Marine Trafficista näkyy,että Tyrsky ja Helga menevät 3-5 solmun nopeutta jo Imatran tehtaille väylää pitkin Etelä-Saimaalla.
Pilkkireppu oli vielä pakattuna,mutta eipä viitsi hyvää pilkkitalvea päättää uintireissuun.
Tuota Marine Trafficia muuten on hyvä vilkaista ainakin sumukelillä ja erityisesti yksin uistellessa.
Ahtaissa Saimaan salmissa takavuosina muutama tiukka tilanne,kun laiva putkahtaa esiin mutkan takaa yxkax.
Timppa
Marine Traffic ei ole virallinen sivusto meriliikenteen seurantaan ja perustuu AIS lähettimien seurantaan, kuten virallisetkin AIS seurannat mutta päivittyy linkin kautta Google mapsiin. Tieto kartalle saattaa tulla jopa tunnin viivellä, ainakin ilmaisversiossa.
Juu...osaa noi laivat tulla hiljaa...ei niitä välttämättä huomaa, kun yksin puuhastelee ja niskaan ei ole noita silmiä siunaantunut. Muutaman kerran saanut vetää salakkia/muikkua pintakalvossa ja sen yläpuolellani, kun on meinannut tulla kiirus alta pois.
-jouni
Juu osaa varoittaa, mutta kansaivälisessä liikenteessä A-luokan AIS lähetin on pakollinen yli 300 dwt:n aluksissa sekä kaikissa matkustaja-aluksissa. Ei pakollinen huvialuksissa. Mikäli vastaan tulevassa veneessä, joka putkahtaa sumussa eteesi yhtäkkiä ei olekkaan tuota AIS lähetintä, niin varoitusta ei tule. Kysymys kuuluu onko kaikissa huviveneissä tuo VHF jossa AIS?
HUOM. Älä yleistä omaa juppivenettäsi, jossa kaikenmaailman VHF:t ja AIS:t olemassa, onhan se hifistelyä.
Saimaan laivaliikenne on vähentynyt takavuosista.
Vaikkei tuo Marine Trafficin ilmaisversio aivan online olekaan,niin se kuitenkin antaa osviittaa mitä odotettavissa on.
Laivojen nopeudet ovat Saimaan kapeilla väylillä melko alhaalla ja nuo kuitupuu lastia työntävät proomut kulkevat hitaasti muuallakin kuin kapeikoissa.
Jos sumulla on 'pakko' päästä,niin hyvä valita uistelualue reilusti väylien ulkopuolelta.
Timppa