Vetouistelu - näytä koko keskustelu

Keskustelut

Koukut vaihtoon / Tiura Magnumit

Takaisin keskustelualueille
1.   Koukut vaihtoon / Tiura Magnumit    eskil - 15/4/2017 16:48:05
Viime kaudelta kaksi ikävää karkuutusta Tiura Magnumeista ja kun tutkin alkuperäisiä koukkuja oli väkänen niissä hyvin pieni. Naureskeltiin, että ovat CR-koukut laittaneet näihin. Tarkoituksena olisi vaihtaa vähän tartuttavammat koukut täksi kaudeksi muuten mainioon vieheeseen. Olisiko kellään antaa vinkkiä sopivista koukuista ja paikasta mistä näitä voisi ostaa?
2.   [Vt] Koukut vaihtoon / Tiura Magnum...    mirko - 15/4/2017 17:49:21
Wmc 8650 ps rialinnasta saa 3/0 100kpl 44e. Pysyy terävänä melko pitkään ja tosi vahva koukku
3.   [Vt] Koukut vaihtoon / Tiura Magnum...    Maxel - 15/4/2017 17:55:01
Tiurat on viime vuosina varustettu pääsääntöisesti VMC:n PS koukulla (kirkas pinnoite). Nyt on vaihtunut Mustadin ultra pointtiin. En ole varma oliko Mustadia jo viime vuonna, joku muu osaa kenties tähän vastata.... Et kertonut, minkä näköinen koukku noissa sinun pelleissä.... Itse olen pitänyt tuota VMC:n perma steel:iä parhaana lohikoukkuna ja minulla on siitä pelkästään positiivista sanottavaa. 90-luvun puolivälistä asti olen tuota käyttänyt. Verrokkina on ollut m.m. Gamakatsua ja Owneria ja ei ainakaan karkuutuksien määrässä mitään tilastollisia eroja. Ehkä ainoa koukku, joka pysyy terävänä koko kauden ja vaikka pitempääkin. Pientä 'pintaihottumaa' toki tulee, muttei vaikuta ei juurikaan vaikuta terävyyteen. Samaa ei voi sanoa muista n.s. huippukoukuista. Tuosta Mustadista minulla ei vielä ole kokemusta lohipelleissä. Otan kuitenkin testiin tänä vuonna. Ymmärrän toki, että karkuutuksien osuessa kohdalle sitä väkisinkin pohtii, mikä on voinut olla syynä. Et kertonut, millä suhteella kaloja tuli ylös/ karkasi noista Tiuran koukuista.... Itse en usko, että n.s. laatukoukuissa olisi juurikaan eroja sen suhteen, kuinka pitää kalat. Ja jotta pystyisi tuota edes luotettavasti arvioimaan, niin tarvittaisiin satoja tapahtumia/ koukkumalli. Kalastuksessa on lisäksi niin paljon muitakin muuttujia, joiden vaikutuksia kussakin tilanteessa on mahdoton arvioida.
4.   [Vt] Koukut vaihtoon / Tiura Magnum...    SeppoS - 15/4/2017 18:12:18
Yksihaara kolmihaaran tilalle? Kun tarttuu, niin läpäisee eikä ole muita koukunhaaroja läpäisyä estämässä ja koukkua pois suusta kampeamassa?
5.   [Vt] Koukut vaihtoon / Tiura Magnum...    eetee - 15/4/2017 18:49:01
Tiurassa useimmiten harmaa 8650 ps. Vaikea löytää parempaa. Joskus kalat karkaa vaikka tekisi kaikki oikein. Jos laukurit on kunnossa, siima joustava ja ei sössi niin kalat karkaa harvemmin.
6.   [Vt] Koukut vaihtoon / Tiura Magnum...    klasu77 - 15/4/2017 18:15:38
1-haarat liian kevyitä, eli vetonopeutta joutuu tiputtamaan.. Meinaa jo 4km/h vauhdissa ruveta pyörii pelkästään..
7.   [Vt] Koukut vaihtoon / Tiura Magnum...    Maxel - 15/4/2017 19:46:35
Joutuu hieman tiputtamaan vauhteja mikäli 1-haaraa käyttää. Vetovauhti riippuu sitten hieman käytetystä koukusta ja rigauksesta. Itse olen vetänyt jonkun verran 1-haaraa ja varsin hyvällä menestyksellä. Sopiva koukkukoko löytyy yleensä väliltä 4/0-5/0. Magnum-pelleissä voisi jopa 6/0 mennä, riippuen koukusta. Hyviä 1-haaroja löytyy Mustadilta, Ownerilta, Gamakatsulta ja VMC:tä. Open eye siwash, siwash stinger hakusanoilla löytää. Ikävä kyllä kotomaan tarjonta huonoa. Tällä hetkellä löytyy ainoastaan Ownerin Siwash Stingeriä sekä uutta Mustadin Kaiju inlineria. Kaijua en ole vielä itse testannut. Pitänee ottaa kokeiluun.... Rigauksesta sen verran, että joko yhdellä renkaalla tai sitten esim. Renkaaseen vahva leikari ja siihen puristetaan suoraan kiinni tuollainen avosilmukallinen koukku. Mustadin Kaijussa silmukka pystyssä, eli voidaan rengastaa kahdella renkaalla. Siinäkin mielessä hyvä, kun tuon Kaijun varsi on varsin lyhyt.
8.   [Vt] Koukut vaihtoon / Tiura Magnum...    eskil - 15/4/2017 19:01:22
Ainahan se harmittaa kun kaikki lohet karkaa, katselin vain näitä koukkuja, joissa ihan pieni nippa vaan estämässä irtoamista, olisko koukku gamakatsun treble, ainakin joidenkin tietojen mukaan. Tilasin tälle kaudelle uusia värejä magnumista ja samoilla koukuilla näytti olevan. Jotenkin vaan tartuttavampi koukku olis mukavampi vaihtaa tilalle.
9.   [Vt] Koukut vaihtoon / Tiura Magnum...    Maxel - 15/4/2017 19:28:54
Kuten tuossa jo edellä kirjoitin, niin Tiuroissa on tätä nykyään Mustadin TR78 Ultra Point. Iso Tiurassa 2/0 ja magnumissa 3/0. Tosin aina on tietenkin mahdollista, että olet jostain syystä saanut käsiisi peltejä, joissa on vielä tuo Gamakatsun koukku.
10.   [Vt] Koukut vaihtoon / Tiura Magnum...    Maxel - 15/4/2017 19:32:45
Kuten tuolla pari muutakin henkilöä jo komppasi, niin tuo VMC 8650 PS on erittäin hyvä koukku.
11.   [Vt] Koukut vaihtoon / Tiura Magnum...    eskil - 17/4/2017 10:42:05
uusissa magnumeissa (ostettu 3/17) näyttää nyt olevan kunnon koukut eli varmaan tuo mainittu Mustadin TR78 Ultra Point,hyvä. Viime kaudella ostetuissa ei mielestäni ollut koukkuna tuo VMC 6850 PS vaan pikemminkin Gamakatsun treble, josta yritän tähän kuvaa liittää. Olisiko valmistajalta loppunut koukut ja sen vuoksi olisi johonkin erään tullut huonompi koukku. Kuten kuvasta näkyy tuossa on tosi pienet väkäset ja niiden koko vielä vaihteli eri koukuissa.