Vetouistelu - näytä koko keskustelu

Keskustelut

Potkuriasiaa

Takaisin keskustelualueille
1.   Potkuriasiaa    Spede - 11/8/2020 16:18:42
Oiskohan täällä tietäjiä aiheesta potkurin vaikutus uistelu/matkavauhtiin? Mulla on veneenä yamarin 5400bf ja koneena f80 yamaha. Yksin oon saanu joskus hyvänä päivänä menemään huippuja 58km/h mutta vavat kaaressa ja vaikkapa kahden hengen miehistöllä menee ehkä 53km/h. Tuolla potkurilla jaksaa kiertää 5200-5400. Uistelu nopeus on sikäli hyvä että säädin riittää pääosin, mutta ei kyllä niin haittaisi vaikka sais vähän kovemmillakin kierroksilla käyttää. Tuo konehan sais jaksaa sen 6000rpm kiertää. Eli onko ihan kokemusta jollain mitä tapahtuu nopeuksille jos rupeen ehtimään tohon semmosen rusetin jolla jaksas kiertää paremmin?
2.   [Vt] Potkuriasiaa    Roseta - 11/8/2020 17:16:40
Mikä potkuri siinä on tällä hetkellä? Tuo tieto vois helpottaa niitä raatilaisia, joilla on antaa vinkkejä tuohon. Ps Minulla ei ole...
3.   [Vt] Potkuriasiaa    tkorkka - 11/8/2020 18:34:06
Pohjan puhtaus kannattaa olla kunnossa ennen kuin alkaa säätämään potkurin ja veneen kulun kanssa. Itse totesin juuri että kun pohja on tosi paskaisessa kunnossa on huippukierroksista hukassa 500 rpm... Mutta kysymykseen... yksi tuuma potkurin nousua pienemmäksi on n. 300 rpm lisää. Periaatteessa silloin tuo uistelusäädin toimii vielä paremmin. Jos rosteripotkureihin sekaantuu, niin sen olisi syytä olla pienempi kuin alumiinisen. Saman kokoisella rosterisella kuin optimaalinen alumiini, ei yleensä jaksa enää toimia.
4.   [Vt] Potkuriasiaa    Räiskis - 11/8/2020 20:04:54
Poista kuristin niin kiertää ja taas saa etsiä potkuria.
5.   [Vt] Potkuriasiaa    RedBird79 - 12/8/2020 10:22:29
Kyllähän tuo loivempaa kaipaa. Edellä mainittu black max on ehkä alumiinisten parhaimmistoa. 15' nousulla olevaa kokeilisin, toisen voi jättää sitten varapotkuriksi. Teräksen valinta onkin sitten hankalampaa, koska näissä on suuriakin eroja samalla nousulla olevissa.
6.   [Vt] Potkuriasiaa    golfer - 12/8/2020 11:07:19
Ihan hyvä se on ja oikealta kuulostaa. Ensimmäisenä katsoisin Korkan ehdottamasti pohjan puhtautta. Itse potkuria en menisi omalla kokemuksella vaihtamaan. On kokeiltu omassa f80 Yamahassa K-sarjan alupotkurit 17, 19 ja 21. 19 oli omaan käyttöön paras ja 17 yritin opetella tykkäämään, mutta en tykännyt. Tietysti vene vaikuttaa, omani ht-vene ja v-pohjaakin hieman. Yamahat on suunnitteltu ajettaviksi n. 4000-4500 rpm alueelle marssivauhdilla, sieltä löytyy paras vääntö. https://www.youtube.com/watch?v=CFF6yL9lX9A Katso tuosta vielä 2:00 kohdasta eteenpäin miten teet testin kiertääkö moottori oikeille alueille.
7.   [Vt] Potkuriasiaa    Spede - 11/8/2020 18:22:26
13 1/4x 17
8.   [Vt] Potkuriasiaa    Spede - 11/8/2020 19:44:52
Kiitos infosta. Pohja ei oo likainen ku kärrillä venettä säilön mutta karkee se on kuin hiekkapaperia. Jos ens talveks sais llämpösen paikan minne puottaa pukeille niin sais laitettuu. Pitänöön tämä kesä tyytyä tuohon ja kahtoo tilanne uusiks kun saa pohjan liukkaammaks.
9.   [Vt] Potkuriasiaa    Ryds 23 - 12/8/2020 9:07:09
Potkuri on selvästi liian iso.Kone itsessään ei ole mikään voimanpesä joten syytä pitää ropelli oikean kokoisena.Alupotkuri on parhaimmillaan tuossa kokoluokassa.Esim mercuryn BLACK MAX. Ihan huippupeli kun saat kokoluokan viilattua kohdilleen. Eli kiertämään esim 5800-6000.Yleis potkuri pyöreillä lavan kärjillä.tv.