Ajoin epähuomiossa Yamaha F40 vm 2019 moottorilla noin 15 min ilman että vesi kiersi moottorissa eli merkkivettä ei lentänyt. Ennenkuin ehdittiin takaisin satamaan niin tilanne korjaantui itsestään ja sen jälkeen uisteltiin noin 10 h ilman ongelmia. Jäi vaan nyt epäilyttämään että tulikohan moottoriin mahdollisesti jotain vaurioita tuosta?
En ole varsinainen konemies, mutta juuri tuon saman koneen omistaja...
On täysin mahdollista, että vesi kiertää vaikka vesi ei tule tuosta 'pissapojasta'. Jos vesi ei kierrä niin kone alkaa lämpiämään ja tästä tulee hälyääniä kovana jatkuvana piippauksena...
Jos ääntä ei kuulunut niin itte en olisi huolissani, mutta se, että vesi ei tullut merkkireijästä niin se arveluttaa... Toki siellä on voinut olla vain pieni tukos?
V-P M
En ole varsinainen konemies, mutta juuri tuon saman koneen omistaja...
On täysin mahdollista, että vesi kiertää vaikka vesi ei tule tuosta 'pissapojasta'. Jos vesi ei kierrä niin kone alkaa lämpiämään ja tästä tulee hälyääniä kovana jatkuvana piippauksena...
Jos ääntä ei kuulunut niin itte en olisi huolissani, mutta se, että vesi ei tullut merkkireijästä niin se arveluttaa... Toki siellä on voinut olla vain pieni tukos?
V-P M
Tuskin on ongelmaa. Jos olisit ajanut 15min ilman jähdytystä olisi kone piipannut ja pudottanut kierroksia tms. ja leikkaaminenkin oliis ollut mahdollista. Jammun merkkivesireikä on toooodella pieni ja siinä on saattanut olla levää/roskaa joka on sitten poistunut itsestään. Kaverin F60:ssa oli kevätreissulla samantapainen oire, merkkivesisuihku oli tosi huono. Merkivesireiän rassaaminen rautalangalla auttoi tuohon.
Varsinkin loppukaudesta on yleistä että yöpakkasen jäljiltä on merkkivesireijän päähän jäätynyt pieni 'nööli', jolloin kone käy jonkin aikaa niin ettei merkkivettä tule, mutta jäähdytysvesi kiertää silti.
Kerran käynyt jopa niin, että kun jätin koneen joksikin aikaa käyntiin 'mikkihiiren korvilla'jotka olivat jääneet liian löysälle, valuneet alas joten vesi ei kiertänyt.Onneksi kuitenkin koneen turvajärjestelmä oli toiminut niinkuin piti ja lopulta sammuttanut koneen.Edes pumpun siipipyörä ei ehtinyt sulaa ja sen jälkeen koneella ajettu ilman ongelmia noin 2400h.
Ainakin 2011 vuosimallin Honda BF50 ja BF40 ja varmaan moni muukin, mutta nämä nyt ainakin. Tässä vielä kopioituna suoraan ohjekirjasta kohta jossa asiasta mainitaan.
'Jos moottoriöljynpaine putoaa, ja/tai moottori ylikuumenee, toinen tai molemmat varoitusjärjestelmät
aktivoituvat. Kun varoitusjärjestelmä aktivoituu, moottorin kierrokset laskevat asteittain, ja moottoriöljyn‐
paineen merkkivalo sammuu ja/tai ylikuumenemisen merkkivalo syttyy. Samanaikaisesti summeri ilmoittaa
viasta äänimerkillä. Moottorin kierroksia ei voi nostaa ennen kuin vika on poistunut. Kun vika on poistunut,
moottorin kierrokset nousevat asteittain.
Jos ylikuumenemisen varoitus kestää yli 20 sekuntia, moottori sammuu.'
Aivan. Melko ikävä tilanne jos moottori vikaantuu kovassa kelissä ja sammuu sen johdosta. Saattaa aiheutua jopa vaaratilanne. Ennemmin toivoisin koneen silloin pysyvän käynnissä vaikka vaurioitumisen uhalla.
Jos moottorissa lakkaa esim vesi kiertämästä, niin se sammuu hetken päästä joka tapauksessa,oli keli mikä hyvänsä, eikä silloin enään välttämättä auta siipipyöran vaihto, tai tai vesikanavien puhdistus.Omasta mielestäni erinomainen turvatoiminta moottorin rikkoutumista estämään.
Pysyn kuitenkin kannassani. Moottori saa ja pitääkin hälyttää, mutta se ei saa missään olosuhteissa sammua itsekseen. Tällöin kovassa merenkäynnissä menetetään veneen ohjattavuus, joka voidaan säilyttää vielä koneen pienillä kierroksilla. Moottorin tuhoutuminen on toivottavampaa kuin ihmishenkien menettäminen pahimmassa tapauksessa.
Jos moottorista lakkaa vesi kiertämästä se sammuu olosuhteista riippumatta joka tapauksessa ja mikäli sammuminen tapahtuu kiinileikkaamisesta johtuen on paljon mahdollista ettei kone käynnisty uudelleen ilman koneremonttia.
Mikäli koneen sammuminen tapahtuu mistä syystä tahansa, on veneessä syytä pitää laahusankkuria(jarrupussi), jolla saa veneen keulan pidettyä tuulta vasten, ettei aalto lyö perästä sisään.
Tämän jälkeen sitten vaan odotteleen pyydetyn avun saapumista.
Millä konstilla sen avun kutsut jos ei ole puhelimessa kuuluvuus kenttää.Minä tosin laitan silloin toisen koneen käyntiin ja toivon ettei se hajo samaan aikaan.
Minusta tuo on kyllä outo logiikka. Aikalailla sama juttu jos yksimoottorisessa lentokoneessa automatiikka sammuttaisi moottorin sen ylikuumettua ja asiaa perusteltaisiin, sillä että ylikuumentuneella moottorilla ei kuitenkaan selviäisi lentokentälle...
Mikäli veneessä ei ole mitään seuraavista,meri-VHF puhelinta,hätälähetintä tai edes hätäraketteja, niin ei ole syytä lähteä kännykän kantaman ulkopuolelle veneileen.
Hätäkoneelle polttoaine omasta tankista. Joskus Norjassa veneen tankkiin meni vettä, hätäkoneesta ei apua kun otti bensat samasta tankista. Kauas alkuperäisestä aiheesta, monestikin merkkiveden tulo voi kestää eri syistä, jos ei äänimerkki huuda ei lämpöä liikaa.
Kerronpa tässä aikanikuluksi esimerkin elävästä elämästä kun toinen kone ois voittanut nuo kaikki sun hätä toimet. Oli vuosi 1997 avo vene kone sammui Inkoossa Ahvenkarien luonna ajautui kovassa tuulessa Faakeröön rantaan kaksi miestä veneessä. Nuoremmman miehen onnistui hypätä rannassa olleville isoille kiville mutta vanhempi epäonnistui. Jalkapoikki ja vene tuhoutui käyttökelvottomaksi.Paikkaan on suora näköyhteys silloin vielä toiminnassa olevaan merivartio asemaan. Kotijoukkojen hälyttämänä apu lopulta tuli helikopteri kyytinä. Veneen raato makas rannassa toista vuotta enne kuin joku sen haki pois. Ei hassumpi ajatus olis ollut laittaa toinen kone käyntiin.
Toinen kone olisi hieno turvavaruste, mutta valitettavasti todellisuudessa harvalla on mahdollisuutta edes asentaa sitä veneeseen. Siinä mielessä kannattaa panostaa myös muihin turvavarusteisiin.
Kysyin asiaa myös venemyyjältä. Hän epäili että koneessa on vesi kiertänyt koska ei ylikuumentunut eikä antanut hälytyksiä eli ainoastaan merkkiveden letku olisi ollut tukossa. Esim joku savimöykky mikä sitten kastuessaan hitaasti liukeni pois. Pitää kuitenkin tarkkailla tilannetta ja jos sama toistuu tai kone kuumenee niin sammuttaa, antaa jäähtyä ja hitaasti rantaan ja huoltoon. Vaikka mitään uusia ongelmia ei ilmenisi niin syksyllä määräaikaishuollon yhteydessä varotoimenpiteenä vaihdetaan kuminen siipipyörä joka kuulema vaurioituu todella nopeasti jos pyörii kuivana.