Vetouistelu - näytä koko keskustelu

Keskustelut

Mikä vene

Takaisin keskustelualueille
1.   Mikä vene    Venepatu - 25/7/2020 18:37:48
Terves Minulle ajautu kuvissa oleva vene. Nyt on epäselvää mikä vene on kyseessä kun veneessä ei ole ollenkaan tunnistekilpeä. Epäily olisi, että vene on Vator, mutta tuollaisella sisustuksella en sellaista ole netistä löytänyt. Jotenkin tulee mieleen, että on tämä ollut aikaisemmin tuulilasivene kun pulpetti on aika edessä. Ja sitten jostakin olisi pudotettu tuollainen pulpettiveneen kansiosa tuohon päälle. Vai olisiko Vator joskus tehnyt tuollaisella sisustalla venettä??? Vene on 435 pitkä ja 175 leveä. 20 hv koneella ei oikein jaksa nousta liukuun joten olisi tarkoitus veneeseen laittaa 40 hv moottori. Tämähän tietää sitä, että se olisi rekisteröitävä joten pistäisi olla jotakin tietoa veneestä vai voiko veneen rekisteröidä omavalmisteena.
2.   [Vt] Mikä vene    MF - 27/7/2020 9:35:15
Terve, kyseessä on kuten ajattelitkin Vator. Kysessä on rungoltaan Vator 15 ja kuvien perusteella joko Vator 15 DL tai Gl mutta joka tapauksessa entinen tuulilasimalli josta muokattu avovene, siksi pulpetin outo sijainti sekä tuollaiset takapenkkiratkaisut. Laita vähintään 40hv kone, pikkubroidi möi just pois oman Vator 15R:n ja siinä oli 70hv Jammu ja ihan rekisteriin oli saatu se. Noita tuulilasimalleja myytiin 70/80-luvulla paljon wanhalla 65hv Merculla, koulukaverini vanhemmilla oli sellainen.
3.   [Vt] Mikä vene    tkorkka - 27/7/2020 13:15:08
Mites sitten jos poliisi sattuisi ratsaamaan ja veneestä ei löydä mitään tyyppikilpeä, mistä kävisi ilmi mikä vene on kyseessä? Tämä nyt ihan teoreettinen juttu, joka tuskin koskaan realisoituu, mutta olisiko siinä tilanteessa parempi että kyseessä olisi omavalmiste? Mitä haittaa rekisteröimisestä omavalmisteeksi voisi olla?
4.   [Vt] Mikä vene    Venepatu - 27/7/2020 23:01:12
Terves Joo itselläkin on ollut mielessä tuo Vator 15 DL/GL malli. Ja vene on varmaakin tuolta 70/80 -luvulta. Toi sisäosa on tuossa hämännyt kun se on ihan erilainen kuin misään olen nähnnyt. Mutta on yllättävän tasapainoin ajettava ja esim. vetää uistinta kun pulpetti on keskellä venettä. Tämä vene on isäukon vene joka on ollut viimeisen 10 vuotta pressujen alla ja otin sen tänä kesänä katsottavaksi onko siitä tehtävissä vielä vene. Tehtiin isäukon kanssa kauppakirja veneestä mutta rupee jo muisti pätkiin sen verran ettei muistanut mistä on ostanut ja muita tietoja. Oli kuitenkin sitä mieltä, että vene olisi Vator. Tarkoitus olisi kokeilla 40 evikkaa tuohon perään jos sillä lähtee menemään niin alan pakertaa sitä venettä. Täyty miettiä millä tavalla homman vie tuonne rekisteriin. On aika tavalla muuttunut kun meni trafille toi rekisteröinti. Kun lueskelin ohjeita niin pitäisi olla jos jonkin näköisiä vakuutuksia ja muita papereita. Mutta katsotaan miten homman käy.
5.   [Vt] Mikä vene    F490F40.1 - 27/7/2020 15:28:08
Mitä ihmettä toi tyyppikilpi vaikuttaa siihen pamputtaako poliisit vai ei? Ei noita tyyppikilpiä juurikaan ollut vielä 30-vuotta sitten, ei edes omassa venessäni vieläkään. Silti on rekisterissä ja vakuutettu ja on paperit vesilläkin näytetty ja pamputukselta selvitty...(jos on ollut leimattu sammutin mukana)
6.   [Vt] Mikä vene    tkorkka - 27/7/2020 16:11:07
En tiedä noista sun pamputuksista, mutta koska kuulostaa ettei alkuperäisellä kysyjällä ole veneestä mitään papereita (niistähän merkki olisi selvinnyt), niin saattaa olla tyyppikilvetöntä venettä rekisteröidä muuten kuin omavalmisteena. Ja oli mulla kyllä Terhissä tyyppikilpi jo -80 luvulla.
7.   [Vt] Mikä vene    F490F40.1 - 27/7/2020 16:55:12
No omavene on 1985 Finnark ja ihan itte sai rekisteröintiin ilmoittaa kaikki tiedot. Siis kantavuuden ja (max) konetehon. Ei noita yli 30 vuotiaita veneitä voi vaatii paalutettavaks, jos nissä ei oo tyyppikilpee. Oma valmisteeks ilmoittaminen voi olla lähempänä rikoslakii kuin jos vain ilmottais ettei oo tyyppikilpee!
8.   [Vt] Mikä vene    Venepatu - 29/7/2020 11:04:08
Terves Tein tuossa surffatessa mielenkiintoisen havainnon veneeseeni liittyen. Minun veneessä on ihan samalainen pohja kuin on Vator 17 veneessä kun sitä katsoo takaapäin ts. Pohjan vee -muoto on samalainen ja yhtä jyrkkä ja samalla tavalla nousulistat tulevat loppuun asti. Minun veneessä on kaksi nousulistaa puolellaan(Vator 17 on kolme). Samaten kyljet ovat tasaiset ts. ilman noita puolessa välissä olevaa pokkausta Kun näkemissäni Vator 15 pohjissa on ainoastaan yksi nousulista ja se ei ulotu ihan loppuun asti ja pohjan vee -muoto on on selvästi matalampi ja kyljessä on pokkaus joka ulottuu koko kyljen matkalle. Tuli vaan mieleen, että voisikohan tämä olla ihan alkupään Vatoreita jossa on kokeiltu tulevan Vator 17 pohjan muotoja ja samalla pulpetin paikkaa veneessä.Kansiosa ja pulpetti on ns. yhtäpuuta eli on varmaan ihan tehdas tekonen. Koska Vator 17 on olemassa sellainen versio jossa on pulpetti keskellä venettä. Mielenkiintoiseksi menee.
9.   [Vt] Mikä vene    venepatu - 19/8/2020 12:33:09
Terves On tässä kahlattu netin syövereitä oikein urakalla. katsottu Nettivenestä ja Torista kaikki veneilmoitukset jotka vähänkään liippaavat tuota minun venettä. Jotakin 2500-3000 ilmoituksen välimaastossa joita tuli käytyä läpi. Muutama kiinnostava löytyi. Ensiksi sellainen kuin Marino Fissing, Tässä on pohja takaa katsoen melkein samanlainen kuin minun veneessä mutta keula on erilainen. Toiseksi oli sellainen kuin Sofa jokin malli jossa oli kanssa samanlaisia piirteitä kuin veneessäni. Kolmanneksi sitten pamahti erään keskustelupalstan keskusteluista sellainen paatti kuin Vihe 435r. Sitten kovaa etsintää ja sitten löysin yhden myyntiilmoituksen jossa oli kuvia kyseisestä veneestä ja tässä veneessä on aivan samanlainen pohja takaa katsoen kuin minun veneessä. Hyvää pohjakuvaa ei ollut mutta sen mitä kuvistä näki saataa pohjassa olevat nousulista olla samalla tavalla kuin minun veneessä. Ilmeisesti venee on valmistanut VIHE oy, joka on lopettanut toimintansa tuossa 2007. Tosin ei ilmeisesti tehnyt enään veneitä loppuaikana vaan auton koreja ja peräkärryjä. Kysymys: Onko ketään sattunut törmäämään kyseiseen Vihe 435r venemalliin ja jos on niin onko olemassa mitään kuvia siitä??
10.   [Vt] Mikä vene    Roseta - 20/8/2020 5:46:42
Katos nettiveneestä tarkalla haulla/myydyt Vihe 435. Löytyi 5 venettä...
11.   [Vt] Mikä vene    venepatu - 20/8/2020 9:03:47
Terves Jep, noi samat olen kyllä löytänyt Goglen kuvahaulla. Juuri tuo 435r oli se vene josta tein päätelmän ja sinä oli kuvia venee perästä. Ja 435(1987) näkyy vähän pohjaa mistä kun suurentaa paljon voi hieman erottaa noita nousulistoja. Eli äkkiseltään voisi päätellä, että pohjan muotti on ollut sama kuin minun veneessä Mutta, mutta... Veneet ovat minun nähdäkseni liian tuoreita, jos katselee niiden kansirakenteita ja ilmoitettuja vuosimalleja. Toki perästä katsottaessa kansirakenteet on samalla tavalla hieman lintassa(kallellaan)ulospäin, mutta muuten sisäosat on erilaiset. Joka tapauksessa aletaan läheneen veneen alkuperää. On vaan harmi ettei mahdollinen veneen valmistaja ole enään henkissä, yrityksenä. Mutta pitää jatkaa etsimistä....
12.   [Vt] Mikä vene    MF - 21/8/2020 8:40:28
Se Vihe 435R voi hyvinkin olla rungoltaan Vator 15R. Aikoinaan oli tapana kun joku valmistaja lopetti tietyn mallin valmistamisen niin muotit myytiin eteenpäin ja joku muu jatkoi veneiden valmistamista omalla nimellään ja mahdollisesti muokatuilla sisätiloilla. Esim. kun Vator 17:sen valmistus lopetettiin(1986?) niin joku teki jossakin vaiheessa samasta muotista avovenettä jonka nimi oli Ecovan 17R.
13.   [Vt] Mikä vene    MF - 21/8/2020 8:41:06
Se Vihe 435R voi hyvinkin olla rungoltaan Vator 15R. Aikoinaan oli tapana kun joku valmistaja lopetti tietyn mallin valmistamisen niin muotit myytiin eteenpäin ja joku muu jatkoi veneiden valmistamista omalla nimellään ja mahdollisesti muokatuilla sisätiloilla. Esim. kun Vator 17:sen valmistus lopetettiin(1986?) niin joku teki jossakin vaiheessa samasta muotista avovenettä jonka nimi oli muistaakseni Ecovan 17R.
14.   [Vt] Mikä vene    Venepatu - 24/8/2020 12:21:34
Terves Nyt on keskusteltu Marko Immosen kanssa veneestä ja tultiin siihen tulokseen, että vene on Vihe 435r pohjalta tehty. Saattaa olla sellainen vene tai todennäköisesti, että on ostettu pohja ja osa kansirakenteita Viheltä ja sitten jokin nurkkipaja on sen viimeistelly. Että voi ilmeisesti tämän tutkimustyön lopettaa tähän. Jaa niin kyselin tuolta venevalmistajien liitosta myös Vihestä ja sanoivat, että Vihen omistanut henkilö oli sairastunut ja kuollut tuossa 2007 ja nuo muotit on myyty Viroon ja Venäjälle. Tosin yhdessä topikissa oli, että joitakin isompia muotteja olisi mennyt Tekno-Marine nimiselle firmalle. Tiedä sitten missä kyseisen firman omistus on. Ja joitakin muotteja olisi käytetty Terhin pohjana. Tiedä häntä tarkemmin