No niin. Tuli hommattua uusi perämoottori soutuveneeseen. Ajattelin että Honda BF6 on varmasti hyvä valinta sekalaiseen ajeluun. Yamahaa aiemmin ollut ja ne on kyllä pelanneet hyvin mutta ajattelin kokeilla Hondaa kun testissä kehuivat hiljaiseksi. No Honda on ollut kyllä surullinen laitos. En ole yhtään pidempää reissua sillä tehnyt että olisin päässyt vielä takasin lähtörantaa Hondan voimalla. Saattaa pelata jopa tunnin ennen kuin alkaa temppuilla
Sammuu tyhjäkäynnillä, ei ota kierroksia,ynm. Ja kun sattuu sammumaan omia aikojaan niin ei lähde enää käyntiin. Polttoaineena on ollut Nesteen 4-tahti pienkonebensa koko ajan. Moottorissa on öljyä mittatikun mukaan. Myyjä on korjannut valmistajan ilmoittamat ongelmat. Kone on käynyt pajalla 2 kertaa ilman apua. Moottorilla ajettu noin 7-10tuntia. Eli on sitä yritetty ainaki käyttää😀. Onko kellään tiedossa lääkettä tälle koneelle? Moottorilla on toki takuu mutta ei se paljon järvellä lohduta kun ei pelaa.
Oletko katsonut moottorin asennon ettei ole liian kallellaan taaksepäin, eli moottorin pitäisi olla kohtuullisen pystyssä, koska öljy valuu sylinteriin. Tuollanen vika oli aikoinaan pikku kakkosessa, ja kun asento korjattiin loppui temppuilu.
Ostin samanlaisen koneen kevättalvella. Ongelmat samankaltaiset. Vein koneen huoltoon liikkeeseen, josta ostin sen. Tiedossa oli, ettei kone toimi kunnolla jos kaasutinta ole irrotettu ja kiinnitetty uudelleen. Tehtaalla lie kiireessä jäänyt kaasutin kiinnittämättä kunnolla. Koneeni venttiilit säädettiin uudelleen ja kaasuttimen tukossa olevat kaksi 'kanavaa' avattiin ohuella rautalangalla. Liuotus eikä ultraääni eivät kuulema toimi kunnolla ko ongelmassa. Huoltotoimet tehtiin todella nopeasti ja nyt kone toimii kuten pitääkin.
Kannattaa kysyä mitä koneelle on tehty huollossa. Edellä mainitut huoltotoimet kannattaa tehdä ja tarkistaa, että kaasutin toimii kuten pitää. Sikäli kummallista, että pakasta vededetyn koneen kaasuttimen kaikki kanavat eivät ole auki. Toivottavasti vika löytyy ja saadaan korjattua nopeasti.
Ei toimi, jos kaasarin pinta on korkeammalla kuin bensatankin pinta. Olihan kyseessä kiintotankki? Parempi kysyä päivitystä Japanista. Muuten onhan kyseessä tämä yksipyttyinen 4-5-6 heppaineen kone.
Mulla oli 5hv:n Honda (uusi), joka temppuili myös. Sitä ei saanut lämpimänä käyntiin millään ilveellä, kylmänä lähti laakista. Ei niin kauhean mukavaa soudella takaisin rantaan, kun kone ei lämpimänä käynnistynyt. Vein takaisin liikkeeseen, ja kerroin ongelmasta, palaute oli jäätävää... En kuulemma osaa käyttää sitä, ja testasivat sen käyntiin lähdön kylmänä, muttei lämpimänä (ei kuulemma ole aikaa tälläisiin turhiin asiakaspalautteisiin, ja niiden 'aiheettomiin'väitteisiin). Se takuusta. Ostin tilalle Suzukin, eikä mitään vikaa.
Tekisi kieli mainita myyjä liike, mutta olkoon.
No viime yönä sitte menin veneen viereen miettimään hommaa. Ruotasin köynnistysnarusta ja kone lähti käymään. No kävi edelleen huonosti. Aiemmassa vastauksessa oli juttua että koneen pitää olla tietyssä asennossa että pelaa. No laskin trimmitapin kaikkein alimpaan reikään. Eli kone on takakenossa. Ei toiminut senkään vertaa. No elähän mitään. Laitoin trimmitapin kaikkein ylimpään reikään ja koneen korkeimpaan matalan veden asentoon. Ja naps!! Toimii täydellisesti. Käy sievästi tyhjäkäyntiä ja ottaa kierroksia. Ajoin järvellä noin 40minuuttia. Kokeilin monta kertaa että laskin koneen trimmiä vasten ja ongelmat alkoivat heti. Eli kone toimii vain kun on mahdollisimman pystyssä. Mikähä mättää? Eikö tämä saa polttoainetta jostain syystä normaaliasennossa?
Tuo että asento vaikutta käyntiin voi oikeastaan johtua vain bensansaannista, siihen ei ilmansaanti tai kipinä voi vaikuttaa mitenkään. Tuossa ylempänä jo puhuttiin kaasarista ja sen ongelmista ja kyllä tuo vahvasti siihen suuntaan osoittaa. Kyseessä voi olla esim. bensapinnan taso uimurikammiossa tai jokin muukin, vie takaisin liikkeeseen kun on kerran takuu ja pyydä käymään kaasari läpi.
Nyt menee kyllä jotain tosi paljon ohi kouluja käymättömältä savolaispojalta.
Miulla on tuossa laiturissa kaks venettä vierekkäin. Tän vuotinen Kala-Palta Yamahan F15 koneella ja irtotankilla. Se ainakin pitää kääntää ns. 'katolleen' että saadaan kaasarin polttoainepinta korkeammalle kuin polttoainesäiliön polttoainepinta korkeammalle.
Toinen vene on Yamarin59C Yamahan F100 koneella, tässä ei ole tietenkään kaasareita enää mutta jos olisi niim varmasti tässäkin kiintotankillisessa vehkeessä olisi toimittava samoin kun Paltan kanssa.
Nyt meni jo omissakin ajatuksissa sekasin :D
Katolleen siis pittää kääntää että saadaab tankin pinta korkeemmalle.
Ei miulla kyllä missään veneessä oo ollu polttoainetankki kaasaria korkeemmalla.
Tässähän lienee kuitenkin kyseisessä koneessa oleva kiintotankki, jolloin moottorin ollessa takakenossa polttoaineen saanti kaasarille voi vaikeutua, koska ei ole polttoainepumppua välissä.
Juu tätä havaintoa ajoin takaa, mutta ei taida kuitenkaan olla tässä vika kun tuohon pieneen Hondaan saa myös irtotankin, jolloin pumppu on välttämätön.
Mutta kun ajattelee, että kiintotankki on moottorin takaosassa ja kaasari etuosassa, niin käyntiongelma on takuuvarma. Jos joku muistaa menneitten vuosien Archimedes 3.9 hp:n moottorin, sehän ei käynyt kuin trimmattuna pystyasentoon, takakenossa varsin huonosti. Kyseessä oli silloin Ruotsalaisten vastaus suomalaiselle Terhille, molemmat kelvottomia.
No joo, meni offtopic.
Tietenkin irtotankilta tuleva polttoaine vaatii pumpun,mutta mitenkähän on tuleeko kuitenkin kiintotankilta painovoimaisesti?
Kyseistä konetta vois tietenkin kokeilla irtotankilla, niin näkis toimiiko silloin eri asennoissa.
Sekin puoltaa ajatusta, että tulee eri tavalla polttoaine eri tankeilta, koska myös polttoainehana pitää kääntää erikseen, joko kiinto, tai irtotankille.
'Mites jos yhdistää sen kiintotankin siihen pumppuun,niin ei väliä koneen asennolla'
Voishan se niinkin toimia,mutta ensin kokeilisin vaikka laittaa letkun pienkonepensa pänikkään, siten että siinä on vain moottorinpäähän tuleva liitin.Pässinkives tietenkin voi olla siinä vielä apuna,että saa siemenpensat kaasarille.
Minun tapauksessa myyjä on toiminut asiallisesti ja ollut nopeasti yhteydessä maahantuojaan joka myös on samana päivänä kun on viestin saanut myös vastannut ja laittanut varaosan tilaukseen. Eli ei mitään valittamista heidän toiminnassaan. Pääasia on että saan moottorin kuntoon ja ajoon.
No niin. Kirjotellaanpa vielä tästä Honda BF6 perämoottorista. Moottoria ei ole vieläkään saatu kuntoon. Se on ollu maahantuojan valtuuttamalla huoltoliikkeellä korjattavana viime vuoden marraskuun alusta asti. Ovat pyytäneet maahantuojalta uuden kaasuttimen moottoriin mutta maahantuoja ei sitä ole huoltoliikkeen pyynnöistä huolimatta toimittanut. Koitin itsekin olla maahntuojaan yhteydessä sähköpostitse 15.2.2021 kun heillä ei ole puhelinnumeroa mihin voisi soittaa. Pyysin viestissä olemaan minuun yhteydessä että tietäisi miten asian hoito kestää näin kauan. Maahantuoja ei ole vielä vastannut mitään. No eihän tässä vielä ole mennyt kuin kuukausi. Tällä vauhdilla taitaa mennä ensi kesänkin kalareissut sähkömoottorilla. Kirjoitan tämän vain siksi että kannattaa moottoria ostaessa olla tarkkana myös takuun toimivuudesta.