noniin oon alottamassa merilohen vetouistelua, siis mjösundissa kemiönsaarella on mökki mistä pitäisi lähte lohia etsimään. kuinka aavalle sitä tarvitsisi mennä näin kesällä että voisi löytyä
tarkoitus olisi 10 vapaa plaanareihin ja 4 takiloihin. iso tiuralla ajattelin aloittaa
ja veneeni on faster 515sc ja ehkäpä hankinnassa olisi silver star cabine 650.. en tiedä mahtaako fasteri olla liian pieni paatti tuonne kauvemmaksi.
näitä kysymyksiä on varmaan miljoonia esitelty. mutta isoin puute mikä minulla on lohen kalastukseen niin se paikan puute. ei viitsisi vetää 2vk tyhjää näin lajin alottajana(jos vetelen liian lähellä rannikkoa tjsp muita virheitä.) koska vie varmasti motivaation kokonaan..
toivottavasti täältä irtoaisi apua.
aikaisemmin vetänyt vain satoja tunteja kuhaa ja haukea.
(toivottavasti oikea osio, arvoin vetouistelun perusteen ja tän osion välillä)
Sanoisin että Bengtskärin majakan lähistölle joudut ajamaan, siis tolkuttoman kauas. Helsingin lohikisoissa upposi yksi faster 560, tuulta oli 11/ms.
Olikohan meillä 100tuntia ennekuin tuli ensimmäinen lohi, ja sekin piti hakea ahvenanmaalta asti.
Kireitä.
Menisi sitten lounaaseen/länteen, tai etelään Bengtskäriin vesiteitse ajamalla, tulisivat ajomatkat aika haastaviksi Mjösundista saakka.
Veikkaisin edestakaisisksi ajomatkoiksi 80 - 100km.
Yksi vaihtoehto olisi trailata vene Hiittisiin/Rosalaan ja sieltä sitten Bengtskärin kulmille. En kyllä tunne ko paikkoja miten siellä on luiskia.
Taalintehtaaltakin voisi olla hyvä lähteä. Siellä taitaa satamapalvelut olla ok. Ei sieltä taida tulla kuin 15km ylimääräistä Rosalaan nähden.
Toisaalta keväällä ja syksyllä nuo Kemiönsaaren alueethan taitaa olla hyviä taimenpaikkoja.
Eli kannattaisiko miettiä taimenta?
Onko tuo varma tieto että kyseessä oli 560..? Itsellä 560 Fasun kanssa lohen uistelua takana 400h ja sillä on oltu 15ms tuulessa ja monesti yli 10ms keskituulessa ja matka ajot sujuneet hyvin, mitä nyt roiskeita voi vähän tulla veneeseen. Kuulostaa todella oudolta mikä on Fasun on voinut kaataa.. Joko liian suuri moottori, kuljettajan virhe tai sitten veneessä jokin vika. Olisi erittäin mielenkiintoista kuulla asiasta enemmän. 560 ja 515 ovat aivan riittäviä lohen uisteluun. Yli 10ms tuulella siellä ei ole rentoa millään veneellä.
Tosta stadin kisasta, vene oli 560 faster, mutta ei uponnut. Aivan sama, vaikka olisi ollut isompikin vene, sattumuksien summa väärässä paikassa, aallon harjalla, kaataa isonkin veneen.
En ole varma että olisi 560, tuskin pienempikään toisaalta. Varmaan ollut kuitenkin kuormaa aika paljon, kun 4 ihmistä oli ollut kyydissä. en ole ainakaan lukenut mistään että olisi veneessä ollut mitään vikaa.
Joo kyllähähn sillä faster 515 lohta uistelee mutta missä on lähimmät lohimestat Kemiönsaarelta, omasta mielestä pirun kaukana.
Kenen pässin idea on että suuri moottori kaataa veneen?
Tilanne on just päinvastoin.
Tehokas motti on turvallisuustekijä kun sattuu tuuli yllättämään.
Nää on taas näitä terhi miesten juttuja.
Kuulostaa rankalta 15 m/s tuulella lohenuistelu. Tuleeks siitä mitään jos ei ole kakskytmetristä venettä?
Eilen tuuli jotain 11 - 14 m/s, itse arvioin isot aallot 2 metrisiksi, apukuski 1,5 metrisiksi. V-mäistä oli ajaa mihin suuntaan vaan. Jos olis ollut avokeulavene, ni olis kyllä sukeltaminen hirvittänyt, nyt sillä ei niin suurta väliä ollut vaikka keulakannella vihreää vettä vierailikin. No, oli siellä aaltoa ihan kunnolla joka tapauksessa, pyyhkäisymatkan kun ottaa Virosta asti, niin merkitsevä on silloin tosiaan siellä 1,5 ... 2 m. Merkitsevään verratenhan isoin aalto on noin tuplat.
4-7 metrisen venee kaataa helposti sivumyötäiseen tuuleen, jos ei tiedä mitä tekee merellä. hesan kisassa varmaan suurin osa tuli sivumyötäistä rantaan päin pyrkiessään.
pahinta on mielestäni höllätä kaasua siinä vaiheessa, kun alkaa hirvittämään, lisää kaasua ja aaltoja kohti, tuuliajolle ei kannata jäädä.
itsellä ei kokemuksia fastereista, tiukassa tilanteessa vaikuttaa pohjan V tietysti aika lailla. Bustereita en itse koskaan ostaisi merelle, Silver vielä menettelee jos jaksaa trimmailla jyrkän V-pohjan kanssa. Mutta veneilytaidot... kipparin pitäisi tietää mitää tekee, vastuu on iso. t. jana
Kiitos. Eli ollut todella huonoa tuuria tuossa kyllä ja katon kun lyö täyteen tavaraa niin ei se ainakaan tasapainota venettä. Itselläkin rojua aivan tarpeeksi tuolla ylhäällä ja joskus käynyt mielessä vakauden säilyminen ääri tilanteessa. Pääasia ettei siinä käynyt kuinkaan. Taisi olla kyseessä kalastus oppaan vene vielä, näitä ei montaa ole.
Tätä luettuani tuli mieleen et olis varmaan monen mielestä hyvä avata uusi keskustelu kuinka toimia ja ohjata venettä jos kova keli pääsee yllättään tai on niin kova hinku lähtee kovaan keliin kalaa koittaan.
Olen joskus miettinyt, että Kemiösaaresta lounaaseen/länteen alue vois olla mielenkiintoinen testata. saattaa se lohi sielläkin lymyillä. Keväällä varsinkin jos vaikka nousukas sinne eksyis. Ei muuta ku sinne meet vetelemään ja sillee.