Kyseessä -03 kaasari jammu (800h ajettu) jonka ongelmat alkaa pitkän uistelusession jälkeen. Kun uistelua takana useampi tunti niin kierroksia lisätessä n.3000rpm alkaa kauhea pauke. Tämä lopettaa ylensä kun aikansa herkuttelee mutta välillä tuntuu ettei lopu millään. Kun vene on seissyt aikansa niin kaikki pelaa hyvin ja normaaliajossa ei vastaavia ongelmia ole.
Moottorista on jo pesty kaasarit ja vaihettu pääsuuttimien o-renkaat. Kone on säädetty mutta huoltajan mukaan moottori käy vieläkin rikkaalla.
Voisiko tähän olla vielä jotain tehtävissä muuta kuin kaasareiden huoltosarjan tilaus ?
Hinta hieman hirvittää kun osat maksaa n.280eur / kaasutin ja siihen vielä työt päälle.
'Moottorista on jo pesty kaasarit ja vaihettu pääsuuttimien o-renkaat.'
Pääsuuttimissa ei ole o-renkaita (kts. linkin kuva, viitenro 17).
Onkohan kaasareitakaan todella pesty, olitko itse todistamassa tapahtumaa?
Yleensä paukkaminen liittyy laihaan seokseen, ei rikkaaseen.
Lähtisin nyt ensin katsomaan kaikki ajoitukset kohdilleen. Ultraäänipesurilla ei välttämättä kaikki töhnä kaasareista poistu. En kylläkään tuon nyt usko suuttimien likaisuuteen liittyvän. Onko tulpat minkä väriset? Se kertoo paljon seoksesta. Onko kaikki tulpat samanväriset? Alkoiko vika yhtäkkiä vai pikkuhiljaa?
En ollut paikalla mutta luotan kyllä korjaajaan.
Muistelin että ne o-renkaat olivat suuttimilta mutta muistan sitten väärin. Näin kyllä ne renkaat ja olivat kovettuneet/haprastuneet. Miten tämä laiha seos oikein käytännössä aiheuttaa kyseistä pauketta ?
Tulpat kaikki aika mustia. Ensimmäiset oireet alkoivat minun mielestäni jakoremmin vaihdon jälkeen. Ongelmat tulee esiin vain pitkän uistelusession jälkeen.
Ei nyt oo merkit sattunu kohdilleen. Saat itsekkin tarkastettua helposti onko. Koppa pois ja musta muovisuojus pois, sitten pyörität vauhtipyörää ja katsot sattuuko merkit kohdilleen. Pyörität niin pitkään, että näät, ota tulpan johdot varulta irti. Mikäli jako heittää niin vika löytyi. Yksi tai kaksi hammasväliä on tuskin aiheuttanut vauriota mihinkään. Ja mikäli on mustat tulpat niin lampulla pitäisi nähdä tulpanreiästä onko venttiili napannut mäntään, koska männän päällynenkin on tällöin musta. Mutta mutulla veikkaan, että olet vielä selvinnyt säikähdyksellä. Nyt vaan vika paikannukseen ennen seuraavaa ajoa.
No nyt se on sitten tarkastettu ja jakomerkit oli kohdallaan.
Ei tässä taida olla muuta järkevää konstia kun tilailla huoltosarja kaasareille, eiköhän ne ongelmat sillä sitten vähäksi aikaa lopu. Pistin Boats.netille kyselyä että onko toimitukset vielä pandemian vuoksi jäissä....