Tekisi mieli päivittää veneeni hieman tilavampaan, lähinnä enemmän avotilaa takaosaan. Kokoluokka n.6m, ohjaamo ei saa olla umpinainen hytti, mutta lukollista säilytys/lepotilaa pitää löytyä. Pääasiallinen käyttö merilohen uistelu, mutta myös kuhanveto tulee näppärästi onnistua.
WA tyyppisiä paatteja katsellut esim Yamarin WA 6230 tai Karnic 2050 WA.
Löytyykö palstalaisilta ko. veneistä kokemusta? Saa myös suositella muita merkkejä/malleja.
https://www.nettivene.com/moottorivene/scout/786573
Kaverin edellinen vene, hyvin pienillä tunneilla, säännöllisesti huollettu, talvet sisähallissa säilytetty. Erittäin merikelpoinen.
1700-1800kg trailerilla menee Finnmaster 5700 WA ja Silver Shark wa 605.
Finnmaster huomattavasti tilavampi keulakabiini, jopa mukava nukkua. Uistellessa menee jouhevammin keikkuen kelissä. Autopilottiin isompi eli nopeampi pumppu, esim 2 litrainen.
Shark WA, alumiinia jos sille laskee lisäarvoa. Ahdas kabiini. Parempi ajaa siirtymää kelissä. Uistellessa heilunta ehkä vähän kulmikkaampi kelissä. Pienempikin autopilotin pumppu riittää esim litranen.
Varmasti hyvä ja hieno vene, mutta kysyjä haki n. 6m venettä. Vaikka 7 m ei kuulosta isolta lisäykseltä, niin veneilyssä pätee pitkälti sääntö 1m lisää pituutta niin voi tuplata kaiken. Hinnan, tarvittavan konetehon, trailerin kantavuuden, auton vetokyvyn...
Itellä seuraava paatti tulee suurella todennäköisyydellä olemaan juuri wa shark tai finkku kokoluokkaa ja alumiinisella aina ajaneena silveri viehättäis, mutta miten ahdas tuo kabiini oikein on? Mahtuuko 7 jalan vetokeppi pitkänä suojaan? Finnmasteriin varmaan menee? Rydsillähän taitaa olla myös joku 6 metrin wa mutta ne taitaakin olla harvassa ainakin Suomen puolella?
wa shark.. 7 keppi menee suorana ja 8 ihan siinä hilkulla - riippuu vähän missä järjestyksessä onkia latoo. 15 keppiä, takilat ja 2 x 40l säilytyslootia menee kun käyttää järkeä. kai tuolla pikku jurrissa akkansa kanssa nuss.. nukkuu jos kamat jättää ulkopuolelle.
Mulla 7 jalkaiset, mitkä taitaa oll 215 pitkät. Tein luukun kabiinin keulapiikkiin mihin ensin kärki ja sitten pujottelee. Jalat koukussa ja selkä pikkasen koukussa mahtuu istumaan. Makuuasennossa 'katto' aika lähellä keulassa.
Finnmasterin kabiinissa voi istua ihan polvet normaalisti ja selkä suorana. Seiskoja ei tartte pujotella. Makuuasennossa mahtuu hyvin hengittämään. Finnmasterissa myös 'hätätilanne' WC ja säilytystiloja patjojen alla sekä iso ruuma siinä avotilassa.