Vetouistelu - näytä koko keskustelu

Keskustelut

Veneen sähkökeskukset

Takaisin keskustelualueille
1.   Veneen sähkökeskukset    tkorkka - 29/5/2019 13:09:00
Tuli vähän sähkövikaa viimeisenä päivänä Ahvenanmaalla ja pitänee rakentaa veneen sähköt uusiksi :( Onko muita hyväksi havaittuja merkkejä sähkökeskuksen rakentamiseen kuin Blue Sea? Sulakkeita tarvitaan pitkärivistö... Vinkkejä otetaan vastaan.
2.   [Vt] Veneen sähkökeskukset    Vee-Pee - 29/5/2019 21:00:11
Mulla on semmonen V....n muotonen avohässäkkä joka alkaa akkujen kengiltä... Kaikille sähkölaitteille (plotteri, pilotti, kaiku ja sähkötakila) olen tehnyt 'kotiläksynä ' kaverin autokorjaamolta lainatuilla hyvillä apikopihdeillä kunnon liitokset jotka on vielä kutistesukin suojattu.. joskus kutistesukan alla on ollut vaihtoehtoisesti tinaus... Akkukotelossa on myös johdoissa sulakepesät... On se vähän rivon näköistä mutta mikä on näkyvissä niin siellä on jopa nippusiteitä käytetty... Lisänä on tietysti Busterin omat johdot valoille ja pilssipumpulle... Tämä on hyvä tapa jos ei ole tämän enempää sähkölaitteita... Jos on paljon laitteita niin tämähän ei tietysti enää ole sopiva... Mutta yksi hyvä neuvo kaikille... Käyttäkää tarpeeksi paksuja kaapeleita ja varmistakaa maadoitus huolella... Tehkää huolelliset liitokset ja puristakaa ne oikeilla apikopihdeillä... Kerron vielä oman mokani... Otin virtasyöpölle kaijulle ja plotterilla maajohdoksi saman kaapelin... -ei ollut riittävästi johdoissa kapasiteettia ja plotterissa oli suuria ongelmia kun välillä ihan itse resetoi itsensä täydellisesti... Silloinen Reiska Myynti/huoltomies tiesi ihan tarkkaan mistä löytyy vika... -tarkista kaapelointi ja riittävä johdon paksuus- V-P M
3.   [Vt] Veneen sähkökeskukset    AnSi - 30/5/2019 11:05:21
Itse tein vastaavan homman omaan veneeseen kolme vuotta sitten. Kaikki komponentit bluesean tuotteita. Vene Finnmaster 57WA. Sähköä tarvitsevia laitteita sijaitsee kahdessa paikassa, joten laitoin ruumaan 12-paikkaisen keskuksen ja päänäytön taakse 6-paikkaisen, molemmissa paikat miinusjohdoille. Näin ohjauspulpetin luona olevat laitteet pystyy kytkemään lyhyillä vedoilla. Veneessä oli kaksi akkua kun ostin ja kytkimenä bep 1,1+2,2. Tämän vaihdoin rele+kytkin pakettiin (Add-A-Battery Kit - 120A). Tämän paketin hyvinä puolina et akut saa kytkimestä pakotettua olemaan rinnan ja käynnistyksen aikainen akkujen erotus, näin moottorista ei voi tulla piikkejä laitteille + manuaalinen veivaaminen jää pois. Pääkytkimen ja 12-paikkaisen keskuksen välissä on 50A sulake (187-Series) ja syöttö 16mm2 kaapelilla . 6 paikkaaseen menee syöttö (6mm2) 12 paikkaisen keskuksen kautta, riittää ohjauspulpetin laitteille koska max virta yhdessä paikassa on 30A. Tupakansytytinpistokkeet ovat kytketty ruumaan keskukseen, koska niissä max virta on 15A. Kaikki liitokset ovat tehty puristustyökalulla, joka pakottaa purituksen loppuun ja päällä kutistesukka ilman tinausta. Jos veneessä ei vielä ole usb pistokkeita niin sellainen kannattaa asentaa samalla. T. Antti Simonen
4.   [Vt] Veneen sähkökeskukset    Haavi - 30/5/2019 14:13:35
Paitsi riittävät johtokapasiteetit niin liittimet, virtakiskot ja akukengät on kriittisiä. 'HiFi' autoilijat rakentelee systeemejä joissa käytetään kullattuja em. komponentteja, niitä saa mm. Biltemasta edulliseen hintaan. Kullattu keskitetty maakisko säästää monilta murheilta. Datalaitteiden kesken on tarkkaa että maa jännitetaso on sama kaikille laitteille. Abikot ei oo tarkotettu merellisiin asennuksiin.
5.   Korrosionkestävää tavaraa    haavi - 9/6/2019 16:07:00
Oheisessa kuvassa näyttiä Biltemasta järkihintaan saatavista kullatuista venesähköihin soveltuvista tuotteista
6.   [Vt] Veneen sähkökeskukset    pvata - 29/5/2019 21:17:55
Omassa on blue sea 12 sulakkeen rasia maadoituskiskolla, niin saa johdot nätisti kyllä vedettyä. Nykyisin kyllä taitaa olal hyvä pikasulaketaulujakin, silloin kun tuon tein ei käynyt edes mielessä pikasulakkeet, mutta jos taulun sijoittaa vaikeaan paikkaan iin kriittisille sulakkeille harkitsisin pikasulakkeita. Toki lähtökohtaisesti jotain on vialla jos sulake palaa eikä siihen auta että pikasulaketta kuittaa toistuvasti. Toki johdoissa on syytä olla poikkipinta-alaa kun puhutaan 12v järjestelmistä, resistanssi vaikuttaa aika nopeasti virta-arvoon. Mitä tinaamiseen tulee niin itse välttäisin sitä vene käytössä koska liitos murtuu tinauksesta herkästi. Itse olen tehnyt liitokset laadukkailla liittimillä ja laadukkailla pihdeillä(ei aukea ennen kuin on tarpeeksi puristusvoimaa käytetty) ja vetänyt liimakutistesukan päälle riittävän pitkälle.
7.   [Vt] Veneen sähkökeskukset    Kokkonen - 29/5/2019 21:58:24
Tuon videon ja venesähköoppaan katselusta ei ole ainakaan haittaa. Timppa
8.   [Vt] Veneen sähkökeskukset    räiskis - 30/5/2019 10:59:18
Ei liitos tinauksesta katkea eikä puristuksesta vaan vierestä. Kannakointi tärkeää, tärinä ja heilunta saatava pois. Sulatettavat Abikot taitaa olla hyviä, siihen vähän pitempi kutiste päälle niin ok. Nuoita heiluvia, painavia, kannakoimattomia johtonippuja näkynyt 'hienoissakin' veneissä tehtaan jäljiltä, kokemusta asiasta. Antureitten, ym, laitteiden mukana johtoa yleensä pitkästi ja niitten nippujen piilotus siististi oma hommansa. Joka nippuun olisi syytä kirjata minkä laitteen, ei taida monessa johdossa olla painettuna, Aimarin luotaimen johtoon painettu näköjään, helpottaa etsimistä kun joskus joutuu johtoja pois vetämään, tietää mitä kiskoo.
9.   [Vt] Veneen sähkökeskukset    Vee-Pee - 29/5/2019 23:57:34
Tinaus sopii oikein hyvin pelkkiin johtoliitoksiin... Johtoja kuoritaan parin sentin matkalta ja johdon päät asetetaan rinnakkain ja vähän 'letitetään' tinataan ja suojataan kutistesukalla... Liitos on kyllä sanoisinpa jopa eriskummallinen mutta hyvin varma...
10.   [Vt] Veneen sähkökeskukset    tkorkka - 30/5/2019 15:46:07
Tämä oli hyvä!
11.   [Vt] Veneen sähkökeskukset    räiskis - 30/5/2019 11:17:38
Mites oli Finnmasterissa nykyään tehty, vieläkö johtoniput roikku?
12.   [Vt] Veneen sähkökeskukset    tkorkka - 30/5/2019 18:12:29
Tuo kuulostaa hyvältä. Aloin miettimään sähkökeskuksen uusimista, mutta voisinkin tehdä vastaavasti kuin sinä olet toteuttanut l. myös toisen pienemmän keskuksen pulpetille. Tuo aiemmin mainitsemani sähkövika alkoi kun nostimme yhden kalan yhteydessä sähkötakiloita, jolloin ne alkoivat piipittää virran vähyyttä. Mitään aikaisempaa oiretta ei ollut, vaan luotaimen näytöllä jännitteen olivat tasaista 13,9 - 14 V. Samalla molemmat näytöt alkoivat vapisemaan ja väreilemään ja ne boottasivat itseään loopissa. Autopilotti lakkasi myös toimimasta hetkeksi ja sitten kun sen sai uudelleen käyntiin niin sen antoi keulan seilata 30 astetta molempiin suuntiin. Johtuneeko GPS signaalin menetyksestä plotterilta? Tilanne oli aika hämmentävä, mutta onneksi oli hyvä keli ja näkyväisyyttä riitti. Ei saatu oikein selvyyttä vian aiheuttajasta vaikka koitettiin sulkea sulakkeita muilta laitteilta. Sen verran parannusta tilanteeseen saatiin että saatiin plotteri ja luotain kestämään päällä, mutta heti kun laittoi autopilotin (Garmin GHP 10) päälle alkoivat näytöt väreilemään ja boottaamaan. Se mikä teki tilanteesta varsin mielenkiintoisen oli se että jännitteet luotaimella olivat pudonneet 12-12,2 V. En nyt väitä olevani sähkötietäjä, mutta minulla on käsitys että jos 2 V hukataan jonnekin, niin siellä jossain saattaa syntyä lämpöä ja on ilmeinen tulipalon vaara. Rannassa sitten irrotimme molempien akkujen kengät ja mittasimme niiden napajännitteet, jotka olivat 13 V eli täydet akut. Oma käsitys asiasta on että josain on pieni oikosulku, joka ei vielä jaksanut laukaista sulaketta, mutta missä...? Sillähän se selviää, kun vetelee kaikki johdot uusiksi ja uusii keskuksen/keskukset...
13.   [Vt] Veneen sähkökeskukset    AnSi - 30/5/2019 15:19:46
Vene vuosimallia 2011. Sanotaanko näin et veneessä oli sähköt tehty, mutta... aikamoista sykkyrää/viritystä löytyi kun purin entiset pois. Ja kyllä johdot roikkui ja oli kasassa. Oli myös sulakkeita unohtunut välistä joistain väleistä, myös laitteille. Nyt johdot menee sähköputkissa. Veneessä oli ruuman luukun alla akkukotelo, joka peitti kolmanneksen aukosta. Sen otin pois, ruuman pohjalle vaneri koko matkalle ja akut laitoin kiskoille siten et ne voi työntää ruumaan toiseen laitaan peräkkäin ja asennukset (sähkö,viistomoduuli,trimmi, pilotti) ruuman seiniin vanereihin. Näin ruuman sai myös hyötykäyttöön.
14.   [Vt] Veneen sähkökeskukset    Vee-Pee - 30/5/2019 15:51:41
Busterin alkuperäiset kytkennät on tehty rosteriapikoilla...
15.   [Vt] Veneen sähkökeskukset    tkorkka - 30/5/2019 18:14:33
Minusta kanssa Abikoja kannattaa välttää viimeiseen saakka veneissä. Ruuviliitos on käsittääkseni oikea tapa tehdä liitoksia.
16.   [Vt] Veneen sähkökeskukset    Otto räsänen - 30/5/2019 18:22:45
Meillä meni aamaalla pilotti parikin eri kertaa valmiustilaan kun vhf oli lähetystilassa. Mistä moinen voi johtua?
17.   [Vt] Veneen sähkökeskukset    räiskis - 30/5/2019 18:59:12
Ruuviliitoksiin johtoon pääteholkki tai liittimessä johdonsuoja. Paljas ruuvinkärki johtoon katkoo nopeasti karvat. Kaikissa tavoissa tietämisensä. On tullu venesähköjen tekeminenkin tietämiseksi. Kannattaa katselle muutakin kuin Kummelia, katsofish ihmeviehettä tietty erijuttu, siinä asiaa!
18.   [Vt] Veneen sähkökeskukset    antsu - 31/5/2019 14:53:27
VHF aiheuttaa antennin läheisyyteen voimakkaan suurtaajuussähkökentän, josta johtimiin indusoituu jännitteitä. Tällainen jännite saattaa sotkea elektroniikkalaitteita. Toinen vaihtoehto on jännitteen notkahdus VHF:n lähettimen käynnistyksen yhteydessä. 25 watin lähetin ottaa 3-4 ampeeria. Oman soutuveneen Motorguide aiheuttaa käydessä niin pahoja piikkejä, että samaan akkuun yhdistetty Lowrance menee demo-tilaan.