Talvella ostettu, ja asennettu kone toimi alkuun hyvin mutta nyt jostakin syystä alkanut hukkaamaan pohjan kaiusta. Syvyys jumittuu 0,4m eikä palaudu aina edes sammuttamalla laite. Tehdas asetusten palautus auttaa aina. Pohja häviää välillä jopa paikallaan kelluessa kaikkien muiden veneen laitteiden ollessa suljettuna. Kuitenkin saattaa mennä monta tuntia ilman ongelmaa, ja juuri kun sen unohtaa niin taas napsahtaa. Lisäksi kaverina on structure scan joka myös tahmaa välillä. Näytön vierintä jämähtää lähes paikalleen. Asetukset pitäisi olla oikein, mutta mistä hakea vikaa. Toki takuu on vielä olemassa, mutta vaikeaa sekin saattaa olla vian ilmaantuessa aina satunnaisesti.. Onko ketään törmännyt vastaavaan ongelmaan?
Softavialta vaikuttaa. Samantyyppisiä ongelmia itsellä uuden HDS12 -laitteen kanssa. Kahdessa eri veneessä nyt muutama päivä käytetty yhdessä tutkan ja suuntatietokompassin kanssa ja aina välillä sekoaa itsestään, tutkakerros kelpaamaton ja pitää resetoida tehdasasetuksille. Valikoista onneksi löytyy monta mahdollista tapaa bootata tai resetoida vehje, mutta kun ei tiedä, pitäisikö resetoida nmea -väylä, palauttaa tutkan tai koko järjestelmän tehdasasetukset, asentaa kaikuluotain uudestaan, kalibroida tms. Liikaa liikkuvia osia ja sinällään hyvin selkeät käyttöohjeet eivät aina toimikaan, kun eri laitteita toisiinsa yhdestäessä muuttuvat valikot ja toiminnot laajemmiksi tai suppeammiksi. Pitää yrittää jotenkin säätää ja jos ei onnistu, soitto OPM:lle auttanee asiaan.
Moi,mun Lowrance (malli eri) teki samaa ja siitä olen kahteen kertaan vaihtanut anturin. Ongelma poistui sillä eli teki kans tuota että satunnaisesti syvyyslukema heitti tuohon 0,4m, eikä nopeudella ollut vaikutusta. Pyydä OPM:ltä takuuna uusi anturi ja katso mitä tapahtuu.
Niinpä vaikuttaa softa ongelmalta. Tehdas asetusten paluttamisen jälkeen menee aina hetki että saa palautettua kaikki omat asetukset takaisin.. Alkaa pitemmän päälle potuttamaan. Itse ajattelin soittaa opm.lle ensi viikolla ja kysäistä että onko ominaisuus, ja mitä tehdään.. Anturin asentoa on myös muutettu, ja paikkaa haettu kohta kymmeneen eri kohtaan. Nyt se kuitenkin pysyy kovassakin vauhdissa mukana, ja vika tosiaan on ilmestynyt jo ihan paikallaan kelluessa tyynen kaislikon edessä. Sähköisestä häiriöstäkään siis ei liene kysymys. Aamusta olin pari tuntia jigailemassa, ja nyt meni koko reissu ilman probleemaa..
Täällä mark x5 ja samaan 0,4m jummas meilläki kovassa merenkäynnissä ja palautui vain palauttamalla asetukset. Pintavedessä kampe näyttää häiriötä niin paljon, ettei sieltä kaloja tai takilankuulaa erota. Muutenkin jälki on melko kaukana siitä, mitä laitteen demo kauniine kaarineen näyttää. Iso pettymys on ollut ainakin meidän paatissa.
Soitto maanantaina OPM.lle ongelmasta, ja sieltä tuli vastauskin nopeasti. Ongelmia on kuulemma ollut uusimman päivityksen kanssa, jossa ilmeisesti on joku bugi. Lähettivät kortilla version 3,5 joka kopsahti postilaatikkoon jo tiistaina. Ripeästi siis kävi. Nyt on pari ehtoota kalasteltu vanhemmalla ohjelmistolla, ja ongelmista ei tietoakaan. Ja lomaa kun vielä pukkaa niin testit jatkuu..
Katsos vaan, kuittaushan jo siitä olikin edellisissä viesteissä, mutta en puusilmiltäni sitä huomannut.
Kuitenkin, muistattko mikä ohjelmaversio se oli, joka aiheutti ongelmia?
Uusin ohjelma 4,1 aiheutti ongelmia. Kolme iltaa mökiltä kävin kalassa, ja kaikki pelasi hienosti sillä vanhemmalla ohjelmistolla. Uskoisin siis että ainakin minun ongelmat johtuivat siitä. Saattaa vaan olla vaikea löytää sitä vanhaa 3,5 päivitystä enää mistään netistä.. Pikaisesti katsoin, ja heti ei ainakaan löytynyt.
Jaahas, minunkin laitteessa näemmä tuo 4.1 softaversio. Hyvä tietää, että siinä saattaa vikaa olla. Tosin en aio käyttää normikaikuna tuota HDS10-laitetta. On ajateltu lähinnä Structure scannin/plotterin näyttöruuduksi. Toisena laitteena minulla HDS5 joka siis toimii normikaikuna. Siinä on juurikin tuo 3.5 softa, joka näyttää myös tietokoneella tallessa olevan. Pitääkin tutkia, käykö tuo HDS5 softa tuohon HDS10-laitteeseen ja onko yleensä syytä downgradettaa tuo kympin 4.1 -> 3.5.
Kyllä se mielestäni oli sama update kaikkiin hds gen1 laitteisiin. Tosin just vitosessa tais olla asennus eri tavalla johtuen sd korttipaikasta, tai sen puutteesta.. kannattaa vielä asia varmistaa, sillä tämä oli vain muistikuva. Itselläni on myös kyseinen structure scan joka välillä jäppäsi 4,1.llä. Syvyys hävisi, ja näytön vierintä jumitti. Tehdasas. Palautus oli ainoa tapa korjata vika. Normi kaiku teki tosin temput useammin. Nyt structure on toiminut muilta osin hyvin mutta jos käy alle metrin vedessä, niin syvyys häviää joksikin aikaa.. Se kuitenkin palautuu itsestään jonkin ajan kuluttua(n.5-10 min.syvemmässä vedessä) tai vaihtamalla pikanäppäimellä alue manuaaliin ja takaisin. Ei siis asetusten palautuksia enää. Suosittelen omien kokemusten, ja taisteluiden jälkeen päivittämään sen vanhempaan suosiolla.. Ei sit ainakaan mene illat näpyttäessä aina asetuksia uusiksi. Itselläni tämä vaiva aiheutti n. 7x anturin siirtoa, piuhojen uusiksi vetoa mahdollisten sähköisten häiriöiden pois sulkemiseksi. Olin näet alkuun varma että vika johtuu anturin paikasta tms..
Ok, laitetaan 'ohjelmapäivitys' harkintaan jos samanlaisia ongelmia ilmenee minulla. Sain oman veneen vasta tänään vesille ja olen vielä aika kuutamolla tuon Structure/downscannien kanssa. Pitää hissukseen perehtyä niihin ja muihin HDS-ihmeisiin mitä tuossa kympissä on.
Aika hienosti toi Structure Scan kyllä piirsi venesataman pohjaa. Näyttäisi olevan melko lailla kaikenlaista roinaa siellä. Ilmeisesti jengi dumpannut jos kaikenlaista kamaa veneistä mereen.
Jep.. Autonrenkaat ja isommat kettingit näkyy hienosti viistokaiussa. Yksi isompi ankkurikin löytyi. Sen sijaan se downscan puoli on itsellä jäänyt vähemmälle käytölle. Se ei ole ainakaan vielä tarjoillut mitään mullistavaa.
HDS ja SS testailut jatkuivat tänään. On tuo viistokaiku kyllä mahtava peli. Kiva kun esim. näkee kummalla puolen venettä kalaparvi on. Huomasin mös sellaisen jutun, että normikaiku näytti usein kaloja, kun downscan ei näyttänyt mitään. Jäi sellainen pieni epäilys, että normikaiku näyttää välillä omiaan. Pääsääntöisesti downscan ja normikaiku kyllä näyttivät kalat samaan aikaan. Jos molemmat näyttävät kalaparvia, niin kait se on uskottava niitä siellä olevan.