Vetouistelu - näytä koko keskustelu

Keskustelut

Safire diesellämmitin toiminta krakaa

Takaisin keskustelualueille
1.   Safire diesellämmitin toiminta krakaa    milo2888 - 15/11/2020 15:32:29
Nyt kun syksykelit alkaa ja lämmintä tarvittaisi lämmittimestä, on aika mälsää kun hetki sitten huollettu lämmitin ei pelitä. Eli jostain syystä safiren lämmitin tuppasi heti huollon jälkeen ekoilla reissuilla ensin sammuilemaan itsekseen jollei tehot ollut ihan täysillä. Nyt sitten viikonlopun aikana toiminta loppui kokonaan eli safire ei lähde käyntiin. Lienee hehkutulppa mennyt? Huollossa kuitin mukaan vaihdettu hehkutulppa eli pitäisikö tällä olla jokin ns. takuu vai onko se ok että tulppa menee kolmannella reissulla? Laittakaas vinkkejä. Huolto tehty Oy Esco AB Espoossa.
2.   [Vt] Safire diesellämmitin toiminta...    TimoT - 15/11/2020 16:22:19
Onko polttoaine vanhaa? Nykydiesel tuppaa tankissa seistessään muodostamaan jotain kummallisia mustia hötkäleitä. Minäkin taistelin asian kanssa 2-3 vuotta sitten. Nyt käytän vain Nesteen Pro Dieseliä Safiressa eikä ole ollut minkäänlaisia ongelmia. Vaikka huolto olisi tehty ok mutta polttoaine on kelvotonta ongelmia riittää.
3.   [Vt] Safire diesellämmitin toiminta...    TimoT - 15/11/2020 16:24:11
Niin, jos vika on polttoaineessa, on koko polttoainelinja putsattava ennen uutta lientä.
4.   [Vt] Safire diesellämmitin toiminta...    tkorkka - 15/11/2020 16:31:32
Soita ihan ekana huoltoon mistä johtuu moinen käytös. Tuon huollon tietäen, siellä ainakin osataan huoltaa Safiret. Virheitä voi sattua sielläkin. Hehkutulpan lopettaessa toiminnan ymmärtäisin ettei se vaan käynnisty ja vikakoodia olisi tarjolla. Voisiko kesälaadun diesel alkaa hyytymään ohuessa letkussa? En usko ihan siihenkään... Ninä olen käyttänyt arviolta 4 vuotta pelkkää valopetrolia omassa Safiressa ja ero dieseliin on aivan valtava. Aikoinaan diesel karstasi pakoputken niin ettei kunnolla puhaltanut enää pakokasuja sitä kautta, niin nyt keväisin pakoputkea patteriharjalla rassatessa harja ei tule edes mustaksi. Tuo ProDiesel on käynyt itselläkin mielessä ja varmasti parempaa tavaraa lämppärille kuin tavallinen diesel. Se ei myöskään hyydy kylmässä kesälaadun tavoin.
5.   [Vt] Safire diesellämmitin toiminta...    K.Ruuskanen - 2/1/2021 9:55:17
Alkuperäisestä ongelmasta on jo aikaa ja ongelma lienee jo ratkennut, mutta tuossa muutama asia joka tuli omaan mieleen. Kerroit, että lämmitin tuli juuri huollosta. Oliko myös polttoaineletkut mukana vai jäikö ne paikoilleen? Toki huollossakin voi sattua kömmähdyksiä, mutta tukos letkussa tuli taustaa vasten ekana mieleen. Ilmeisesti Sinulla ei ole Genius-näyttöä kun et kerro minkä vikailmoituksen laite antaa. ( tai muuta vikakoodin lähdettä?) Hehkutulpalle ei ole normaalia rikkoutua noin nopeasti. Toki on mahdollista, mutten usko siihen. Hehkutulpan saa testattua kun laittaa plotterin/luotaimen päälle ja tilaan jossa näkyy akun jännite. (Parempi on kun perämoottori ei ole päällä. + Lämmitin ja plotteri/luotain on samassa piirissä.) Kun lämmitin käynnistyy, niin ehjällä hehkulla jännite tippuu tod. näk. 11,x V pintaan, kuitenkin selvästi jos lähdetään sieltä 12,7V tuntumasta ja akku on suht ok. Oma valinta polttoaineeksi on valopetrooli. Maksaa toki enemmän, mutta voi säästää paljon aikaa muulta rassaamiselta. Toki jos kaudessa polttoainetta menee kymmeniä litroja ja sitten saattaisin välillä käyttää dieseliä, mutten enää viimeisillä reissuilla ja tankki tyhjäksi talveksi.
6.   [Vt] Safire diesellämmitin toiminta...    TimoT - 29/12/2020 11:11:49
Niinhän siinä sitten kävi että Neste lopetti Pro-dieselin valmistuksen. Ilmeisesti ympäristöpaineissa tuotiin markkinoille My-diesel joka on sataprosenttisesti jätteistä ja paskoista valmistettua. Hyvä sekin, mutta juuri nuo biokomponentit pilasi polttoaineen säilyvyyden. Pahaa pelkään että MY on siinä suhteessa vielä huonompi vaikka näyttöä minulla siitä ei ole. Nyt täytynee tyytyä Futura talvilaatuun.
7.   [Vt] Safire diesellämmitin toiminta...    Räiskis - 15/11/2020 17:50:42
Tulevaisuudessa kannattaa dieseli tyhjentää kun talvi tulee ja käyttö loppuu. Nuo nykyiset dieselit on noita 'bio' polttoaineita ja jostain syystä ne huonosti kestävät ulkona, kylmässä säilytystä. Jossain olosuhteissa muodostuu jotain 'levää' ja kaikki polttoaina ihan kuraa. Kaikki siivottava, pestävä vanhat pois. Sitten uusia aineita vasta. Joskus Nesteen palvelusta noihin ohjetta kysyin, ulkosäiliöissä tuota kuulemma olis tapahtunut? Ihan uusinta tietoa ei ole, onko paremmin kestävää nykyinen? Tuo valopetroli voi olla parempi vaihtoehto jos sitä noissa voi kerran käyttää, mikä kuumemmin palaa ja vähiten karstoittaa.
8.   [Vt] Safire diesellämmitin toiminta...    kiide - 16/11/2020 9:34:13
Tuo sammuminen pienellä teholla voi viitata siihen, että tuulenpuuska lyö liekin sammuksiin pakoputken kautta. Hehkutulpan toimivuuden voi testata jännitemittarilla akun navoista. Käynnistysvaiheessa jännitteen pitäisi laskea kun hehkutus käynnistyy.
9.   [Vt] Safire diesellämmitin toiminta...    Solej - 16/11/2020 10:03:40
Tämä 'bio' joka yleensä mainitaan, tarkoittanee ongelmia aiheuttavaa Fame:a, jota Nesteen dieseleissä ei ole.
10.   [Vt] Safire diesellämmitin toiminta...    tkorkka - 16/11/2020 10:03:09
Riippuu asennuksesta ja pakoputken sijainnista tuo sammumisen herkkyys tuulessa, mutta omassa veneessä vaatii tasaisen tuulen n. 7 m/s jotakuinkin minuutin ajan, että palotapahtuma häiriintyy. Usein sammumista edeltää pakokaasun käry. Venemessuilla huomasin Wallaksella olevan tuulisuojattu pakoputken 'hattu', mutta yli 100 eur hinta sai jättämään sen vielä messuilemaan. Kiiden mainitsemaa jännitteen laskua ei voi olla huomaamatta jännitteenmittauksessa. Se on yli voltin vaikka kone lataisi samaan aikaan.
11.   [Vt] Safire diesellämmitin toiminta...    willi - 30/12/2020 10:41:09
Meillä on mökillä Safiren mökkilämmitin ja siinä oli pari talvea sitten vastaavaa ongelmaa kuin alkuperäisellä kysyjällä. Se käynnistyi ja toimi jonkin aikaa kunnes sammui. Vikakoodina oli nro3. 'N:o 3 lämmitin on pysähtynyt paloilmaisun puutteeseen, useimmiten joko polttoaineen loppuminen tai tukos polttoainejärjestelmässä.' Soitin Safirelle ja kysyin ohjeita. Sieltä kerrottiin, että jos/kun polttoainepumppu käy (naksuttaa) ja tankissa on polttoainetta niin todennäköisesti polttoaineen syöttöputki on tukkeutunut. Neuvoivat testaamaan syöttöputken irrottamalla sen ja työntämällä rautalankaa siitä läpi. Tukkeutuneesta ohjeistivat avamaan tukkeen 1,5 mm poranterällä. Pahaa tukosta voi kuulemma liottaa ensin auki vahvalla liuottimella. Tuo syöttoputki on polttoainelinja viimeinen pätkä koneen päässä. Se on lyhyt metallinen putkenpätkä, joka oli muistaakseni yhdellä ruuvilla kiinni koneessa. Se oli helppo irrottaa ja laittaa takaisin. No tukossahan se putki oli. Koska putki on taivutettu kulmaan, eikä se tunnu kovin paksuseinäiseltä, niin en hennonut porata tuota auki, vaan laitoin sen kypsymään xyleenin sekaan muutamaksi tunniksi, jonka jälkeen paksu rautalanka meni helposti läpi tukoksesta. Tämän jälkeen kone toimi ja on toistaiseksi toiminut moitteetta. Meillä polttoaineena on käytetty arktisen laadun MPÖ:tä.
12.   [Vt] Safire diesellämmitin toiminta...    Räiskis - 29/12/2020 19:20:03
Tuosta My dieselistä kuulin että aiheuttaisi ongelmia 'kuivuuden' takia, liian vähän voitelevia komponentteja? Jossain kehotettu lisäämään 2t öljyä tankkiin, onkohan hevosmiesten tietotoimistosta lotille taas kuiskattu?
13.   [Vt] Safire diesellämmitin toiminta...    tkorkka - 29/12/2020 16:45:15
Jos dieseliä on ihan pakko valopetrolin sijasta käyttää, niin juuri My Diesel olisi minun valinta. Se palaa puhtaasti ja Neste lupaa että se säilyy tankissa erinomaisesti. My dieselissä ei ole FAMEA, joka aiheuttaa kasvustoa polttoainejärjestelmään.
14.   [Vt] Safire diesellämmitin toiminta...    tkorkka - 29/12/2020 21:19:55
Eiköhän se ole ihan hyvää sellaisenaan, niin moni valmistaja on sitä autoissaan tutkinut ja antanut luvan käyttää.
15.   [Vt] Safire diesellämmitin toiminta...    tkorkka - 30/12/2020 17:35:29
Mulla on mennyt kerran alkukaudesta merellä tukkoon Safiren polttoaineletku. Dieselin parafiini oli jämähtänyt sinne. Laitettiin letkun toiseen päähän vähän painetta sytyttimenkaasu täyttöpullosta, niin tulppa tuli letkusta... Joskus aikoinaan dieseliä kun vielä käytin, niin pakoputki meni niin karstaiseksi että ei meinannut pakokaasut kulkea kunnolla. Tämä taas aiheutti noidankehän, jossa palotapahtuma huononi entisestään ja karstaa kertyi lisää ja lisää. Kun siirryin valopetroliin, niin molemmat edellä mainitut ongelmat ovat historiaa. Mutta jokainen tekee niin kuin lystää. Säästää kaudessa 20 eur ja rassaa Safirea... tai sitten ei... :D
16.   [Vt] Safire diesellämmitin toiminta...    PaPei - 2/1/2021 20:18:48
Tyhjennätkö petroolitankinkin talveksi?
17.   [Vt] Safire diesellämmitin toiminta...    K.Ruuskanen - 3/1/2021 22:52:40
Joo ja vanhassa veneessä otin koko tankin pois talveksi kun se oli pilssissä ja pilssin pesu painepesurilla oli paljon helpompaa näin. Pesut halusin tehdä kauden päätteeksi ja ennen seuraavan kauden alkua. Jäljelle jääneet aineet ovat talven aikana palaneet pihalla öljykynttilöissä. En nyt muista varmaksi, mutta valopetroolillakin on mielestäni jokin säilytysaika ja se ei olekaan niin helppo löytää kuin esim. pienkonebensakanistereista. Luulen, että kaupoissa tavara kiertää sen verran nopeasti, ettei tule ongelmia vaikka valopetroolin jättää talveksi tankkiin. En tiedä miten hanakkaa aine on keräämään kondensiovettä itseensä, joten tankin tyhjäys (tai piripintaan täyttö) auttaa tässäkin. Toki puolillaan säilyneessä voi toki laittaa tuoretta ainetta uuden lämmityskauden alussa. Nykyiseen veneeseen en ole vielä lämmitintä asentanut ja siihen todennäköisesti joutuu vaihtamaan erimallisen tankin. Tästä seurannee sellainen ongelma, että Safiren p-a suodattimen joutuu ottamaan pois ellei sitten ole jotain helppoa/hyvää viritystä tankin ulkopuoliselle suodattimelle. Luulen että tyhjäämällä ja putsaamalla valopetroolitankin kauden päätteeksi pärjään ilman suodatintakin. Kattoo nyt kun löytyy osille hyvät paikat. Paikkavaatimuksena pysyy kuitenkin helppo poisto pesun tieltä ja helppo huollettavuus.
18.   [Vt] Safire diesellämmitin toiminta...    tkorkka - 4/1/2021 7:14:55
Eikä tarvitse edes ihan joka vuosi tyhjentää. Minullahan on ollut ilman suodatinta ja uutta valopetrolia aina vaan seuraavana kautena lisää ja hyvin on toiminut. Paitsi että nyt oli tankissa jotain töhnää ja tankki on nyt syytä pestä ennen kuin seuraava kausi alkaa.