Mulla on uudempi hawk mikä on painavampi ja 1000 kärri. Katsastuksessa punnittiin ja kokonaispaino oli alle 1000kg. Tankki oli vielä kohtuu täynnä. Aika paljon ylimääräistä rompetta on veneessä jos 1300kg painaa.
jokke
Kuinkakohan paljon kärryjen painoilla on eroa? Ei kai satoja kiloja sentään.
Jos uusi cc silver hawk painaa 520kg, kone 160kg, kärry 160kg, polttoaine 100kg, niin tosta tulee ynnäämällä 940 kg.
Tietysti varman päälle pelatessa ja jos veneessä on paljon tavaraa, niin 1300 kärry on varmempi valinta.
jokke
No toihan on hyvä pointti. Eikös se kantavuus ole yleensä jotain 75-80% kärryn tyypistä riippuen. Eli tuollaisella 1000 kärryllä voi tehdä tiukkaa. No joka tapauksessa katsastus on aina tuon mun yhdistelmän mukisematta hyväksynyt. Virkavallasta ei ole tienpäällä kokemusta.
jokke
Tuossa nyt esimerkkinä Majavan 1350 kg traileri
https://www.majava.fi/venetrailerit/classic/5743-vt-1350-classic.html
Kärryn kantavuus 1062 kg eli tuo sinun mainitsema Haukan yhteenlaskettu paino osuu aika kivasti siihen. Tuosta voi siis päätellä, että traileri itsessään painaa sen n. 300 kg.
Ja mitä katsastuksiin tulee, niin he ei ota mitään kantaa siihen miten paljon sinulla on siinä katsastettavan kärryn päällä painoa. Minulle ovat aina sanoneet, että hyvä kun on vene päällä, niin helpompi testata jarrut. Ja mitä ylikuormasakkoihin tulee, niin nehän ovat tehty ajatellen ammattiliikennettä eli sata kiloa sinne tänne ei niissä tariffeissa ole vielä mitään..
Noita painoja paperilta ynnäillessä menee pieleen, kaveri vei muoveissa olevan Haukan +50hp Yamahan ja uuden trailerin joskus vaakalle ja sillä sen tolellisen saa, tuossakin paketissa paljon ylimääräistä. Tätä samaa usein jaakataan vaikka vaakoja joka kylässä, kaatopaikoilla, katsastuskonttoreilla.
Noita veneen painoja kun mietitte,niin tehdasvalmiiseen veneeseen kun tulee vielä lisäksi,kone,bensat,akku tai akut,elektroniikka,piuhoja,takiloita yms.kalastussälää.
Niin sitä painoa tulla hupsahtaa äkkiä meleko paljon lisää.
Tuossa päivällä kaverin kans kuutioitiin hänen veneensä painoa,ja kärryn riittävyyttä.(ht L-buster ja 50 yammu)ja tultiin siihen tulokseen,että taitaa olla parempi käyttää vaa'alla,ennunku hirveesti kiskoo tien päällä(kärry jarruton 750kg Juhta).Taitaa tulla tonnisen kärryn laitto,mä luulen.