Yamaha 100 lakkasi lataamista yht äkkiä ja varoittamatta. Nyt on latailtava akut satamassa ennen vesille lähtöä. Mistähän tätä vikaa voisi paikantaa ? Voiko laturin toiminnan tarkistaa kotikonstein ?
Jos jännite ei ole 14,5:n jommalla kummalla puolella ja ei nouse moottoria käytettäessä niin vikaa on... Mangneetin vaihtovirtaa säätelee virtaa akule tasasuuntaussilta ja se on hyvin usein se rikki menevä osa... Oisko se sellainen pari tai kolme satasta maksava remontti...
Toki vaihtoehto on myös täysin sippi akku....
Vanhemmissa Jammuissa on menny jännitteensäätäjiä. Toinen tiedossa oleva akileenkantapää voi olla säätimelle tuleva liitin. Katso se hyvän valon kanssa onko ottanut lämpöä. Vaikka ne siellä huollossa sanoo että olisi ainoa tapaus laatuaan aloittaisin siitä.
Itellä f80 2003 yamaha. Oli just toi jännitteensäädin mikä teki tuon oireen pari vuotta sitten. Vähän oli pehmittänyt kärähtäessä cd-boxin kylkeä, mutta se ei onneksi vaurioitunut. Löytyy nimellä jännitteensäädin, regulaattori, tasasuuntaaja. Maksoi parisataa, posti toi ja vaihto onnistui diy helposti.
Mittarilla akusta lepojännite ja kun moottori käyntiin niin pitää jännitteen nousta? Lepojännite ehkä 12,3v jos akku ok, käydessä alkaa nousta, heti pitäs nousta yli 13vdc.
Kopan alta haju saattaa paljastaa vikaa, aika synkkä haisu tuosta tasasuuntaajasta lähtee kun hajoo.
Ei se nyt ihan helposti tuo vaihto onnistu F80 2003 koneeseen, teettää jonkin verran purkuhommia koneelle. Lisäksi uusi Yamahan jännitteensäädin maksaa reilu 400 € ja on isompi kuin alkuperäinen, muovikoteloa saa leikellä, että mahtuu uusi jännitteensäädin muovilaatikon alle. Tarvikesäätimen saat siihen vajaan parisataan, mutta on myös fyysisesti pienempi ja kevyempi. Ai mistä tiedän? Sattui molemmat olemaan kokeilussa. Tarvikemalli kesti mulla 8 h, mutta onneksi sain siitä rahat takaisin. Vaihtotyöstä tosin sain maksaa, kun en itse ole opetellut koneita purkamaan.