Kipparin jutun perusteella aloin aukomaan välipohjaa 4,3 m välipohjalla varustetusta veneestä, jossa oli ollut pohjavaurio.
Kipparin jutussa kaveri ilman suuria ongelmia lapioi vanhan kastuneen uretaanin pois välipohjasta ja putsas tilan.
Meikän veneessä (oli 1,5 v kuivumassa viistossa) oli välipohjan (kuitu plus vaneeri) alla kuivaa pintaa mutta kun teki syvemmän reijän uretaaniin niin umpimärkää, mutta kohtuullisen lujaa ja sitkeästi kiinni pohjan lasikuitupinnassa, Shit !
Millä irtois, onko ehdotuksia ?
Projekti jatkuu kohti veneen takaosaa, märkää upotetta löytyy runsaasti myös perästä.
Vene oli ollut 12 kk keula ylhäällä lämpimässä sisätilassa jotta vesi poistuisi uretaanista, nyt havainto : ei mitään vaikutusta, about 50 kg märkää `upotetta` kannettu roskikseen toistaiseksi, 1/4 osa vielä työn alla.
Vene ennen remonttia vaikutti ihan jämäkältä, pohja oli paikattu eikä lujuusongelmia esiintynyt. Vain laiska kulkemaan oletustehoilla. Kuinka monen muun veneen, etenkin vanhemman sellaisen, kohdalla mahdollisesti on sama ongelma ? Jos vettä pääsee aikaisemmin käytettyyn uretaaniin niin se sieltä enää tule pois kuin purkamalla rakenne,
t. Haavi
On varmaan toimiva kalu jos on vapaata työskentelytilaa, nyt ei viittis avata koko välipohjaa vaan kaivaa märän täytteen pois jollain ulottuvalla härpäkkeellä ja poistaa puru teollisuusimurilla ?
Projekti Esmeralda etenee, välipohjaan leikatusta aukosta sai kenttälapiolla ja leveällä purkuraudalla riittävässä määrin kaavittua kastuneen uretaanin pois ja samalla menetelmällä on tarkoitus edetä pitkin pohjaa siten, että väliin jää lujuutta ylläpitäviä 'siltoja' joiden alta voi kaivaa pois entisen kelluttavan eli nykyisen upottavan aineen
Vuodelta 1983 peräisin olevan vaneerin sisäpinnassa näky jeesuksen silhuettia lukuun ottamatta kaikki kuviteltavissa olevat näyt, mustahomeella ollu aikaa piirtää : D
Etuosasta tuli 3 muovikassillista märkää tavaraa about 12 kg eikä seuraava osasto varmaan hävinne painossa