Otsikon mukainen moottori vuosimallia 2006, seissyt vuosia ja kun yritin ottaa tulille niin ei starttaa, ei edes lupaa. Koneella on ajettu hyvin vähän ja seissyt sisällä, ei jumissa ja laitoin varmuuden vuoksi tulpan rei´istä vähän öljyä muutama päivä ennen starttausoperaatiota.
Koneen sisällä oli vanhaa bensaa letkussa, tyhjensin veneen tankin ja kokeilin bensaa autossa, jossa toimi moitteetta ja haju sekä väri normaalia. Autossa kokeilu tarkoittaa, että kaadoin bensiiniä auton lähes tyhjään tankkiin 30 litraa eli sen mitä veneen tankista tuli ja kävi normaalisti. Eli moottorin sisällä olevan bensan uskoisin olevan suht. ok. Nyt starttasin moottoria imemällä pienkonebensaa suoraan kannusta.
Mistähän lähtisi hakemaan vikaa? Moottori ei piippaa mitään hälytyksiä virrat päällä ollessaan, mutta muistelen, että joskus ennen pitkää lepoa olisi ollut IAC:n venttiilin tms. kanssa jotain häikkää. Silloin pudotti täydestä laukasta kierroksia ja oli hetken vikatilassa ja lähti sen jälkeen taas iloisesti. Käynnistynyt aina tähän asti välittömästi kuten ruiskukoneet tapaavat tehdä.
Villi arvaus: korkeapainepumpun sisällä ollut bensa on hartsiintunut ja siellä oleva pyörä ei pyöri. Nyt kun olet tuoreella bensalla starttaillut ilmeisen pitkään, on pumpullekin mennyt bensaa, jos bensapumppu toimii. Hyvällä tuurilla korkeapainepumppu liukenee auki ja murheet ovat siinä. Voi kuitenkin olla, ettei näin hyvää tuuria ole.
Olet varmaankin tarkistanut ne 'normaalit', eli toimiiko bensapumppu? Saako kipinää? Pitkään seisseessä koneessa voi olla hapettumaa liittimissä, vaikka olisikin seissyt sisällä. Itse ottaisin liittimet auki ja suihkuttaisin contact cleaneria, esim. PRF:n valmistetta. Ei crc/wd40-monitoimilitkuja.
Kannattaa vielä yrittää tyhjentää korkeapainepumppu, sen alla olevasta tyhjennyspropusta, vaikka kahteen kertaan. Koska järjestelmään mahtuu ainakin 3dl polttoainetta, eli moottori ei ole saanut tuoretta polttoainetta.
Kokeile vielä käynnistää, kun käännät kaasu/vaihdevipua ylös alas, jos moottori 'ei ymmärrä' olevansa vapaalla.
Jollei tämä auta niin moottori tietokoneen perään, niin sieltä voi nähdä mikä estää moottorin käynnistymisen. Nykyvehkeissä on paljon antureita ja kytkimiä jotka hapettuessaan saattavat estää käynnistymisen.