Vetouistelu - näytä koko keskustelu

Keskustelut

Onko tää nyt parempi akku...

Takaisin keskustelualueille
1.   Onko tää nyt parempi akku...    Vee-Pee - 14/5/2020 0:29:05
Pikku Busterissa on menty normaaleilla autojen starttiakuilla... Oisko tällänen (liite) akku nyt sitten parempi vaihtoehto vai oisko pitäny olla AMG-akku . . . ? ? ?
2.   [Vt] Onko tää nyt parempi akku...    Vee-Pee - 14/5/2020 1:18:14
Ei oikein liite tartu? Ostin Exide Marine akun
3.   [Vt] Onko tää nyt parempi akku...    Kokkonen - 14/5/2020 5:27:56
Kun VeePee on käynnistämässä 'suurta akku keskustelua' ja nyt on aika ittellä ostaa kunnon akku ja joku versio aurinkokenno laturista sähköperämoottoria varten. Niin laittakaahan suosituksia noista vermeistä.Minulla ei ole taivasankkuri järjestelmää, vaan joystick ohjattava 'taivastelija ankkuri' järjestelmä ja sähkömoottori enempi ajelehtimista ohjaileva laite ja virran kulutuskin melko alhaista. Akun painokin tarttisi pysyä kohduudessa,kun joskus raahattava soutuveneeseen sorsahommiin pusikon läpi... Nyt ajatuksena AGM akku ja JOKU (MIKÄ?) aurinkokennotoiminen ylläpitolaturi. Suosituksia ainakin laturista please!!! Ettei vaan jigiahventen kilohinta pääsisi laskemaan turhan alas. Liekö tuo Bilteman versio ihan ritsku??? Timppa
4.   [Vt] Onko tää nyt parempi akku...    Räiskis - 14/5/2020 7:10:47
Uskoakseni pelkkä Agm ei tarkoita että akku toimisi pitkään vispiläkäytössä. Tuossa vaaditaan syväpurkauksen kestoa, käytössä akku usein menee täysin tyhjäksi. Parhaiten tuossa suossa neuvon saa akkuliikkeestä. Tarkoitukseen parhaiten soveltuvia löytyisi nimikkeen ajovoima akku alta, tehty sähkökäyttöisiin laitteisiin, siivouskoneissa, saksilavoissa ja jossain muissa tuonkaltaisissa laitteissa, ajetaan tyhjäksi ja ladataan täyteen. Akkupojilla Tampere, kävin akkua hakemassa ja siellä just tuollaisia ainakin löytyi, 12v 115a, merkki jäi unholaan. Ja taas sitä vanhaa, kallis tuntui olevan mutta akkujen mersu kuulemma. Ei pelkästään hyvä vaan paras, vanhaa Kummeli viisautta! Cats a fish!
5.   [Vt] Onko tää nyt parempi akku...    eetee - 14/5/2020 7:56:00
Litiun akku. Puolet vähemmän ampeereja riittää ja paino ihan eri luokkaa. Vaatii eri laturin
6.   [Vt] Onko tää nyt parempi akku...    golfer - 14/5/2020 8:25:26
Oletko Timo perehtynyt suomalaiseen innovaatioon Humankotaan, joka esiteltiin vuosi sitten? Aika suora kilpailija Minn Kotalle ja tiedä, jos ovat saaneet jo taivasankkurin myyntiin markkinoille asti. Tosin tämä koronakriisi saattoi viivästyttää projektia. Esittelyvideossa lisää https://www.youtube.com/watch?v=Q9IWBZpvrac Ja mitä Veepeen akkuihin mulla kommentoitavaa, niin täällä suojaisilla Itä-Suomen järvillä mulla akkuliikkeestä ostetut laadukkaat perus autojen starttiakut. Edelliset ruksutti kymmenkunta vuotta ja viime vuonna luovuin niissä, tosin siinä oli monta välivuottakin ilman käyttöä. Akkuliikkeen testerillä kapasiteetti oli laskenut n. 20 % eli aikas hyvässä jamassa vielä ja myyjä oli sitä mieltä, ettei siihen hienompia kannata hankkia, jos peru auton starttiakku on tuon ajan kestänyt. Akut oli saman liikkeen myymät Midacit ja nyt tuli Duracellit, jota sama akkuliike tänäpäivänä myy.
7.   [Vt] Onko tää nyt parempi akku...    tkorkka - 14/5/2020 12:07:24
Minulla on veneessä sähkövispilälle tällainen akku: https://www.marinea.fi/victron-agm-akku-12-v-110-ah On ollut nyt pari vuotta ja juuri tallista tarkistin varaustilanteen talven jäljiltä niin lähes täysi oli. Vähän arvokkaampia nuo ovat, mutta uskoisin että pidemmän pälle tulevat edullisemmiksi kuin jotkin sjnaiderit (joita ei enää koskaan minulle tule). Pienempiä ja keveämpikin noita on samassa paikassa. Aurinkokennolaturista en osaa sanoa mitään.
8.   [Vt] Onko tää nyt parempi akku...    antsu - 14/5/2020 12:24:05
Nuo kuvassa olevat Bilteman vehkeet eivät salli kovin usein järvellä käyntiä. Normaalin 60 Ah akun lataus kestää 150 tuntia mikäli aurinko paistaa suoraan kennoon koko ajan. Pienemmällä akulla ei kauan moottori käy.
9.   [Vt] Onko tää nyt parempi akku...    mansu - 14/5/2020 21:51:10
Akku hommia tuli pitkään pohdittua, lithiumi oli yhtenä vaihtoehtona keveytensä puolesta kun oli vähän ajatuksissa kanniskella se aina pois veneestä lataukseen. Muuton myötä tulikin oma talli veneelle ja meni suunnitelmat uusiksi. Päädyin pitäytymään ihan pereinteisissä marine käyttöön suunnitelluissa deep cycle lyijyakuissa. Tässä säästyi paitsi pitkä penni mutta samalla nämä toivat kevyehköön veneeseen lisää painoa ja juuri oikeean paikkaan, kuskin etupuolelle ja syvälle ruumaan. Monessa tapauksessa lithiumeilla haetaan kevennystä kokonaispainoon mutta tässä tapauksessa ei ollut tarpeen. Samalla tuli laiteltua oma akkunsa elektroniikalle jotta ei keulamoottorilla ajellessa koskaan päädyttäisi tilanteeseen ettei päämoottorin startti enää inahdakaan kotiinlähdön koittaessa. Elektroniikka ja etenkin nykyiset live-anturit haukkaavat kovasti virtaa... Onboard laturin asensin lataamaan näitä kolmea laturia, vene talliin ja johto seinään jolloin seuraavana aamuna ollaan taas täydessä kalastusvalmiudessa.