Vetouistelu - näytä koko keskustelu

Keskustelut

Lämpömittari

Takaisin keskustelualueille
1.   Lämpömittari    perämies-keijo - 20/4/2020 9:16:16
Viime kaudella Airmarin p66-anturin lämpötilatieto katosi. Itse kaiku toimii kyllä, mutta minulla on ollut suuria vaikeuksia saada anturi pysymään juuri oikeassa kulmassa, jotta syvyystietoa tulisi myös plaanissa ajaessa. Anturi on ollut minulla kiinni Lowrancen telineessä, joka on liian heppoinen noin suurikokoiselle anturille. Pientä heiluntaa on ollut koko ajan. Niinpä lämpötilatiedon katoamisen myötä päätin siirtyä rungon sisäpuolelle asennettavaan p79-anturiin. Tuo odottaa vielä asentamista, hommasin sen jo syksyllä. Tässä talven aikana olen yrittänyt löytää riittävän erottelukyvyn omaavaa ja riittävän nopeaa lämpömittaria. Täältäkin taisin kysellä vinkkejä jossain vaiheessa, mutta laihoin tuloksin. Nyt on kuitenkin Kiinan maalta tulossa linkin mukainen Runleaderin mittari. Teknisistä tiedoista ei selvinnyt johtojen pituutta, mutta toivottavasti saan tuon jotenkin asennettua, ja että se myös jotain sinne päin-arvoja näyttäisi :-) Laitetta voi käyttää paristolla, mutta se on myös kytkettävissä ulkoiseen virtalähteeseen, jolloin mittaustaajuus on 0,5 s. Näyttö/ohjausmokkula on IP65-luokiteltu, joten se ehkä jopa kestää pulpetissa. Laitan kesän kuluessa kokemuksia...
2.   [Vt] Lämpömittari    Merimies-Taisto - 20/4/2020 10:34:23
Ymmärsin, että lämpötilatieto hävisi kun asensit anturin sisälle veneeseen, niin se katoaakin. Tuo linkin mittari on ymmärtääkseni tarkoitettu moottorin eri tietojen mittaukseen ja näyttöön. Tietty toimii jos löydät siihen sopivan anturin. Itse käytin aikoinaan veden lämpötilan mittaukseen veneen perässä tavallista halpahallien sisä-ulkolämpömittaria. Anturikaapeli kevyesti sinne kiskoon kiinni nippusiteellä, hieman hidas toiminta, mutta vältti minulle. Niissähän on anturina kaksi erilaista johtoa juotettu yhteen, joten on se ja sama mitä ainetta se mittaa.
3.   [Vt] Lämpömittari    perämies-keijo - 20/4/2020 11:43:57
Se p66 on ollut peräpeilissä kiinni kohta kymmenen vuotta. Viime kesänä hajosi. Vika voi olla johtosarjassa tai itse anturissa, en jaksa selvittää, koska koko ajan on harmittanut tuo pohjan katoaminen plaanissa. Uutta p79-anturia en ole vielä asentanut. Siinä ei mitään lämpötila-anturia tietysti olekaan, koska se on rungon sisällä. Siksi oli tarve erilliselle vedenlämpömittarille. Tuo Runleader tulee anturilla jonka voi asentaa mihin tahansa nesteeseen, vaikka moottorin jäähdytysnesteen tai öljyn lämpötilan mittaamiseen, kuten sanoit. Itse ajattelin laittaa sen juurikin nippusiteellä peräpeiliin kertomaan Puulan lämpötilaa. Halpahallien mittareiden johdot ovat kaikki olleet liian lyhyitä, kun olen talven aikana etsiskellyt.
4.   [Vt] Lämpömittari    Merimies-Taisto - 20/4/2020 14:51:56
Reakoihan tuo Runleader melko nopeesti lämpötilan muutoksiin, speksien mukaan, niin kait sen onkin jos moottorin lämpötilojakin seurataan. Halpahallien mittarit reakoi melko hitaasti lämpötilan muutoksiin, ei oikeen sovellu jos haetaan pieniä ja pieniltä alueilta lämpötilan muutoksia.
5.   [Vt] Lämpömittari    perämies-keijo - 20/4/2020 20:33:10
Se jää nähtäväksi. En löytänyt tuota tietoa mistään, vain taajuuden (0,5 s välein jos ulkoinen virtalähde). Nettisivun mukaan on hankala muodostaa mielikuvaa itse anturielementin massasta. Voi olla, että se reagoi hitaammin kuin kalastaja haluaisi...
6.   [Vt] Lämpömittari    perämies-keijo - 20/4/2020 21:44:19
Liitekuvassa myös anturi näkyvissä. Onkohan tuo plugi messinkiä tai kuparia? Johto on kaiketi alle metrin mittainen, eli sitä pitää jatkaa.
7.   [Vt] Lämpömittari    Merimies-Taisto - 21/4/2020 6:32:54
Messinkiä näyttää olevan, jos kuvaan on uskomista. Anturi pt100. Voi kait kaapelia jatkaa, mittauksen siitä häiriintymättä.
8.   [Vt] Lämpömittari    antsu - 21/4/2020 8:51:12
Jos anturijohto on nelilankainen, voi sitä jatkaa lähes miten paljon tahansa. Jos se on kaksilankainen, kuten epäilen, aiheuttaa jatkaminen pientä virhettä mittaukseen, mutta toimii ihan hyvin haettaessa lämpimiä kohtia järvestä. Silloinhan ei absoluuttisella lukemalla ole niin suurta merkitystä.
9.   [Vt] Lämpömittari    perämies-keijo - 21/4/2020 20:18:16
Näin itsekin ajattelin. Mulle on sama onko todellinen lämpötila asteen tai pari pielessä, jos laite vaan toimii johdonmukaisesti ja reagoi riittävän nopeasti muutokseen.
10.   [Vt] Lämpömittari    perämies-keijo - 7/6/2020 9:17:20
Asensin mittarin eilen veneeseen. Anturielementin johto on kaksilankainen. Jatkoin sitä ja virtajohtoja reilusti, jotta sain vedettyä ne pulpetista taakse. Laite toimii hyvin. Näyttää lämpötilan desimaalin tarkkuudella ja reagoi nopeasti. Toivottavasti itse näyttöosa kestää käytössä (IP65).
11.   [Vt] Lämpömittari    perämies-keijo - 14/5/2020 18:26:45
Tänään hain Runleaderin postista. Kokonaisuus vaikuttaa yllättävänkin laadukkaalta, mutta katsotaan sitten miten toimii. Yllätykseksi totesin, että tuon saakin asennettua siten, että saan koneesta lämpötilan ohella myös kierrokset/tunnit ulos. Luulin nettisivun perusteella, että nämä olisivat olleet vaihtoehtoisia. Kierrokset toki näen käyntinopeusmittarista, mutta koneeni on niin vanha, ettei siinä ole tuntimittaria eikä tunteja saa edes huollon diagnostiikalla ulos. Tulevina kesinä ei siis tarvitse arvioida ajotunteja, mikäli laite vaan pelittää.
12.   [Vt] Lämpömittari    perämies-keijo - 7/6/2020 9:18:46
Lähikuva.