Vetouistelu - näytä koko keskustelu

Keskustelut

Ilmanpaine uskovainen

Takaisin keskustelualueille
1.   Ilmanpaine uskovainen    Kokkonen - 4/3/2020 5:50:52
Noin 40 vuotta sitten Joensuulainen Rauma Repolan ikkunatehtaan johtaja oli hemmetinmoinen järvilohien saamamies Pielisellä. Aivan eri tasolla kuin kukaan muu siihen aikaan. Käytti LGH vaappuja ja jo silloin lyijysiimoja.Uisteli siksakkia veneen suuntaa kokoajan vaihdellen penkkoja nuollen/hivotellen. Hänen syytään,että minusta tuli 'ilmanpaine uskovainen'. Hänellä mökki Pielisen saaressa ja vene oli kokoajan lähtövalmiudessa. Vaaputkin valmiina kiinni suojattuna auringolta kyllä. Puuhaili mökillä ja kävi naputtelemassa ilmapuntaria ja kun paine lähti ylhäältä laskuun,hyökkäsi vesille. Etelä Saimaalle v.1995 siirryttyäni tein aikas laajan tutkailun ilmanpaineen vaikutuksesta ja huippusyöntien osumisesta niihin. Myötäili vahvasti em. saamamiehen kokemusta. Uskominen meni jopa niin pitkälle,että kovalla matalapaineella syö vain taimen Saimaalla,ei järvilohi.Siis syö hyvin. No nyt sitten pilkinnässä. Nouseva ilmanpaine ollut ihan myrkkyä meille.Pientä ahventa voi saada,mutta pannukarkeat ovat vaikeita. Laskevalla ja jopa tasaisella paineella on päiviä jolloin jopa me luulemme osaavamme onkia ahvenia-:). Ja on tuota spekuloitu! Tunteneeko isompi ahven uimarakollisena kalana tosiaankin paineen noustessa,että vatsa täyttyy syömättä??? Luulisi,että painetta mahdollisesti tasatakseen nousisivat väliveteen tms. mutta kun ei niin ei... Jos jollakin on antaa vinkkiä 'nousevan ilmanpaineen' pilkeistä/onki tyyleistä,niin ilolla otan vastaan. Verkkoja en laita..... Kun minun pomo ei varmaan ymmärrä,jos pyydän AINA antamaan vapaapäivät laskevan ilmanpaineen päiville-:). Timppa
2.   [Vt] Ilmanpaine uskovainen    Ali Lattunen - 4/3/2020 15:17:24
Ei oikeen liity tähän, mutta ihmettelen miksei edes monen tonnin kaikuluotaimissa/plottereissa ole barometriä. Ei voi olla kallis anturi kun halvoissa kelloissakin on. Ja mun vanhassa autossakin. Sitten. Laitoin pari vuotta sitten ilmatieteenlaitokselle postia kun sääennusteissa ei ole ilmanpainetta numeerisina arvoina. Kaikki muu on ilmaistu havainnollisesti, mutta ilmanpaine kartalla epämääräisinä käppyröinä. Vastaus oli että siksi kun ihmiset eivät ymmärrä ilmanpaineesta mitään.
3.   [Vt] Ilmanpaine uskovainen    poku - 4/3/2020 18:08:49
Jos ilmanpaine nousee esim 20 miillibaaria,(nykyisin hehtopascalia),niin tuon muutoksen kompensoimiseksi riittää kun kala nousee 20cm ylemmäksi,joten aika vähäinen korkomuutos riittää.
4.   [Vt] Ilmanpaine uskovainen    Harri Kaijomaa - 4/3/2020 21:32:02
Eikö tuossa mallissa ole paineenmuutokset tarpeeksi selvät.Itse ainakin pärjännyt tuollaisella käppyrällä.
5.   [Vt] Ilmanpaine uskovainen    Kokkonen - 5/3/2020 7:28:37
Tuota viivaa itsekin seuraillut ja alkanut mennä jo henkiselle puolelle-:). Olen jo pilkille mennessä pessimistinen jos on nouseva paine. 'Pilkkitiimissäni' on kaiffari,jolla niin kauan kuin minä muistan ollut ilmanpainetta mittaava kello ranteessa. Hän on erittäin menestynyt kilpapilkkijä takavuosilta ja nyt myöhemmin hurahtanut isojen ahventen jahtaamiseen. Eikä huonosti..1340 g suurin hänellä tältä talveltakin. Ja se Suomen harvinaisin ahven myös: 999 grammaa. Joku tuollainen linkin mukainen kello ranteessa. Tarttee tuo setä vaikka sidottuna ristikuulustella vaikka kiduttamalla,mitä hän on huomannut-:). Käynyt vaikka mitä XFiles ajatuksia mielessä,kun tosiaan ahven pystyy halutessaan ilmanpaine eron tasaamaan muutaman kymmenen sentin nousulla/laskulla. Hölmökin ajatus käynyt mielessä. Kun ilmanpaine nousee,niin puristaako jää vedenalla painetta lisää-:). Joku jippo on kuitenkin kovan tuulen vaikutuksella kuhan liikkeisiin JOPA JÄÄN ALLE. Tästä keskustellut kuhaa verkottavien ammattikalastajien kanssa ja joku piru tuollakin oksalla istuu... Ja jos jollakin on joutilaana ilmanpaineen muutos kone,niin neuvotellaan hinnasta-:). Timppa