Vetouistelu - näytä koko keskustelu

Keskustelut

Paras 8 jalkainen takilavapa?

Takaisin keskustelualueille
1.   Paras 8 jalkainen takilavapa?    golfer - 25/4/2020 20:55:59
Kertokaahan mikä merkki ja malli on paras takilavapa 8-jalkaisten sarjassa? Runkoa saisi löytyä, ettei mikään ihan nuudeli olisi. Löytyykö Ugly Stikin Tuffille kilpailijaa?
2.   [Vt] Paras 8 jalkainen takilavapa?    eetee - 25/4/2020 21:27:45
Daiwa Saltist, Rhino Baltic Trolling, Savagearin vapa kannattaa katsoa jos parasta etsii.
3.   [Vt] Paras 8 jalkainen takilavapa?    nippi50 - 25/4/2020 21:41:55
ABUN Carcia Trolling, kirkas yläpää,notkeampi. ABUN Workhorse, keltainen yläpää,topakampi niille isommille.
4.   [Vt] Paras 8 jalkainen takilavapa?    golfer - 25/4/2020 21:49:21
Eetee löi nyt isot taalat pöytään. En tiennytkään, että vetovapojakin on noin kalliita. Kaikkea sitä oppii vuosien varrella, mutta en ihan ajatellut hyvän golfmailan hintaa maksaa yhdestä vetovavasta. Tuo Workhorse Pro on myös ollut kiikarissa. Osaisiko joku sanoa siitä pari sanaa takilakäytössä?
5.   [Vt] Paras 8 jalkainen takilavapa?    eetee - 25/4/2020 22:00:52
Samaa kyselin parivuotta sitten ja tyytyväinen olen tähän saamaani pro neuvoon. Lista saattanut muuttua sen jälkeen.
6.   [Vt] Paras 8 jalkainen takilavapa?    RedBird79 - 26/4/2020 23:03:26
Workhorse 2 ja workhorse pro:ta käytössä, sekä 7 ja 8 jalkaisena käytössä. Ovat käytössä kelkkojen ja takiloiden kanssa. Herkkä kärki ja voimaa löytyy ainakin omaan makuun aivan riittävästi. Nämä ovat järvikäytössä.
7.   [Vt] Paras 8 jalkainen takilavapa?    tkorkka - 25/4/2020 22:29:06
Nyt kannattaisi määritellä järvelle vai merelle? Ne lohikepit jotka toimii merellä ison lohen kanssa ei kyllä ole nautinnollisia enää järvikalojen kanssa. Eetee luetteli hyvän listan merilohivapoja ja itselläkin on setti Savage Gearia, mutta ei sitä oikein viitsi käyttää järvikalojen kanssa.
8.   [Vt] Paras 8 jalkainen takilavapa?    p.nevalainen3 - 26/4/2020 18:15:33
Jos takila vapaa hakee niin rhino baltic trigger on tosi hyvä on totta hyvät merikepit ovat liian järeet järvelle Niipä mulla rhinon köykäisenpi järvi mallit erikseen
9.   [Vt] Paras 8 jalkainen takilavapa?    Vee-Pee - 26/4/2020 20:33:17
Oma valinta on kestosuosikki Ugly . . . Ne ikivanhat Sinappiset on ainakin pikkukaloille loistavat kepit edeleenkin... Olen vieraillu myös merimiesten uisteluvneessä ja siellä oli siirrytty ilmeisesti nykyaikaan ja käytössä oli Rhinot :) Ne oli ihan nautinnolliset ja laadukkaat vavat... V-P M
10.   [Vt] Paras 8 jalkainen takilavapa?    Räiskis - 26/4/2020 21:21:32
Olihan noita Sinappeja M/H luokituksella, ne oli lohillekin hyvät kepit. Lohikeppeinä 8.6 jalkaset Ahvenenmaalla, muistaakseni noita Rhinoja, aika hintavat ja keloinakin 45 Fathomit, kelpaa noilla väsytellä.
11.   [Vt] Paras 8 jalkainen takilavapa?    tkorkka - 27/4/2020 4:17:11
Ei tietenkään ole pakko, mutta parhautta on jos voi harrastaa järvellä eri vavoilla kuin merellä l. molempiin käyttöihin on omat dedikoidut vavat. Mutta on olemassa hyviäkin kompromisseja, joista paras omkohtainen kokemus on Ron Thompson Armageddon Inline 8,6. Minusta loistava aihio järvelle, mutta voimaa myös merilohelle tuonne 12-14 kg saakka. Sitten on aihiosta voimat jo ulosmitattu eikä joustoja ole enää luvassa vaan lyhyessä siimassa jokainen pyrstönlyönti tulee suoraan kelalle. Tämä puolestaan voi aiheuttaa koukkujen oikeamisia. Liian jäykkä vapa vie kyllä nautinnon koko hommasta. Eli välineet kohdekalojen mukaan.
12.   [Vt] Paras 8 jalkainen takilavapa?    Kokkonen - 27/4/2020 7:03:10
Parhaista en tiedä,mutta 8-jalkaiset Workhorset sekä takiloissa,että plaanareissa olleet nyt pitkään käytössä. Järvillä ja merelläkin. Ja en yhdenäkin keksi mitään syytä alkaa muita etsimään / kokeilemaan. Älä korjaa jos toimii... Timppa
13.   [Vt] Paras 8 jalkainen takilavapa?    tkorkka - 27/4/2020 7:23:08
Kysyjän olisi määriteltävä myös haluuaako hän perinteiset renkaalliset vai renkaattomat vavat, molemmissa on puolensa. Itse kalastanut nyt kymmenkunta vuotta renkaattomilla l. inline vavoilla. Joitakin vapasarjoja saa molemmilla vaihtoehdoilla, mutta renkaattomat ovat kyllä vähemmistössä. Ne eivät ole koskaan yleistyneet Suomessa siinä määrin kuin Ruotsissa.
14.   [Vt] Paras 8 jalkainen takilavapa?    golfer - 27/4/2020 7:56:31
Parempi,ettei kysyjä liikaa määrittele, kun kysymyksessä parasta haetaan ;) Saadaan vaan mahdollisimman monta mielipidettä pienin perusteluin, niin se riittää. Itse en näe väliä onko vapa inline tai renkailla. Inlinevapoja en ole ikinä käyttänyt, mutta voisin varsin hyvin sellaisetkin ostaa. Rhinon hyvyyttä en epäile. Kun katsoo hintaa, niin onhan vajaan sadan euron keppi oltava helvetin hyvä, se on aika selkeä homma. Omat keppini nyt plaanareissa 8-jalan Armageddonit, pari Okuma Seabossia vähän pidempänä dipsyille ja takiloissa ollut Shimanon jotkut ihan ok lerpukat 7-jalkaisina. Järvikäyttössä, mutta nyt sinne Ahvenanmaalle tarttis saada vähän runkoa takilakeppeihin ja muutenkin olen omat sössimiset tehnyt kalojen kanssa lähinnä noilla 7-jalkaisilla. Ja joo joo, tiedän tiedän, vika on intiaanissa eikä nuolissa. Mutta vaihtoon nuo lähtevät, ihan hyvät ovat Shimanot, mutta mun makuun lyhyet ja onhan niitä jo 15 v kateltu. Nyt annan itselleni luvan vaihtaa ne. Rhino paukkuu yli euromääräisen sietorajan, jos tosiaan käyttö sitten vain merellä niiden kanssa. Tällä hetkellä loppusuoralla olisi näiden kommenttien perusteella. 8-jalkaisissa takilakepeissä Ugly Stik Tuff ja Workhorse Pro. Hinta näillä sama. En tiedä miksi, mutta Workhorsen suuntaan olen nyt kallellani. Eipä tuota nyt ole suuresti haukutukaan ja sen käyttäjät tuntuvat olevan siihen tyytyväisiä. Sillä tulisi kai merelläkin toimeen ja järvihommat pysyisi vielä nautinnollisena.
15.   [Vt] Paras 8 jalkainen takilavapa?    mansu - 27/4/2020 21:25:49
Armegeddonit vaihtuivat joitain vuosia sitten Rhinon Baltic Trolling vapoihin. Toistaiseksi ei ole ollut syytä etsiä ko vavoille korvaajaa. Armageddonit olivat ehkäpä hintalaadultaan parhaat vavat mitä olen koskaan omistanut, jatkavat edelleen mukana järvillä.