Vetouistelu - näytä koko keskustelu

Keskustelut

Kaapelipilotti

Takaisin keskustelualueille
1.   Kaapelipilotti    myteri - 12/9/2019 13:10:43
Kysymys raadille: Onko nyt niin, ettei toimivaa kaapelipiolottia ole olemassa? Jos sellainen on olemassa, ja vielä jollain ylimääräisenä, niin olisin kiinnostunut? Ohjauksen vaihto hydrauliseen ei juuri nyt kiinnostele, johon vaihtoehtoja kyllä löytyisi.
2.   [Vt] Kaapelipilotti    JSi - 12/9/2019 14:04:34
https://www.marinea.fi/lowrance--simrad-autopilottisarja-kaapeliohjaukseen-point-1-gpslla Tuon asensin keväällä veneeseeni ja tyytyväinen olen ollut.
3.   [Vt] Kaapelipilotti    pvata - 13/9/2019 10:57:51
Pari kaapelipilottia aikanaan omistaneena voin sanoa että säästät hiukan ja ostat suoraan reiskan ev-100 tai garminin pilotin ja unohdat kaapelipilotin. eka pilotti mikä oli tuollainen ratin ja rummun väliin tullut sportpilot joka oli ihan susi. toisena oli simradin ap14 joka kyllä ajoi asiansa, muttei mikään loistava ollut, nyt ollut useamman vuoden ev100 onhan tuo ihan eri planeetalta.
4.   [Vt] Kaapelipilotti    Vee-Pee - 12/9/2019 22:39:41
On toimivia ! Kaiketikkin näitä on käytettynäkin jonkin verran liikkeellä... Käytettynäkin ihan suositeltava vehje. Näitä Reiskan XR-5 Smart Pilot laitteita on tuttavapiirissäni ollut ja on edeleenkin . . . Näissä on tosin yksi sellainen kiusallinen tyyppivika ja sen seurauksena kun ohjaus on kytketty irti niin ojaus alkaa vuosien myötä jäykistyä ikävän jäykäksi. Ammattikoulun käyneet ystäväni ja ittekkin siinä vänkärinä oleena ne on kyllä fiksattu iskuun... Pienen pura ja kokoa operaation siinä tosin joutuu tekemään...
5.   [Vt] Kaapelipilotti    Sammy_ - 13/9/2019 9:59:23
Aivan surkea laite, klappia ihan helvetisti mitä ei saa millään pois. Oli päivän käytössä ja todettiin, että tälläistäkin roskaa myydään yleisesti ja vaihdettiin liikkeessä EV100 ja hydrauliohjaukseen. Halvalla ei saa tässä tapauksessa kuin paskaa käteen.
6.   [Vt] Kaapelipilotti    JSi - 13/9/2019 11:40:36
Mulla tosiaan tuo lowrance-simrad kaapelipilotti point-1-gpslla ja jota käsken Lowrance HDS 9-tuumaisella. Hyvin tyytyväinen olen ollut. Mitään klappia tms. en ole huomannut. Mutta joo, mulla ei ole kokemusta hydraulipiloteista. Tai noh, en saanut sitä ensimmäistäkään merilohta, varmaan niitä olisi tullut jos pilotissa olisi nesteet :-)
7.   [Vt] Kaapelipilotti    Penalti - 13/9/2019 17:58:10
Kysyisin mielenkiinnosta nimimerkiltä pvata että miten simradin ap14 ja ev 100 eroaa eniten kun kuvailet niiden olevan ”ihan eri planeetalta”. Itse olen puksuttanut omaa busteriani simradin ap 12 pilotilla noin 10 vuotta ja en vilpittömästi keksi mitään lisää tuohon, josta olisi todellista hyötyä. Tai no ehkä joku rajoitin kun kone on ääriasennossa, ettei yritä kääntää yli.
8.   [Vt] Kaapelipilotti    poku - 13/9/2019 15:27:25
Samanlainen smartpilot kuin Vee-Pee:llä ja toiminut 8 vuotta ilman ongelmia,mikäli ei huomioida tota aiemmin mainittua ohjauksen lisääntynyttä jäykkyyttä. Se klappi joka tuntuu ohjauksessa ei vaikuta pilotin suunnanpitoon mitään, vaan toimii kyllä ihan hyvin niin tuulessa, kuin tyvenessä. Hydrauliohjauksessa tietty etunsa,mutta tiedän kyllä niidenkin ongelmien takia liukastellun öljyisellä lattialla.
9.   [Vt] Kaapelipilotti    Vee-Pee - 13/9/2019 20:15:25
Omassa ruuhessa ei ole kokemusta muista piloteista kun ko. Reiskamsta ja se johtuu siitä, että se on ostettu ja asennettu oikein... Käyttöohjeetkin on tullut luettua... Ellen värin muista niin myös ohjaus rumpu ja kaapeli vaihdettiin asennuksen yhteydessä En vielä ole siinä havainnut ongelmia missään vaiheessa tai olosuhteissa... V-P M
10.   [Vt] Kaapelipilotti    tkorkka - 13/9/2019 21:21:18
Minulla oli Dragossa Simradin AP12, eikä siitä sinänsä mitään pahaa sanottavaa. No, vähän kovaääninen se kyllä oli ja häiritsi herkempää nukkujaa kun oli kabiinin puolella moottori. Sitten vaihtui vene ja pilotti Garminin GHP 10:iin. Sillä pystyy ajamaan erilaisia kuviota. Niitä en käytä, mutta eräs ominaisuus on aivan loistava; ympyrän ajo. Järvelle 15 min asetus ja merelle 30 min. Yksikään ihminen ei osaa ajaa yhtä pyöreää käännöstä kuin pilotti tekee kovassakin kelissä.
11.   [Vt] Kaapelipilotti    pvata - 14/9/2019 1:25:52
Siis ei siinä varsinaisesti mitään vikaa ollutkaan ja toimi niin kuin pitikin suurimmaksi osaksi ajasta, kun vain sai ensin kalibroitua. Ainoat ongelmat mitkä ärsytti oli ihan perhanan metallille arka kompassi, termos jos pyörähti lattialla väärään paikkaan niin vene vaihtoi suuntaa minne sattui. Loppuajasta meni rumpu, mutta sekin vähän omaa syytä kun kaveri väänsi jäätynyttä ohjausta väkisellä(kaapelin miinus on jäätyminen), eikä tuntunut mistään saavan varaosia. Mekaaninen osa on jonkun englantilaisen pajan tekemä, mutta onnes maahantuoja löysi omista varastoistaan uuden rummun. Itseasiassatämä lowikan rumpuyksikkö näyttää ihan samalta kuin simradin 12ap ja 14ap. niin ja tuulessa tuo ei oikein jaksanut pitää suuntaansa. Sitten kun vaihtoi tuohon hydrauliohjaukseen ja ev100 pilottiin niin suuntavakaus parani huomattavasti ja ohjauksen jäätymisen pelko oli poissa. Ja rehellisyyden nimissä onhan tuo nyt melko paljon uudempaa tekniikkaa kaiklta osin, kompassi on esim 9 akselinen jolloin huomioi kaikensuuntaiset kallistelut laskiessaan ohjausliikkeitä. nmea2k verkko antaa sitten vielä monia lisä mahdollisuuksia, kuten kytkemisen plotteriin, jolloin reittiajo mahdollista, tuulianturin voi lisätä jolloin mys ohjaus tarkkuus paranee yms. Sikäli miettisin sitä että se hydraulin lisä kustannus on noin 400-700e käsittääkseni, sen jälkeen pilotti valikoima kasvaa useampaan eri merkkiin ja taitaa aika samoissa hinnoissa olla kuin kaapelipilottikin ja onhan tuo hydrauliohaus turvallisempikin.
12.   [Vt] Kaapelipilotti    Penalti - 14/9/2019 7:31:26
Onhan tietysti kehittynyt tekniikka tuonut mukanaan paljon uusia ja tarkempia ominaisuuksia. Siitä voidaan varmasti olla montaa mieltä paljonko ne sitten oikeasti tuovat lisä- ja mukavuusarvoa uisteluun. Tuosta korkan mainitsemasta ympyräajosta tuli mieleen, että onkohan noissa uusissa piloteissa sellaista toimivaa ominaisuutta että saisi käännettyä veneen ympäri 180 astetta ilman että plaanarit ja siimat sotkussa. Nyt ap 12 pilotilla napsuttelen 20-30 asteen käännöksiä manuaalisesti pilotista ja plaanarinaruista katson menikö liikaa, pitääkö ottaa takaisin ja milloin uskaltaa naksutella seuraavaa käännöstä. Tämä operaatio alkaa kieltämättä tympimään joskus. Toinen asia ehkä mitä kaipaisin olisi että pilotti ”ymmärtäisi” että on uistelutilanne meneillään ja kun ajan plotterin reittipisteitä niin ei kääntäisi liian rajusti. Nythän ap 12 kääntää kaikki mitä koneesta lähtee ja ottaa oikean linjan reittipisteelle ja sitten suoristaa veneen.
13.   [Vt] Kaapelipilotti    tkorkka - 14/9/2019 7:54:19
Tuo ympyränajo tarpeeksi suurella aika-asetuksella (30 min) tekee juuri tuollaisen käännöksen jossa molempien puolien plaanarit kalastavat koko ajan. Että siinä mielessä se tuo lisäarvoa kalastukseen. Ja tietenkin kun tarpeeksi ollaan käännytty, eikä koko ympyrää haluta ajaa, niin yhdellä napin painalluksella mennään taas suoraan.
14.   [Vt] Kaapelipilotti    Penalti - 14/9/2019 8:08:13
15 minuuttia 180 asteeseen kuullostaa aika pitkältä ajalta ainakin minun veneelle ja käyttämilleni plaanaripituuksille. Olisi hieno ominaisuus jos näitä aikoja voisi portaattomasti itse säätää ja pilotti kääntäisi sitten valitut asteet tasaisesti aikaikkunan sisällä
15.   [Vt] Kaapelipilotti    tkorkka - 14/9/2019 8:17:20
Toki käytetty nopeus vaikuttaa myös. 3,2 km/h AS:t uimassa se on aika sopiva aika käännökseen jos haluaa että molemmilla puolilla raksi kalastavat siten kuin ne on laitettu uimaan aloituksessa. Toki toinen puoli ui nytkin ja toinen nopeammin, mutta toleranssien rajoissa. GHP 10:ssä pienempi käännösnopeus on 15 min, joka puolittaa tuon ajan. Sitä käytän järvellä kun ei ole tilaa noin isoihin käännöksiin.
16.   [Vt] Kaapelipilotti    Penalti - 14/9/2019 8:43:35
Ihme ettei tätä käännökseen käytettyä aikaa voi itse valita vapaasti. Miten tämä on muissa piloteissa ratkaistu esim. Tässä aikaisemmin kehutussa Raymarinen laitteessa?
17.   [Vt] Kaapelipilotti    SK - 14/9/2019 15:39:24
Itse olen Reiskan spx-10:n tehnyt niin, että teen kuviot plotterille asetettujen pisteiden avulla. Pisteitä pitää vaan laittaa tarpeeksi tiheään ja pilotin 'gain' mahdollisimman pienelle, niin ei tee mitään nopeita liikkeitä. Huonoa tuossa on se, että kun taas haluaa esimerkiksi kakesta antaa käskyjä, täytyy muistaa taas tuo 'gain' -arvo muuttaa nopeammaksi.
18.   [Vt] Kaapelipilotti    pvata - 14/9/2019 16:24:46
Jos en väärin muista niin raymarinessa määriteltiin 180 käännöksessä säteen halkaisia, mutta kyllä minulla kääntyy alle vartissa, sotkematta pyyntöjä.
19.   [Vt] Kaapelipilotti    MattiL - 17/9/2019 7:06:08
Kyllä ainakin uudemmissa Garmineissa noita aikoja saa valittua useamman. Esim 3, 5, 10 ,15min ym..
20.   [Vt] Kaapelipilotti    SK - 14/9/2019 15:41:12
Ja pisteistä pitää tehdä reitti, muuten lopettaa ekan pisteen jälkeen ja jatkaa suoraan.
21.   [Vt] Kaapelipilotti    tkorkka - 14/9/2019 16:43:36
Merellä kalastaessa saattaa olla sellainen tilanne, että plaanarin uloimpia onkin laitettu samalle puolelle useampia kappaleita... Esim. uloimmassa 4 g paino ja toiseksi uloimmassa 10 m päässä vieressä saman kokoisella painolla. Vetonopeutena 3,2 km/h ja kun muistetaan että merellä on aika usein virtauksia, niin kovin tiukkaa kurvia ilman hyvää syytä ei kannata tehdä.
22.   [Vt] Kaapelipilotti    Penalti - 14/9/2019 20:29:31
Itse pidän tärkeämpänä että pääsen nopeasti ympäri vaikka pyynnöt plaanissa kuin että teen ”hallitun” 3,2 km käännöksen pitkän kaavan mukaan. Mutta niin kuin moni muukin asia kukin tyylillään.
23.   [Vt] Kaapelipilotti    tkorkka - 14/9/2019 20:46:46
Niin, no kyllä ne rattaa meilläkin tarvittaessa tärppipaikalle kääntyy sotkujenkin uhalla, mutta suurin osa ajasta tuolla on sellaista ottipisteen etsimistä tai sen yli ajamista aivan rauhassa. Mutta jo, tyyli on vapaa tässäkin lajissa. Mutta mistä tulee tuo 3.2 km hallittu käännös?
24.   [Vt] Kaapelipilotti    Penalti - 15/9/2019 17:53:35
Niin tarkoitin siis että pitkän kaavan mukaan tehty käännös, jolla pyritään pitämään raksien vauhti tasaisena 3,2 km/h. Rajummassa käännöksessähän usein toinen plaanarin naru on löysänä ja toisella puolella salakit tulee plaanissa. Paljon kun uistelen yksin niin tätä manuaalikäännöstä pilotilla on joskus haastava tehdä jos on ”tilanne päällä”
25.   [Vt] Kaapelipilotti    tkorkka - 15/9/2019 18:15:44
30 min asetuksella vene kääntyy 180 astetta 15 minuutissa kun nopeus on 3,2 km/h. Se on vauhti jossa pikkuplaanareilla kalastettaessa AS raksit kalastavat vielä sisä- että ulkokaarteen puolella. Eli vauhti pysyy toleransseissa. Joku hyvän matikkapään omaava voisi laskea paljonko nopeus muuttuu uloimmissa plaanareissa kun niille on siimaa laskettu vavan kärjestä 50 m.
26.   [Vt] Kaapelipilotti    Ali Lattunen - 15/9/2019 22:24:05
Jos siima lähtisi veneestä suoraan sivulle, sisin plaanari kulkisi 2,6 km/h ja uloin 3,8 km/h. Käytännössä ero on vetokulman vuoksi paljon pienempi, etenkin ulkokaarteen puolella Vene tekee 256m säteeltään olevan kaarroksen.
27.   [Vt] Kaapelipilotti    tkorkka - 15/9/2019 22:56:41
Kiitos Ali!
28.   [Vt] Kaapelipilotti    tkorkka - 17/9/2019 15:09:23
Näkyy olevan vastaavat arvot myös GHP10:ssä. Ei ole jäänyt mieleen kun ei noita 15 min pienempiä ole koskaan tarvinnut