Tuossa aloittajan linkissä asia on perusteltu. Akun irtoaminen edes lyhyesti laturista saattaa rikkoa moottorin sähköjärjestelmän. Siksi tuollainen riskikohta halutaan jättää pois.
Henkilökohtaisesti en ole kaivannut pääkytkintä enkä sitä juurikaan kesällä käytä. Elektroniikka lähtee aina kyytiin veneestä poistuttaessa eikä muita kulutuskohteita juurikaan ole Veneissä on kuitenkin eroja ja pääkytkimellä on helppo katkaista kaikki sähkönkulutus.
Koneen päässä taitaa olla jossain malleissa sulake jos sinne iskee oikosulku. Periaatteessa iso sulake akkukengässä olisi paras jos pelkää oikosulkua akkujohdoissa.
Viimesyksynä Aditasta löytyi kätevä neljän sulakkeen suoraan akkunapaan laitettava sulakerasia. Esimerkiksi VHF siihen suoraan niin toimii, vaikka pääkytkin hajoaisi. Jotkut lämmittimet kuulemma voi mennä myös rikki jos menee katkaisemaan virrat ennen kuin ehtivät jäähdyttää itsensä, niin toimii myös siihen.
Jokainen voi toki toteuttaa veneensä sähköt ihan niin kuin parhaaksi näkee.
Mutta oma kokemus asiasta on viime keväältä Amaalta kun nikottelevan pääkytkimen johdosta veneestä hävisi suurin osa elektroniikkaa kesken uistelun 7-8 m/s tuulessa. Mutta moottori jä käyntiin eikä lataus vioittunut, sillä moottori ja starttiakku on kytketty toisiinsa suoraan.
Ei ollut kiva tunne kun yhtäkkiä katosi autopilotti, plotteri ja luotain, sekä jokseenkin kaikki muut sähköt. VHF toimi kuitenkin sillä se on kytketty käyttöakkuun päävirtakytkimen ohi.
Mutta mitä hyötyä saavutetaan sillä, että päävirtakytkin erottaa moottorin sähköistä? Johtojen savutessa voidaan virta katkaista?
Savutushan on maailman sivu estetty sulakkeilla. Moottorikin voidaan kytkeä sulakkeen kautta akkuun. Varmaan joku 80 ampeerin sulake riittää pienille, alle 60 hv moottoreille ja ehkä vähän isommillekin. Kovassa pakkasessa kun aika harvoin koneita käynnistellään.
Kyselin Googlelta, mutta huonosti löysin tietoa. Enemmän oli arvauksia. Sen verran kuitenkin, että 9,9 Tohatsussa olisi 50 ampeerin sulake startille ja 43 hv diisseli Volvossa 250 A.
Vai ei sähkölaitteiden valmistaja kelpaa. Selvä! Kävisikö sitten esim. tuntemattoman Buster venevalmistajan moottorin asennusohje missä on päävirtakytkin ennen moottoria.
No kirjoituksistasi huomaakin, että olet tosiaankin Suomalainen ja suosit sätöstelyjä.
Kävisikö sitten vielä tuntemattomampi Boston whaler valmistaja.
Valmistajan sivulta löytyy täydellinen piirikaavio, mutta tässä pieni ote tekstiä.
Haluat näköjään mennä henkilökohtaisuuksiin, mutta ei se mitään. Tiedossa on, että kaikki eivät pysty keskustelemaan tekniikastakaan neutraaleilla argumenteillä.
https://www.stek.fi/Veneilijalle/fi_FI/Sahko_ja_vene_opas/
Pääkytkinjärjestelmät
Veneen kaikki akkupiirit tulee varustaa pääkytkimellä,
jotta vene saadaan virrattomaksi nopeasti ilman työ-
kaluja. Mikäli veneessä on varusteita, jotka halutaan
pitää toiminnassa vaikka vene muuten olisi virraton,
on tällainen piiri myös syytä varustaa omalla erillisellä
kytkimellään. Tällaisia laitteita voivat olla esimerkiksi
automaattinen pilssipumppu, varashälytin
tai lämmityslaite.