Vetouistelu - näytä koko keskustelu

Keskustelut

Autopilotti

Takaisin keskustelualueille
1.   Autopilotti    Leevi99 - 20/7/2020 22:53:00
Osaisiko, joku sanoo millainen autopilotti rymarine smartpilot vm 2010 on? Kuinka tarkka gps ja pitääkö hyvin veneen kurssin?
2.   [Vt] Autopilotti    Vee-Pee - 23/7/2020 16:45:09
Se on paljon riippuvainen keneltä sitä kysyy... Se on varmasti saanut nettikeskusteluissa 'siipeensä' ja varmuudella paljon haukuttu laite... Mulla on nyt ollut se n.7-8 vuotta ja en minä siitä mitään pahaa puutetta ole löytänyt... - oikeastaan Päinvastoin - Näen kuitenkin, että sen asennukseen ja käyttöönotto/kalibrointi on tehtävä ja samalla myös onnistuttava. Kompassi murkula (gyrö) on myös oltava sopivassa kohdassa. Kompassi on hyvin herkkä jos veneessä sattuu olemaan suuria teräsesineitä kompassin lähellä... Tuttavapiirissä näitä laitteita on vielä kaksi, ja nekin ovat toimineet hyvin... Mutta mutta... Jossain mallissa on yksi paha vika. Siinä työyksikössä on eräs muovinen 'rataspyörä' mikä on vuosien käytössä joskus rasvojen vaikutuksesta 'turvonnut' ja mm. kaikkiin näihin kolmeen mainittuun pilottiin on sen suhteen tehty pura/korjaa ja kokoa remontti tehty... Jos päädyt tuollaiseen pilottiin (saat halvalla) niin voin sitten 'konsultoida' tuota remonttia millä siihen saadaan herkkä ohjaus... Muuten rattiohjaus voi olla hyvin jäykkä silloin kun tuo pilotti ei ole kytketty automaatille toimimaan... Sillä viisiii.... V-P M
3.   [Vt] Autopilotti    kiide - 24/7/2020 10:02:12
Itellä on kaksi samanlaista ja molemmat on jäykistyneet ajan saatossa. Kuulisin mielelläni vinkit millä saisi pilotin herkemmäksi. Omat ovat muuten toimineet hyvin, eikä ole moittimista. Sivulaineessa alkaa sahamaan edestakaisin, mutta ei ole vika vaan ominaisuus, kun gyro heiluu eestaas...
4.   [Vt] Autopilotti    sekaveto - 24/7/2020 15:54:57
Minulla SmartPilot X-5R,pititäs olla jo parannettu malli. Ohjaus todella jäykistyy,lämpötilalla suora yhteys jäykkyyteen. Tapahtuu lämpölaajeneminen,työyksikön sisällä massiivinen jousi. Tapahtuukohan tässä muutos mikä jäykistää työyksikön? Olen purkanut työyksikön,mutta ongelma ratkaisematta vielä. Viileemmillä keleillä ei ongelmaa. Muuten ei valittamista,vehjeessä. Kertokaa jos ratkaisu tähän ongelmaan.
5.   [Vt] Autopilotti    Vee-Pee - 24/7/2020 20:55:03
Maltetaanpa hetkesi mieltä... Olen nyt mökkioloissa ja kun käyn kotona niin siellä on tietsikalla mulla aiheeseen liittyvää kuvamateriaalia josta on sitten helpompi kuvien kera jeesata... Se ihan pikkusen vaatii ammattikoulun käynyttä mieltä ja jonkinlaisten työkalujen on hyvä kestää kädessä... V-P M
6.   [Vt] Autopilotti    Vee-Pee - 26/7/2020 23:06:44
En onnistunut saamaan kuvia tänne mökkioloihin... Se pilotti pitää kuitenkin ottaa ratin alta irti ja takakautta aukaista... Siellä on sellainen n.8cm halkasialta oleva muovinen ratas jonka sisällä on sellainen paksu jousi... Ongelma on siinä ,että tuo jousi SISÄPINNALTA puristuu siihen muoviosaan liian tiukasti ja siitä muoviosasta pitäisi ottaa pinnasta muutamia millin kymmenyksiä pois jsa se ei oikein onnistu muuten kun sen on vietävä johonkin sorvattavaksi. Purkamisessa kannattaa olla huolellinen, ja se jousi tulee ottaa pois paikoitaan ihan milli milliltä , että se ei pääse venähtämään... Kun sitä puretaan niin siinä pitää ensiki ottaa se sähkömoottori irti ja sen jälkeen se taitaa alkaa purkautumaan ihan itsekseen... Kokoaminen sitten päinvastaisessa järjestyksessä ja se jousi samalla tapaa hyvin varovasti ujuttaen sinne rattaan 'kaulalle' takaisin... Ihan kaikkia yksityiskohtia ei ole mielessä mutta jos yhtään työkalut kestää kädessä niin kyllä se homma hoituu ja pilotin ohjaus herkistyy... V-P M