Vetouistelu - näytä koko keskustelu

Keskustelut

Buster XL polttoainetankin poisto

Takaisin keskustelualueille
1.   Buster XL polttoainetankin poisto    holkki - 23/3/2020 11:27:28
Hei, saakohan ensimmäisen sukupolven XL Busterista polttoainetankin helposti pois, eli riittääkö vanerin ja letkujen irroitus ja tankki mahtuu takaistuimen aukosta ylös? Tarkoitus olisi ajaa irtotankeilla kun matkat lyhköisiä ja vene on omassa rannassa joten säästyisi Bensiinin tankkaamiselta kun irtotankki olisi helppo tuoda rantaaan ja vain letku kiinni ja menoksi.
2.   [Vt] Buster XL polttoainetankin poi...    jokke - 23/3/2020 11:49:40
Tarvitseeko sun tankkia irroittaa? Uudet letkut koneelta irtotankeille ois varmaan helpompi ratkaisu? jokke
3.   [Vt] Buster XL polttoainetankin poi...    holkki - 23/3/2020 14:16:49
Ei muuten mutta tankki on ilmeisesti rosteria ja aivan turhaa painoa veneessä, varsikin ku koneeksi tulee 50hv nelari
4.   [Vt] Buster XL polttoainetankin poi...    Vee-Pee - 23/3/2020 19:32:20
Mietippä kerran vielä... Kiintotankki on kuitenkin hyvä ominaisuus ja sellaisen tankkaaminenkin heleppo homma... (linkki) Tälläsellä pumpulla vaan luputat gasoo tankkiin :) V-P M https://www.happyangler.fi/fi/kalastus/kalastustarvikkeet/pientarvikkeet/super-lappo-iso-lappopumppu/p/3351104/?gclid=CjwKCAjwvOHzBRBoEiwA48i6AkKw7fOLul0mWC2smIeuaH5-pHKn-POVLtbc5kK8_8Xb4MQKQfqcrhoCNAMQAvD_BwE
5.   [Vt] Buster XL polttoainetankin poi...    Räiskis - 23/3/2020 19:40:47
Ei kai toi tankki paljoo paina, tuskin kovin paksusta pellistä tehty, aika vaiva poistaa ja hommata irtotankki lattialle pyöriin? Miettisin toisen kerran ennen lattian avaamista.
6.   [Vt] Buster XL polttoainetankin poi...    pvata - 23/3/2020 20:40:46
Siis eikös tuohon saa laittaa 90hp, koneen ja pelkäät että 50hp painaa liikaa? Busteri menee muutenkin nokka alhaalla, niin lisäpaino takana kyllä hirveästi haittaa. Kaverilal on tuollainen XL 90hp 4t suzukilla eikä se kyllä perää yhtään paina liian alas.
7.   [Vt] Buster XL polttoainetankin poi...    Kolho - 23/3/2020 19:47:15
Tuo on hyvä letku!
8.   [Vt] Buster XL polttoainetankin poi...    perämies-keijo - 23/3/2020 21:53:50
Ehkä tässä ajateltiin suorituskykyä, jos on liikaa painoa päällä?
9.   [Vt] Buster XL polttoainetankin poi...    holkki - 24/3/2020 11:23:50
Nimenomaan kaikki turha paino on pois suorituskyvystä sekä telalle vinssamisessa on pahasta. Vierastan kiintotankkeja jotka kerää kondenssi vettä huomattavia määriä vaikka joka tapaukseesa käytän erillistä suodatinta irtotankillakin ajaessa. Irtotankki on vaan niin vaivaton, letku kiinni ja menoksi.
10.   [Vt] Buster XL polttoainetankin poi...    pvata - 24/3/2020 16:43:09
No ei sillä 50hp koneella paljon suorituskyvystä voi puhua.
11.   [Vt] Buster XL polttoainetankin poi...    humppa64 - 24/3/2020 12:11:27
Ensimmäinen ihminen maapallolla, joka haluaa valmiin tankin pois... Anyway, tankki on tehty alumiinista ja vetoisuus taitaa olla 80 ltr jos puhutaan jostain muinaisesta XL mallista. Ainevahvuus max 2,5 mm eli painoa taitaa lähteä max 10 kg pois. Ja melko työläs operaatio lopputulokseen nähden. Mutta kukin tekee omaisuudellaan mitä lystää.
12.   [Vt] Buster XL polttoainetankin poi...    holkki - 24/3/2020 13:18:15
Jeps, jos on noin kevyt niin saa jäädä, yhdestä veneestä otin tankin moottorikaivon alta pois ja se oli rosteria ja julmetun painava. Silloin otin pois kun kyllästyin pumppujen kanssa läträilyyn, se olisi eri jos olisi vene trailerilla mutta kun on rannassa telalla ja lähin tankkauspiste kaukana niin olen oppinut arvostamaan helppotta. Eikä se kiintotankin putsaus ole mitään mieltäylentävää hommaa.
13.   [Vt] Buster XL polttoainetankin poi...    Räiskis - 24/3/2020 17:18:48
Kai siinä anturin aukko jossain on ja siihen käsiksi pääsee, siitä kautta putsaus? Kun puhtaalla kannulla bensat kuskaat ja lapolla tankkaat, mistä voi tankkiin roskaa mennä? Suodatin kai pikkumurut kerää.
14.   [Vt] Buster XL polttoainetankin poi...    tkorkka - 24/3/2020 17:26:40
Mulla olisi kanssa työlistalla keväällä tankin putsaus. Mieltä vähän kalvaa kuinka paljon siellä on vettä, kun joskus jäi pariksi viikoksi korkki auki... Ajattelin olemassa olevat bensat imaista pois suodattimen läpi. Varmaan siitä anturin aukosta pitää huuhdella jo tankista lasketulla bensalla muutaman kerran ja imaista pois. Vai olisiko tuohon toimivampaa tapaa?
15.   [Vt] Buster XL polttoainetankin poi...    Vee-Pee - 24/3/2020 18:27:40
Minä en olisi kovinkaan huolissani tuosta veden menemisestä tankkiin... Ja jos meneekin niin suodattimeen se jää. Tämä toki edellyttää tuota Holkinkin mainitsemaa erillistä kunnollista suodatinta vedeneroittimella... . . . Tuo erillinen suodatin/vedeneroitin myös lähes takaa sen, että se ruiskumoottorissa oleva pieni ja helvetin kallis po-suodatin säilyy puhtaana . . . V-P M
16.   [Vt] Buster XL polttoainetankin poi...    perämies-keijo - 24/3/2020 18:43:11
Halvemmallakin löytyy, mutta suosittelen lämpimästi kyseisen kaltaista vedenerotinta. Kuka tahansa jolla pysyy perustyökalut kädessä osaa asentaa moisen itse. Ostaa vaan oikeasti etanolia kestävät polttoaineletkut ja laadukkaat klemmarit, joilla tuon laittaa bensalinjaan. Lasikupista on helppo seurata, onko tankkiin päässyt jotain ylimääräistä. Itse olen vaihtanut suodatinpatruunan joka syksy. Yleensä olen ostanut dieselille tarkoitetun, hieman pienireikäisemmän patruunan IKH:n traktoritarvikeosastolta. Hintaa muutamia euroja, eikä ole ainakaan efi-Mercurya ahdistanut.
17.   [Vt] Buster XL polttoainetankin poi...    Ryds 23 - 24/3/2020 18:43:22
Korkin auki jättäminen ja itse veden tankkaaminen taitaa olla ne syyt jos tankista vettä löytyy.Joskus huohottimesta mutta vain kotimaisissa laatuveneissä. Kondensio on kyllä todella vähäistä kiintotankissa jos se on rakenteiden ympäröimänä.
18.   [Vt] Buster XL polttoainetankin poi...    tkorkka - 24/3/2020 18:50:06
Kyllä mulla on juuri tuollainen suodatin jossa kirkas lasikuppi. Se kanssa ihmetyttää kun siihen kuppiin ei vettä jää. Olen miettinyt että sekoittuuko se vesi siihen viinaan joka myös 98 bensassa on ja menee koneen läpi? Bensaanhan vesi ei sekoitu. Ostin myös syksyllä motonetistä ainetta joka pilkkoo veden niin että se sekoittuu bensaan. Mitään oireita ei koneessa missään vaiheessa ollut.
19.   [Vt] Buster XL polttoainetankin poi...    pvata - 24/3/2020 19:38:59
Itsekin pitäisi tankki putsata, oisko 15v ollut tuo vene mulla enkö ole kertaakaan putsannut. Pidän kyllä tankin täynnä talviseisonnassa(ulkona). Mulla ei ole edes vedenerotinta kuin moottorin oma pikkuinen, eikä ole koskaan veden kanssa ollut mitään ongelmia, ei hondan eikä suzukinkaan kanssa.
20.   [Vt] Buster XL polttoainetankin poi...    Räiskis - 24/3/2020 19:40:12
Kaverin Haukasta joskus tankki siivottu, kuumalla ilmalla viimeiseksi kun kaikki vanhat bensat ensin pois. Sillä oli aikanaan paljon vettä, ties mistä oli mennyt. Juuri tuollainen lasikuppi suodatin, aikanaan kaasarikone ja pakkasella kiukutteli kiihdytyksessä. Koitettiin katsoa että mikä, kuppi ihan ok. näkönen, mutta olikin vettä täys, outoa kun kuitenkin Honda kävi. Kun kone vaihtui ruiskuun ja varsinkin kun ruiskone vielä herjas vedestä omassa suodattimessaan niin silloin tankki tyhjennetty ja siivottu. Ei siellä kyllä muistaakseni mitään mainittavaa ollut, ruiskujammun vika ollu tuossa yksilössä tuo hälytys vedestä jota ei kuitenkaan koskaan ole ollut/löytynyt. Tankin reiästäkin kyllä osuu kahdessa viikossa aika määrä vettä jos sitä taivaalta vaan sattuu tulemaan, ainakin Fasterin tankkiin kaverin pihassa. Ja noi ruiskut ei sitä kai osaa suuttimista suihkuttaa, kaasarikoneissa ei kai ollu vaarallista?
21.   [Vt] Buster XL polttoainetankin poi...    perämies-keijo - 24/3/2020 20:40:18
Minulla on ollut vene nyt yhdeksän vuotta, enkä ole koskaan tankkia puhdistanut. En tiedä onko edellinenkään omistaja sille koskaan mitään tehnyt. Noin 70 litrainen ja olisi periaatteessa saatavissa ylös, ilman että joutuu rälläköimään mitään. Taidan kuitenkin antaa olla, kun murheita ei ole ollut, enkä tiedä miten tuota turvallisesti ja kunnolla puhdistaisi. Luulen, että pienet vesimäärät menevät etanoliin liuenneena koneen läpi, kuten Korkka epäilee.
22.   [Vt] Buster XL polttoainetankin poi...    tkorkka - 24/3/2020 20:08:13
Nyt kun sanoit, niin tuli mieleen että onhan Suzukissakin vedenilmaisin. En tiedä varmasti missä se sijaitsee, mutta mulla tuli koneelle takasinkutsu parin vuoden jälkeen juuri sen vedenilmaisimen toimimattomuuden johdosta. Meni ECU vaihtoon, jossa sitten uusi softa. Eipä tuokaan ole vedestä herjannut. Olen siinä luulossa, että sinne tankin pohjalle mahtuu vettä litratolkulla kun imuputki ei ole ihan pohjalla.
23.   [Vt] Buster XL polttoainetankin poi...    tkorkka - 8/4/2020 17:53:42
No niin. Tänään huolsin polttoaine järjestelmän. Ensin imaisin tankista 50 l bensaa pois veneen suodattimen/vedenerottajan läpi. Sitten irrotin tankin päältä tankkaus putken irti tankista ja sen reiästä pääsin imupumpulla imaisemaan vielä 3-4 l ihan hyvän näköistä bensaa pohjalta. Eli tuon verran sinne jää pohjalle. Vettä en nähnyt missään, ei tankin pohjalla eikä vedenerottajassa. Joko vedet on lienneet bensassa olevaan viinaan tai se käyttämäni litku on pilkkonut sen bensan sekaan. Nyt voi ainakin rauhallisin mielin aloittaa veneilykauden.