Vetouistelu - näytä koko keskustelu

Keskustelut

Muistutus käytetyn veneen ostoon

Takaisin keskustelualueille
1.   Muistutus käytetyn veneen ostoon    Nec Pluribus Impar - 12/6/2020 9:46:39
Pääsi pieni venekärpänen puraisemaan ja tästä innostuneena lähdin katsomaan uudempaa koppivenettä. Tällä kertaa kaupat jäivät kuitenkin toteutumatta, sillä veneen runko oli halki. Muistakaahan olla tarkkoina kun ostatte yksityiseltä myyjältä veneitä. Rungon rakenteet kannattaa katsoa tarkasti läpi, ettei yllätys paljastu vasta oston jälkeen. Tässä ei ole ongelma ainoastaan korjauskulut vaan jopa hengenvaara jos runko pettää ajossa. Vene oli nyt kärryllä, mutta säilytetty normaalisti järvessä. Jälkimmäisestä kuvasta selviää hyvin, että vesi on tunkeutunut halkeamista jo säilytystiloihin.
2.   [Vt] Muistutus käytetyn veneen osto...    golfer - 12/6/2020 10:19:12
En osaa sanoa kyseistä venettä näkemättä, mutta lasikuidussa jokainen särö ja halkeama ei ole niin vakava kuin luullaan. Nuo näyttää kovasti laminoinnin saumakohdilta, koska seuraa tuota kuopan muotoa tasaisesti. josta tyypillisesti löytää jenkkien termein 'stress crack'-kohdan. Mulla samanlainen kohta veneen lattian laminoinnin saumakohdassa runkoon. Eli lattian laminointi lähtenyt irtoamaan pieneltä matkalta. Eli laminoidessa ollaan lähetty tekemään muotoa, josta syntyy liitoskohta. Ilmakuplia ei olla saatu kokonaan pois tai epoksin määrä on ollut vähäinen ja se ei ole imeytynyt lasikuituun. Tuollaisen montun kohdalla veikkaan, että siinä on vain saumakohta, joka sitten huonon laminoinnin seurauksena lähtenyt tärinästä, vedestä/jäätymisestä irtoamaan. Korjauksena hionta niin pitkälle, ettei enää pehmeää kohtaa ole ja laminointi päälle. Tietysti oma sotkunsa ja vaivansa. Minua ei ainakaan innosta ne hommat joskus kokeilleena. Mutta tehtävissä kuitenkin. Katsoitko oliko tuo halkeama läpi asti koko laminoinnin tai vain pintakerroksen laiminoinnissa? Ei se runkovahvuuteen vaikuta, jos joku muoto tehty pintaan laminoinnilla ja vika vain pintakerroksessa, kuten minun lattian tapauksessa pieneltä 20 cm matkalta. Mutta en ota kantaa tuohon tapaukseen, koska pitäisi päästä itse koputtelemaan ja tökkimään sinne tehdäkseen johtopäätöksen onko laminointi kovaa tai pehmeää heti pinnan alta.
3.   [Vt] Muistutus käytetyn veneen osto...    pihlaja1 - 12/6/2020 13:14:22
Eli Ville ilmeisesti lupautuu tässä kirjoituksessa tarkastuskohdan vihjeen antajalle tarjoamaan olut tuopin kun törmätään : )