Vetouistelu - näytä koko keskustelu

Keskustelut

Uistelunopeuden säädin, HK Uistelujarru

Takaisin keskustelualueille
1.   Uistelunopeuden säädin, HK Uistelujarru    Hote - 4/8/2020 17:44:57
Suvi 47 Duo + Yamaha F40 saa kulkemaan sopivaa uistelunopeutta (kelistä riippuen 3-4 km/h) kun käyttää moottorissa olevaa uistelunopeuden säädintä tyhjäkäynti kierroksien tiputtamiseksi. Hyvin toimii mutta onko tästä 650-800 rpm kierroksilla ajamisesta jotain haittaa koneelle kylmän/lämpimän veden aikaan? Jos on niin miksi sellainen ominaisuus on olemassa? Jarrupusseja olen kokeillut mutta on se vähän säätämistä ja hakemista ja tuntuu että vene kiemurtelee niiden kanssa vielä enemmän kuin ilman. Hk uistelujarru näyttää pätevältä ja helppokäyttöiseltä, onko siitä kokemuksia?
2.   [Vt] Uistelunopeuden säädin, HK Uis...    tkorkka - 4/8/2020 18:24:50
Tämä nyt on ikuinen keskustelun aihe... On kaksi koulukuntaa ja siitä väliltäkin jokunen. Minä olen sitä koulukuntaa joka ei käytä omaa konetta uistellessa alle 900 rpm, kuin kovassa myötätuulessa. Yleensä kierrokset on 1000-1200 rpm, jolloin kylmässäkin vedessä öljyn paine koneessa säilyy hyvänä, kone pitää lämpönsä, eikä bensaa sekoitu öljyn sekaan. Jos veneesi kiemurtelee jarrupussien kanssa, ne on jotenkin väärin viritetty. Mahdollisimman keulasta vetopiste, pussi veneen puolen välin takapuolelle ja sen verran tiukasti kiinni ettei se pääse heilumaan sivulle.
3.   [Vt] Uistelunopeuden säädin, HK Uis...    perämies-keijo - 4/8/2020 21:18:45
'Hyvin toimii mutta onko tästä 650-800 rpm kierroksilla ajamisesta jotain haittaa koneelle kylmän/lämpimän veden aikaan? Jos on niin miksi sellainen ominaisuus on olemassa?' Ehkä kyseinen ominaisuus on yksi myyntiin vaikuttava ominaisuus perämoottoreiden tiukasti kilpailuilla markkinoilla? Mahtaako ohjekirjoissa olla kehotus tihennettyyn öljynvaihtoväliin, jos säädintä käytetään paljon ja ajetaan hyvin pienillä kierroksilla? Minulle kävi kuten monelle muulle, eli efi Mercury alkoi sotkea bensaa öljyn sekaan, kun uistelin alle 1000 rpm. Ei auttanut, vaikka ajoi reipasta plaanivauhtia 15 - 30 min ennen uistelun aloittamista, eli kone on ollut aluksi lämmin. Kun otin jarrupussit käyttöön ja nostin uistelukierrokset noin 1200 rpm, ongelmat poistuivat.
4.   [Vt] Uistelunopeuden säädin, HK Uis...    Vee-Pee - 5/8/2020 0:20:18
Aika tuttu ja lähellä oleva keskustelun avaus Itelläni juuri samainen kone ja vanhan mallinen Buster Ässä Uistelusäädin toimii muuten aina 900 kierrokseen. Itte jättäisin oman korvakuulon mukaan ainakin sen 650 ja 700 kierrosta käyttämättä... Niissä ei koneen ääni ole enää terveen oloinen Olen uistellukäytössä ajanut koneen mittariin hinpun yli 3400h ja missään vaiheessa en ole huomannut pensan menneen öljyn sekaa... (ruiskukone) Itselläni on jarrutuksentarve hyvin vähäinen tai pikemminkin lähes olemato ja pääsee hyvin uistelunopeuteen 3km/h. Joskus rakseja viritellessäni hillitsen vauhtia 750 kierroksen nopeudella sekä pudottamalla tailan kuulat veteen kun plaanarivapoja virittelen Jarrupusseista... Palaan mielelläni itselle tyypilliseen alkukantaisuuteen ja sanon, että tapauksessani jarrupussin sijaan kun jarrun tarve on VÄHÄINEN toimii ämpärit paremmin kuin jarrupussit... Tästä 'keksinnöstä' olen vuosien saatossa käyttänyt nimitystä jarrukartiot... Jarrukartiot on rakennettava tukeviin venymättömiin valjaisiin ja mitoitettava VESILINJAN keskelle, eli pikkasen veneen takaosan puolella... Itelläni ne on mitoitettu korkeussäädettäväksi kolmeen korkeuteen. ylhäällä, puoliksi upotettu tai kokonaan upoksissa... (liiteenä kuvat) Nyt on opittu myös raksia vetämään kolmemosta ja jarrukartiotkin on minun veneestä 'unohtuneet' varastoon . . . Isommat veneet tarvitsevat monesti jarruja enemmänkin ja niissä tapauksissä mitään isojen paljujen kokoiset 'ämpärit' ei varmasti tule enää kysymykseen.... Mutta missä pärjää pienillä ämpäreillä niin asia on OK. ja investointina halpa ja huolella tehtynä pitkäikäinen ellei jopa ikuinen . . . V-P M
5.   [Vt] Uistelunopeuden säädin, HK Uis...    Räiskis - 4/8/2020 18:37:33
Kovasti uskon jarrupussien toimivan Suvissa paremmin kuin levyn. Pussien paikka vaan kohdalleen, hakemalla vaan. Kun löytyy solmut ja lenkit kohdalle ja helppoo seuraavilla kerroilla.
6.   [Vt] Uistelunopeuden säädin, HK Uis...    Räiskis - 4/8/2020 22:50:41
Tuota bensaa tulee kylmässä kelissä bensan joukkoon kohtuu nopeasti, 100 tuntia ja litra, jarrulevykin oli käytössä ja siitä huolimatta. Ei löydy kuumempia termostaatteja. Veneessä vaikee laittaa syylärin eteen pahvia?
7.   [Vt] Uistelunopeuden säädin, HK Uis...    tkorkka - 4/8/2020 18:42:43
Monet jarrulevyä käyttäävät kayttävät pusseja lisänä. Vähän niin kuin housut ja henkselit :D
8.   [Vt] Uistelunopeuden säädin, HK Uis...    Simpauttaja - 4/8/2020 20:57:38
Joskus jarrupusseja käyttänyt ja nyt pari kesää Roster jarru käytössä. On se vaan paljon helpompi käyttää, ei tarvii kuin painaa pulpetista nappia ja nopeuden säätö tuulen mukaan tosi yksinkertaista. Veneenä L buster.
9.   [Vt] Uistelunopeuden säädin, HK Uis...    Räiskis - 4/8/2020 22:07:00
Vyö ja henkselit=epävarman miehen merkki.
10.   [Vt] Uistelunopeuden säädin, HK Uis...    Jou40 - 5/8/2020 8:55:59
Ei se Timppa ihan noin mene, mie otan pussukoilla vauhdin alas ja ne tasaa menoa...levyllä sitten se mahdollinen loppuviritys vauhtiin...oli se sitten myötäseen tai vastaseen...ei tarvis pussukoita ropailla mennentullen. -Jouni
11.   [Vt] Uistelunopeuden säädin, HK Uis...    tkorkka - 4/8/2020 21:14:08
Monet on valittaneet ettei kovemmassa myötätuulessa jarrulevyn hidastus riitä yhtä hyvin kuin jarrupussien. Jarrupussit myös vaimentavat myötäaallon 'veneenheittoa'.
12.   [Vt] Uistelunopeuden säädin, HK Uis...    Pete - 5/8/2020 10:05:48
Jarrupussit tai/sekä jarrulevy antaa kelissä ohjattavuutta, kun koneen työntövoima riittää paremmin. Itsellä oli suvissa kaapelipilotti ja ilman jarrusankoja ei uistelu pilotilla onnistunut vastaiseen mentäessä. Jarrusankojen kanssa huomattavasti paremmin. Koneessa sai pidetyksi kierroksia ja ohjaus toimi huomattavasti nopeammin. Samainen ongelma tulee nykyisessä cabin veneessä kun uistelee apukoneella. Sen työntövoima ei riitä kelissä. Isolla koneella uistellessa tällaista ongelmaa ei jostain syystä ole. Pilotti toimii paremmin ilman 'apuja' Kone lataa myös akkuja tehokkaammin, kun koneessa kierroksia...
13.   [Vt] Uistelunopeuden säädin, HK Uis...    Jou40 - 5/8/2020 9:00:45
Ja mikään muu ei ole varmaa kuin epävarma...pessimisti ei pety koskaan. -Jouni
14.   [Vt] Uistelunopeuden säädin, HK Uis...    Vee-Pee - 5/8/2020 0:25:18
. . . Niin... Moottoroitu jarrulevy on varmasti kätevä ja toimivin järjestelmä... Tietysti kustantaa ja tarjontaa ei ole paljon... HK:n lisänä taitaa olla hyvänä vaihtoehtona tuossa ylempänä mainitty Roster-Jarrulevy... V-P M
15.   [Vt] Uistelunopeuden säädin, HK Uis...    Jou40 - 5/8/2020 8:58:40
Onko Rosterilla vielä oma tuote vai onko Rosteri ja HK yks ja sama ? -Jouni
16.   [Vt] Uistelunopeuden säädin, HK Uis...    tkorkka - 5/8/2020 9:38:57
Kyllä kyllä. Tunnen erään maineikkaan merilohenuistelijan joka toimii samoin. Koneenkierroksiin ei tarvitse koskea kun vauhdin säätö tapahtuu jarrulevyllä.
17.   [Vt] Uistelunopeuden säädin, HK Uis...    p.nevalainen3 - 5/8/2020 21:34:23
Hanskin jarrulevy ollut käytössä 5v eikä olis jos ei olisi toiminut. Pienemillään wa shark menee 2.2km garminin pilotti hoitaa suunnassa pysymisen hyvin. Wahterwolf kamera on on todentanut ettei nopeuden vaihtelu olekaan huono juttu tekee aika herkkua syötin uinille
18.   [Vt] Uistelunopeuden säädin, HK Uis...    Hurja - 6/8/2020 7:23:43
Ei ole sama tuote. http://roster.fi/wp-content/uploads/2020/05/Jarru_1.jpg
19.   [Vt] Uistelunopeuden säädin, HK Uis...    tkorkka - 5/8/2020 11:18:29
Ja itse asiassa pelkkä jarrulevy heikentää ohjattavuutta, koska se suuntaa moottorin työntövoiman alas/sivulle.