Minulla tuli viikonloppuna tälläinen koettelemus vastaan, Yamaha F50 4t vm 2015 pätkii säännöllisen epäsäännöllisesti plaaninopeuksilla.
Kuvaus jos mennään vaikka 40 km/h nopeutta niin aivan yhtäkkiä kone pudottaa nopeuden siten kuin kääntäisi kahvasta vapaalle ja meno pysähtyy kuin seinään ja sitten sekunnin/kahden päästä taas mennään ihan kuin ei mitään olisi, tämä tapahtuu säännöllisen epäsäännöllisesti. Uistelu nopeudella 700/800 kierrosta minuutissa, en tuota pätkimistä ole huomannut!
Vaikutuksesta matkustajat meinaavat lentää penkeiltä.
Kuvaus on hieman ontuva, mutta tuollaiselta se vaikuttaa.
Tankin ilmaruuvi on auki ja kone oli 300 h:n huollossa keväällä.
Onkohan vikaa etsittävä bensa- vai sähköpuolelta?
Näkyisköhän huollossa tietokoneella mitää merkkejä datassa?
Olisiko jollain tietoa/ ratkaisua ongelmaan?
Ajoitko pienkonebensat syksyn viimeisellä reissulla koneeseen? Äkkiseltään oireet voisi arvatenkin johtua kökkööntyneestä polttonainejärjestelmästä, mutta tämä on vain arvaus. Jos sinne jättää normaalibensat järjestelmään talven yli, niin ne kuivuvat pois. Kuivumisen jälkeen nykybensa on polttoainejärjestelmässä kuulemma samantyyppistä kuin auki jätetty maalipurkki. Vain mekaaninen hankaus saa kuivuneen bensan kököt pois.
Minulla (moottorissa)oli samanlainen vaiva . Kysyisin mikä vene ja minkälainen tankki ? Minun paatissa Buster XL oli tankin menevä metallinen pystyputki aivan tankin pohjaa vasten eikä näinollen saanut soppaa hyytyi täydestä vauhdista totaalisesti.laita yksityisviesti jos haluat lisätietoja !
Kannattaa kokeilla vaihtaa tulpat, ei paljon maksa ja tulee ainakin yksi vikamahdollisuus suljettua pois. Tällä viikolla otin ruohonleikkurin talven jälkeen käyttöön ja kävi huonosti ja sammui eikä enää edes käynnistynyt, uusi tulppa ja ekalla käyntiin....Kannattaa aloittaa epävarman vian etsintä aloittaa aina sieltä halvimmasta päästä. Ainakin oma 50 efissä tulppien vaihdon jälkeen loppui sammuilu ja kone pelasi kuin ihmisen mieli.
Ajoin pienkonebensat viime syksynä koneeseen, niin kauan että varmaan meni kaikkien eroittimien ja filttereiden läpi.
Mulla on erillinen 12 litran tankki pienkonebensalle jolla ajan molemmat moottorini syksyllä pienkonebensalla viimeisellä kerralla.
Eikös tuokin ole ruiskukone? Niin pitkään kuin olen ruiskukoneilla ajanut (2 eri Suzukia), niin kauden lopetukseen ei ole kuulunut pienkonebensoja. Keväällä vaan letkussa ekalla starttauksella käyntiin. Uutta bensaa sitten sen verran, että tulee tankki täyteen. Olen antanut itseni ymmärtää, että ruiskukoneissa bensa säilyy paineen alaisena talviseisonnassakin ja hartsin erottumista samassa määrin kuin kaasarikoneissa ei tapahdu(?)
Mutta tuohon kysyjän vikaan... tuollaista käytöstä voi aiheuttaa puolijohdevika, etenkin jos se sattuu olemaan CDI boxissa.
Ok, hienoa. Sinuna tekisin reklamaation keväthuollon suorittaneeseen liikkeeseen viasta. Eri asia onko heidän jäljiltä vika, mutta selvittäköön, jos vika ilmaantunut huollon jälkeen.
En tiedä mitä siellä tapahtuu, mutta Tampereella veneliikkeessä oli ollut suurimmat ongelmat vaihdossa tulleen liian vähän vuosien saatossa ajetun olikohan 225 ruiskuJammun kanssa, kun kuivuneet bensat olivat vetäneet juntturaan paikkoja. Venttiileitä piti kuulemma vaihdella, eikä oikein täydellistä meinannut tulla.. Mutta minäkin olen siinä ymmärryksessä, että kaasarikoneissa vielä kriittisempää ajaa ne pienkonebensat pitkäaikaiseen säilytykseen. Eipä noita pienkonebensoja aina moottoripyöriinkään tule laitettua talveksi ja silti toimivat. Irtotankista tosin helppo ajaa perämoottoriin.
Eipä siitä varmasti haittaakaan ole.
Minulla on kiinteä letku koneelta tankille, niin se siitä helppoudesta... Toisaalta seisonta aika on kohtuullisen lyhyt; joulukuun alkupuolelta toukokuun puoleen väliin ja ensimmäiset savut tulee yleensä koneesta otettua huhtikuun lopulla.
Nelipyttysessä koneessa ei yhden tulpan häiriön pitäisi pysäyttää vauhtia kuin seinään.
Pari olettamaa, joko aiemmin esitetty boxivika, tai tankin pohjalla vähän vettä,joka aiheuttaa käyntihäiriöö.
Jos suodati on ulkoinen metalli pötkylässä oleva mikrosuodati on se herkkä vedelle. Jos suodattimeen tulee polttoaineen mukana vettä suodatin turpoaa ja tukkeentuu. Näin sanoo ammattilaiset !