Vetouistelu - näytä koko keskustelu

Keskustelut

Uudet kelat merilohen uisteluun

Takaisin keskustelualueille
1.   Uudet kelat merilohen uisteluun    Jsi - 25/8/2020 11:59:25
Moi, Miettinyt kelojen päivitystä. Dööri 10000i Big Gamea katsellut. Nyt puolet keloistani Okuma Convectoria, ei niistäkään pahaa sanottavaa, mitä nyt välillä siimalaskurit jumii. Mitäs suosittelette ja mikä kannattaa jättää kauppaan?
2.   [Vt] Uudet kelat merilohen uisteluu...    tkorkka - 25/8/2020 13:40:22
Shimano Tekota 700 LC:tä on monet kehuneet. Itse köyhänä tyytynyt wanhoihin Ambassadeur 10 000 CL:iin (kaksivaihteinen), siimalaskuria kun en osaa kaivata vaan näen sen vain yhtenä riskikohteena kelassa.
3.   [Vt] Uudet kelat merilohen uisteluu...    Jusbert - 25/8/2020 17:40:30
Pennin Fathomit ja Okuman Catalinat olleet ja kertaakaan ei ole tullut mieleen että paremmat pitäis saada. Kumpaakaan ei harmiksi saa enää kaupasta (alkuperäinen Fathom 40LW). Fathomin kakkosmallia myös käpistellyt eikä anna samanlaista laatuvaikutelmaa kuin ensimmäinen versio, varmaan tuotannossa pitänyt repiä säästöjä tms.
4.   [Vt] Uudet kelat merilohen uisteluu...    Salmon n00b - 25/8/2020 22:49:45
tekota 700 LCM tai daiwa saltist STTLW40HA voi suositella
5.   [Vt] Uudet kelat merilohen uisteluu...    golfer - 26/8/2020 16:45:07
PikkuConvectoreilla eli 30-luokan pärjättiin varsin hyvin eka reissu siellä merellä. Oli siinä pari kunnon kalaakin eikä loppunut kelat tai 'järvivavat' kesken. Mittarilla kelat tietysti. Ja kela ilman mittaria on kuin pelaisi golfia ilman etäisyysmittaria eli niin 2000-lukua. Nykyään lasermittarit etäisyyksiin tai vähintään gps-kellot melkeinpä jokaisella golfkentällä. Voihan sitä siimajakaa laskea, mutta eipä enää näe kenenkään ottavan golfkentällä askelmittoja kuten ennen wanhaan. Mulla ei ole yksikään Convectorin mittari reistaillut.
6.   [Vt] Uudet kelat merilohen uisteluu...    lusikka - 27/8/2020 16:53:21
Meillä on niin taitavaa porukkaa veneessä, että vanhoilla Ruotsalaisilla ja jo maalittomiksi kuluneilla Taiwanilaisilla 7000 ja 7500 Ambassadeureilla on pärjätty, eikä yksikään lohi ole jäänyt kelojen takia saamatta (pari kertaa on toki jo pohjasolmu näkynyt). Ikää miehistöllä alkaa olla jo sen verran paljon, että aktiivista vetoikää edessä enintään 20-vuotta ettei kalustoa tarvitse varmaankaan uusia ikinä, eli onpahan edes joskus tullut tehtyä elämässä oikeitakin valintoja... Toki jos käytössä olisi isoja Dipsyjä yms. tai isoja houkutinlevyjä, niin isommat myllyt olisivat paljon mukavammat käyttää, mutta nekin on kokeilujen jälkeen länsirannikon kevät ja alkukesän uisteluissa todettu lähinnä turhiksi.
7.   [Vt] Uudet kelat merilohen uisteluu...    Räiskis - 25/8/2020 17:05:09
Penn Fathomia lohireisuilla kesitellyt, olisko ollu neljäs kevät noilla. Ei pahaa sanottavaa, yks miinus ollu, hylkeelle noillakaan ei pärjänny. Itellä vanhoja 10000 big game kultaisen värisiä, hiilikuitulevyille valhdettu, niilläkin tullu jokunen lohi. Noita mittareita ei ole noissa, turhia kun jakajia laskenu niin kauan kuin hyrrillä kalastanu.
8.   [Vt] Uudet kelat merilohen uisteluu...    toni - 26/8/2020 16:08:37
Kaksvaihteisia 10000CL ja 9000CL keloja parempia ei oikeen osa ajatella. Ne tietää jotka on käyttäneet.
9.   [Vt] Uudet kelat merilohen uisteluu...    Whaler - 26/8/2020 9:24:15
Mulla on kanssa noita kullanvärisiä kymppitonneja ja niihin vaihdettu hiilikuitujarrut. On olleet ihan hyviä. Itse ostin ne käytettynä, kun näitä ei enää ole valmistettu hetkeen. Muistatko milloin olet ostanut omasi? Lähinnä kiinnostaa kelan valmistusvuodet. Mulla nuo on osittain aitoja ruotsalaisia, osin itämaisia ja osin Ruotsissa tehdyistä osista, mutta muualla kasattuja.
10.   [Vt] Uudet kelat merilohen uisteluu...    tkorkka - 26/8/2020 17:58:37
Ei ole ollut mielenkiintoa perehtyä noiden mittareiden rakenteeseen, mutta alkoi kiinnostamaan sen verran, että pystyyköhän tuollainen mittari jumittaessaan vaikuttamaan siihen miten kela antaa siimaa?
11.   [Vt] Uudet kelat merilohen uisteluu...    Räiskis - 26/8/2020 20:54:10
Omat kultakuoriset on 2006, Taiwanilaiset.
12.   [Vt] Uudet kelat merilohen uisteluu...    toni - 26/8/2020 20:10:39
Niin insinööritarinaa kuin vaan voi olla...
13.   [Vt] Uudet kelat merilohen uisteluu...    Räiskis - 26/8/2020 20:52:11
Kuinkahan oliskaan lohta tullu kun olis mittarikelat? Onneks lohet ei ole huomannu ettei ole.
14.   [Vt] Uudet kelat merilohen uisteluu...    tkorkka - 26/8/2020 21:05:40
Älä nyt... 😁 Minä olen kuullut että lohet kestää paremmin kiinni mittarittomissa keloissa... 😉
15.   [Vt] Uudet kelat merilohen uisteluu...    Ali Lattunen - 26/8/2020 22:42:32
Siimamittarin tilalle kovat lohimiehet vaihtaa tuollaiset linkin kappalelaskurit. Niillä voi pitää lukua montako lohta milläkin vavalla on päivän aikana tullut.
16.   [Vt] Uudet kelat merilohen uisteluu...    Kössi - 26/8/2020 22:07:36
Mulla on molempia käytössä eikä koskaan mitään saa.
17.   [Vt] Uudet kelat merilohen uisteluu...    Jii R - 27/8/2020 6:51:56
Toi kappalelaskuri on hyvä;-) Onhan tuo mittari aivan turha uloke, jakaja toimii hyvin..
18.   [Vt] Uudet kelat merilohen uisteluu...    Räiskis - 27/8/2020 17:22:29
Kipparilla toi kaulassa kun jigittelemässä ollaan oltu. Lohilla vie pystyny rannassa laskeen. Mukavasti ahvenia naksunu, Ahvenopenissa liki 300kpl ja oli komeeta kokoo. Saa nähdä kuinka Fathomit kestää, mulla käytössä järviuistelussa Penn 320 keloja joilla ikää varmaan yli 30v, huollossa käyny kerran, ite vaan keväällä matoruuvin rasvannu. Noitten kesto olis nykyään tekijälle konkurssi. Lohtakin tullu kans jokunen vinssattua, kelojen takia ei karanneita.
19.   [Vt] Uudet kelat merilohen uisteluu...    tkorkka - 28/8/2020 22:45:43
2016 vaihdoin 7000 kelat 10 000 CL:iin. Voisi sanoa että kreivin aikaan... Olisi tuona vuonna Amaan reissulla kahdesti siima loppunut 7000 dööristä. Kalat oli 20,3 kg ja 18,5 kg jos oikein muistan jälkimmäisen painon. Mutta kalat käyttäytyvät kovin yksilöllisesti. Tuon jälkeen on ollut useampi 17 -19 kg kala jonka kanssa olisi pärjännyt 100 m siimalla, mutta tänä keväänä 15 kg kala otti siimaa ulos arviolta 250 m. Itsestäni en nyt tiedä, mutta perämiestä pidän hyvinkin taitavana vapamiehenä. Mutta sama juttu, ei ole tarve kaluston vaihtoon tuskin koskaan.