Vetouistelu - näytä koko keskustelu

Keskustelut

Kusetuksen makua venekaupoissa

Takaisin keskustelualueille
1.   Kusetuksen makua venekaupoissa    Clbr - 12/11/2013 11:09:49
Noniin viiden viikon tappelun jälkeen alkaa olla viimeisiä välien selvittelyjä vaille valmis kaupanteko ja vene talvisäilössä. Hommahan alkaa siitä kun sattuu Enosta (Enon erä ja urheilu, Pertti Vinni) löytymään nettiveneen mukaan hyväkuntoinen ja juuri huollettu Yamarin 470 ja Yamaha F50 AETL -02. Kone on ollut myyjällä ainoastaan testilenkillä käytössä kuulemma ja sen jälkeen käytetty huollossa Joensuussa Kaukosella (Kone ja Urheilu Kaukonen Ky). Kaupanteko hetkellä ei ollut koeajomahdollisuutta, koska vene oli pukeilla ja vesi liian kaukana, jotenka useaan otteeseen maltoin kysellä koneen historiikkia ja mitä sille on huollossa tehty ja missä kunnossa se on yms. Koneessa ollut tyhjäkäynti ongelmaa, kovalla ajolla kaikki pelannut kuitenkin moitteetta. Huollon jälkeen kaikki pelaa kuulemma, tyhjäkäyntiä säädetty, kaasarit ajoitettu ja perushuollot tehty. Hintaneuvottelu, käden puristus, toinen vene kärrystä pukeille, uudempaa tilalle ja kaupat on syntyneet. Puoli tuntia tästä, käytän veneen kotimatkalla järvessä kun oli aikaa testata vielä ennen töihin kiirehtimisiä. Saan koneen 'käyntiin' n. 20 starttauksen jälkeen ja kone käy 400-500rpm 5-10 sekuntia ja sammuu. Samaa jatkuu n. 15 starttauksen ajan, aina kone sammuu ja kierrokset ei nouse. Kone käy selvästi vajailla pytyillä. Käsikaasuun hipaiseminen sammutti viimeistään, jos ei jo muuten ehtinyt sammua. Lopulta akku loppuu ja nostan veneen. Saman tien reklamoin myyjää asiasta, joka ei ymmärrä tietenkään mitenkä se on mahdollista. Myyjä pyytää lataamaan akun ja koittamaan uudelleen, sillä edellytyksellä jos kone ei pelaa, niin vie se Kaukoselle tarkistettavaksi. Ajan suoraan Kaukoselle, koska ei se akusta kiinni jäänyt tämä starttausruljanssi. Kaukosen Karilta kyselen mitä hän on koneelle tehnyt viimeaikoina, tuntui olevan tuttu tapaus kun muisti pihaan viedessä mistä on kyse. Kari kertoi, että kyseinen kone on käynyt kesällä täällä kahdesti ja että koneesta on purettu viimeksi kaasarit pois ja käytetty ne ultraäänipesussa, koska ne ovat hapettuneet seisonnasta tai muusta.. tiedä nyt sitten mistä. Kone jää Kaukoselle huoltoon reiluksi viikoksi. Tämän jälkeen kone on taas ”kunnossa”, Karin mukaan kaasareista on irronnut kanaviin jotain möhnää, joka on vaikuttanut koneen käyntiin. Testiajoa tämän jälkeen n. 25min, jona aikana kone sammuu tyhjäkäynnillä n. minuutin jälkeen useita kertoja vaikka kone on lämmin, kovalla kaasulla toimii ihan ok, joskin rykimällä lähtee. Paketti takaisin Kaukoselle, jossa Kari kertoo että ainakin kaksi alinta kaasaria pitää vaihtaa uusiin, mielellään myös ylemmät kaasarit. Tämä olisi kuulemma pitänyt tehdä jo ennen myyntiä, mutta Pertti (myyjä) ei ollut halukas maksamaan korjausta. Pertti oli siis asiasta tietoinen ollut kokoajan, että kyseistä konetta ei voi toimivana myydä tuossa kunnossa. Samalla selviää myös se että alimpien kaasareiden primestart on jumiutunut ja se on ”tulpattu” ettei syydä jatkuvasti polttoainetta kaasareille. Tämän jälkeen yhteyttä taas Perttiin ja sovitaan, että kone laitetaan kuntoon ja siihen etsitään tarvittavat osat. Viikon etsimisen ja arviolta 130 puhelun jälkeen löydän käypäiset kaasarit kyseiseen vehkeeseen. Hinta kahdelle kaasarille ilmoitetaan 500€, mutta saan tingittyä kolme kaasaria ja primestart -solenoidin samaan rahaan. Ilmoitan asiasta Pertille, joka on valmis maksamaan kyseiset osat ja samalla sovitaan, että ne kaikki uudet osat vaihdetaan koneeseen paikalleen. Tässä vaiheessa taas on aikaa odotukseen, kun Kari ei vaan millään ehdi laittamaan uusia osia paikalleen, vaan esim. autotallin lattian hionta ja pihalta kuoppien täyttäminen on tärkeämpää kuin saada asiakkaan kone kuntoon. Tässä vaiheessa myös ilmoitan että viikon päästä on vietävä traileri Kuopioon, koska se oli minulla lainassa vanhemmilta. Kari kuulemma ehtii tehdä homman valmiiksi ennen sitä, toisin kuitenkin kävi. Ei vilkaisuakaan viikkoon koneen suuntaan ja tiputan veneen pukeille Kaukosen pihalle ja samalla sovin Karin kanssa, että viivästyksestä johtuen saan viedä paketin Kuopioon heidän kärryllään, kunhan huolto on tehty. tähän asiaan palaan vielä jutun lopussa… Seuraavaksi on vuorossa sitten Pertin (Myyjän) kanssa vääntö korjauskustannuksista. Pertti pyytää minulta, että tulisin kustannuksissa vastaan 300€, koska olen saanut ”alennusta” veneestä. Toki tingin kaupanteko tilanteessa, mutta kukapa ei näin tekisi. Lopulta en jaksanut enää kuunnella vanhan miehen tuskahuutoja ja lupasin tulla 100€ vastaan, mikäli kone saadaan ”nyt” kuntoon näillä osilla ja samalla lupauduin purkamaan kaupan jos kone ei ole ajokunnossa sulan veden aikaan. Kaukosen pulju sattuu olemaan työpaikkani lähellä, jotenka kävin satunnaisesti vilkuilemassa venettä korjauksen aikana, että onko homma edistynyt. Kari esitteli vanhoja kaasareita ja näytti mitä kaikkea möhnää ne pitävät sisällään. Samalla tosin ilmeni uusi ”ongelma”. Uusia kaasareita ei voi vielä asentaa, koska kaasareiden yläosan ja alakupin väliset tiivisteet ovat kuulemma poikki ja eivät pidä polttoaineita sisällä... jatkuu seuraavassa viestissä..
2.   [Vt] Kusetuksen makua venekaupoissa    Clbr - 12/11/2013 11:10:17
Viikon päästä alkaakin olla jo valmista ja Kari ilmoittaa että kaikki uudet kaasarit (3kpl) ovat paikallaan ja kone toimii. Testi pyöritys kertoo toista, kone ravistaa ja yskii.. kuulemma säätöä vailla. Seuraavana päivänä näyttää jo paremmalta, mutta kone ei lämpene ja Kari sanoo vaihtavansa termostaatin, samalla valvovan silmän alla vaihtuu pyytämättä myös uudet tulpat. Mennään taas päivä eteenpäin ja tarkistetaan onko vene valmis koeajolle. Kari sanoo koneen olevan taas kunnossa. Starttaus kertoo sen että kone pyörii kyllä, mutta vedet ei kierrä. Nyt on vuoro annettu toiselle Kaukoselle, eli Hannulle vuorostaan vaihtaa siipipyörä ja sen pesä, kun näkyy huollossa saaneet sen sulatettua.. Koeajon vuoro!! Kari kertoo ennen ajoa että toiseksi ylin kaasari olisi hyvä vielä vaihtaa, hävittää paineet kuulemma mittarin mukaan joskus, mutta käy ihan ok. Reilun tunnin testilenkillä en huomaa suurempaa oiretta, ainoa on joku vaimealta aivastukselta kuulostava ääni joitakin kertoja, pois lukien se että kone kiertää 300rpm vähemmän kuin alkuperäisellä testilenkillä olleilla vanhoilla kaasareilla ja trimmimittari on lopettanut toimintansa. Tyydyn koneen sen hetkiseen vointiin, koska minun on pakko saada se vietyä talvisäilöön tulevana viikonloppuna. Piruuttani tarkistan vielä ennen korjauksen ”hyväksymistä” koneen sisälle ja katson kaasareita. Sattumalta huomaan, että kahden ylimmän kaasarin sarjanumerot ovat identtiset keskenään ja kahden alimman myös keskenään samat.. Eli ylintä kaasaria ei näin ollen ole vaihdettu, vaikka minulle on myyjän ja korjaajan toimesta niin uskoteltu useaan otteeseen. Soitan Karille ja kysyn voinko saada entiset kaasarit itselleni, koska Pertti (myyjä) ei niitä kuulemma tarvitse itselleen. Vastaus on ehdottoman kielteinen, koska tarvitsevat niitä ”mallikappaleiksi”. Ajan suoraan koneajolta Kaukoselle ja kysyn nähdä entiset kaasarit. Kumpikaan ei ole halukas niitä näyttämään ja lähtevät pois paikalta sanomatta oikeastaan mitään. Tiesin entuudestaan missä Kari on kyseiset kaasarit purkanut, jotenka löysin ne itse. Samalla vierestä löytyy yksi uusi kaasari samalla sarjanumerolla kuin koneessa olevat kaksi alinta. Eli lukuisia kertoja Kari väitti laittaneensa koneeseen 3kpl uusia kaasareita. Saatoin antaa aika suoran palautteen pojille valehtelusta. Soitan asiasta Pertille, että miksi yksi uusi kaasari ei ole paikallaan vaikka niin on sovittu. Pertti kertoo, että sen kaasarin on tarkoitus jäädä hänelle, että laittaisi sen myyntiin pienentääkseen omia kustannuksiaan. Ilmoitan Pertille, että tämä vene pelleily loppui tähän, minä pidän uuden kaasarin ja laitatan sen itse paikalleen keväällä. Samalla kerron myös, että pyydä lasku Kaukoselta. Tämä menettely kävi hänelle. Siirrytään ajassa kaksi päivää eteenpäin, on aika noutaa vene ja viedä se Kuopioon. Kärryyn on ilmestynyt aisalukko vaikka sanoin että älkää laittako sitä yöksi, että saan aamulla kärryn haettua. Muutaman puhelun jälkeen lauantaiaamuna klo 8 saan Karin hereille ja vyöryy krapuloissaan ulos hallista. Nyt on vuorossa sitten mystinen hintaneuvottelu kärryn vuokrasta. Pertti ei ole kuulemma halukas maksamaan kaikkea mitä huoltolaskussa on, johon on myös laitettu kärryn vuokra. Eli aikaisemmin se oli ilmainen johtuen viivästyksestä, mutta nyt kun on jäänyt kiinni paskan puhumisesta, on aika korottaa panoksia. Soitto Pertille asiasta, hän ei ole valmis laittamaan penniäkään rahaa enää kyseiseen asiaan. Kari vetoaa myös siihen, että koneeseen on vaihdettu uusia osia hänen laskuunsa, jotenka minä olen velvoitettu maksamaan hänelle 40€, joita Pertti ei suostu maksamaan. Loppu tulemana saan Karin avaamaan kärryn aisalukon 25€ hintaa vastaan, jotka lupaan sanon maksavani kun palautan kärryn. Kärry auki, Karin vittuilut kaupan päälle ja Karin saatesanoin tien päälle; ”Minua ei kiinnosta vittuakaan laitella näitä vehkeitä!!”. Muistin huomauttaa vielä että olen kyllä pannut merkille. Kärry sunnuntaina takaisin Kaukoselle, miestä ei näy. Kärry on siellä, rahat on minulla, eipä ole vielä ainakaan soitellut. -Tomi
3.   [Vt] Kusetuksen makua venekaupoissa    fuster - 13/11/2013 13:07:48
Et näköjään uskonut neuvoja joita annettiin :-) 29/9/2013 kysyit kommenteja Yamarin 470BF + Yamaha F50 paketista ja mm Nicke kirjoitti kokemuksiaan F50 koneesta ' Kävi ilmi että kaasuttimissa oli jäänyt vuosien aikana joskus hiukan vettä uimureihin ja tämä vesi oli aiheuttanut korroosiota. Alumiinioksiidi oli sitten sopivasti tukkinut suuttimia. Ja vesi on bensaa raskaampaa joten alin kaasari oli kärsinyt eniten. ' Itsekkin uumoilit mahdollisista ongelmista koneen kanssa 'Lähinnä tuosta moottorista kiinnostaa tietää onko mitä odotettavissa tän ikäsissä vehkeissä yleensä ja vaikuttaako mitenkä käyttöikään ja kuntoon kun on jonkun aikaa merelläkin viettänyt aikaa edellisellä omistajalla? ' Ja nimenomaan tuosta F50 mallista oli useampi varoitus Tobie 'Konekokoa kestää reilusti muuta kuin epäonnistuneen f50en.' itl 'Trimmimoottori koppa kannattaa tarkastaa tuosta koneesta, noissa on ollut syöpymisongelmia. ' Ja lopulta itsekkin toteat 'Ymmärsinkö tobien kommentin oikein että kyseinen moottori ei kehuja saa? jos näin niin tarkennustavsaisinko miltä osin? -tomi' Ketl:n kommentti on kuvaava 'Vinkki ketjun aloittajalle, älä ota meitä kaikkia ihan tosissaan, kommenttien laatu paljastaa mollaajat. Ihan rauhassa voit hankkia tuon paketin tai jonkun muun missä on jammu persiissä' Osallistuukohan nimimerkki Ketl nyt osaltaan korjauskustannuksiin? :-) Ja mitä tapahtui 10/3/2013 21:36:15 'Juu en todellakaan ihan kaikkea todesta otakkaan. Kyseinen paketti siirtyi tänään pihaan :) -Tomi' Ja niittinä an7ura:n kommentti 'Onnittelut, hyvä valinta! t. Antti'
4.   [Vt] Kusetuksen makua venekaupoissa    Clbr - 12/11/2013 11:12:04
En tiedä kuinka hyviä kavereita pojat on keskenään, kumpikin puhui paskaa toisistaan minulle, mutta juhlavasti kusettivat porukalla!
5.   [Vt] Kusetuksen makua venekaupoissa    jute - 13/11/2013 8:04:11
Tämmöisillä tapauksilla on yleensä aina pari yhteneväisyyttä. Suulliset sopimukset ja myyjän piikkiin jälkeenpäin korjaaminen.
6.   [Vt] Kusetuksen makua venekaupoissa    Jp75 - 12/11/2013 11:39:13
No toivottavasti moottori ja vene toimii jatkossa hienosti, kyllä sylettää tämmöinen moraalikadon yleisyys nykyään, kusetetaan minkä ehditään. Jos työt ei maistu niin sopii vaihtaa alaa.
7.   [Vt] Kusetuksen makua venekaupoissa    Clbr - 12/11/2013 11:57:58
Hieman myös riepoo se,että kaasarit käytettiin ilmeisesti 4 kertaa irti ja sillti ei toimiva osa mennyt paikoilleen vaikka näin väitettiinkin useaan otteeseen..
8.   [Vt] Kusetuksen makua venekaupoissa    noutaja - 12/11/2013 18:09:52
Tuollaisissa tapauksissa vanha kunnon lentopallomaila on oiva lääke, saa ainakin itselle helpotusta ja yleensä näkee heti työnsä tuloksen.
9.   [Vt] Kusetuksen makua venekaupoissa    Timola 490 - 12/11/2013 20:09:28
On hyvä että huijatut jaksaa raportoida tapauksista niin nettiaikakaudella vilunkia tekevät yritykset hiljaa hiipuu pois markkinoilta.
10.   [Vt] Kusetuksen makua venekaupoissa    vormisto - 12/11/2013 20:45:21
Clbr on sulla hyvät hermot!!olisin purkanut kaupat toisen koeajo reissun jälkeen.
11.   [Vt] Kusetuksen makua venekaupoissa    kalajorma - 12/11/2013 20:54:03
Oli tarkoitus viedä vene syyshuoltoon Kaukoselle ja vaihdattaa samalla trimmin venttiili, koska kone valuu hiljalleen ala-asentoon ajaessa. Tarinasi luettuani taidan teettää homman jossain muualla. Melkoista linssiin pissausta.
12.   [Vt] Kusetuksen makua venekaupoissa    pvata - 12/11/2013 22:29:55
siinähän ois kaukosen vastapäätä, kaukosen halleja nekin, huoltoliike. Juha heiskanen 0400865645. Tällä hepulla olen ite pari hommaa teettänyt mm. 70 suzukin ensiasennus + autopilotin (kaapeli) asennus, sähköjä ei kerennyt kytkeä päiväseltään, mutta 250e otti koko hommasta. Itse olin tyytyväinen hintaan ja palveluun, tulen käyttämään jatkossakin niissä hommissa mitä en itse pysty tekemään.
13.   [Vt] Kusetuksen makua venekaupoissa    Jaru78 - 13/11/2013 0:47:40
Trimmin venttiili on helppo vaihtaa ihan itsekin. Iso talttameisseli ja homma on alle 5 min. valmis. Ainakin 2-t koneessa helposti näkösällä.
14.   [Vt] Kusetuksen makua venekaupoissa    TimoT - 13/11/2013 9:08:36
Halvin ja helpoin tapa on vaihtaa nosto- ja laskuventtiilit keskenään. Pieni vuoto pakitettaessa ei merkitse mitään.
15.   [Vt] Kusetuksen makua venekaupoissa    tölkki - 13/11/2013 11:08:38
Suullinen sopimus on pätevä ja myyjä maksaa jos on rikkinäisen myyynyt ehjänä. Juridisesti selvä peli. Ongelmahan on vain se miten suullinen sopimus todistetaan.
16.   [Vt] Kusetuksen makua venekaupoissa    kalajorma - 13/11/2013 14:34:18
Tuo vaihto on jo tehty. Taitaa olla tyyppivika noissa venttiileissä kun molemmat meni 7:ssä vuodessa. Kaukosella kyllä sanottiin että näitä ei ole mennyt oikeastaan kenellekään aiemmin :)
17.   [Vt] Kusetuksen makua venekaupoissa    kolho - 13/11/2013 11:33:51
Ei yksityisten välisissä kaupoissa mitään takuita ole. Myydystä tavarasta saa myyjä pyyhkiä kätensä kun noutajan perävalot häipyy ensimmäisen mutkan taa. Ostajan kannattaa tutkia vanha tavara niin tarkkaan, että vakuuttuu sen toimivuudesta ennen kuin maksaa edes käsirahan. Rikkinäistä ei kannata ostaa, vaikka halvalla saisikin. Markkinoilta löytyy kyllä ehjiä ja huollettuja veneitä moottoreineen.
18.   [Vt] Kusetuksen makua venekaupoissa    humppa64 - 13/11/2013 12:16:48
Missä tässä sanotaan, että on kyse yksityisten välisestä kaupasta...
19.   [Vt] Kusetuksen makua venekaupoissa    kolho - 13/11/2013 13:00:27
Ei tosiaan missään. Kun noissa viimeisissä viesteissä puhuttiin vain Pertistä, niin en muistanut enää tuota erä- ja Urheilua, vai mikä se nyt oli... Joten mitäpä tuota sitten itse korjailemaan ja makselemaan, vene ja moottori hinaukseen ja kippaus liikkeen pihaan. Ja rahat takaisin!
20.   [Vt] Kusetuksen makua venekaupoissa    fuster - 13/11/2013 13:11:33
Aika harva (kuivan maan)veneliike näyttää tarjoavan koeajomahdollisuutta (edes moottorin käyttöä vesitynnyrissä tms) Ainostaan yksityiseltä ostaessa tuntuu tuo koeajo olevan itsestään selvää ennen kaupan tekoa.
21.   [Vt] Kusetuksen makua venekaupoissa    Clbr - 13/11/2013 14:14:50
Luotin koneen valinnassa myös hiieman siihen hyvänolontunteeseen, kun vanhemmilla on identtinen kone ollut uudesta saakka ja ei ole ollut mitään ongelmaa. tosiaan kauppa lyötiin kassaan ja kuitin sain. takuun kysyin myös ennen ostoa jos ei toimikaan. luotin koneen toimivuuteen kun kerran liikkestä sen ostin, toisin kuin yksityiseltä, josta en testaamatta osta mitään. Tosiaan mitä hermoihin tulee, oon vähän huono ollut suuttumaan. katsoin kortit loppuun saakka koska vene on se mitä hain. Tulevaisuudessa vastaava tilanne päättyy kyllä samantien jos tilanne on vastaavan kaltainen. -Tomi
22.   [Vt] Kusetuksen makua venekaupoissa    jako - 13/11/2013 20:52:23
Venemyynti Lidberg lohja, sai viedä koeajolle, havaitut viat/muutokset korjattiin. Takuutakin sai loppuvuodeksi, vaikka oli vanha vene. Hinnatkin oli kohdallaan kyseisessä liikkeessä.
23.   [Vt] Kusetuksen makua venekaupoissa    Clbr - 13/11/2013 15:44:19
Kaukosen mukaan tätä vikaa ei ole aikaisemmin ollut..
24.   [Vt] Kusetuksen makua venekaupoissa    ketl - 13/11/2013 21:42:54
Paljonko olen velkaa kun suosittelin moista pakettia. Vastauksen haluan vain tältä joka hankki moisen paketin.T:KL puh. 0445334923
25.   [Vt] Kusetuksen makua venekaupoissa    Clbr - 13/11/2013 21:48:39
Heh, ei sitä aina nappiin osu, ei ostaja kuin suosittelijakaan. Eiköhän paineta villasella tämä suosittelu ;)
26.   [Vt] Kusetuksen makua venekaupoissa    ketl - 13/11/2013 22:04:04
Kättä sulle rehdistä vastineesta. Ei muuta kuin kireitä siimoja. Jos jostain kysyttävää niin autan mielel läni. Ps.Tässä kaveri esimerkkinä muillekkin.