Vetouistelu - näytä koko keskustelu

Keskustelut

Keskipulpettivene etsintää

Takaisin keskustelualueille
1.   Keskipulpettivene etsintää    Jaape70 - 1/2/2021 9:19:37
Etsinässä olisi keskipulpettivene , uistelu/heittokalastus käyttöön. Kokoluokka 5m hujakoilla ( max 10k€ budjetti) Ohjaus tulisi olla keskellä venettä ja takatilaa pitäisi löytyä vielä ohjauspenkin takaa.Nelari siedettävillä tunneilla. Kiinnostava vaihtoehto , mitä katsellut, olisi Nautico 160 trolling, mutta valitettavan harvinainen taitaa olla. Yamarin 5200 / 5202 , Uttern 5200 taitaa mennä jo budjetin yli selkeästi, jos järkevän ikäinen nelari perässä. Onko ehdotuksia muista vastaavista kuin tuo Nautico ?
2.   [Vt] Keskipulpettivene etsintää    lamisil - 1/2/2021 18:01:02
Yamarin 5200 ja 60 heponen Jammu ollut jo vuodesta 2007 ja melkolailla hyvänä veneenä pidän. Leveytensä puolesta vakaa, eikä kallistele. Laidalla sopivasti korkeutta, eli turvallisen tuntuinen. Liukuun nousu ok tuolla kuuskymppisellä, mutta tuntuu että runko alkaa kunnolla kulkea vasta kun kahva aikalailla kaakossa. Trimmit aika jees. Leveä pulpetti suojaa mukavasti. Kiinteä polttoainetankki plussaa. Vaatii jarrullisen trailerin...paino konttorilla tankki puolillaan ja vene tyhjänä tonnisella kärrillä 980 kg. Itellä plaanarikelat tuulilasin kaaressa vyötärönkorkeudella on helpot käyttää, mutta hankaloittaa kulkua keulaan. Yksin uistellessa mainio kun kaikki kädenulottuvilla,kahteeleenkin menee. Voin kertoilla puhelimessa lisää, jos kiinnostaa 0405473564
3.   [Vt] Keskipulpettivene etsintää    Jaape70 - 11/2/2021 11:48:18
Aika huonosti tosiaan löytyy vastaavassa kokoluokassa / hintaluokassa kuin Nautico. Oliko raadilla ehdotuksia ?
4.   [Vt] Keskipulpettivene etsintää    Räiskis - 1/2/2021 18:18:00
Kunnon kulkuun jos kahta enemmän kyydissä tarvitaan enemmän hevosvoimia kuin 60, toimeen tulee, taitaa 80hp olla tuossa maksimi. Kyydissä tullut paljon oltua, uistelussa mukavan kokoinen, kaikki just lähellä. Helposti ei keulasta tuu vesi sisään. Jigitelty kolmestaan, sekin hyvin onnistuu.
5.   [Vt] Keskipulpettivene etsintää    Jaape70 - 1/2/2021 19:57:42
Menee tuo Yamarin 5200 budjetin yli, valitettavasti :( varmasti hyvä vene, sitä en epäile hetkeäkään
6.   [Vt] Keskipulpettivene etsintää    lamisil - 2/2/2021 5:49:40
Uskoisin noita kymppitonnilla löytyvän. Omani vaihto isompaan suunnitelmissa kunhan lompakko tuon sallii ja luulisin myyntihinnan olevan noillapaikkeilla trailereineen ja muine romppeineen...
7.   [Vt] Keskipulpettivene etsintää    lamisil - 2/2/2021 6:03:44
Toki mainitsit että koneen oltava 'järkevillä tunneilla'. Paljonko on järkevä määrä ajotunteja? Omassani noin 2500 tuntia ilman pienintäkään ongelmaa. Toiset pitää 1000 tuntia ajettuja romurautana, toisaalta tiedän noilla ajetun 4-5000 tuntia. Kun kyselin vaihtoa isompaan 2000 tunnin kohdalla totesi paikallinen venekauppias koneen olevan sisäänajettu. Jos koneen oltava max 5v vanha ja alta 1000 tuntia voi olla ettei kympillä irtoa. Tsemppiä etsintään...
8.   [Vt] Keskipulpettivene etsintää    golfer - 2/2/2021 9:00:11
Tuohon 'järkeviin tunteihin' täytyy myös huomioida omat tulevat käyttötunnit. Sen yli 20 vuotta kun itselläni aina jonkunlainen paatti ollut, niin uutta vermettä hankkiessa tulee oma käyttö yliarvioitua. Arviot ovat aina olleet yläkanttiin tulevista käyttötunneista ja ajatukset mitä kaikkea milloin ja missä sitä sitten veneellä mennään ja tehdään. Elämän reaalitetit kun lyö silmille vuosien mittaan ja joka viikonloppu ei huvita lähteä, ei jaksa lähteä ja tulee jopa vuosia kun ei kiinnosta lähteä, niin koneen käyttötunnit jääkin lopulta aika maltillisiksi. Itse hyräytin joskus koneeseen parhaampana vuonna lähemmäs 200 h. Toisaalta mulla meni myös 15 vuotta että sain koneeseen 1000 h kasaan. Siinä kohtaa moottorihuoltaja totesi, kun utelin kauanko nämä vehkeet kestää 'tuolla sinun käytöllä olen eläkkeellä, kun tästä koneessa tunnit tulee vastaan'. Oma syksyinen hankintani oli nyt sitten vajaa 1000 h ajettu kone, vain n. 200 h vanhaa konettani vähemmän. Tästäkin tiedusteluihini valtuutettu ja kulmakunnan arvostetuin Yammuhuoltaja totesi 'vasta sisäänajettu ja kuin uusi sisältä, jos järvikone'. Tehtiin täys tsekkaus koneeseen ja menihän sieltä uusiksi jakohihna, kiristäjä (nämä olivat jo tiedossa), jännitteensäädin (tämän halusin vaihdettavan, mutta hitto siellähän olikin se jo vaihdettu ja nyt mulla varalla mokoma), vaihteiston stefat joka suuntaan, polttoaineen korkeapainetiiviste (Yammuissa tyypillinen vaiva vuosien myötä, kannattaa vaihdattaa ennen ongelmia, uusi tiiviste erilainen ja pysyy paikallaan) ja sitten vielä mystinen mikrokytkin-ongelma joka löydettiin yllättävän pienellä vaivalla fiksun huoltajan toimesta ja laitettiin paikalle toimiva mikrokytkin purkukoneesta ja homma alkoi rokkaamaan. Eli ei ne tunnit pelkästään, vaan missä ja miten käytetty ja tulevat tunnit ;) Tuppaa vaan olemaan niin, että paljon käytetyt on myös paljon huollettuja, joka on parempi kuin vähän käytetty ja vähän huollettu. Näissäkin sitten tietysti poikkeuksia..
9.   [Vt] Keskipulpettivene etsintää    Jaape70 - 2/2/2021 9:11:27
itsellä tunteja tulee n 300h kaudessa. Valtaosa tietenkin uistelua. Varmasti tärkeää on myös se, miten konetta on huollettu, eihän ne tunnit aina merkitse koneen kuntoa/kestoa. Jotenkin vaan tulee katsottua myynti ilmoituksissa koneen ikää ja tunteja ,melkeinpä ensimmäiseksi.
10.   [Vt] Keskipulpettivene etsintää    pihlaja1 - 2/2/2021 9:16:34
Ihan mielenkiinnosta, mikäs tää kp-tiiviste oli mikä ajastaan aiheuttaa jammuissa harmia ? Ei oo ennen tullut vastaan.
11.   [Vt] Keskipulpettivene etsintää    tkorkka - 2/2/2021 9:55:45
No jopas on mennyt paljon osaa vaihtoon Yamahassa alla 1000 tunnin. Edellisessä Suzukissani ei tarvinnut vaihtaa kuin öljyjä ja suodattimia 2000 h aikana. Nykyisessä Suzukissa on vaihdettu 1000 h kohdilla anodit kertaalleen ja varuilta vesipumppu, vaikka alkuperäinen näytti aivan virheettömältä. Ketjukoneet on kyllä aika huoltovapaita.
12.   [Vt] Keskipulpettivene etsintää    golfer - 2/2/2021 12:29:42
Hyvä ettei ole tullut ongelmia vastaan tiivisteen kanssa ja toivottavasti ei tulekaan. Ei ollut minullakaan tullut moista ominaisuutta vastaan aikaisemmin. Vaihdettiin se tiiviste tohon meidän Yamaha F115 -06 koneeseen 'varotoimenpiteenä', kun haluttiin että koko kone käydään läpi ja tämä oli kohde jonka huoltaja siinä samalla halusi vaihtaa ja suositteli toimenpidettä. Ikävä puoli, että teettää koneen toisen puolen purkamisen ja siten tulee hommalle hintaa jokunen satanen. Osa on siis polttoainepumpun ja kannen välinen tiiviste. Originaali on sellainen harmaan vihertävä ja ilmeisesti alkoholillinen bensa on nyt tehnyt viime vuosina tuohon tiivisteeseen ogelmia. Se turpoaa ajan myötä, pullahtaa lopulta vekeen kun ratkeaa. Mulla se olikin jo puoliksi pullahtanut eli hyvää että vaihdettiin. Ja mitkäs on oireet, kun tiiviste hajoaa tai alkaa vuotamaan? Kone ei saa tarpeeksi soppaa ja kun kone lyödään tietokoneen päähän, niin kaikki on mukamas kunnossa. Tehot häviää osittain tai kokonaan, kun pumppu ei saa tuotettua tarpeeksi painetta järjestelmääm, kun tiivisteestä polttoainetta falskaa tuonne rasiaan, jossa pumppu sijaitsee. Elektroniikka ei löydä ongelmaa ja päällisin puolin kaikki on kunnossa, koska tiiviste on rasiassa ja tiivistää siis polttoainepumpun bensan syötön rasian kantta vasten. Uusi tiiviste on musta ja sen mukana tulee valkoinen nylon-holkki. Liitteenä kuvat tuosta vanhasta ongelmatiivisteestä, joka on ympäri Suomen tehnyt mystisiä ongelmia ja pään raavintaa huoltomiehille.
13.   [Vt] Keskipulpettivene etsintää    golfer - 2/2/2021 12:39:47
Impelleri eli siipipyörähän tuosta mun listasta puuttui, se vaihdettiin ja oli aika entisen näköinen, liekö koskaan aikaisemmin vaihdettu. Kyllähän näitä koneita pitää korjata ja huoltaa. Mulla autotkin vaatinut korjauksia, vaikka uutena ostettu joku. Pelkillä huolloilla ei maaliin asti pääse. Suzukeja ei pahemmin ole käytetyissä ollut ja siksi ei moista itselläni ainakaan vielä ole ollut. Ainoa periaatteellinen ero siinä on verrattuna Yammuun, että Suzuki rikkoo yläkertaa isommalla todennäköisyydellä kiville ajaessa. Toki vakuutukset kun kunnossa, niin eipä silläkään merkitystä. Kyllähän Yamahoihin rahaa saa menemään vuosien varrella. Milloin menee jännitteensäädin, milloin trimmi, milloin mikrokytkin... muuten ihan hyviä ;) Tuo mikrokytkimen vikakartoitus oli suorastaan mielenkiintoinen. Siinä olisi hätäisempi huoltomies saanut ison laskun aikaiseksi, jos olisi vikakoodeja uskonut sokeasti..
14.   [Vt] Keskipulpettivene etsintää    pihlaja1 - 2/2/2021 14:30:13
Kiitoksia tiedosta, itselläni just sama kone ! Olitkos ajanut 95 bensalla, vai tekikö myös 98 tuon ?? Ei oo kyl helppoo löytää tuollaista vikaa jollei oo kuullu ennen.
15.   [Vt] Keskipulpettivene etsintää    Vee-Pee - 3/2/2021 20:24:17
. . . Mulla on nelikymppisessä Jammussa 3500h tullu yhdeksän avovesikauden aikana... Jakohihna siihen on kyllä nyt vaihdettava ihan varmuuden vuoksi. olen minä sitä huollattanutkin. Ventiileitä on huoltomies joskus säätänyt ja muuten on menty osapuilleen tiiviillä öljyn vaihdolla... Mennäkseni tuohon alkuperäiseen kysymykseen niin ainut keskipulpettivene jonka avoveneistä kelpuuttaisin itselleni on Faster... - Monasti se keskipulpetti haukaa aikkas paljon tilaa ja tekee vaan veneet ahtaaksi... Lattia pina-alaa on hyvä olla... V-P M
16.   [Vt] Keskipulpettivene etsintää    golfer - 2/2/2021 14:59:35
Ei kai kukaan näihin vehkeisiin muuta laita kuin ysikasia eli se 5 % alkoholi on saanut tuohon tiivisteeseen turpoamisominaisuuden, sillä moottorihuoltajani pitkän uransa aikana ei ole näiden turpoamisiin törmännyt ennen tuota 5 % alkoholin lisäystä bensaan. Ja nyt ei ole pelkän 115 Yamahan ominaisuus, vaan jotakuinkin kaikkien Yamaha/Mercury ruiskumallien ominaisuus jostain 60 hv alkaen tuo mokoma bensapumpun korkeapainetiiviste. En tarkoituksella myöskään laittanut osanumeroa tuolle tiivisteelle, koska uudella mustalla osalla valkoisella nylon-holkilla on kuulemma uusi osanumero eli tuon vanhan numeron mukaan ei kannata tilata. Sitten jos menee niitä korkeapaineletkuja aukomaan, niin parempi laittaa niillä rosteriklemmareilla ne takas kiinni. 3 baria on vaadittava paine liitokselta. Yksi liike oli jostain syystä yhden klemmarin korvannut nippusiteillä. Siinä sitten asiakas oli Norjassa tuollaisella 115 koneella ja alkoi käyntihäiriöt. Menivät rantaan ja useamman käynnistyksen jälkeen lopulta koneen koppa lensi pitkälle mereen ja Yamahan päällä tanssi 1,5 metrin liekit. Oli bensaa päässyt ilmeisesti ihan reilusti kopan sisälle ja onneksi ei tullut henkilövahinkoja. Siinä sitä sitten tuli 6t€ remontti ja vastuussa oleva liikkeen omavastuu vakuutuksessa oli 4t€... olipahan kallis nippuside tai hävinnyt klemmari!
17.   [Vt] Keskipulpettivene etsintää    tkorkka - 2/2/2021 16:24:45
Vähän kyllä outona pidän jollei moottori siedä viinabensaa. Eikös tuota ole ollut markkinoilla ympäri maailman vaikka kuinka kauan. Silloin kun viinabensa tuli Suomessa markkinoille, niin puhuttiin että moottorit kestää sen kyllä, mutta veneiden PA-letkustot eivät välttämättä. 2014 Suzukin ohjekirjassa sanottaan että 10% saa olla viinaa bensassa. 98:lla olen kyllä ajellut, lähinnä paremman säilymisen johdosta.
18.   [Vt] Keskipulpettivene etsintää    golfer - 3/2/2021 7:53:24
Kyllähän ne moottorit sen viinabensan kestääkin ;) Silloin kun tämä 5 % ja 10 % etanolibensat tuli, niin minua ihmetytti miksi Yamaha sanoi että voidaan käyttää tietystä vuosimallista eteenpäin 95E10:iä sillä edellytyksellä, että järjestelmä otetaan ensimmäisellä kerralla käyttöön 95E10:llä ja vain sitä tankataan jatkossakin. Jos oli jo käyttänyt 98E5 bensaa, niin ei voinut siirtyä kuulemma 95E10:iin ilman täydellistä tiivisteiden vaihtoa koko järjestelmässä. Perusteluina, että tuo korkeampi alkoholi 95E10 bensassa laittaa epäpuhtauksia liikkeelle polttoainejärjestelmässä. Mutta kuten jänitteensäätimenkin osalta, joka muuttui järeämmäksi myöhemmin, niin tässäkin osassa Yamaha on tehnyt parannuksia. Materiaali muuttunut ja tullut se nylon-holkki, joka estää tiivisteen liukumisen pois paikaltaan turvotessaan. Ja täytyy muistaa, että nyt on kuitenkin vanhat yli 10 v vehkeet kyseessä. Tuollaiset tiivisteet on valmistajan testeissä ollut kestäviä, ei ne muuten olisi koneeseen päätyneet. Mutta nyt on aika ja viina tehnyt tehtävänsä..