Onkohan potkuri nyt sopiva veneeseen. Potkuri nyt Yamahan alumiini 11 3/8x12G. Vanha veneeni oli Buster L v.2006 paino ilman moottoria 338kg kulki 2:n äijän kuormalla 50,5km/h. Nyt uusi vene Faster 525cc. Veneessä Rosterin T-toppi ja paino samoilla varusteilla 660kg + samat äijät päälle. Moottori päivitetty celtecillä 50-70hv. Nyt uusi vene kulkee 48,5 km/h rimmi melko ylhäällä ja kiertää 5800 kierrosta. Mikähän oöidi tähän optimi potkuri. Nopeus on silloin kun 8 vapaa pystyssä takakaiteen putkissa. Saako nopeutta lisää vai onko tämä sopiva?
Mahtaako tuosta paljon vauhti lisääntyä, paljon kokeiltava potkureita, mistä niitä saa lainaksi kokeiluun?
Viikonlopun olin kalassa samanlaisella uudenkarhealla veneellä, siinä 80hp Honda, se pelas hienosti, liikkuu mitä tarvii, matkavauhtia 40km/h ja kierroksia n4000, bensaa menee nuukasti. Ei oo tullu huippuja koitettua, nyt eikä aikaisemmin, ei oo kiirettä ollu.
Faster ilmoittaa huipuksi Honda 60:llä 54 km/h 2 hengen kuormalla.
Eli samaan pitäs päästä tuolla Jammullakin, mikäli tuninki on onnistunut. T-top jarruttaa kyllä, mutta kuinka paljon ?
Nyt huippuvauhdin 5800 RPM vaan viittaa siihen , että teho ei enempään vauhtiin riitä ja potkuri olisi varsin kohdillaan. Miten lie tuninki onnistunut tehojen noston puolesta.
Koneen asennuskorkeus kannattaa myös tarkistaa, että kavitaatiolevy on pohjan tasoa ylempänä.
Jos sinulla on vakio jammu, 1.85 perävälityksellä niin luisto noilla ilmoittamillasi arvoilla on n. 27% Tämä on kyllä tosi kova arvo, eli parannettavaa löytyy potkurissa.
Mikä kiire vesillä on?? Jos potkurin vaihdolla saa nopeutta 1-3 km/h, mitä se ratkaisee? Jos potkurin valinta on pahasti pielessä, esim ei nouse vene plaaniin vaikka tehoja on riittävästi, silloin on etsittävä sopiva potkuri. Ei pidä sortua jonninjoutavaan kilpa-ajoon etappien välillä. Löytyy ne etapit pari minuuttia myöhemminkin.
Vetokisoissa taitaa olla lähes kaikissa siirtymäajat, niin alussa, kuin lopussa, joten nopeammalla vauhdilla joutuu perillä odotteleen pidempään, että saa laskea vieheet pyyntiin.
No kyllähän jokainen pyrkii optimoimaan veneensä kulun ja polttoainekulutuksen. Ei keksi mitään syytä, miksei veneen omistaja haluaisi löytää sopivinta potkuria veneeseensä.
Haluaisin tietää paljon ryhmäläisillä joilla on Faster 525cc. Mitä vene kulkee 2:n miehen kalastusvarusteiden kanssa ja mikä kone ja potkurin tiedot/huippukierrokset. Vai onko uuden Yamahan 80hv koneen osto edessä?
Itsellä kyseinen vene 80 heppasella Hondalla. Potkurin kokoa en muista, mutta kiertää 5800 kierrosta ja huiput noin 32 solmua tyynessä kelissä. 24-25 solmun matkavauhdissa kierrokst noin 4500.
Tämä onkin vaikeampi kysymys:) Oletko kokeillut, miten kulkee yksin ja ilman keppejä? Jos et niin kannattaa aluksi tehdä tuollainen testi. Siitä sitten näkee, ettei kierrä likaa. Nousuahan ei välttämättä kannata nostaa mutta pitoa pitäisi kyllä saada lisää. Voisit kokeilla vaikka kulkua myös 3600, 4000, 4400 niin näkee luiston osakierroksilla.
Viime kesänä ennen t-topin asennusta vene kulki 50,5 km/h ja sama vapamäärä pystyssä ja muuten sama kuorma. Silloin kone kiersi 6000rpm nyt topin asennuksen jälkeen 5900rpm. Pitää ottaa seuraavan kerran kun käyn vesillä nopeudet noilla alemmilla kierroksilla. Miten tuota luistoa voi poistaa...nelilapainen vai teräspotkuri? Tämä sama kone oli ennen viritystä vanhassa pienemmässä yli 300kg kevyemmässä paketissa. Siinä huippunopeus samoilla kalastusvermeillä oli 50,5km/h ja kierroksia otti 5400prm.