Vetouistelu - näytä koko keskustelu

Keskustelut

Mercury 5 hv 2T

Takaisin keskustelualueille
1.   Mercury 5 hv 2T    tkorkka - 23/6/2020 20:17:57
5 hv Mercury alkoi tämän kauden käyttöönoton yhteydessä vuotamaan bensaa kaasarista. Uutta kaasaria tai korjaussarjaa vaille.... Sarjanumero on 9506999. Pitäisikö tuosta jotenkin saada vuosimalli tietoon? -95 kyllä voisi olla lähellä...
2.   [Vt] Mercury 5 hv 2T    TK - 23/6/2020 21:41:12
Todennäköisesti kalvo halki tai se on päässyt kuivumaan. Jos jälkimmäistä laatua niin ehkä entisen saa hätävarakorjattua näin:kaasari auki, Kalvo irti ja vesilasiin johon vettä. Lasi mikroaaltouuniin ja kuumentamaan. Älä nyt liikaa keitä kuitenkaan. Kuumentuneen /notkistuneen kalvon voit pingottaa takaisin paikoilleen. Tälläkin hetkellä yks kone tuolleen fiksattuna, vaikka alkuun päästeli pahasti alleen...
3.   [Vt] Mercury 5 hv 2T    tkorkka - 26/6/2022 13:27:00
Vanha aihe, mutta vähän päivitystä. Vuoto lakkasi itsekeen, kun aiemmin kerroin, mutta viime vuonna piti vaihtaa vesipumppu. Nyt tänä vuonna kone lähti hyvin käyntiin mutta sammui hyvin nopeasti. Kaasari tiputtaa jälleen bensaa... Avasin ja purin sen samalla putsaten. Ei ollut erityisen likainen, eikä vuotokohdekaan oikein selvinnyt. Kohokammion tiivistettä kuitenkin epäilen. No, ei auttanut nämä toimet vuotoon ja Amazonista tilasin uuden kaasarin 63 eur hintaan. Tunnustan, että eilen jo katselin mitä uudet moottorit maksavat... Kaasaria on nyt jumpattu kiinni ja auki muutaman kerran, että käy jo 5 minuutissa.
4.   [Vt] Mercury 5 hv 2T    tkorkka - 24/6/2020 12:50:58
Pitää ottaa kaasari irti ja auki. Mistä noita korjaussarjoja kannattaa kysellä tuollaiseen museoikäiseen koneeseen?
5.   [Vt] Mercury 5 hv 2T    perämies-keijo - 24/6/2020 15:14:57
Voimakoneesta Kuopiosta olen itse löytänyt kaiken tarvitsemani ihan kohtuuhinnoilla vuoden -80 Johnsoniin.
6.   [Vt] Mercury 5 hv 2T    perämies-keijo - 24/6/2020 15:17:52
Kalvosarja näyttäisi maksavan 28 euroa ja kaasarin korjaussarja ilman kalvoja 55 euroa.
7.   [Vt] Mercury 5 hv 2T    tkorkka - 24/6/2020 17:57:02
Varmaan ihan hyvä liike jos vaan on auki... Näyttäisi olevan suljettuna elokuuhun asti. Harvalla yksityisyrittäjällä on varaa laittaa liike kiinni parhaan sesongin aikaan, mutta mikäs siinä... Hmmm.... Pahimmassa tapaksessa tarvitsee nuo molemmat sarjat. Sillä hintaa alkaa saada jo Ebaysta kokonaisia kaasareita.
8.   [Vt] Mercury 5 hv 2T    Sammy_ - 24/6/2020 19:00:33
Ehdottomasti uusi kaasari ja vanhan jättää varaosiksi.
9.   [Vt] Mercury 5 hv 2T    tkorkka - 24/6/2020 19:51:04
Äsken kävin ottaa moottorin kaasarista pari kuvaa, kun meinasin Ebaysta tilata uuden kaasarin. Kokeilin nykäistä sen käyntiin ja ensimmäisellä lähti. 10 min koeajon aikana toimi ihan moitteetta. Oisko neulaventtiili tai koho ollut vaan jumissa?
10.   [Vt] Mercury 5 hv 2T    perämies-keijo - 25/6/2020 23:24:18
Onhan se mahdollista. Onko tuon ikäisessä synteettinen koho, vai korkista tehty? Korkkikohon muoto muuttuu (turpoaa) iän myötä, joten sen toiminnassa voi olla häiriöitä. Mahtaako etanolipitoisempi bensa olla korkille huonompi vaihtoehto?
11.   [Vt] Mercury 5 hv 2T    tkorkka - 26/6/2020 4:09:23
No ei tämä vielä niin vanha ole, etteikö olisi muovi keksitty jo tuolloin kun Yamaha on tämän koneen suunnitelut... Olen koettanut käyttää kaasarin aina tyhjäksi ennen kuin olen retuuttanut koneen talveksi varastoon. Varmaa muistikuvaa ei ole tuliko näin tehtyä myös viime syksynä ei ole. Paras sen varmaan olisi talvehtia ajamalla 2-T pienkonebensat sisään ja jättää ne sinne.
12.   [Vt] Mercury 5 hv 2T    tkorkka - 26/6/2022 16:11:29
Muovia on sitten se koho.
13.   [Vt] Mercury 5 hv 2T    perämies-keijo - 28/6/2020 9:15:32
Korkkia on käytetty pitkään, vaikka muovi on ollut kehissä. Voit yllättyä, jos/kun otat kaasarin auki ;-) Itse olen tuon vanhan 2-T Johnsonin kanssa ajanut aina viimeisen tankillisen pienkonebensalla ja jättänyt talvehtimaan sellaisenaan. On lähtenyt hyvin käyntiin keväällä, joten suosittelen.
14.   [Vt] Mercury 5 hv 2T    tkorkka - 28/6/2020 9:36:28
Sen verran vähän ajoa tuolla koneella tulee kesäisin, että ei kaataisi konkurssiin vaikka ajaisi pelkällä valmiilla pienkonebensalla. Saattoi olla viime kesänä, ettei sitä edes käynnistetty vaikka se oli veneen perässä... Olen katsellut youtube videoita siltä varalta, että kaasari pitää avata ja puhdistaa, niin muovisilta nuo kohot niissä näyttävät. Toinen testiajo eilen vahvisti koneen toimivuuden. Merkkivesi vaikuttaa vähän heikolta, mutta en osaa varmaksi sanoa onko se ominaisuus? Tyhjäkäynnillä kyllä tulee sen verran lämmintä vettä, kun pintavesi on 25 asteista, että kättä polttaa pitää merkkiveden alla. Vähän kun antaa kierroksia, niin välittömästi viilenee merkkivesi. Ajoin kokeeksi 15 min tyhjäkäyntiä, niin ei tuo vielä alkanut oireilemaan. Kotona saattaisi olla vesipumpun siipipyörä tuohon. Edellisestä vaihdosta taitaa ollakin 15 vuotta...
15.   [Vt] Mercury 5 hv 2T    Sca05 - 29/6/2020 22:46:05
Ainakin neste suosittaa 4t pienkonebensaa + perämoottoreihin tarkoitettuja sekoitettavia 2t öljyjä. 2t pienkonebensa on 2% seos ja tarkoitettu lähinnä ilmajäähdytettyihin pienkoneisiin. 5hv yamaha 80-luvun lopulta on pelaillut tähän asti 98E vaikkei ole sen kummemmin tyhkäksi käytetty (n. 1% seos, lisäaine tankissa loppukaudesta).
16.   [Vt] Mercury 5 hv 2T    J__L - 28/6/2022 17:32:00
Minulla on arviolta saman ikäinen Mercury ja ongelmana on se, että merkkivettä ei kyllä tule kuin tipoittain. On vaihdettu siipipyörä, puhallettu paineilmaa ja yritetty rassata ohuella metallilangalla. Ei kuitenkaan tunnu liikoja lämpenevän käytössä mutta hyvähän se olisi jos tuo merkkivesikin juoksisi. Mitenhän tässä tulisi seuraavaksi menetellä? Saako tuollaista jäähdytyskanavaa auki jos se on täysin hapettunut tukkoon?
17.   [Vt] Mercury 5 hv 2T    Otto Räsänen - 27/6/2022 14:00:34
Jos katselee satamassa niin vanhemmat 80- luvun koneet mitä siellä on veneiden perässä ovat jammuja marineria ja mercurya. Harvoin muuta ja terhiä ei ikinä. Käytäntö on osoittanut näiden kerran pari kesässä käytettävien vehkeiden kanssa on aiheellista käyttää pienkonebensaa.
18.   [Vt] Mercury 5 hv 2T    Räiskis - 26/6/2022 17:06:31
Nykyajan Terhi, niitten omistajat tunsi aikanaan 10cm pidemmästä narunvetokädestä. Niissä oli omat temppunsa saada käyntiin mutta osaava sillä pääsi vielä takaskin. Pikkupoikana kaverilla oli enkä muista etyä olis suotaen tultu koskaan. Kiroon kyllä oppi.
19.   [Vt] Mercury 5 hv 2T    tkorkka - 27/6/2022 6:42:08
Terhillä on kyllä vahva kiinnitys 'paskin kone for ever' sarjassa. Harmi vaan ettei nykyiset aloittelevat kalastajat ole päässeet tutustumaan niihin käytännössä. Osaisivat sitten paremmin arvostaa toimivia vehkeitä. Mutta tämä Mercury, on kyllä kunnossa ollessaan käynnistynyt ihan muutamalla vedolla. Parastahan tässä on että siinä on Mercurya vain kopan teksti. Yamahan tekelehän se muuten on. 63 eur sijoituksella koneen rahallinen arvo tuplaantuu :D Käyttöarvohan on asia erikseen. Käyttöarvoa mielestäni lisää se että tässä mallissa on irtotankki. Näitähän on myös sisäisellä muutaman litran tankilla. Taidan samalla kaivella autotallista bensaletkun pätkän ja uusia koneen sisäisen letkun ja sen filtterin.
20.   [Vt] Mercury 5 hv 2T    Räiskis - 27/6/2022 10:10:47
Jotenkin tuntuu nykyään suurin osa vioista liittyvän polttoaineeseen, luulis kaikennykyaikana menevän parempaan, polttoaine ei kuulu siihen joukkoon? Vuosia sitten käytössä 15hp Johnsoni, keväällä yleensä toisella vedolla käyntiin. Muita vikoja siihen tuli mutta ei kyllä muista käyntiin tai käynnistyvyyteen liityviä. Elettiin vanhaa hyvää aikaa, lyijyllisen bensan kulta aikaa, laivat puuta ja miehet rautaa.
21.   [Vt] Mercury 5 hv 2T    tkorkka - 29/6/2022 7:43:24
Taitaa olla kyseisen koneen ominaisuus? Tuollein se minunkin koneessa käyttäytyy vesipumpun vaihdon jälkeenkin, jonka tein viime kesänä. Ei sieltä mitään tasaista suihkua ole koskaan tullut. Ennen vesipumpun vaihtoa ei tosin tullut vettä yhtään, eikä vanha siipipyörä ollut mitenkään kulahtaneen näköinen. On muuten vähän haastavan oloinen tuon koneen kasaan laittaminen siipipyörän vaihdon jälkeen...
22.   [Vt] Mercury 5 hv 2T    J__L - 29/6/2022 12:20:57
Kuulostaa aivan samanlaiselta kokemukselta. Ja en nyt millään ole vielä keksinyt, että miten sitä kanavaa saisi järkevästi putsailtua. Juu ja kyllä siinä saa hieman sen vaihteenvaihtajan akselin kanssa olla tarkkana kun kasaaminen alkaa. Olisinkohan itse sitä jollain sähköjohtimen pätkällä kannatellut ja ohjannut oikeaan paikkaan.