Vetouistelu - näytä koko keskustelu

Keskustelut

Vetoautojen kulutuksista...

Takaisin keskustelualueille
1.   Vetoautojen kulutuksista...    eetee - 11/8/2019 10:08:54
Millaisia 'yllättäviä' kokemuksia teillä on kulutuksista? Fysiikan ja moottoritekniikan lakejahan nämä noudattavat, mutta tässä pari esimerkkiä mitä nopeus, kaasujalka, moottorin koko ja alimitoitettu auto voi vaikuttaa... Vedossa punnituksessa todettu 1600kg-1700kg paketti eli shark wa. Papereiden mukaan piti olla 1500 ja vetelin 2litran vapaalla bensa automaatti foresterilla 70-80kmh. Kulutus huiteli 17-20litrassa satasella. Foresterin maksimivetopaino 1500 eli hieman ylimääräistä... Ylämäissä soppaa meni rajusti, kaasua oli pakko painaa jos ei meinannut ihan viittäkymppiä ajaa... Vaihdoin punnituksen jälkeen 2,5 litran vapari outbackiin - CNG eli kaasutankkikin siinä on ja biokaasulla ajaminen on muutenkin halpaa. Nyt vakkarilla ajaessa 80 kilsan vauhdissa kulutus noin 12, mutta tasaisella kaasujalalla karvan alle 10 litraa. Tasainen kaasujalka tarkoittaa, että jyrkässä ylämäessä nopeus putoaa lähemmäs 70 kilsaan. Autolla on tullut ajettua ilman venettäkin eli kovempaa. Mökkimatkalla motaria suurin osa, niin kesärajoituksin kattotelineet kuormattuna kulutus 12-13 litraa ja ilman 8-9litraa. Nämä vakkari päällä ja ILMAN venettä. Omat silmät ainakin aukesi kuinka paljon vaikuttaa maltillinen nopeus, vakionopeudensäätimen käyttö ja riittävä koneen koko. Laskeskelin mitä veneen veto maksaa per 100kilsa. Outbackki syö aina 2 litra bensaa ja loput biokaasua eli 10 litran kulutuksella 2*1,6+8*0,92=10,5 euroa/100km. Ennen foresterilla 18*1,6=28,8 euroa/100km. CO2 päästö mielessä biokaasulle on sanottu vähentävän 85 % päästöjä. Uusiutumattomaksi bensaksi muunnettuna viherarvot on vene perässä nyt 3,2 litraa satasella. Eli sama kuin toyotan pikkuhybridillä kurvailisi. Jos olisi esimerkiksi A4 2,0tfsi gtron niin nämä luvut todennäköisesti vielä pienemmät, kun siinä on turbo ja käyttää vaan biokaasua matka-ajossa... Ei saa vielä nelivetona. Tietty se perälaudassa roikkuva suzuki syö veneen tankista edelleen ihan uusiutumatonta, mutta niitä ei lasketa ;)
2.   [Vt] Vetoautojen kulutuksista...    räiskis - 11/8/2019 10:48:03
Kuutiotuumia ei mikään voita. Varmaan tuo vetoauto ja kauppa-auto ostettava erikseen, sepä ilmastoa säästää? Tuo kaasu itseäkin kiinnostanut seuraavaksi polttoaineeksi, vaikka ei venettä vedäkään? Kiinteään kuukausihintaan olis kohtuuedullinen, täytyis vaan alkaa ajella enemmän. Pätkä Pajero isolla bensakoneella joskus vetoautona kun merellä käytiin, perään Tracker 21Magna ja tavarat, tankki täynnä Tampereelta lähtiessä. Eka tankkaus piti tehdä Raisiossa. Uskomaton bensarosvo vaikka paketti tuntui mukana tulevan ihan mukavasti. Kulutus vähän alle 30l/100km. Ilman kärryäkin kyllä 14l/100km. Ja silloin oli vielä ihan tuore auto, aikaa siis kulunut.
3.   [Vt] Vetoautojen kulutuksista...    tkorkka - 11/8/2019 10:48:57
Eipä mitään yllättävää kerrottavaa kulutuksen suhteen, XC60 AWD 2,4 l koneella vie 1700 kg perässä 13-14 l/100 km. Uusiutuvalla dieselillähän sitä voisi myös käyttää... Mutta noista painoista, niin kannattaa olla tarkkana ettei syyllisty ajo-oikeudetta ajoon. Siis että kortissa riittää kirjaimia riittävästi. Ottavat kuulemma minimissään kuukaudeksi kortin kuivumaan ja sakot päälle ajo-oikeudetta ajosta. Jokaisen kannattaisi kyllä punnita oma traileri veneen kanssa, saattaa tulla yllätyksiä... mutta tietääpähän paljonko on ylikuormaa. Ja muistutuksena seuraavaksi alkavaan vääntöön (tai oikeastaan sen lopettamiseksi ennen kuin se alkaa),ylipaino todetaan puntarilla ja ajokorttivaade rekisteriotteista ynnäämällä bruttopainot.
4.   [Vt] Vetoautojen kulutuksista...    AnSi - 11/8/2019 11:19:11
Vetoautona farkku passat -12 TDI 4 motion ja kärri+vene n. 1800kg. Käytin toukokuussa auton optimoinnissa, jonka jälkeen vene perässä kulutus on ollut 9-10 litraa sadalle. Ennen optimointia vastava kulutus 11-12 litraa sadalle. -Antti
5.   [Vt] Vetoautojen kulutuksista...    golfer - 11/8/2019 12:10:25
BMW 518d -16 normaalissa matka-ajossa 5 litran molemmin puolin riippuen nopeusrajoituksista. Tonninen kärry perään paatteineen ja siellä vajaan 10 litran per 100 km hujakoilla näyttää kulutus olevan.
6.   [Vt] Vetoautojen kulutuksista...    JiiVee - 11/8/2019 13:55:38
Edellinen -05 V70 2.4D manuaali vei vene perässä (Buster L HT) ja kahen ukon viikon vermeet kyydissä 11.2litraa/100km inariin mennessä. Nykysellä -08 V70 2.4d automaatilla ei oo tullu vielä niin pitkää pätkää vedettyä että ois saanu laskettua fiksusti kulutuksen. Manuaalilla joutu ajamaan mittarin mukaan noin 93-95kmh että sai kierrokset sinne 2000rpm nurkille, todellista vauhtia oli silloin noin 90kmh. Eli rehellisesti sanottuna aina vähän ylinopeutta. 2000rpm on mielestäni minimi millä venettä kannattaa vetää rasittamatta liikaa voimansiirtoa. Tuolla nykysellä automaatilla pakkovitonen silmään kun on vauhtia 85-90kmh mittarin mukaan ja ollaan siinä noin 2000rpm lukemissa.
7.   [Vt] Vetoautojen kulutuksista...    p.nevalainen3 - 11/8/2019 15:34:12
Asuntoautolla pitemät matkat jossa on 180hv kone, yhdistelmän pituus 16m kokonaispaino 5t kulutus 13-14L.Vene silver shark wa Nurkka ajot c-sarjan w205 meze 4-matic pensa 240hv kulutus 12-14L
8.   [Vt] Vetoautojen kulutuksista...    JuhaP - 11/8/2019 20:16:12
Vm.-13 Passat Alltrack optimoidulla 2,0TDI koneella kuluttaa normiajossa 6-7.5 litraa oikean jalan nilkan asennosta riippuen. 1900kg StarCabin-paketin kun laittaa perään niin kulutus 12.5-13 litraa maantiellä vakionopeussäätimen näyttäessä 90km/h. Näin todettu taannoin Turku-Ivalo-Turku ajelulla. Ei mielestäni vallan pahoja kumpikaan lukema...
9.   [Vt] Vetoautojen kulutuksista...    Kalpio - 12/8/2019 9:31:56
Vedettävänä Yamarin 550HT kärrinä JSI 1000VT Seat Cordoba -99 1.9 TDi normiajossa kulutus 4,5l/100km veneperässä 7,5l/100km (auton max veto paino 1000kg) Vähän oli tahmaista, mutta kyllä tälläkin päästiin. Sama paketti Volvo 740 -85 2.0 bensa automaatti. Normiajossa kulutus 10l/100km ja vene perässä 22l/100km. Ihan älytöntä! Sama vene, mutta isompi kärri Majava 1300. Pitkä Pajero -89 3.0 bensa automaatti. Normiajossa 13l/100km ja vene perässä 16l/100km. Pajeron kanssa meno on helppoa ja kärri ei tunnu missään varsinkaan rampilla. Toki Pajero on vain veneen vedossa ja kesäautona muutenkin. Tämän kun saan vielä museoon niin kiinteät kulut poistuu liki kokonaan.
10.   [Vt] Vetoautojen kulutuksista...    tkorkka - 11/8/2019 11:30:34
Sen verran tuohon omaan kulutukseen, että ei ole tullut tuolla vedettyä omaa venettä kuin 50 km:n matka tietä jossa paljon mäkiä ja vakionopeuden säädin päällä. Jos jollain kokemuksia vähän enemmän XC60:n kulutuksista niin olisi mukava lukea.
11.   [Vt] Vetoautojen kulutuksista...    AnSi - 12/8/2019 11:56:28
Syy viedä auto optimointipajalle oli temppuileva egr. Sen optimointi sai auton koneen taas eloon. Ero oli todella suuri. Tuo optimoinnin jälkeinen kulutus on kuhakunkun reissulta edestakaisin n. 500km ja gps nopeus 85, vakkari päällä mäet. Kärri Majavan yksiakselinen 1800 ja vene sen päällä Finnmaster 57WA. Paino mitattu kaatopaikan vaa'alla ja viime kesänä myös poliisi mittasi yhdistelmän painon.
12.   [Vt] Vetoautojen kulutuksista...    Zoodi - 11/8/2019 21:08:58
Xc60:lla ajeltu noin 200 tkm. Vänernin reissulla tulee kilometrejä lähes tuhat. Noin 1300 kuorma perässä. Laiskuuttani ajan vakkarilla dynamic-asento vaihteistossa, jolloin pääsee ajamaan isommilla kierroksilla eikä tarvitse pienillä kierroksilla jurnuttaa. Tällöin kulutus noin 12 l/100 km. Varmaan pääsisi litran pari pienemmällä kulutuksella jos ajaisi ylä- ja alamäkiä ennakoiden ilman vakkaria.
13.   [Vt] Vetoautojen kulutuksista...    pexi - 23/8/2019 17:39:25
XC60 D3 ja 1000kg pakettin vetäminen vie sellasen 10L/100km, ilman kärryä 7,1L. Kesässä tulee vedettyä venettä joku rapia 1000km.
14.   [Vt] Vetoautojen kulutuksista...    Kokkonen - 11/8/2019 12:50:27
Tuotakin kannattaa miettiä kuinka paljon suhteessa on vene perässä ajoa ja ilman. Ittellä ajo km n. 35000 km/vuosi ja siitä vain <2000 km vene perässä nykyisin. (n.6 % kokonais kilometreistä) Subaru Lecacyjä ollut nyt 1,2 miljoonaa kilometriä (6 kpl) ja huomenna vaihtuu eka Subaru Outback. Vene on melko kevyt Big Buster Ht ja Lecacyt vieneet 12-15 litraa sataselle vene perässä.Kaasujalan asennon mukaan vaihdellen. Ps. kovalla tuulella näyttää olevan reilu vaikutus kulutukseen vene perässä.Myötä tuuli versus vasta tuuli. Ps2.Tämä on sponsoroimaton mielipide,mutta joko minulla on ollut pirun hyvää tuuria tai sitten nuo Subarut ovat ihan oikeasti lujia autoja. Kokemusta tosin vasta 1,2 milj. km-:). Timppa
15.   [Vt] Vetoautojen kulutuksista...    räiskis - 11/8/2019 13:00:58
BMW 525D Xdriven kulutusta kanssa seurannut, ajanut ja ollut kyydissä. Vanhaa Haukkaa tavaroineen vie n10l/100km, helposti kuin mikä. Itestä tuntuu jopa vastenmieliseltä vetää 80km/h kun kierrosluku taitaa olla jotain 1600-1800rpm, korva ei tykkää jurinasta, mukavammin tuntuis menevän pari pykälää pienemmällä vaihteella mutta laatikko vaihtaa isommalle vaikka käsin koittaa pienempää tyrkätä. Ehkä liian hieno laite eikä osaa käyttää?
16.   [Vt] Vetoautojen kulutuksista...    Kössi - 11/8/2019 22:41:15
Timppa,1,2milj km pitää tulla yhdellä tai max 2 autolla jotta laausta voidaan puhua.. Oli muuten kovasti ruottissa kalaoppaalla kiinnostusta turboihin, tilas veneessä itelleen paketin kun näytin järväreiden kuvia..
17.   [Vt] Vetoautojen kulutuksista...    golfer - 12/8/2019 9:17:10
Itse käytän Sport-modea Bemarissa traileria vetäessä. Comfort-asento on oletus, kun auton starttaa. Seurasin molemmilla kulutusta traileria vetäessä ja ei ollut merkitystä sen suhteen onko Comfort tai Sport valittuna. Sportilla pitää pienempää vaihdetta silmässä ja vastaa kaasuun paremmin. Eli tuo nappi: https://www.youtube.com/watch?v=25O5giYhKLs
18.   [Vt] Vetoautojen kulutuksista...    ttimonen - 11/8/2019 14:37:17
ML mersu 2003 270CDi vie Buster L HT perässä sen 13-14/100km. Paketti painaa varmaan 1000kg. Normaaliajossa kulutus noin 9 luokkaa.
19.   [Vt] Vetoautojen kulutuksista...    Vee-Pee - 11/8/2019 18:11:43
Kovia on pojiilla kulutukset... Minulla olis monta kertoo rahat loppuna kesken tuollasessa ryllingissä. Niin, mulla on polttoaine pihit vehkeet... Pieni reilu parisataa kiloinen avovene ja nelikymppinen Jammu... Pakettia vetelen 1.9 Diesel Skodalla ja kun paketti on tuulilasiton ja suojattu tasaisella satamakateella kapeassa traikussa, niin kaikki tuulen vastus jää auton ääriviivojen taakse ja vastus on minimissään... Satamakatteen osuus on vähintään litra satasella. Maantiekulutus todellisella nopeudella 80-85km/h niin keskikulutus on 6.5 litran molemmin puolin satasella... Yhtä kaikki... En väitä että se olis säästöö... Mitä harrastusbudjetissa on varaa niin se on mennyt sitten johonkin muuhun:) V-P M
20.   [Vt] Vetoautojen kulutuksista...    Sikita - 11/8/2019 19:24:15
Kia Niro hybridi 2017 ja perässä 1000kg traileri jossa Castello 533 . Viime reissu Inarille 8l/100km ja ilman traileria kulutus pyörii 3.8-5l tuntumassa .
21.   [Vt] Vetoautojen kulutuksista...    Jakke7 - 11/8/2019 22:18:28
Noin 1600kg pakettia (5800+F115) vedetty parilla eri veturilla. Uusi Vivaro 1.6 125hv, kulutus aika tarkkaan 10l/100km ja -08 X5 3.0D kulutus pidemmällä reissulla 12.5l/100km. Vakkarissa pääsääntöisesti 90km/h ja pakulla 5. vaihde käytössä ja X5 ns. 'sporttipuoli' automaatissa.
22.   [Vt] Vetoautojen kulutuksista...    Sca05 - 17/8/2019 22:47:41
Aiheen sivusta pieni kyssäri 'sallittanee'.. onko automaatti vai dsg? Olis 'tyrkyllä' vag -tekniikkaa, tosin skodan kuorissa, superb 2.0 tdi 4wd mutta manuaali. Dsg:tä en tiedä arvaisinko ottaakaan (käytettynä kun joutuu ostamaan) vaan arveluttaa miten ton askin kanssa rampilla pärjäisi (1600kg paketti)
23.   [Vt] Vetoautojen kulutuksista...    tkorkka - 11/8/2019 23:32:29
Sulla ilmeisesti tuo uusi koppainen XC60 kun siinä on dynamic mode? Paljon olet saanut kilometrejä tahkottua noin uuteen autoon. Mulla on vanha koppaisen viimeistä valmistusvuotta l. -17. Siinä ei ole kuin sport mode normaalin lisäksi.
24.   [Vt] Vetoautojen kulutuksista...    Zoodi - 11/8/2019 23:58:52
Uusi koppainen on joo. Mutta minulla on myös ollut edellinen malli xc60 -12. Eli yhteensä näillä olen ajanut n. 200 tkm. Nykyisellä n. 20 tkm. Kulutus vetohommissa näillä molemmilla lähes sama hieman uudemman eduksi. Tuo dynamic ja sport mode on ymmärtääkseni ihan sama asia. Markkinamiehet keksivät vaan uusia nimiä. Näitä ennen ollut V70 2,4D nelivetoja, jolloin Volvon nelikoilla olen kiskonut n. 600 tkm. Olen ollut onnekas, koska minkäänlaisia ongelmia en ole kohdannut tekniikassa enkä muussakaan. Täysin virheettömiä ovat olleet.
25.   [Vt] Vetoautojen kulutuksista...    tkorkka - 12/8/2019 8:09:05
Minä ainakin haluan uskoa ettei kyse ole pelkästään onnesta, kun tätä omaa olisi tarkoitus pitää vuosia. Nyt 28 tkm mittarissa. Tätä ennen mulla oli pari vuotta vanha Sorento. Mutta sen kanssa ei elämästä tullut mitään. Uudesta asti vaihteisto nykäisi vaihtaessaan 6 -> 5, useiden reklamaatioiden jälkeen ja kuluttaja-asiehen ottamisella keskusteluun mukaan maahantuojan, Berge Auton, edustaja kävi vihdoin tutkimassa tilannetta ja totesi sen ominaisuudeksi. Sitten autoon tuli mutteriohjaus, jossa maantiellä ajettaessa ohjaus 'liimaantuu' paikalleen ja vaatii voimaa saada se liikahtamaan siitä. Pohjois-Amerikassa ovat vaihtaneet ohjauksen osia urakalla. Reklamaatioista huolimatta maahantuoja, eikä auton myynyt Rinta-Jouppi tehnyt asialle mitään, ei edes vastannut. Ohjauksen kanssa samaan aikaan alkoi nelivetojärjestelmä menemään vikatilaan, jolloin auto muuttui 2-vetoiseksi. Tätä tutkittiin Rinta-Joupilla useampaan otteeseen ja vaihdettiin tuloksetta ABS-antureita. Kun huomasin ettei niillä ollut mitään hajua mitä pitäisi tehdä, eikä maahantuoja vastannut niillekään mitään, ei auttanut kuin vaihtaa autoa. Tykkäsin kyllä autosta, oli jämäkkä kori eikä nitissyt ja natissut mistään ja jos viat olisi laitettu kuntoon ajelisin varmaan tyytyväisenä sillä. Sorennolla samalla tiellä kuin Volvolla, oli kulutus jokseenkin sama 13-14 l/100 km.
26.   [Vt] Vetoautojen kulutuksista...    SK - 12/8/2019 12:42:43
Vene painaa 2300-2400 kiloa riippuen paljolti tavaran määrästä kyydissä. Tulee myös vedettyä paljon tuplahevoskoppia ja tuplilla paino noin 2500kiloa tien päällä. Alkuun noita katiskoja vedettiin Land Cruiser KDJ120 D4D (vm.08) ja Volvo XC90 D5 (v. 2017). Cruiserilla vetohommissa kulutus noin 15l, kun vauhtia matka-ajossa n. 90km/h.Vulva pääsi litran pari vähemmällä. Molemmat olivat siinä määrin murheenkryynejä, että lähtivät kiertoon. Cruiserissa ei kestänyt automaagi ja kori, Volvossa ei myöskään laatikko ja oli mielestäni myös kovin tehoton (huomasi kun yritti vakkarilla vetää niin mäet koituivat ongelmaksi).. Nyt ajellaan Q7:lla ja Touareg:lla, molemmissa V6 TDI. Q7:ssa tehoa 245/550 ja Trexissä 330/700. Vetohommissa Audi vie 11-13l riippuen kaasujalasta ja Trex noin litran vähemmän. Molemmilla vedetään aina vakkarilla päällä D-asennossa kahva. Molemmat kärryt tulevat näiden perässä huomattavan kevyesti verrattuna Cruiseriin ja Volvoon.
27.   [Vt] Vetoautojen kulutuksista...    Tequila II - 15/8/2019 20:26:50
Yamarin 68c Muulin kärrin päällä painaa noin 2500kg, Veturina VW Amarok 3.0 V6 Tdi Kulutus 12-14l/100km. Normiajossa pelkkä auto 7-8l/100km.
28.   [Vt] Vetoautojen kulutuksista...    akm - 18/8/2019 9:49:03
Audi a6 allroad 06 3.0tdi. 1300 majava ja päällä l buster ht kulutus 9.5-9.8l. Ilman kärryä siinä 6.5-7l matka-ajossa.
29.   [Vt] Vetoautojen kulutuksista...    JuhaP - 17/8/2019 23:26:33
Dsg tuo minun on, eikä mulla ole ollut sen kanssa pienintäkään ongelmaa. 6-vaihteinen ja nimenomaan märkä-kytkimellinen, joka noissa 170+ hevosvoimaisissa nelikoissa lienee aina vakiona, on kuulemma se mikä kestää. Näin olen antanut itselleni kertoa, itse en ole noitten automaattilaatikoiden tekniikan ekspertti Alltrackissä vakiona olevaa Offroad-ajoasetusta olen rampilla käyttänyt ja täysin moitteettomasti ja vaivattomasti nousee 1900kg StarCabin-paketti ylös. Nykyinen Alltrack on itselle kolmas vag dsg-kulkine, yhtä lukuunottamatta käytettyinä hankittuja, eikä yhdessäkään mitään ongelmia, eli ehkä noi ei sit kuitenkaan ihan kaikki ihan aina rikki mene...
30.   [Vt] Vetoautojen kulutuksista...    SK - 18/8/2019 21:03:05
Ajoin Suberp 4vd dsg 170hv:n kanssa yli 150tkm aikoinaan ja laatikossa ei ollut ikinä mitään ongelmaa. Kiskoin tuolla Lohi585HT pakettia ja muistaakseni puntarilla oli silloin 1580kg painoa. Minulla oli vielä tuo auto, kun vaihdoin painavampaan veneeseen (2300kg+). Kerran vein tuolla Superbilla sen huoltoon ja yllätyin, kuinka hyvin selvisi tuosta ylikuormasta (auton max vetopaino 2000kg).
31.   [Vt] Vetoautojen kulutuksista...    Alppa - 18/8/2019 17:25:18
Kia sorento 2.5 crdi. Vene ja kärry n.2400kg norjaan hinattuna 15.6l/100km. Tosin norjan päässä kulutus nousi hiukan tuosta.
32.   [Vt] Vetoautojen kulutuksista...    Pete - 18/8/2019 21:03:36
Honda crv -08 tdi manual. Fishstella cabin, telikärri. Punnittu kok.paino 'työkunnossa' 1900 kg. Kulutus nätillä ajolla noin 80-85 km/h 11-13 ltr/100 km. Ilman kärriä 6-8 ltr. Ajononeudet ja rengaspaineet vaikuttaa huomattavan paljon kulutukseen. Ei vakionopeussäädintä.
33.   [Vt] Vetoautojen kulutuksista...    Sca05 - 18/8/2019 22:24:37
Kiitos kokemuksista, autosta kuin autosta lienee kauhutarinoita. Ddg:n ja ylipäänsä kaksoiskytkinlaatikoiden kohdalla, pari kertaa huonoa käytetyn kaupan tuuria 'nauttineena', ehkä hiukan hirvittaa ne viidakkorumpujen kertomat korjaushinnat myös. Tosin eihän sitä perinteistäkään tomaattia ihan ilmatteeks korjata.
34.   [Vt] Vetoautojen kulutuksista...    haavi - 19/8/2019 17:50:52
Ducato Matkaajalla (2.5 TD) tullut vedettyä alle 1500 kg paketteja n. 25 vuoden verran ja vielä vanha ratsu jaksaa. Kulutus traikun kanssa nousee 10-11 luokasta parilla litralla. HT paatti jää profiililtaan kokonaan auton korin varjoon eli ei aiheuta lisäilmanvastusta, ehkä jopa vähentää pyörteilyä ?
35.   [Vt] Vetoautojen kulutuksista...    tkorkka - 19/8/2019 7:06:23
Kestävyyden lisäksi DSG:tä on arvosteltu pitkästä viivestä pakille vaihtaessa ja hankaluudesta peruuttaa hitaasti ja tarkasti. Kuuleman mukaan meinaa peruuttaminen olla vähän loikkivaa l. koukulle peruuttaminen voi olla haastavaa. Mutta DSG:tä on monenlaista laatikkoa ja itsellä ei ole syvällisempää kokemusta niistä.
36.   [Vt] Vetoautojen kulutuksista...    SK - 19/8/2019 19:27:25
Tuo pitää kieltämättä paikkansa DSG:n osalta. Pientä kangertelua on luvassa peruuteltaessa kärrin kanssa. Tuohon tosin oppii, mutta voipi yllättää.. Minusta ehdottoman hyvä auto (Superb) keskisuuren paketin vetoon. On myös todella huokea ylläpitää. Kaikkein surkein kokemus automaateista on Volvon XC90 II gen kanssa (vm.2017). Tuossa laatikko ylikuumeni todella herkästi ja peruuttaminen oli tehty lähes mahdottomaksi ison kärrin kanssa (jossa pientä jarrujumia tai loivaan mäkeen peruuttamista). Ja koska Volvossa on aika surkea nelikko (ts. sitä ei oikeasti olekaan) ja voimaakin on tehtaalla unohtunut pakata mukaan, on siinä hinta-laatusuhteeltaan ehdottomasti huonoin vetoauto, jonka olen omistanut tai ajanut.
37.   [Vt] Vetoautojen kulutuksista...    Sca05 - 19/8/2019 20:28:37
Tuota autoa on jonnin verran matkaa mennä katsomaan - mutta tämä olisi manuaali superb. Myös seat alhambra 4-veto kiinnostaisi (tilaa tarvii) - nekin manuaaleja 6-vaihteisia. Vag -tekniikka noin samanlaista (2.0 tdi 103kW). Noissa kun olis perinteinen turbiiniloota... Voisi silti 'luulla' kun vetopainot 2000 / 2400kg että jotenkin se tekniikkassa olis otettu huomioon. Vene n. 1600-1700 kg kärrin kanssa, Vanha 2 litranen tdci ja perinteinen tomaatti fordilta kyllä vetää paketin ylös mutta ei soralta 'viitti' etuvetoisena edes yrittää. Ei kait se auta kun hetken pähkiä että antaako mennä vai ei. Eikä kuluta mielestäni sen 10-12 litraa satasella, mutta en tarkkaan ole mittaillut kun vetäminen niin vähäistä.
38.   [Vt] Vetoautojen kulutuksista...    tkorkka - 19/8/2019 20:40:28
Oliko XC90 T8 tekniikalla, jossa avustava neliveto taka-akselilla?
39.   [Vt] Vetoautojen kulutuksista...    tkorkka - 19/8/2019 20:51:07
On kyllä sen verran raskas paketti manuaalille että jollei ole alennusvaihdetta, niin kyllä kytkin haisee... Muistan vieläkin sen fiiliksen kun sain ensimmäisen automaattivaihteisen auton ja peruuttelin sillä venettä. Se helppous, kun ei tarvinnut juuri muuta kuin jarrulla säätää peruutuksen nopeutta! Noissa Tiguanissa ja vastaavissa VAG:eissa on vahvempi DSG, enkä ole kuullut niiden porsineen juurikaan, edes vetohommissa. DSG:n tyyppi taisi olla DQ500. Tosin itsellä ei ole rohkeus sellaiseen riittänyt.
40.   [Vt] Vetoautojen kulutuksista...    SK - 20/8/2019 14:45:21
Ihan perus D5.
41.   [Vt] Vetoautojen kulutuksista...    Sca05 - 19/8/2019 23:19:29
No tuon muistaa itsekin, kytkimen käry on ehkä vähäm unohtunut. Vaan turbiinilootia on entistä harvemmassa. Uudemmat fordin tilaihmeetkin powersiftejä.
42.   [Vt] Vetoautojen kulutuksista...    tkorkka - 20/8/2019 15:48:39
Oon luullut että siinä on samanlainen haldex kuin tuossa hyväksi havaitsemassasi Superbissa?
43.   [Vt] Vetoautojen kulutuksista...    SK - 20/8/2019 22:57:54
Näin olen ymmärtänyt, mutta Skeidassa toimi paremmin tuo nelikko. Riittävä henkilöautoon, mutta ei SUV:ssa.
44.   [Vt] Vetoautojen kulutuksista...    tkorkka - 21/8/2019 6:51:33
Olisiko siinä ollut jotain vikaa? Videolla ainakin olosuhteet huomioon ottaen raapii kyllä ihan hyvin. Eihän tietysti SUV mikään maastoauto ole. Niissä on sitten lukot ja alennusvaihteet.
45.   [Vt] Vetoautojen kulutuksista...    Kokkonen - 21/8/2019 7:48:23
Subarun Outback automaattilaatikolla (eka automaatti minulle ikuna) ollut nyt reilun viikon ja kulutuksesta tiedä mitään,mutta 2 veneen nostoa tehty ja hymyilyttää kyllä. Laatikosta löytyy M kirjaimella varustettu hidas eteen ja eihän tuon minun venepaketti painava ole mutta tuntuu,ettei juuri edes kierrokset laske kun nostaa ylös. Timppa
46.   [Vt] Vetoautojen kulutuksista...    SK - 21/8/2019 18:47:03
Tiedä sitten onko ollut vikaa, mutta maahantuojan mukaan kaikki oli aina ok, kun autoa haettiin vikojen jäljiltä pajalta.. Tuossa videossa kulminoituu minusta minuutin kohdalla tuo Volvon nelikon ongelma. Itsellä on noista nelikoista aika paljon kokemusta erilaissa tilanteissa. Käyn esim. hakemassa polttopuita usein noin motin verran kerrallaan metsäautotien päästä. Talvisin en laiskuuttani jaksa joka pikkutuiskun ja myräkän jälkeen lingota tietä auki. Volvolla oli lumipöperössä mahdotonta päästä liikkeelle kärryn kanssa. Samoin oli kaikki peruuttaminen ja vekslaaminen. Jos kinnerin sai liikkeelle, kyllä se sitten eteni. Jos vertaan esimerkiksi Land Cruiseriin, Q7:aan tai Touaregiin, niin nuo menivät/menevät ongelmitta vielä siellä, missä Volvon kanssa sai jännittää (tai oikeastaan jätti menemättä). Ja kaikissa noissa oli/on hommaan täysin soveltumattomat renkaat eli perus nastarenkaat. Volvolla varmasti kyllä nostaa isommankin paatin kesäkelillä betoni/asfalttirampilta.
47.   [Vt] Vetoautojen kulutuksista...    eetee - 21/8/2019 8:16:03
Kuulostaa ylilaadulta. Momentinmuunnin edellisessä foresterissa ja nykyisessä outbackissa liaättynä mäkilähtöavusrimella tehnyt luiskanostot aika pehmeiksi. Onkos ihan uuudessa outbackissa edelleen momentinmuunnin.