielä uimaan.