Jos tapahtuu aallokossa, niin se on omnaisuus. GPS reagoi suoraan veneen liikkeisiin eikä minkäänlaista suodatusta tai keskiarvolaskentaa tehdä. Suodatus ja keskiarvolaskenta pitää tehdä kipparin päässä... 15 vuoden aikana siihen on jo tottunut :D
Joo, tämä on kyllä outo kehittymättömyys veneilylaitteissa. Polkupyörien wattimittareissa on ollut jota kuinkin siitä asti kun tulivat vaihtehtona näytölle saatavissa:
- hetkellinen teho
- 3 s keskiarvon teho
- 10 s keskiarvon teho
- 30 s keskiarvon teho
Ja miksikö näin? Koska hetkellinen teho seilaa vielä monta kertaa villimmin fillarissa kuin uistelussa hetkellinen nopeus eli ei ole mitään mieltä siinä. Miksei veneilylaitteissa ole samaa mahdollisuutta? Siihen voisi hetkellisen nopeuden lisäksi laittaa johonkin kulmaan plotteria näkyviin vaikka tuon 3s tai 10 s keskiarvon, joka olisi uistelussa huomattavasti parempi tieto kuin hetkellinen nopeus.
Musta on tuntunut, että jotenkin gps satelliittien tehoja on laskettu, kun ei ole lentoliikennettäkään niin hirveästi?? Olen omassa reiskassakin havainnut aiempaa isompaa heittelyä ja myös matkapuhelimen nopeusappissa tällä kaudella.
jokke
Mikähän juju siinä on että loorancen nopeudet on aina tiettyjä,esim 4.63, 4.82, 5.00, 5.19 eli ei juokse vaan hyppii noissa, ajossa ehkä järkevämmin toimii mutta sillon ei tule niin kiinnitettyä huomiota niinku uistellessa.
Mikäli kyseessä on vanha Lowrance reilun kymmenen vuoden takaa niin niissä tuo nopeusnäytön pomppiminen oli ihan ominaisuus...
Se toki tystyttiin korjaamaan ohjelmistopäivityksellä... Se oli jokin Waas-sateenliitin pois kytkentä päivitys... Näitä Lowikoita oli ainakin GM. 3300 3500 ja 5000C...
V-P M
. . . no, sen suhteen se pitäisi olla ehjä peli...
Nopeus voi vaihdella paljonkin jos on kova tuuli, ja pieni vene... Jos tyynessä säässä hyppii enemmän kuin 0,2km/h suuntaan tai toiseen niin sillon on jokin huonosti ja jotain on tehtävä...
V-P M