Vetouistelu - näytä koko keskustelu

Keskustelut

Takila uisteluun

Takaisin keskustelualueille
1.   Takila uisteluun    pelti605 - 11/4/2020 17:13:01
moi Kaipaisin hieman vinkkejä takilan hankintaan. Pääosin takila tulee merilohen uisteluun. Takilaa vaihtaisin kahden veneen välillä, joten hakusessa perus takilat(ei sähkö). Cannonilla ja Scotylla on muutamia malleja, joila on hintaeroa aikalailla sekä ilmeisesti ominaisuudetkin vaihtelevat melkoisesti mallien välillä. Haluaisin siis kerralla ostaa takilat, jotka tarvittaessa kestävät hiukan raskaampiakin kuulia sekä kelejä. Takila tulisi kaidekiinnityksellä, jossa tuki veneen reunalistasta. Voisiko kokeneemmat hieman kertoa mitä eroja takiloissa on ja mikä on malli jota ei tee mieli vaihtaa 2v kuluttua? yt Pelti605
2.   [Vt] Takila uisteluun    flipper 535 - 11/4/2020 20:21:13
Mulla 2 x scotty, 1050 ja 1060 molemmemmissa 5.5kg kuula, vaijerit korvannu kuidulla. On kestäny keliä molemmat.
3.   [Vt] Takila uisteluun    golfer - 11/4/2020 21:09:57
Valitset haluatko, että takilan kela on pystyssä tai vaakasuunnassa. Minusta pysty on parempi ja siksi Cannon. Kaikki ei ole samaa mieltä ja tykkäävät kelata Scottya. Mulla oli pitkään Easy-Trollit ja nyt on Unitroll 10:it. Unitrollit vielä asentamatta, mutta vaihtuivat Easyjen tilalle kun nostin vetovauhtia ja tarvitsin isot 7 kg kuulat. Ahvenanmaalle kun oli myös tarkoitus joskus lähteä, jollei tänä keväänä päästä. Aikaisemmin kun vielä vedin alle 3 km/h, niin riitti 3,6 kg kuulat järvellä.
4.   [Vt] Takila uisteluun    Penalti - 12/4/2020 9:35:27
Cannoneissa on ainakin ollut joskus ominaisuutena ulina joka esiintyy uistellessa vaijerin kanssa. Ei tietenkään vaikuta käytettävyyten mitenkään mutta alkaa varmasti ärsyttämään jossain vaiheessa kalapäivää. Tästä oli joskus tälläkin palstalla kirjoittelua. Ulina poistuu kun vaijeri vaihdetaan kuitusiimaan. Scotyssa tätä ominaisauutta ei esiinny vaijerilla. Sinänsä takiloissa tuskin perusominaisuuksien suhteen kovinkaa isoja eroja. Suosittelen ostamaan kuitenkin ostamaan jatkopuomilliset versiot heti alkuun.
5.   [Vt] Takila uisteluun    Roseta - 13/4/2020 17:48:17
Tollanen vekotin käytössä Scottyn neljällä sähkötakilalla. Viime aikoina lähinnä järvellä ja Kokemäenjoella. Ei ole pahemmin vinkuna/vonkuna ym härinnyt viime aikoina. Toki on kuulossakin jo pikkasen iän tuomaa patinaa. Näitä voin suositella. Etummaisilla nosteltu kymmeniä tuhansia kertoja. Takimmaisilla vähemmän. Manuaalisiin en vaihtaisi ainakaan meidän järvi-/jokihommissa. Muutama sata nostoa/päivä takilan jäykillä. Merellä menee manuaaliset. Aivan sama mitkä. Ei montaa kertaa lasketa tai nosteta päivässä... Tapsa 040-8212826 Soittele,jos haluat lisätietoja
6.   [Vt] Takila uisteluun    Jukkatapio - 11/4/2020 20:51:24
Mulla on on ollu ainakin 15 vuotta cannon easy troll 2kpl Kätevä kitkajarru eikä oo ollu mitää vikoja
7.   [Vt] Takila uisteluun    lamisil - 12/4/2020 10:33:03
Scottya sekä Canonia on tullut käytettyä. Joillekin tuon kelan asento on tärkeä, minun mielestä aivan sama. Kumpaankin tottuu nopeasti. En tiedä saako nykyään Scottyakin, mutta ainaki Canonia saa nykyään myös metrilaskurilla. Omassa veneessäni palvellut Scotty Long Armit käätöpöydillä jo pian 14v ilman ongelmia. Valintaani vaikuttivat aikoinaan seuraavat seikat:Nuo isompikelaiset Scottyt on nopeat, yhdellä kammenkierroksella puntti nousee 2ft eli noin 60 cm. Näissä kampi liukuu myös pidemmäksi jolloin pidempi vipuvarsi keventää kelaamista. Omassa keskipulpettiveneessä takilat eivät ole perinteisesti takakulmissa, vaan heti penkkien takana kädenulottuvilla, tällöin laiturille noustessa on Scotty helppo nostaa pystyyn tieltä pois saranoidun jalustan takia. Kavereiden veneissä on tullut ruuvattua myös Canonin eri malleja:etenkin Unitroll tuntuu soivaltapeliltä ja etenkin metrilaskuri ilahduttaa..
8.   [Vt] Takila uisteluun    antsu - 12/4/2020 11:11:43
Kyllä Scottykin ulisee vaijerin kanssa.
9.   [Vt] Takila uisteluun    Penalti - 12/4/2020 13:11:38
No minulla on sitten varmaan joku delux versio Scottystä. 20 vuotta uistellut Scottyn Long Armeilla ja aina vaijerin kanssa. Voin vilpittömästi sanoa että ei ulise yhtään. Myös kaverin veneessä tuli useampi vuosi uisteltua, jossa sattumalta samat takilat ja ei päätä repivää ulinaa havaittavissa. Kokemusta myös Cannonin Easy troll 2 takiloista ja noin 4 tunnin jälkeen alkoi itsellä päässä viheltämään kun kuuntelin sitä 'mankunaa'. Kun törmäsin sitten netissä kirjoitteluun tästä Cannonin ulina asiasta , niin päättelin, että kyseessä lienee sittenkin merkin ominaisuus, eikä yksittäinen havainto. Silloin tässä nettikeskustelussa Cannon miehet alkoivat vaihtelemaan kuitua vaijerin tilalle ja asia ratkesi. Toki varmasti oli muitakin syitä vaijerista luopumiseen silloin. Muistaakseni myös snubberin tapaisesta kumijoustimesta, löydettiin tähän Cannonin ulinaan apuja.
10.   [Vt] Takila uisteluun    JussiSironen - 12/4/2020 14:19:01
Omat scottyt alkava ulista kun vauhti nousee yli 4km/h.
11.   [Vt] Takila uisteluun    poku - 12/4/2020 17:09:41
Sitä pirunviulua soitti nopeuden noustessa minunkin scottyt. Nyt kuidut käytössä.
12.   [Vt] Takila uisteluun    Penalti - 12/4/2020 21:21:59
No minä olen sitä Kokkosen vanhaa koulukuntaa, jossa vauhti ei nouse piiruakaan yli 3,5 km/h. Ylimitoitetut jarrupussit pitävät tästä huolen. Katkotapsejakin vielä viritellään. Tästä syystä en lähde kinaamaan voiko Scottykin parahdella ulinoita 4+ km/h vauhdeissa. Pidän kuitenkin siitä väittämästä edelleen kiinni, että oma takila ei ulvahtele ja syytä vaijerin korvaamiseen ei ole.
13.   [Vt] Takila uisteluun    antsu - 13/4/2020 9:28:49
Hyvä jos toimii. Minäkään en nosta vauhtia yli 3,5 km/h, mutta silti ulisee ja malli on se perusvehje eli vissiin 1050.
14.   [Vt] Takila uisteluun    tkorkka - 13/4/2020 11:32:18
Minä olen vuosien varrella seurannut tätä takiloiden ulina keskustelua ja tullut siihen päätelmään, että eri veneissä ja erilaisissa asennuksissa samat takilat saattavat ulista tai olla ulisematta.
15.   [Vt] Takila uisteluun    pelti605 - 13/4/2020 12:32:48
moi kiitos hyvistä vastauksista! Hieman tuo Cannon kiinnostaisi juurikin tuon kelan asennon vuoksi. Kaverin veneellä uistellessa oli käytössä Scottyn 1050 ja hieman tuntui tuo kelan asento häiritsevän. Toki veneellä tuli ainoastaan 6-8 vetopäivää vuodessa, joten ei vielä ehtinyt täysin tottua takilaan. Yksi asia mitä kaipasin oli tuo hieman nopeampi kelausnopeus. Toisaalta Scottyn 1060 taitaa olla hieman nopeampi hinata painot ylös. Jos vielä sen verran hölmöjä kyselen niin miten tuon Cannonin Easy Trollin kelausnopeus ja ominaisuudet ovat verrattuna 1060? hintaluokka on liki samoissa.. Ja kun takilat tulee hommattua joskus niin vaijerin tilalle laitetaan kuitua. Kaverin takiloissa oli aika rajut ulinat. Nopeus kylläkin aina +4km/h.. yt Pelti605
16.   [Vt] Takila uisteluun    poku - 13/4/2020 17:01:56
Joskus merellä, kun ei ollu tarvetta vinssailla kuulaa edestakaisin syvyyden mukaan,niin laitoin huonoon kuntoon menneen jigin kelalle siihen kohtaan mistä vaijeri lähtee puomille,niin ulinat loppu.Nykyisin kuitenkin käytössä dyneemat.
17.   [Vt] Takila uisteluun    JSi - 13/4/2020 13:18:33
Ennen kuin vaihdat vaijerit kuituun, suosittelen lukemaan ”Sähköä lohelle” ketju tästä osiosta 😬
18.   [Vt] Takila uisteluun    perämies-keijo - 13/4/2020 14:00:35
Cannonista ei kokemusta, mutta Scottyn 1050 ja 1060 ollut veneessä kohta kymmenen vuotta. Molemmat hyviä, mutta nyt jos ostaisin, ottaisin molemmat 1060-mallia, koska sen saa käännettyä pystyyn ja se tuntuu muutenkin hieman tukevammalta. Ei tuon 1050-mallin kanssa kuitenkaan mitään ongelmia ole ollut. Olen asentanut nuo erikseen valmistetuilla rosterisilla pöydillä sivukaiteisiin, tuki kylkilistan päältä juuri kuten itsekin suunnittelet. Takilat ovat keskipulpettiveneessä reilun metrin takanurkista keulan suuntaan. Yksin uistellessa on nopea käsitellä, enkä ole kelausnopeutta lisää kaivannut. Minulla on noin viisikiloiset litteä kuulat ja vetonopeus tyypillisesti 4,8 - 5,5 km/h. Vaijerit ulvovat reippaasti, ei häiritse minua. Ulvoo yhtä lailla snubberilla kuin ilman. Varaosia ei ole tarvinut ostella.
19.   [Vt] Takila uisteluun    perämies-keijo - 13/4/2020 14:03:52
Unohtui mainita, että Scottyn tai Cannonin kanssa varmaan pääsee vähimmillä murheilla. Kummankin valmistajan tuotteita on maailma täynnä ja varaosia saa. Jos ne olisivat huonoja, niin ei niitä olisi tuommoisia määriä myyty. Osta itseäsi miellyttävän veivaussuunnan mukaisesti. Halvoista kopioista pysyisin erossa.
20.   [Vt] Takila uisteluun    Roseta - 13/4/2020 17:52:08
Kuva
21.   [Vt] Takila uisteluun    Kokkonen - 14/4/2020 5:11:24
Harmi kun aikanaan Vector myi toimintansa Traxsteh yhtiölle ja sen koomin en ole nähnyt perus sähkö Vectoreita markkinoilla. www.traxstech.com/DRES_400_Down_Rigger_Elite_Series_p/dres-400.htm Kuten tuolla mainittiinkin lohen uistelussa nostoja tulee vähän ja ihan sama mikä takila. Uistelen kuhaa paljon pelkillä takiloilla pohjia pitkin esim. Pielisellä ja olen kuormittanut Vectoreitani tosi paljon. Nostoja tulee jopa kymmeniä tunnissa.Siis sekä kuhien vuoksi,mutta myös pohjakosketusten vuoksi (vieheiden putsaus). Välillä käyttänyt tosin 'liukupunttia' vaijerin laukaisimissa,niin ei tartte kuulaa nostella. Pitänyt Vectorin nosto/laskunopeudesta (ehkä markkinoiden nopein/ainakin yhtä nopea kuin nopeimmat) ja osat ovat koneistettuja ja toimii laadukkaan työn vuoksi kuin ajatus. Kaikelta osilta tulee 'tehdyn makuinen' vaikutelma. Nuo Magnum Metalzin vermeet muistuttavat Vectoria,mutta niiden laadusta ei ole kokemuksia. www.magnum-metalz.com/downriggers-1/ Timppa
22.   [Vt] Takila uisteluun    Jaketti - 14/4/2020 7:01:09
Magnum metalzin takiloista ei kokemusta Vectoreista kylläkin. Uskoisin että laatu kohdallaan kun sama mies kyseessä kuin Vectoreidenkin takana. Tilasin häneltä viime vuonna kumirenkaita Vectoreiden laskureihin.
23.   [Vt] Takila uisteluun    Jsi - 22/4/2020 20:17:28
Vaihdoin keväällä toiseen Cannon takilaan kuidun tilalle vaijerin, toiseen jätin kuidun. Kyllä vaijeri vonkuu 2,8km/h vauhdissa, mutta vongatkoon.
24.   [Vt] Takila uisteluun    Val - 22/4/2020 20:25:36
Hiukan nauratti toi Cannon ulisee mutta Scotty ei.... ihan kuin olisi merkistä kiinni.
25.   [Vt] Takila uisteluun    golfer - 23/4/2020 9:02:58
Jos se on älyvaijeria ja tietää missä merkissä on kiinni? Mutta mitkä on kuidun haitat? Minä en ole ikinä kuitua käyttänyt takiloissa. Saako välilaukurit fiksusti kiinni?