Morjens!
Joskus tulevaisuuden haaveissa siintää kaluston vaihto merikelpoisempaan nykyisestä ja kun kortissa seisoo AB, jäin pohtimaan kuinka se rajoittaa mahdollisia hankintoja.
Ajoneuvoyhdistelmän kokonaispaino siis 3500 kg ja trailerin kokonaispaino ei saa ylittää vetoauton omapainoa, vai?
Eli jos vaikka Volvo V70 painaa nelikkona rapiat 1700kg, niin saanko vielä vetää sillä 1700kg traileria ilman pikku e:tä?
'Pikku E' korttia tarvitaan silloin, jos perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan tai jos perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja yhdistelmän kokonaismassa yli 3500 kg.
Ajokorttivaade saadaan ynnäämällä rekisteriotteiden kokonaismassat yhteen. Mahdolliset ylipainot sen sijaan on todettava aina puntarilla.
Hauska lakihan tämä on... Jos vaimo ajaa venerannasta minun 1750 kg kokonaispainoisen trailerin tyhjänä (400 kg) mökin pihaan, niin hän syyllistyy ajo-oikeudetta ajamiseen jonka seuraksena saattaa lähteä nykyinen kortti hyllylle pariksi kuukaudeksi...
Sun pitää laskea yhteen Volvon ja trailerin kokonaismassa. Se ei saa ylittää 3500kg:a ilman pikku e:tä. 1700kg kokonaismassa ko. volvolle kuulostaa pieneltä.
Muista, että omamassa ja kokonaismassa on kaksi eri asiaa.
Ajokorttiluokan osalta olet oikeassa
https://ajokortti-info.fi/perustietoa-ajokortista/ajoneuvot-joita-saan-ajaa
Katso kuitenkin vielä kokonaismassan määritelmä asetuksen pykälä 25§
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1997/19970671
...ja hivenen yksinkertaisesti sanottuna. Jos Volvossa on 1800kg. niin kärrissä voi kokonaismassa olla enintään 1700kg.
Tää on varsin erikoinen juttu mutta kokonaismassat on se mikä katsotaan ja tässä ei ole terveen jären kanssa mitään tekemistä... Pienillä autoilla saa vetää mutt jos veturiksi otetaan turvallisempi versio eli iso paku, naasturi tai neliveto niin kokonaismassa pompaa heti ja tarvitaan se pikkunen eee...
V-P M
Tuosta vetoauton 'omamassa':sta en löydä minä ainakaan tietoo...
Mutta trafin sivuilta näin...
''
B-kortti
Ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3 500 kg ja jotka on suunniteltu ja valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään kahdeksan henkilöä.
Ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg.
Ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa ylittää 750 kg, mutta ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 3 500 kg.
Sisältää AM/120-, AM/121- ja T-luokkien ajo-oikeudet.
''
Siis se 1700kg oli auton omamassa. Kokonaispaino taisi olla jotain
luokkaa 2200kg. Siis Kokonaispainot lasketaan yhteen ja oltava alta 3500kg ja perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa, menikö nyt oikein?
Tuo 'perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää vetoauton omamassaa' ei pidä paikkaansa, vaan perävaunun max kokonaismassa on merkitty vetoauton rekisteriotteeseen.
Pitipä tarkistaa ne painot: auton omamassa 1706 kg, auton kokonaismassa 2220, suurin sallittu vetomassa jarruin 1800kg.
Taitaa mennä liikennemerkkien kertaukseksi..
Parikymppisenä kun tuon ois saanu muutamallakymmenellä markalla, sitä ajatteli etten tuota ikinä tartte. Enkä taida olla ainut.
Siperia opettaa..
Ja sitten jotta soppa olisi valmis niin yksi mahdollisuus olisi B/96 - kortti pikku-een sijaan :)
https://ajokortti-info.fi/perustietoa-ajokortista/perakarryn-vetaminen